Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Sikäli menee metsään tämä "television lumisateeseen rinnastaminen", sillä televisio näyttää kuvaa/ääntä vain siltä taajuudelta mille se on viritetty. Jos viritykset eivät ole kohdillaan, televisio ei enää suoriudukaan tästä tehtävästä -> kohinaa. Aivot toimivat taas hieman monitasoisemmin ja yrittävät tulkita epämääräisistäkin signaaleista jotain tolkullista. Näkökentän sokeapiste on hyvä esimerkki tästä. Jostain syystä joidenkin ihmisten on täysin mahdotonta tiedostaa, että omat aivot saattavat "petkuttaa".
 
Kokemukset yliluonnollisesta ovat subjektiivisia. Ihmisen aivotoiminta, varsinkin sydänpysähdysten kaltaisissa katastrofitilanteissa, saattaa tuottaa mitä tahansa kokemuksia joita mieli pyrkii jälkikäteen sovittamaan uskonnolliseen tms. maailmankatsomukselliseen selitykseen. Sata vuotta sitten nähtiin menninkäisiä, nykyisin ufoja. Harhat ovat samoja, mutta selityksien kehys on kulttuurissa muuttunut.

En usko, että on olemassa mitään yliluonnollista - varsinkaan persoonallista - voimaa. Sitä kun ei varsinaisesti tarvita selittämään mitään; selittämättömänkään asian selitys ei ole mikään jumala jota itseään puolestaan ei voida selittää. Peruste asian A olemassaololle ei ole se, että asiaa B ymmärretä. Ihmiskunta on H. P. Lovecraftia mukailleen tietämättömättömyyden saarella keskellä kosmista tyhjyyden merta.

Uskonnollisten selitysten hylkääminen ei ole mitään kapeakatseisuutta, kuten yleensä tahdotaan väittää. Havainnollistava video aiheesta: http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI

Miksi sitten on olemassa uskontoja? Syy on nähdäkseni täysin evolutiivinen: Uskontojen abstraktiot ja rituaalit sitovat ihmisiä toisiinsa ja luovat ryhmähenkeä. Lisäksi niillä on lohduttava vaikutus kriisitilanteissa ja voi auttaa yksilön selviytymistä jos hän toivottomalta näyttävässä tilanteessa uskoo johonkin kuvitteeliseen voimaan jonka hän luulee suojelevan häntä. Toisaalta se on edistänyt yhteisön hyvinvointia kun yksilöt ovat olleet valmiita uhrautumaan muun yhteisön hyväksi uskoessaan, että se on paitsi moraalisesti oikein niin se myös palkitaan tuonpuoleisessa. Tässä tapauksessa uskonto on monella tapaa sukua poliittisille massaliikkeille ja nationalismille; luoda ideaali, jota yksilöt pyrkivät tavoittelemaan. Nykyaikana tällaiset ideaalit ovat rapautuneet ja seuraukset näkyvät päihteiden käytön kasvuna, mielenterveysongelmina, ylensyöntinä, sivistystason rapautumisena, toisin sanoen, yleisenä rappiona.

Uskontoja on tietysti tarvittu tekemään ymmärrettäväksi maailmaa silloin, kun ei ole ymmärretty lajien ja maailman syntyä ja maailman järjestystä. On ollut varsin helppoa ajatella, että jokin luova olento on toteuttanut tämän kaiken. Luovaa olentoa itseään ei tietenkään koskaan pyritä selittämään ymmärrettäväksi, eikä sitä tarvitsekaan sillä olematonta ei voida havaita, mutta konkreettisen maailman puolestaan voi ja sen selittämättömyys on paljon sietämättömämpi ajatus kuin sen muka luoneet jumalolennon selittämättömyys.
 
Meinasit sitä, että (rajatilakokemuksissa) ihmiset näkevät jotain ja selittävät sen maailmankuvaansa sopivalla tavalla? Esim. hohtava hahmo, joka kertoo kokijalle jotain, on kristitylle enkeli, muslimille Allahin äänitorvi, ufouskovaiselle juhanafgrann ja kummituksenmetsästäjälle haamu? Ehkäpä listaan voi lisätä "materialistille hallusinaatio", koska näinhän he asian tulkitsevat.
Uskaltaudun vastaamaan.
En tarkoittanut että se selitettäisiin (tietoisesti) näin itselle, sitäkin kyllä varmaan tapahtuu. Vaan ne aivot juurikin luovat sen harhan, mitä ennen tietoisesti on odotettu kuolemalta. Tällöin se, mille löytyy jonkinlainen vaste tai reaktio aivoista, on itse omista aivoista lähtöisin - ne eivät synny siellä sattumalta.;)

On kyllä ymmärrettävää, että asiat halutaan nähdä jonain omaan maailmankuvaan istuvana, ja että tilassa, jossa jotain vastaavaa koetaan, on ehkä vaikea pitää pää niin sanotusti kylmänä. Minä jotenkin veikkaan, että se, mitä kyseiset ihmiset kokevat, ei ole "aivojen lumisadetta", vaan jotain muuta, mutta sitä, mitä, en tiedä sanoa. Ehkä he voivat olla joskus tulkinnoissaan oikeassakin.
Olisi varsinkummallista, jos ne olisivat oikeassa. Silloin meillä olisi monta luoja jumalaa ja ufo taivaanisiä unohtamatta.
Mutta saat toki olla mitä mieltä haluat, en jaksa monen sivun vääntöä tästä aiheesta. Enkä väitä tietäväni sata varmasti, mutta pidän yllä mainitsemaani kaikkein järkevimpänä vaihtoehtona.
Tuossa linkki jos jotakuta aihe kiinnostaa.
http://www.tiede.fi/artikkeli/927/meno_paluu_kuolemaan
Tässä linkissä ei nyt käsitelty sitä aivojen vastaamista omiin uskomuksiin mitä ylempänä tarkoitin, mutta mielenkiintoista juttua kuitenkin.
 
