Jumala sitten murhauttaa kansat säästämättä edes pieniä lapsia näistä syistä -- mutta sehän on okei, hänhän varoitti heitä!
Näitä kansoja on varoitettu jatkuvasti. Jumala antoi halukkaille mahdollisuuden paeta paikalta tai, liittyä Israeliin. No, nyt siellä on sitten niitä vihamielisiä vanhempia joilla on pieniä lapsia. Olisiko parempaa jättää ne lapset eloon kun ovat nähneet vanhempiensa kuoleman, jättää villipetojen armoille tai, että jotkut naapurikansat myisivät ne orjiksi? kuolisivat orpoina nälkää näkien?
Lapsellisuudessa ei ole mitään pahaa, lapsen suusta kuullaan usein totuus. Tökeröstä Paintilla tehdystä ulkoasustaan huolimatta NSC:n videot ovat varsin tarkkanäköisiä.
Tuossa toisessa "lapsellisessa" videossahan kerrotaan kuinka Jefta tekee Jumalalle tälläisen uhrin. Olisit kenties huomannut tämän jos olisit ajatuksella oikeasti edes katsonut ne videot. Vastaava siteeraus raamatusta:
Tuom 11:29-40 :
Jeftan lupaus ja ammonilaisten kukistuminen
29 Silloin Jeftaan tuli Herran henki. Jefta kulki Gileadin ja Manassen alueiden kautta ja palasi Gileadin Mispaan. Sieltä hän lähti sotaretkelle ammonilaisia vastaan.
30 Jefta antoi Herralle tämän lupauksen: "Jos sallit minun voittaa ammonilaiset,
31 minä lupaan sinulle uhriksi sen, joka ensimmäisenä tulee taloni portista minua vastaan, kun palaan voittajana kotiin. Sen minä uhraan sinulle polttouhrina."
32 Sitten Jefta lähti taisteluun ammonilaisia vastaan, ja Herra antoi heidät hänen käsiinsä.
33 Hän löi ammonilaiset Aroerissa perin pohjin ja ajoi heitä takaa Minnitin seuduille ja Abel- Keramimiin saakka valloittaen kaksikymmentä kaupunkia. Näin ammonilaiset jäivät tappiolle taistelussaan israelilaisia vastaan.
34 Mutta kun Jefta palasi kotiinsa Mispaan, häntä vastaan tuli rumpua lyöden ja tanssien hänen oma tyttärensä, hänen ainoa lapsensa. Jeftalla ei ollut poikaa eikä toista tytärtä.
35 Nähdessään tyttärensä Jefta repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, oma tyttäreni, mikä hirveä onnettomuus! Miksi juuri sinun piti tulla ensimmäisenä minua vastaan! Minä annoin Herralle lupauksen enkä voi sitä peruuttaa."
36 Silloin tytär sanoi hänelle: "Isä, sinä olet antanut Herralle lupauksen. Tee siis minulle lupauksesi mukaisesti, kun Herra nyt on antanut sinun kostaa vihollisillesi ammonilaisille."
37 Hän jatkoi: "Yhtä asiaa haluaisin sinulta kuitenkin pyytää: suo minulle vielä kaksi kuukautta aikaa. Haluaisin mennä ystävättärieni kanssa vuorille suremaan sitä, että minun on kuoltava näin nuorena."
38 Jefta sanoi hänelle: "Mene vain, tyttäreni." Jefta antoi tyttärensä lähteä kahdeksi kuukaudeksi. Tytär meni ystävättäriensä kanssa vuorille suremaan sitä, että hänen oli kuoltava naimattomana ja lapsettomana.
39 Kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo. Jefta täytti Herralle antamansa lupauksen, ja hänen tyttärensä kuoli koskemattomana neitsyenä. Israelissa tuli tavaksi,
40 että nuoret tytöt menivät vuosittain neljäksi päiväksi ylistämään lauluillaan gileadilaisen Jeftan tyttären muistoa.
Apologeetit ovat muunmuassa tätäkin yrittäneet selitellä, ja ne selitykset ovat sitä mitä ensimmäisessä linkkaamassani videossa NSC kuvailee sanoilla "Mental backflips". Kun kaikki tarvittaessa vain metaforaa on helppo selittää mitä tahansa. Ks.
http://www.youtube.com/watch?v=AsvtDaeH8Ds
"3.Mooseksen kirja:
18:21 Älä anna lapsiasi poltettaviksi uhrina Molokille, ettet häpäisisi Jumalasi nimeä. Minä olen Herra."
