Jumala olisi voinut kysyä itseltään: "Mitä Jeesus tekisi?"
Joskus ei ole hyviä vaihtoehtoja, on vain "vähiten huonoja"
http://christianthinktank.com/rbutcher1.html << Jos vain jaksat lukea niin, tuolla kerrotaan koko asia.
Tuossa tapauksessa oli 4 eri vaihtoehtoa:
1. Take them back as slaves (or to be sold as slaves)
2. Take them back and turn them over to social relief programs/processes in Israel.
3. Leave them there in the desert to their fate
4. Kill them there in the desert
Kuitenkin (11:30) Jefta antoi Herralle tämän lupauksen: "Jos sallit minun voittaa ammonilaiset, (11:31) minä lupaan sinulle uhriksi sen, joka ensimmäisenä tulee taloni portista minua vastaan, kun palaan voittajana kotiin. Sen minä uhraan sinulle polttouhrina."
Kyllä niin siellä lukee mutta, kuvitellaan että Jefta todella olisi uhrannut tyttärensä, olisi muiden pitänyt kivittää hänet kuoliaaksi.
Kertomuksessa ei ole mitään viittausta Jeftan teon paheksuntaan.
"Sano israelilaisille: Jos joku, kuka tahansa israelilainen tai muukalainen, joka asuu Israelissa, antaa lapsiansa Molokille, hänet
rangaistakoon kuolemalla; maan kansa kivittäköön hänet."
http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/sekalaiset/uhri.htm << Tuolla kerrotaan asia perinpohjin.
"niin tulkoon kuka tulkoonkin minua vastaan taloni ovesta, kun minä voittajana palaan ammonilaisten luota,
hän on oleva Herran, ja minä uhraan hänet polttouhriksi." << "polttouhriksi" tilalle vaihtaa "Herran palvelijaksi tjms."
Jätit huomiotta kokonaan sen tärkeimmän pointin: Aatami ja Eeva söivät puusta ja ansaittuaan (kohtuuttoman) tuomion itselleen he myös tuomitsivat koko ihmiskunnan. Vaivaiset kaksi ihmistä tuomitsivat miljardit heidän jälkeen tulevansa ihmiset. Siksi me emme voi olla Jumalan silmissä yksilöitä.
Moderni uskova sanoo: "Jeesus rakastaa sinua", mutta valitettavasti se tarkoittaa itseasiassa sitä, että Jumala "rakastaa" niitä jotka rakastavat häntä ja uskovat hänen poikaansa -- kaikki muut joutuvat Jumalan Sanan mukaan helvettiin, joka on ikuinen ero Jumalasta ja/tai ikuinen kärsimys.
Jumalan "hyvyys" on naurettavan mitätöntä. Itsekin olen parempi, oikeudenmukaisempi ja ennenkaikkea kohtuullisempi isä kuin Jumala.
"Jumala on Pyhä!" sanoisi moni uskovainen naama punoittaen tässävaiheessa. Eikö kuitenkin olisi parempi jos Jumala parantuisi tästä "pyhyydestään" - jolloin hänen ei olisi tarvinut uhrata itseään itselleen, eikä kiduttaa niitä vajavaisia lapsiaan jotka ovat olleet tottelemattomia.
Siltä jolle on lusikalla annettu ei voida kauhalla vaatia. Ihminen on täsmälleen sellainen miksi Jumala hänet loi!
Jumala ei ole oikeamielinen ja pyhä vain koska sanoo olevansa. Kuten Jeesus sanoi: "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan". Raamatun Jumalan hedelmät ovat mätiä, niinpä myös itse Jumala on mätä!
Tässä on paljon asioita mitkä äkkiseltään vaikuttavat vääriltä ja pahoilta.
Kuten aiemmin sanoin: Joskus on vain niitä huonoja vaihtoehtoja, ei hyviä.
Jumala ajattelee "parasta mahdollista vaihtoehtoa" ja haluaa ihmisten kääntyvän pois pahoilta teiltään. Hän haluaa kaikkien parasta.
En tunne mitään tällaista "toivoa", ja olen myös oppinut elämään ilman sitä. Vaikka se onkin varmasti äkkiseltään hyvinkin ahdistavaa, olen hyväksynyt kylmän totuuden sellaisenaan.
Rehellisyys pitää vaan viedä pitemmälle, ja koetella sitäkin mitä eniten pelottaa koetella -- omaa uskoaan.
Oletko huomannut, että sinä, minä, me kaikki ihmiset kannamme Aatamin ja Eevan syntivelkaa. Sitä ei ole Jeesus onnistunut edelleenkään mitätöimään -- kaikki lienevät yhtä mieltä siitä, että emme nyt elä raamatun kuvaamassa paratiisissa.
Usko parempaan Gradient!
Jos et tuntisi mitään toivoa, et edes keskustelisi täällä. Tunnen että todella haluat etsiä vastauksia.
Kyllä minäkin koettelen uskoani.
Emme elä paratiisissa mutta, parempaa on luvassa. Kyllä Jeesuksen vastaanottaminen muuttaa elämää paremmaksi, paljon paremmaksi.
Minun taas mahdotonta nähdä Jumalaa hyvänä. Tässä sinulle kaunista luontoa:
http://www.youtube.com/watch?v=h4UHArUfXOo
Mistä pohjimmiltaan johtuu se, että luonto (tai ylipäänsä mikään) näyttää meistä kauniilta? Kauneus on katsojan silmässä. Luonto ei minusta ole kaunis eikä ruma, vaan molempia samaan aikaan.
http://www.youtube.com/watch?v=AxYiLzWee84 << Kun on pahaa, on myös hyvää.
Onko tämä uskon vaatimus mielestäsi reilu vaatimus? Minulle on täysin mahdotonta uskoa "elävään Jeesukseen" -- koska hän on minun silmissäni täyttä valhetta ja koko kristinusko on vajavaisten ihmisten kutoma petosten verkko. Sille ei ole ainuttakaan minun todellisessa elämässäni näkyvää konkreettista perustetta, joka kestäisi minkäänlaista koettelua.
Mielestäni se on täysin reilua, armollista.
Siihen sanomaan pitää päästä "sisälle". Se, mitä ihmiset sanovat raamatun kertovan, koostuvat monesti vain pinnallisista havainnoista: "eikö siellä raamatussa sanotakin että kivittäkää... jne".
Se sanoma on kokonaisuudessaan hyvä, siellä kerrotaan rehellisesti ja kaunistelematta minkälaisia me olemme, ja minkälaisessa maailmassa elämme.
Kerrotaan myös mitä voi tehdä ja mihin ne erilaiset teot johtavat.