Kokemukset yliluonnollisesta ovat subjektiivisia. Ihmisen aivotoiminta, varsinkin sydänpysähdysten kaltaisissa katastrofitilanteissa, saattaa tuottaa mitä tahansa kokemuksia joita mieli pyrkii jälkikäteen sovittamaan uskonnolliseen tms. maailmankatsomukselliseen selitykseen. Sata vuotta sitten nähtiin menninkäisiä, nykyisin ufoja. Harhat ovat samoja, mutta selityksien kehys on kulttuurissa muuttunut.
Muistuttaisin kaikkien kokemusten olevan luonteeltaan subjektiivisia, eivätkä yliluonnolliset eroa tässä suhteessa luonnollisista mitenkään. Muistutan myös siitä, että yliluonnollisia ja paranormaalia on kohdattu muutenkin kuin elämän ja kuoleman välisessä rajatilassa, jolloin "aivojen spontaani toimintahäiriö" herättää taas useampia kysymyksiä kuin mihin vastaa: Miksi häiriö ylipäätään tapahtuu? Miksi häiriö on ymmärrettävä? Miksi sen kokevat toisinaan samaan aikaan useammat ihmiset? Miten voidaan väittää, että tiedetään "harhojen" olevan ensinnäkin samoja kuin sata vuotta sitten, saati harhoja ylipäätään, jos niitä ei kyetä mitenkään tutkimaan? Minun nähdäkseni se, mitä asiasta todella tiedetään, on lähinnä vain se, että aivot tuottavat joillekin toisinaan kokemuksia, joiden fyysiseen maailmaan sidottua syytä ei ole kyetty selvittämään.

Muistuttaisin erikseen taas inhimillisen tietämyksen rajallisuudesta - mitä emme tiedä, emme tiedä. On hyvin lyhytnäköistä ottaa kantaa, joka sulkee pois selitykset, joita ei ole loogista syytä sulkea pois.

Osaatko muuten kertoa, minkä takia universumin mielettömyys olisi vaikeammin siedettävä ajatus kuin esimerkiksi mustasukkainen luojajumala, joka ykskantaan ilmoittaa, että kukin ansaitsee helvetin jos asettamaansa moraalia rikkoo? En kysy tätä hypoteettisena kysymyksenä, sillä jokainen meistä tietää sekä rikkoneensa että rikkovansa kristillistä moraalia vastaan. Eikö uskottava helvetinpelko ole helvetin paljon vaikeampi kestää kuin ajatus siitä, että kuolemaan päättyy kaikki ja että millään ei tässä mielessä ole sen kummempaa merkitystä?

Vaan ne aivot juurikin luovat sen harhan, mitä ennen tietoisesti on odotettu kuolemalta.
Tiedän, että et halua vääntää, kuten en minäkään, mutta kun vastaan tulee tällaisia tuulesta temmatun näköisiä väittämiä niin on vaikea olla kysymättä: mihin näkemys perustuu?

Olisi varsinkummallista, jos ne olisivat oikeassa. Silloin meillä olisi monta luoja jumalaa ja ufo taivaanisiä unohtamatta.
Jotkut eivät ole kaikki. Esimerkiksi kristinuskon ollessa totta muita luojajumalia ei ole. Mitä ufoihin tulee, pidetään niitä kai aika yleisesti mahdollisina (kun kerran mekin olemme olemassa), vaikka ufokokemusten autenttisuutta epäilläänkin.

Tartsan & Naksu, hyviä huomioita. Erityisen vaikea meidän on tajuta aivojemme petkuttavan meitä silloin, kun ne eivät tarjoa meille mitään tavallisuuteen liittämästämme poikkeavaa. Veikkaan ihmisten olevan keskimäärin aika paljon skeptisempiä kokemiaan yliluonnolliseksi mieltämiään asioita kuin vaikkapa harkitsemasta sitä, että heidän aivoissaan ei kaikki pelaa normaalisti. Onhan esimerkiksi tieteellistä näyttöä sille näkemykselle, että autismin suuntaan viittaavat sosiaaliset häiriöt käyvät tilastollisesti usein käsi kädessä ateismin kanssa, mutta kyseiset ihmiset eivät huomaa itse itsessään mitään normaalista poikkeavaa - heille häiriötila on "normaalia", enkä muista tavanneeni ketään ateistia, joka olisi tullut ajatelleeksi, että hänen "vastaanottimensa" saattaisi olla jotenkin viallinen.
 