"20:2 "Sano israelilaisille: Jos joku, kuka tahansa israelilainen tai muukalainen, joka asuu Israelissa, antaa lapsiansa Molokille, hänet rangaistakoon kuolemalla; maan kansa kivittäköön hänet.
20:3 Ja minä käännän kasvoni sitä miestä vastaan ja hävitän hänet hänen kansastansa, koska hän on antanut Molokille lapsiansa saastuttaen minun pyhäkköni ja häväisten minun pyhän nimeni."
"5.Mooseksen kirja:18:10 Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, tahi joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta"
"Jeremia: 32:35 Ja he ovat rakentaneet Baalille uhrikukkulat, jotka ovat Ben-Hinnomin laaksossa, polttaakseen poikiansa ja tyttäriänsä uhrina Molokille, mitä minä en ole käskenyt ja mikä ei ole minun mieleeni tullut. Tällaisia kauhistuksia he tekivät ja saivat Juudan syntiä tekemään."
Jumala tekee hyvin selväksi että lasten uhraamista ei suvaita.
Tuossa Jeftan tapauksessa ei ole mitään järkeä. Luultavasti se "uhraaminen" tarkoittaa sitä että, Jefta lupaa tyttärensä palvelemaan Jumalan temppelissä lopun elämäänsä, eläen neitsyenä.
"Jefta antoi tyttärensä lähteä
kahdeksi kuukaudeksi. Tytär meni ystävättäriensä kanssa vuorille suremaan sitä, että hänen oli kuoltava
naimattomana ja lapsettomana." <<Ei mitään järkeä siinä mielessä että tämä tytär uhrattaisiin tappamalla. Tuossa suretaan naimattomuutta ja lapsettomuutta.
Missään vaiheessa ei muuten Jumala vaadi Jeftalta mitään, se on Jeftan itse tekemä lupaus. Ja lunastama.
Oli tapana "uhrata" lapsia siinä mielessä että he palvelivat Jumalan temppelissä, ei missään nimessä tapettu.
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/sekalaiset/uhri.htm << tuolta löytyy laaja kirjoitus aiheesta.
Tai sitten Hän ei puutu asioihin koska Häntä ei ole olemassa.
Hän on olemassa. Ihmisellä on vapaa tahto jota Jumala kunnioittaa. Ei Jumala halua mitään tahdotonta palvelijaa vaan, jokainen saa itse päättää palveleeko, vai ei.
Olin elämäni ensimmäiset n. 20 vuotta uskovainen ja uskonnosta irtautumisprosessini kesti noin 10 vuotta. Ei mulla ole enään aikaa eikä intressejä lukea samoja asioita uudelleen, joihin olen aikoinaan uskostani vielä kiinni pitäessäni yrittänyt epätoivoisesti tarrautua. Itselleni on kristallinkirkasta A) miten väärämielinen raamatun Jumala on ja B) miten koko tuo uskonto on aikojen saatossa kirjoitettua mielikuvitusta ja propagandaa.
Mutta jotta kantani vähän valottuisi, aloitetaan nyt vaikka aivan alusta, eli luomiskertomuksesta. Lainaan omaa em. kirjoitustani:
Kirous ja kuolema
Raamatun mukaan Jumala loi ihmisen. Kuitenkin ihminen on Jumalaan verrattuna kuin muurahainen. Ihmisen ongelmat alkoivat luomiskertomuksen mukaan siitä, kun ihminen oli tottelematon ja söi puusta josta oli kielletty. Oliko pakko laittaa se ainoa puu siihen paratiisiin? Muurahaisen turnajaiskestävyyttä piti testata? Vanhasta Testamentista saa käsityksen ajatusmaailmaltaan huomiota haluavan psykoottisen pikkulapsen tasoisesta Jumalasta: Sinulla on vapaa tahto, mutta jos et tee niin kuin minä sanon niin olet kuolemalla kuoleva.
Ihmistä varoitettiin mitä tapahtuu kun syö siitä. Jumala
asetti ihmisen vallitsemaan kaikkea elävää ja luontoa. Siellä oli muitakin puita mutta, piti vain siitä yhdestä syödä vaikka oli varoitettu. Meillä on vapaa tahto ja voimme kokea monenlaisia tunteita, voimme kehittyä. Olisiko parempi jos näin ei olisi? olisimme vain tahdottomia möykkyjä. Ihminen vain on kova kapinoimaan Jumalaa vastaan. Mielestäni elämä on suurenmoinen lahja Luojalta. Olisiko parempi jos vaikka minä en olisi olemassa << varmaan monen ateistin mielestä kyllä. En nytkään voisi kokea kaikkea mitä nyt koen.
Synti on minulle epämääräisen abstrakti käsite. Mitä itseasiassa on synti? Jumalan tahdon vastaisuutta? Jumala on kaiken lähde, myös ihmisen, joten miten ihminen edes voisi tehdä vastoin Jumalan tahtoa. Jumalan joka on tahdollaan ihmisen tomusta muovannut. Ovatko esimerkiksi tietokoneohjelmassa olevat virheet itse luodun ohjelman syytä? Tai potassa oleva reikä itse potan syytä?
Jos taas kaikesta pahasta syytetään Saatanaa – miksi Jumala on enemmän lojaali Saatanalle ja Saatanan vapaudelle ihmisten kustannuksella? Miksi siis Saatanalla on ”vapaus” kuten ihmisellä, kun kuitenkin ihminen on heikompi Saatanaa.
Ihminen on Jumalan kuva, tottahan Jumala, kaikkivaltias, tiesi mitä teki ihmisen luodessaan? Silloin on ihmisen saastaisuus Jumalasta lähtöisin, aivan kuten itse Saatanakin. Jopa Saatanan lankeaminen oli Jumalan valinta, jonka hän teki kaikkivaltiaana jo varhaisessa luomistyössään. Jos näitä seurauksia ei Jumala voinut nähdä ei voida puhua kaikkivaltiaasta jumalasta vaan ennemminkin kosmisesta askartelijasta.
Lisäksi, vaikka Raamattu sanoo: "Isää ei saa tuomita kuolemaan poikansa eikä poikaa isänsä rikoksesta, vaan kukin tuomittakoon vain omasta rikoksestaan.” (5. Moos 26:15) on rakkauden Jumalan mielestä kuitenkin oikeudenmukaista tuomita koko multimiljardipäinen ihmislauma siitä että kaksi ihmistä astui hänen virittämäänsä ansaan. Jumalan silmissä emme ole siis yksilöitä, vaan yhtä ja samaa langennutta Aatamia ja Eevaa.
Synti on väärin tekemistä. Jumala kertoo selvästi mikä on syntiä.
"1. Mooseksen kirja 4:7 Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi; mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella, ja sen halu on sinuun,
mutta hallitse sinä sitä!" << Jumala puhuu Kainille.
>>Tämäkin on yksi konkreettinen esimerkki minkä voi huomata olevan totta. Nimittäin tuo katseen kohotus.>>
Synnin tie ei johda mihinkään hyvään.
Olemme eläviä sieluja. tietokoneohjelman virheet ovat vain, ne eivät elä.
Jumala on kaikille yhtä lojaali, lupaukset eivät katoa. Jeesus on voittanut saatanan.
Tuntemattomat ovat Herran tiet. Jumala tietää kaiken.
Jos tapan ihmisen voidaanko sanoa että, se tappo oli Jumalasta lähtöisin? Mielestäni ei. Olen Jumalan kuva, en Jumalan osa.
Etkö sinäkin Gradient tunne sisälläsi toivon paremmasta.
Lupaus paremmasta.
Olemme kaikki persoonia ja yksilöitä Jumalan silmissä. Tämähän käy ilmi läpi raamatun>> Sukuluettelot, tuntemattomat, köyhät, syntiset ihmiset << Kaikki ovat tärkeitä Jumalalle.
Raamattu sanoo myös: ”Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat.” (2. Moos. 20:4-5)
Miten tällainen Jumala voi olla oikeamielinen ja pyhä? Pelkän voimallisuutensa oikeudellako?
Kivijumala vain on, se ei pelasta ketään, eikä armahda. Elävä Jumala on todellinen.
...Ja
teen laupiuden monelle tuhannelle, jotka minua rakastavat, ja pitävät minun käskyni. < näin jatkuu tuo kirjoittamasi käsky.
Väistämättähän isien pahat teot vaikuttavat lapsiin. Olisiko tuossa kyse siitä?
"18:18. Hänen isänsä taas kun teki väkivallan töitä, riisti ja raastoi veljeltänsä ja teki kansansa keskuudessa sitä, mikä ei ole hyvää, niin katso, hänen oli kuoltava syntivelkansa tähden.
19. Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee -- sen on kuoltava.
20.
Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.
21. Ja jos jumalaton kääntyy pois kaikesta synnistänsä, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa kaikkia minun käskyjäni ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava.
22. Ei yhtäkään hänen synneistänsä, jotka hän on tehnyt, muisteta; vanhurskautensa tähden, jota hän on noudattanut, hän saa elää.
23. Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän kääntyy pois teiltänsä ja elää?"
"5 Ms 24:16. Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden;
kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
Koska ihmisen valinnat ovat lopulta Jumalan itsensä ennalta näkemiä, ja siksi ennaltamäärättyjä, ovat myös Helvettiin päätyvät ”sielut” ennaltamäärättyjä, kuten myös ne jotka pelastuvat. Vaikka jättäisimme tämän ennalta näkemisen vaikkapa (virheellisesti) "vapaan tahdon oikeuttamana" kokonaan huomiotta, miten Jumala voisi tuomita ihmistä, jonka tahto ja valinnat eivät riipu vain hänestä itsestään vaan myös lukemattomista muista tekijöistä, joihin hän ei voi mitenkään itse vaikuttaa. Kaikki mitä olen, olen suurelta osin menneisyyteni vuoksi. Myös ihminen on sidottu luonnonlakeihin, jotka ovat ”kovia”; vahvat menestyvät, heikot sortuvat.
Sovitus ja pelastus
“Mutta onhan Jeesus joka huhuilee eksyneille lapsille että tännepäin, minä vien teidän iskän tykö.”
Suurin osa lapsista kuitenkin jää kadotetuiksi. Iskän palkkaama sukulaislapsenvahti ei osaa hommaansa, vaikka paljon isäänsä sympaattisempi muuten onkin. Iskä teki säännöt, iskällä olisi varaa enempäänkin. Yksikin kadotettu ihminen on liikaa. Ihminen on kuitenkin todellakin kuin muurahainen ajattomaan Jumalaan verrattuna. Miten paljon voisit vaatia muurahaiselta?
Eiköhän se kuitenki lopullisesti ole ihmisen omissa käsissä.
"Sillä ei ole niin kuin ihminen näkee: ihminen näkee ulkomuodon,
mutta Herra näkee sydämen." (Sam. 16:7) "
"Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
Autuaita murheelliset: he saavat lohdutuksen.
Autuaita kärsivälliset: he perivät maan.
Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan.
Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan.
Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan.
Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen.
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta.
"Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te
paljon enemmän arvoisia kuin linnut! Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?"
Yleinen väite: “Perusajatus kristinuskossahan on niin yksinkertainen että jokainen voi sen käsittää. Pienoisevankeliumiinhan se on hyvin tiivistetty.”
Perusajatusta ei voi todella käsittää sen enempää kuin Jumalan olemusta. Tuo 'Jumala antoi ainokaisen poikansa ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä' (Joh 3:16) herättää miljoona kysymystä – mikä tai kuka on Jumala? kuka on hänen poikansa? mihin hän itse asiassa poikansa antoi? miksi vaaditaan uskoa? miksi tarvitaan pelastusta? miksi Jumalan pitää uhrata poikansa oman lakinsa korjaamiseksi? jne. Ajatus Jumalasta uhraamasta Jumalalle on vähintään psykedeelinen. Ristinkuolema oli kuitenkin nimenomaan tällainen uhri.
1. Moos. 1:26
Ja Jumala sanoi: "Tehkää
mme ihminen kuvakse
mme, kaltaisekse
mme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
Jeesus on yksi persoona kolmiyhteisestä Jumalasta.
"Joh. 1:1-5
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus. Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt. "
Sana=Jeesus
Tätä kolminaisuutta en kovin hyvin ole vielä sisäistänyt, en pysty täysin vastaamaan kaikkiin noihin kohtiin.
Mistä tämä uhrikulttuuri, joka on olennainen osa lukemattomissa entisaikojen uskonnoissa, on todella lähtöisin? Raamatussa moneen otteeseen itse Jumala käskee seuraajiaan uhraamaan itselleen. Mitä ihmeen iloa Jumala sai siitä että Juutalaiset teurastivat eläimiä hänen kunniakseen? Viattoman veren on aina vuodettava ennen kuin syylliset saadaan näyttämään syyttömiltä?