Quote varjotonSelaa postia
Vaan ne aivot juurikin luovat sen harhan, mitä ennen tietoisesti on odotettu kuolemalta.
Tiedän, että et halua vääntää, kuten en minäkään, mutta kun vastaan tulee tällaisia tuulesta temmatun näköisiä väittämiä niin on vaikea olla kysymättä: mihin näkemys perustuu?
No eikö nyt Naksun todistus kelpaa?
Hallusinaatioit olivat siita mielenkiintoisia, etta niissa naki sellaisia asioita, joita oli ajatellut paljon.

Viimeksi laittamassani linkissä oli paljon vastauksia noihin kysymyksiin mitä laitoit Hiidenlintulta quottaamaasi kohtaan.
Jos haluat tietää mistä tuo väitteeni on minulle alkujaan peräisin täytyisi etsiä vanha tieteenkuva lehden numero. Minkä julkaisu aikaa en kyllä muista. Se jäi mieleen että jutussa taisi olla käytetty children of bodomin levynkantta kuvittamaan rajakokemuksia....Kait se joskus 2000 luvulla oli... Tää taitaa olla mun puolesta hetkeksi täs.
 
Miksi häiriö ylipäätään tapahtuu? Miksi häiriö on ymmärrettävä? Miksi sen kokevat toisinaan samaan aikaan useammat ihmiset? Miten voidaan väittää, että tiedetään "harhojen" olevan ensinnäkin samoja kuin sata vuotta sitten, saati harhoja ylipäätään, jos niitä ei kyetä mitenkään tutkimaan? Minun nähdäkseni se, mitä asiasta todella tiedetään, on lähinnä vain se, että aivot tuottavat joillekin toisinaan kokemuksia, joiden fyysiseen maailmaan sidottua syytä ei ole kyetty selvittämään.

Kuvat/kokemukset/näyt, miksi niitä ylipäätänsä haluaa kuvailla. Varsinkin fyysisesti jonkin traumaattisen tilanteen laukaisema "harha" on ihmisen jokin ominais mekanismi tavallaan selviytyä tilanteesta, eli loppujen lopuksi kyse ei ole edes häiriöistä. Ehkä nämä "tapahtumat" ovat hyvinkin loogisia ja palvelevat tuota selviytymisperiaatetta tavalla tai toisella tilanteesta riippuen. Harhoilta ne tuntuu vain siksi, että yleensäottaen täysin hereillä ollessamme emme niitä koe tai emme huomioi.

Esimerkiksi olisi mielenkiintoista tietää omakohtaisesti mikä "johdotus" minulla jää päälle monesti kun herään ja näen jonkin täysin sponttaanin harhan, yleensä se on jokin ihminen. Ei tilanne kauaa kestä ja olen tottunut nuihin juttuihin, saaden itseni kyllä viimeistään puolentunnun sisään täysin hereille... Nuo nimenomaan tuntuu siltä niin kuin aivoissa jokin täysin valveilla ollessa ylimääränen reitti ei ole vielä kytkeytynyt pois päältä. Mulla olisi lukuisia esimerkkejä näistä jutuista mitä näen tuossa tajunnan välimaastossa ja tuon dokkarin rajakokemukset on myös tuttua, mutta minulle ne eivät ole syntyneet mistään "kuolemantraumoista". Niin ja en myöskään sairasta skitsofreniaa :D Ei ole vielä kesken työpäivää esimerkiksi mikään satuolento tullut juttelemaan... Eli omalta kohdaltani olen täysin varma, että jokin juttu aivoissani tältä kohden kulkee hieman erillä lailla tai herkemmin, kuin suurimalla osalla ihmisistä. Näen paljon valveunia, pystyn ohjaamaan asioita unissa, koen euforian tunteita, näen paljon dejavu-ilmiöitä, En pysty nukahtamaan/keskittymään täydessä hiljaisuudessa, kuumeessa näen harhoja, pitkien unettomien jaksojen aikana en pysty erottamaan joskus onko jokin asia tapahtunut unessa vai oikeasti (poikkeuksetta se jokin on ollut unta), näen itseni ulkopuolelta (ruumistairtautuminen) jne, jne... Jaksottain elämäni aikana niin pienestä kuin vain muistan jokin nuista asioista korostuu ja jokin vaimenee, siksi en osaa ajatella, että kyseessä olisi mitenkään paranormaali tai itsestäni irrallinen ilmiö.
 
Unista tuli mieleen, etta niita on ainakin suht helppo ohjata. Usein jaan nukkumaan puoleen paivaan asti esim. lauantaisin vain siita syysta, etta tavallaan haluan nahda mielenkiintoisen unen loppuun. Naissa tilanteissa minulla ei ole ainakaan mitaan ongelmia tajuntani kautta ohjata unen kulkua, joten pystyn jotenkin paassa miettimaan mita haluaisin uneen laittaa ja kas yhtakkia tama asia on unessa. Epailisin, etta tasmalleen sama asia liittyy myos valveuniin, ts. ihmiset pystyvat nakemaan unissaan tasan sita mita haluavat. Tietysti tama on omiaan ponkittamaan eri taikauskoja.
 
Uskonnottomia on Suomessa jo yli miljoona

Yli miljoona suomalaista ei kuulu mihinkään rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan. Tilastokeskuksen mukaan miljoonan uskonnottoman määrä ylittyi viime vuonna. Määrä on kaksinkertaistunut kahden vuosikymmenen aikana.

Naiset kuuluvat uskonnollisiin yhteisöihin selvästi miehiä useammin. Naisista 16 prosenttia ja miehistä 22 prosenttia ei ole liittynyt mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.

Alueelliset erot ovat suuria, sillä Etelä-Pohjanmaalla vain yhdeksän prosenttia ei kuulu uskonnolliseen yhteisöön. Uudellamaalla heitä on 27 prosenttia asukkaista. 25 - 34 -vuotiaista uusmaalaismiehistä peräti 42 prosenttia ei ole minkään yhteisön jäsen.
Suomessa asuvista vieraskielisistä vain 18 prosenttia kuuluu rekisteröityyn yhdyskuntaan.
Viime vuoden lopussa 78 prosenttia suomalaisista kuului evankelisluterilaiseen kirkkoon. Prosentti oli ortodoksisen kirkon jäseniä.

YLE Uutiset http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/09/uskonnottomia_on_suomessa_jo_yli_miljoona_2912860.html
 
Haluaisin lukea kirjallisuutta, joka käsittelee Jehovan todistajia kriittisestä kuvakulmasta. Mitä kirjaa suosittelisitte luettavaksi? Mielellään suomenkielisiä.
 
Haluaisin lukea kirjallisuutta, joka käsittelee Jehovan todistajia kriittisestä kuvakulmasta. Mitä kirjaa suosittelisitte luettavaksi? Mielellään suomenkielisiä.
Kirjallisuuteen en ole perehtynyt mutta netistä löytyy paljonkin materiaalia sekä ateistisista lähteistä, entisiltä jehovantodistajilta että muiden kristillisten suuntausten esittämää kritiikkiä.

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/jehovan-todistajat
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat
http://veljesseura.org/
http://raamattu.cante.net/#sisalto
http://www.netikka.net/mpeltonen/tod1.htm


Ainahan on myös mahdollisuus kutsua Jehovan Todistajia kyläilemään. Kyllä niillä juttua riittää... nimimerkillä "kokemusta on".
 
Kirjallisuuteen en ole perehtynyt mutta netistä löytyy paljonkin materiaalia sekä ateistisista lähteistä, entisiltä jehovantodistajilta että muiden kristillisten suuntausten esittämää kritiikkiä.

http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/jehovan-todistajat
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat
http://veljesseura.org/
http://raamattu.cante.net/#sisalto
http://www.netikka.net/mpeltonen/tod1.htm


Ainahan on myös mahdollisuus kutsua Jehovan Todistajia kyläilemään. Kyllä niillä juttua riittää... nimimerkillä "kokemusta on".

Tänks. Kylään ei tarvitse kutsua, kun tänään kävi ihan oma aloitteisesti ovella koputtelemassa. Kysyin jehovalta, että osaisiko hän selittää minulle tätä Jehovan Todistajien kannattamaa vuosilukua Jerusalemin tuhosta, joka heidän mielestään tapahtui v. 607, kun taas kaikki muut lähteet viittaavat vuoteen 586 tai 587. Ilmeisesti heidän oppinsa perustuu pitkälti noiden vuosien tapahtumiin. Pitää hieman tutkia aihetta enemmän jotta osaa olla valmis tuleviin argumentteihin. Ensi viikolla olisi tarkoitus piipahtaa Valtakunnansalissa :rolleyes:
 
Tänks. Kylään ei tarvitse kutsua, kun tänään kävi ihan oma aloitteisesti ovella koputtelemassa. Kysyin jehovalta, että osaisiko hän selittää minulle tätä Jehovan Todistajien kannattamaa vuosilukua Jerusalemin tuhosta, joka heidän mielestään tapahtui v. 607, kun taas kaikki muut lähteet viittaavat vuoteen 586 tai 587. Ilmeisesti heidän oppinsa perustuu pitkälti noiden vuosien tapahtumiin. Pitää hieman tutkia aihetta enemmän jotta osaa olla valmis tuleviin argumentteihin. Ensi viikolla olisi tarkoitus piipahtaa Valtakunnansalissa :rolleyes:

Samalla voit kysyä noista 144.000 taivaaseen pääsevästä. Tuon verran niitä paikkoja on heidän mukaansa. Itseäni kiinnostaa onko osa näistä paikoista jo korvamerkitty jo kuolleille, ja jos on, niin montako on jäljellä? Mitä tapahtuu jos tuomion päivään mennessä useampi kuin 144.000 on elänyt hartaasi ja täyttää kriteerit? Ehkä paikat ovatkin jo loppu? (tähän mennessä on jo kuollut moninkertainen määrä jehovia) Joutuuko sitten taivaslippu kädessä porttien ulkopuolelle? Entä jos kriteerit täyttäviä on vähemmän kuin 144.000? Joutuvatko he päästämään sekundaa sisälle ja millä kriteerein? Jos suunnitelma on jo laadittu eikä ihminen voi sitä muuttaa, niin miksi täällä sitten enää pinnistellään?