Minun silmiinä näyttää kovasti siltä, että koko uhrikulttuuri oli myös tässä uskonnossa silloiseen aikaan sopiva ihmisen iljettävä keksintö, onhan se esimerkiksi pätevä keino rauhoittaa uhraajan omaatuntoa (“uhraat 3 lammasta ja saat anteeksi tai Jumalan hymyilemään suotuisasti”) ja pöhöttää ”kirkon” taloutta tai valtaa. Kun sitten ihmisten henkinen kehitys alkoi ajaa tästä mielettömyydestä ohi, oli mullistuksen aika – Jeesuksen aika tehdä viimeinen veriuhri. Minulle koko uhri, sovitus ja pienoisevankeliumi on jälleen yksi todiste ”evolutiivisesti” kehittyneestä, so. kulttuurin sisällä kehitetystä Jumalasta, joka ei ole sen elävämpi ajatusmaailmamme ulkopuolella kuin mikään muukaan ihmisen pään sisäinen ajatusrakennelma.
Tähän uhrijärjestelmäänkään en ole kovin perehtynyt.
"Uhrikertomukset Vanhassa testamentissa tuntuvat meistä turhilta. Ne kuitenkin kertovat synnin todellisuudesta.
Me emme ehkä oikein käsitä synnin todellisuutta. Silloin emme kuitenkaan ymmärrä täysin myöskään lunastuksen suuruutta. Uhrikaritsat viittasivat Jeesukseen. Jeesus täytti uhrilaitoksen. Joka tapauksessa Jeesuksen kuoleman sijaiskärsimysluonne on kristinuskon keskeisin sisältö."
http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/Vt/Vanhan_testamentin_yleisluennot/4Moos15-31B.htm
”Usko ei ole joka miehen" – Jumala on siis kosmoksen suurin rasisti, vieläpä omia luomuksiaan kohtaan? Onko siemenen synti ja syy se mihin maahan se on heitetty? Miksi tällaista Jumalaa kutsutaan hyväksi? Siksikö että Hän sanoo olevansa hyvä? Vai pelostako? Koska pelkkä usko on jo yksinään teko, ei taivaaseen pääsekään ”vain Jumalan armosta”. Esimerkiksi itselleni tämä ”uskon teko” on erittäin vaikea, yhtä vaikea ja yhtä hullu kuin täydellisen synnittömyyden vaatimus, josta meidät ”armeliaasti” on vapautettu – vaikka kukaan tuskin koskaan on siihen pystynyt ennen tai jälkeen Jeesuksen. Sen lisäksi että usko on teko, on se myös lahja – lahja Jumalalta, joka päättää kenelle sen antaa ja kenelle jättää antamatta. Ne jotka lahjaa eivät saa, joutuvat Raamatun mukaan kadotukseen.
Kristinuskossa siis myös on kyseessä selvä seurausetiikka ja oman hyödyn tavoittelu, koska on olemassa kuoleman jälkeinen tuomio jossa kaikki punnitaan. Edes laki ei ole kuollut niin kauan kuin vaaditaan uskoa. ”Usko tai joudut kadotukseen” on paitsi julma uhkaus myös yhtä julma laki.
En kykene pitämään Jumalaa lakeineen (ja Jeesuksen kautta - lakiensa "täyttämisineen") oikeamielisenä.
Minun on vaikea nähdä Jumalaa pahana, rasistina. Katso nyt Hänen luomuksiaan: Ihminen, luonto, eläimet, joka puolella kauneutta.
Totta että Jumala päättää kenelle lahjoja antaa.
"Syyn ja seurauksen laki löytyy Raamatusta. Se on kaikki totta ja pyhää. Mutta on yksi, joka voi sen kumota. Se on Jumalan armo."
"Siksi suurin ja kohtalokkain synti on se, että ihmiset eivät usko Jeesukseen Kristukseen. Sen synnin tähden kaikki eivät koskaan voi periä taivasten valtakuntaa. Jumala on valmistanut pelastuksen ihmiskunnalle Jeesuksessa Kristuksessa, mutta sitä pelastusta eivät kaikki suostu koskaan ottamaan vastaan. Jeesus sanoi: Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. (Joh. 14:6) "
Sitä helposti pitää jotain asiaa vääränä kun ei tunne kaikkia taustoja. <<Raamatussa olen tähän törmännyt monesti.
Katso vaikka isää joka kurittaa poikaansa kun tämä on väärin tehnyt. Isä haluaa poikansa parasta ja, haluaa että tämä poika ymmärtää ja kasvaisi.
Sekin voi näyttää todella julmalta sivullisen silmiin.