Toinen juttu on Michael Behe jota lainataan vartiotornin "tiedesivuilla". Hän on toki kreationisti, mutta monessa kohdassa vääränlainen sellainen. Häntä siis mielellään lainataan kun hän kritisoi evoluutiota mutta hänen korvaava teoria ei sellaisenaan kelpaa.

En kuitenkaan usko että keskustelua syntyy, sillä nämä ovat sen varran aivopestyjä ettei ne ole sen enempää ajatellut asiaa. Ehkä valtakunnansalista löytyy joku auktoriteetti?
 
Pappiskoulutus, väitöskirjan tekijöiden henk.koht. usko, Karvisen tutkimusviitteet, Leisola, Puolimatka ja uskonnoliset seremoniat kismittävät niin maan vietävästi, mutta on se varmaan Myllykankaan ja Länsimiehenkin mielestä ihan hyvä juttu, että meillä Suomessakin harjoitetaan yliopistoissa teologiaa tieteenalana, joka antaa välineitä tutkia näitä äärimmäisen ärsyttäviä ilmiöitä, jotka saavat aikaan professorimiehissäkin itkupotkuraivarit.
 
Mutta jos kreationistit opettavat siellä omaa uskoaan seassa niin ei se ehkä ole ihan päälimmäisin juttu mitä siellä pitäisi tehdä. Enkä kyllä ole ikinä rinnastanut joulupukkitarinoiden tutkimista tieteeksi.

wiki
Teologian tieteellisyys

Sami Pihlströmin mukaan empiirinen testattavuus on yksi tieteen perusperiaatteista. Jumala, sielun kuolemattomuus, Kristuksen pelastustyö ja näiden kaltaiset eskatologiset väitteet ovat ei-empiirisiä. Mikään maailmassa havaittavissa oleva asia ei tee empiirisen maailman ulkopuolella olevia väitteitä yhtään uskottavammiksi.[14] Jos teologia on tunnustuksellista, ylittää uskontotieteen kaltaisen kulttuuritutkimuksen rajat ja pyrkii humanistisen tieteen sijasta olemaan tiedettä jostakin yli-inhimillisestä tai yliluonnollisesta, se muuttuu tieteestä uskonnonharjoittamiseksi.[15]

Modernin tieteenkäsityksen kannalta teologia oppina jumalasta (eli teologia antiikin merkityksessä) tai teologia, joka käyttää peruslauseinaan ilmoituksen kautta uskottuja totuuksia (eli teologia vielä keskiaikana hyväksytyssä merkityksessä), eivät näin kuulu osana tieteelliseen tutkimukseen. Sen sijaan ne ovat nykyaikaisen tieteellisen teologian, erityisesti systemaattisen teologia, tutkimuskohteita.[10] Puolueettoman, tieteellisen teologisen tutkimuksen mahdollisuutta on kuitenkin myös arvosteltu. Esimerkiksi Wolfhart Pannenberg on katsonut, että teologian tehtävänä on etsiä sitä, mitkä Jumalaa ja jumalallisia asioita koskevat asiat ovat tosia ja mitkä epätosia.[3]

Uskontotieteilijät puhuvat metodologisesta ateismista,[16] jossa maailmaa koskeviin kuvauksiin vältetään sekoittamasta mitään viittauksia yliluonnolliseen. Ilkka Pyysiäisen mukaan käsitteen ”jumala” pitäisi olla määritelty täsmällisesti, johdonmukaisesti ja tutkimuksessa operationalisoitavissa olevalla tavalla, ennen kuin tieteellistä metodologiaa voidaan rakentaa sen varaan.[16] Pihlströmin mukaan tutkimus ei ole välttämättä uskonnollisesti sitoutumatonta, jos se edellyttää ateistisen oletuksen.[17] Tiedettä ja filosofiaa ei koskaan harjoiteta maailmankatsomuksellisessa tyhjiössä, vaan tutkimus on aina maailmankuvan ja -katsomuksen muodostamista, pyrkimystä maailman hahmottamiseen mahdollisimman rationaalisella ja vastuullisella tavalla.[18] Peter Byrnen mukaan "teologinen ymmärrys" ei johda uusiin tieteellisiin totuuksiin maailmasta.[18]

Suomessa luterilaisen kirkon edustama uskonnollisuus on Pihlströmin mukaan pyrkinyt "rauhanomaiseen rinnakkaiseloon" tieteen kanssa; tällöin hyväksytään tieteellinen maailmankuva, mutta tieteen tutkimusalueen ylittävät kysymykset maailman alkuperästä ja kohtalosta tulkitaan uskonnollisen ilmoituksen pohjalta. Uskontoa opetetaan kirkkoon kuuluville lapsille tieteiden ja tiedepohjaisten oppiaineiden rinnalla.[19] Ilkka Niiniluodon mukaan "rauhanomainen rinnakkaiselo" uskonnon ja tieteen välillä ei kuitenkaan ole mahdollista maailmankatsomuksellisessa mielessä. Hänen mukaansa uskontojen pyhiin kirjoituksiin nojautuva käsitys maailmaa koskevan tiedon hankkimisesta ja perustelemisesta on väistämättä ristiriidassa tieteen epädogmaattisen metodin kanssa. Tieteellisen maailmankatsomuksen edustaja hyväksyy tieteellisen maailmankuvan ohella arvoteorian, jonka mukaan tieteellisen tutkimuksen keskeisiä arvopäämääriä ovat totuus tai totuudenkaltaisuus, ja tietoteorian, jossa sallitaan vain kriittinen tieteellinen menetelmä maailmaa koskevan tiedon tuottamisen välineeksi.[20]
Osa ihmisistä ehkä rinnastaa, mutta nyt alkaa nousta siitä puhetta, mikä on minun mielestäni hyvä, jos menee läpi niin ehkä ne ovat muut rohvessorit jotka vetävät itkupotkuraivareita.
 
Mutta jos kreationistit opettavat siellä omaa uskoaan seassa niin ei se ehkä ole ihan päälimmäisin juttu mitä siellä pitäisi tehdä. Enkä kyllä ole ikinä rinnastanut joulupukkitarinoiden tutkimista tieteeksi.

wiki

Osa ihmisistä ehkä rinnastaa, mutta nyt alkaa nousta siitä puhetta, mikä on minun mielestäni hyvä, jos menee läpi niin ehkä ne ovat muut rohvessorit jotka vetävät itkupotkuraivareita.

En viitannut antiikinaikaiseen ja keskiaikaiseen käsitykseen teologiasta. Kyllä säkin sen tiesit. Ja jos joulupukkitarinoilla olisi niin merkittävä vaikutus ihmiskuntaan ja ihmisten käyttäytymiseen kuin mitä kristinuskolla on (riippumatta siitä, ettei sen taustalla olisi mitään sellaista, mitä ei tieteellisillä metodeilla pystyttäisi selvittämään), niin kyllä niiden syntymiseen vaikuttavien tekijöiden, historiallisten tapahtuminen ja niistä versovien nykyajan ilmiöiden tutkiminen olisi mielestäni ihan tieteeksi luokiteltavaa toimintaa, mikäli metodit vain ovat pätevät ja täyttävät tieteen määritelmän asettamat kriteeri.
 
Vähän tulee tässä kaltaiselleni militantille ateistillekin sellainen olo, että mennään vähän liian pitkälle.

Kirjoituksessa on esitetty seuraavia väitteitä:

"Lähes puolet suomalaisista torjuu evoluution ja uskoo luomiskertomukseen."

- Luku ei ole tietääkseni näin korkea vaan jossain 30% tienoilla.


"On käsittämätöntä, että tiedeyliopistot (Itä-Suomen ja Helsingin yliopistot) edistävät tieteen häpäisyä sekaantumalla teologian opetukseen ja pappien koulutukseen. Teologian opetus ei kuulu yhteiskunnan ylläpitämiin tiedeyliopistoihin. Uskonnolliset yhteisöt kouluttakoot pappinsa itse omissa pappisseminaareissaan – omalla kustannuksellaan."

- Esim. uskontoa ja sen lieveilmiöitä voidaan tutkia tieteellisen metodin kautta ja varsinkin eksegetiikka on se ns. tarpeellinen aine, jota uskovat yleensä kavahtavat. Tämähän takia "tosiuskovat" ovat perustaneet oman Suomen teologisen instituutin, joka heidän väitteidensä mukaan tarjoaa sitä oikeaa tieteellis-kriittistä tapaa tarkastella kristinuskoa.

Jos teologian opetus ja tutkimus lopetettaisiin kokonaan, niin uskoisin suomen kirkoissa menon muuttuvan samanlaiseksi herätyskristilliseksi sekopäisyydeksi, kuin jenkkilässä nähdään nykypäivänä. Munkaltaisenkin militantin ateistin on tunnustettava, että uskonnollisuus on kuitenkin maailmanlaajuisesti edelleen erittäin merkittävä ilmiö ja tutkimuksen arvoista. Aika paljon Joensuulaisten teologian porukassa on uskonnotonta, ateistista ja agnostikkoporukkaa ja heidän kanssaan on tullut juteltua paljonkin. Järkevää porukkaa ja suurin osa tuntuu nauravan Puolimatkalle ja kumppaneille.


"Arkkipiispa Kari Mäkinen on haikaillut Suomeen korkeakoulutasoista imaamikoulutusta. Ajatus on pöyristyttävä. Tiedeyliopistoihin ei saa perustaa koraanikouluja."
- Tällä tavalla varmaan pyrittäisiin Islamin reformointiin mutta olen aika skeptinen, että millainen vaikutus tällä olisi. Kyllä kai suomessakin tutkitaan jo Islamin uskoa ja koraania mutta varsinaiseen imaamikoulutukseen en oikein osaa ottaa kantaa. Olisiko se sitten sen arvoista?


"Itä-Suomen yliopisto on ollut olemassa vajaat kaksi vuotta. Nyt siellä on meneillään jo toinen irtisanomisaalto. Se koskee muun muassa terveystieteitä, joista ylpeillään yliopiston ”keihäänkärkinä”. Mutta irtisanomiset eivät koske teologian osastoa."
- Tämä on itseasiassa totta. Terveys- ja ympäristötieteisiin profiloituva yliopisto potkii tällä hetkellä erityisen paljon porukkaa pois just näiltä aloilta ja onpa täällä väläytelty esim. koko biologian laitoksen lakkauttamista. Kyllähän se kismittää.


"Teologit ovat tiedeyliopistoissa jo tunkeutuneet tieteen vastaisella uskonnollisella retoriikallaan opetukseen eri aloilla. Väitöskirjojen esipuheissa kiitellään jopa jumalia. Tiede taantuu, jos opetuksessa ja tutkimuksessa veivataan teologisia järjettömyyksiä kuin tiibetiläistä rukousmyllyä. Yliluonnollisuus ei kuulu tieteeseen."

- En koe ongelmaksi, jos joku kiittää väitöskirjassaan Jumala - oli se ala sitten mikä vain. Senkun kiittää, tähdellisempää kai se on mitä väitöskirja ylipäätään käsittelee ja miten se on tehty. En myöskään ole kokenut missään opetuksessa tai tutkimuksessa omalla alalla teologian tunkeutumista mihinkään.


"Kuopion yliopistossa hyväksyttiin vuonna 2009 Ikali Karvisen kansanterveystieteellinen väitöskirja, jossa sotkettiin uskontoa ja tiedettä. Karvinen viittasi tutkimuksiin, joissa todetaan useiden tieteellisten tutkimusten vahvistavan rukouksen ja uskonnollisten kokemusten suotuisat vaikutukset potilaille. Karvisen mukaan ”on olemassa joitakin viitteitä, jotka osoittavat hedelmöityshoitoja läpikäyvien naisten hyötyneen esirukouksesta”. Karvisen väitöskirja kertoo uskonnon ohjaaman tieteen rappiosta."
- Vaikea ottaa tähän mitään kantaa, kun en ole ko. väikkäriä lukenut mutta esittelytekstistsä saan sellaisen kuvan, että pääsääntöisesti on havainnoitu plasebo ja nosebo efektiä ja kulttuurillisia käsityksiä terveydestä. Voihan se ihan hyvin olla, että länsimainen lääketiede tuntuu pelottavalta, operointi on kivuliasta ja pelottavaa kun kouluttamaton heimo ei ymmärrä mitä tapahtuu, mitä heille tehdään ja miksi. Vanhat kansanviisaudet tuntuvat heille järkevämmiltä selityksiltä, eikä ole välttämättä aikaa alkaa käymään läpi pitkää selvitystä.


"Tiedeyliopistojen on myös puututtava palkkalistoillaan olevien opettajien ja tutkijoiden tieteen vastaiseen toimintaan. "
- Tästä olen samaa mieltä, kuten myös maininnoista Leisolasta, Puolimatkasta ja Töttöstä. Olen myös samaa mieltä yliopiston sekulaarisesta nykyperustasta, enkä ymmärrä miksi täällä pidetään Jumalanpalveluksia.
 
Ja Tapio Puolimatka on kirjoittanut surkuhupaisan vastineen edelliseen tekstiin: http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194706687147/artikkeli/puheenaihe+teologia+on+osa+tiedetta+.html

Poimintoja:

"Perustelu: Ilman kristillistä teologiaa yliopisto olisi paljon köyhempi, - -"
- Varmaan olisikin, koska puuttuisi yksi ala ja jos menneisyydestä puhutaan, niin luostarit ja munkit pitivät tiedettä elossa.


"- - sillä länsimaisen tieteen kehitykseltä puuttuisi pohja."

- Tämä taas on tyypillistä paskaa Puolimatkalta. Mihinköhän umpikujaan nykyluonnontieteet joutuisivat jos esim. Itä-Suomen yliopistosta lopetettaisiin teologinen tiedekunta kokonaan?


"- - tekivät tieteellistä tutkimustaan sen uskon varassa, että äärettömän älykäs, kaikkitietävä ja kaikkivaltias Jumala on luonut koko maailmankaikkeuden."
- hmm... just eilen katselin yhden 1½ tuntia kestäneen väittelyn, jossa kaksi rabbia totesivat, ettei raamatussa ole perustaa väitteille äärettömän älykkäästä, kaikkitietävästä ja kaikkivoivasta Jumalasta.


"Matemaatikko ja filosofi Alfred North Whitehead (1861–1947) korostaa, että tiede ei ole mahdollinen ilman syvää intuitiivista vakaumusta, että maailmankaikkeus on järjestynyt. Vakaumus luonnon yksityiskohtaisesta järjestyksestä on puolestaan historiallisesti peräisin vakaumuksesta, että maailmankaikkeuden Luoja on järjellinen Olento.
- Syvä intuitiivinen vakaumus maailmankaikkeuden järjestäytyneisyydestä ja luonnonlaeista? Jopas on omituinen aivopieru Puolimatkalta. Siis jos voidaan havaita esim. valonnopeuden olevan jokin tietty vakio, niin se ei olekaan enää luonnontieteellinen havainto vaan syvä vakaumus.


"Useat tutkijat ovat kiinnittäneet huomiota siihen, että kristilliselle luomisopille ominainen luonnonlain käsite tarjosi länsimaiselle kristilliselle kulttuurille älyllisen ilmapiirin, joka teki modernin luonnontieteen synnyn mahdolliseksi."
- Aha? Osaisiko joku teologiaan enemmän perehtynyt kertoa mikä ihme tämä tummenettu juttu mahtaa olla ja mistä kummasta se voidaan löytää raamatusta? Mihin tämä käsite perustuu?


"Tieteellinen kehitys pysähtyi poikkeuksetta paikoilleen suurissa kulttuureissa, jotka eivät onnistuneet muotoilemaan fysikaalisen lain eli luonnonlain käsitettä, koska niihin ei kuulunut uskoa persoonalliseen, rationaaliseen, ehdottoman tuonpuoleiseen Lainantajaan tai Luojaan. Panteistisen ja animistisen käsityksen mukaan luonto on kietoutunut jatkuvaan ja väistämättömään kiertokulkuun. Antiikin naturalistien kuten epikurolaisten mukaan taas koko todellisuus on peräisin atomien sattumanvaraisista yhdistelmistä."
- Täyttä roskaa ja paskaa. Onko missään maailmassa ollut suurta kulttuuria, jossa ei olisi esiintynyt persoonallisia, rationaalisia ja ehdottomia Jumalia?


"Empiirisille tosiasioille annettiin etusija teoreettisiin rakennelmiin nähden, koska tosiasiat ovat Jumalan ilmoitusta ja teoreettiset rakennelmat ovat erehtyväisten ihmisten luomusta. Tarkan havainnoimisen kulttuuria edisti se, että ”empiirisiä tosiasioita kunnioitettiin Jumalan antamina”. Niinpä tieteellisessä yhteisössä lähes itsestään selvyyden saaneet teoreettiset rakennelmat oltiin valmiit kyseenalaistamaan, jos ne eivät sopineet yhteen Jumalan luomien tosiasioiden kanssa."
- Tjaa näinköhän? Kepleri etsi taivaallisia harmonioita olettamistaan täydellisen ympyrän planeettaradoista ja arkeologit todisteita vedenpaisumuksesta mutta löysivätkin hirmuliskoja ja näitä kaikkia löydettyjä tosiasioita pyritään edelleen selittelemään ties millä ihmeen väitteillä, että ettei evoluutiota ole tapahtunut ja dinosaurukset ovat eläneet samaan aikaan ihmisten kanssa. Kirkko myös uhkaili Galileota hänen tuestaan ja väitteistään Kopernikuksen aurinkokeskisestä käsityksestään.


"Oxfordin yliopiston tieteen ja uskonnon professorin Peter Harrisonin mukaan kristillisellä opilla syntiinlankeemuksesta oli ratkaiseva merkitys kehitettäessä kokeellista tutkimusmenetelmää luonnontieteessä.

Teologiset keskustelut ihmisen syntiinlankeemuksesta painoivat leimansa luonnontutkimuksen uusiin lähestymistapoihin 1500- ja 1600-luvuilla. Näissä keskusteluissa pohdittiin, miten ihmisen järki ja aistit olivat vaurioituneet syntiinlankeemuksen seurauksena ja miten tätä vauriota voitaisiin korjata kehittämällä tieteen metodia.

Kristillinen teologia tarjosi siis tieteelliselle vallankumoukselle lähtökohtaolettamukset, jotka mahdollistivat tieteen räjähdyksenomaisen edistyksen. Siitä syystä professorien halu eristää teologia tiedeyliopiston ulkopuolelle on kuin lobotomian haikailemista itselle."
- Lisää Puolimatkan epätoivoista yritystä saada taikauskolle sulkia hattuun: "Kattokaa nyt!! Tämä ja tämä uskonnon juttu inspiroi tiedettä!!" No entä sitten, kun oltiin juuri palautumassa 800 vuotta kestäneestä pimeästä keskiajasta, jonka yksi suuri syy oli juuri kristinuskon käsite, että kaikki tiede oli harhaoppia.
 
just eilen katselin yhden 1½ tuntia kestäneen väittelyn, jossa kaksi rabbia totesivat, ettei raamatussa ole perustaa väitteille äärettömän älykkäästä, kaikkitietävästä ja kaikkivoivasta Jumalasta.
Löytyykö Internetistä? Saattaisi tuollainen väittely minuakin kiinnostaa :)
 
Jos teologian opetus ja tutkimus lopetettaisiin kokonaan, niin uskoisin suomen kirkoissa menon muuttuvan samanlaiseksi herätyskristilliseksi sekopäisyydeksi, kuin jenkkilässä nähdään nykypäivänä. Munkaltaisenkin militantin ateistin on tunnustettava, että uskonnollisuus on kuitenkin maailmanlaajuisesti edelleen erittäin merkittävä ilmiö ja tutkimuksen arvoista.
Näinpä. Teologia antaa välineitä asettua uskonnollisten ilmiöiden yläpuolelle, ja siksi luulisi, että ateistit pitäisivät teologiaa erittäin toivottuna tieteenalana yliopistoissa. Tuossa Aamulehden kirjoituksessa nostettiin esille vain lähinnä pappien koulutus teologiasta jättäen huomioimatta se, että teologia on aikasta paljon muutakin. Tuon muun vauhkoamisen seasta rohvessoreilta on jäänyt huomioimatta asian toinen puoli kokonaan, mikä kyllä hiukan pistää hymyilyttämään. Mutta toisaalta en ole yhtään yllättynyt, että teksti oli mitä oli, kun toisena kirjoittajana on Myllykangas.
 
Back
Ylös Bottom