Perkula, täällähän on kunnon mylly päällä ja mä vaan olin eilen duunissa ja kokouksissa iltaan saakka :( :wtf: :jahas:
"Uskonnottomat" tai ateistivanhemmat eivät ole sen neutraalimpia kasvattajia kuin uskovaisetkaan. He aivopesevä lapsiaan aivan samalla tavalla vaikka yrittäisivät väittää olevansa neutraaleja. Vanhemmilla on oma uskonsa elämän peruskysymyksiin ja arvoihin ja lapsi imee ne jollain tavalla jokatapauksessa. Agnostismi ja ateismi on uskontoon verrattavia maailmankatsomuksia joten aina vanhemmat jonkin uskomusjärjestelmän siirtävät lapsilleen. Sitten on eri asia, että lasta pakotetaan vasten hänen tahtoaan johonkin.
Niinpä niin
Totta: kommunismi ei ole sama asia kuin ateismi. MUTTA katolisuus ja luterilaisuus (jotka ovat olleet väkivaltaisemmat kristinuskon muodot, koska ne luopuivat alkukirkon pasifismista) ei ole täsmälleen sama asia kuin kristinusko. Huomaatko eron? Kommunismin perustana oli ateismi ja kristinuskon vihaaminen.
Olen aina luullut, että:
"Kommunismi on sosiaalis-taloudellinen tai poliittinen järjestelmä, joka ajaa luokatonta, tasa-arvoista ja yhteisomistukseen perustuvaa yhteiskuntamallia", mutta se perustuukin ateismiin ja kristinuskon vihaamiseen. Kiitos paljon tämän virhekäsityksen oikaisusta Arska.
Ovatko kaikki ateistit kommunisteja ja kaikki kommunistit ateisteja? Tulee ihan jenkkilän kylmän sodan kommunismivainot mieleen, kun 1960 luvulla käytettiin samanlaista taikauskoista retoriikkaa vainoissa.
Aluksi bolševikit suhtautuivat uskontoon harmittomana taikauskona, joka vähitellen tieteen edetessä tulisi häviämään. Vuonna 1921 suhtautuminen kuitenkin muuttui ja puolue omaksui uuden ”taistelevan ateismin” ja ”taistelevan materialismin” periaatteet, joiden perusteella aloitettiin laaja uskonnonvastainen propagandakampanja. Jumalattomien liiton (myöhemmin Taistelevien jumalattomien liitto) suoritti ateismin levitystyötä.
NKP:n keskuskomitea joutui kuitenkin vuonna 1929 toteamaan, ettei uskonnonvastainen propagandan levittäminen ollut tuottanut toivottua lopputulosta ja että uskonnonvastainen toimintaohjelma tuli uudistaa. Tämän jälkeen Neuvostoliitossa alkoi laajamittainen uskontojen vainoaminen. Valtaosa eri uskontojen papistosta joko lähetettiin vankileireille, teloitettiin tai joutui pakenemaan maasta. Kaikki löyhästi määritelty ”uskonnollinen propaganda” kiellettiin, mukaan lukien raamattupiirit, uskonnolliset nuoriso- ja naisjärjestöt sekä uskontokuntien ylläpitämät kirjastot ja lukusalit.
Varmaan ihan totta tämäkin ja tässä nähdään mitä tapahtuu kun ideologia dogmatisoituu ja sitä ei saa kritisoida ja siitä ei saa keskustella. Vastustako tässä kohtaa militanttia ateismia vai dogmatisointia ylipäätään? Väkivaltainen ideologia on hieno asia, kunhan sillä vain ajetaan oikeaa asiaa?
Ateismissa kun ei ole mitään ns. yhtä oikeaa pyhää kirjaa vaan suuri joukko ateistista ja tieteenfilosofista kirjallisuutta, joissa ei ole ainakaan vielä mun silmiin osunut yhtäkään väkivaltaan kehottavaa kommenttia raamatun tyyliin, käydään sitten läpi vanhaa tai uutta testamenttia, ei niin väliä. Ateistit eivät myöskään uhkaile ketään ikuisella kuolemanjälkeisellä kidutuksella helvetissä uskovaisten tyyliin.
Siitä vaan lukemaan jos kiinnostaa, monille varmaan tuttua kamaa:
http://skepticsannotatedbible.com/cruelty/long.html
Mitäs sanoisit kohtuun murhattujen lasten määrästä?
Ikävä asia, varsinkin jos raskaus on pitkälle edennyt. En katso muutaman sentin alkioiden edes olevan ihmisiä, joten murhaa ei ole tapahtunut.
Alkoholismin kasvusta ja alkoholikuolemien määrästä?
Ikävä, varsinkin kun en itse juo alkoholia. Alkoholismin kasvusta tuskin voit syyttää tiedettä tai ateismia, koska on selkeä tieteellinen fakta, että alkoholin kulutus on pääosin haitallista.
Perheiden hajoamisesta ja avioerojen määrästä?
Valitettavaa mutta en nyt täysin ymmärrä miten tämä liittyy tähän keskusteluun. Eihän se usko mitenkään estä vieraissa käymästä ja aviopuolisolle saattaa olla vähän vaikea pala, jos hän huomaa toisessa sellaisen kiva syklin, joista olen kuullut juttua uskovaisten keskuudessa. Mies pettää, katuu, rukoilee ja pyytää anteeksi ja seurakunta + vaimo antavat anteeksi. Pettäminen toistuu ja toistuu ja toistuu ja aina vaan mies katuu, rukoilee ja lupaa parantua. Vaimo ei ota eroa ja etsi parempaa miestä, koska raamattu, pappi ja seurakunta pitää sitä syntinä ja alttarilla luvattiin tukea toista myötä- ja vastoinkäymisissä.
Ehkä ihmiset eroavat nykyään liiankin helposti, tästä voidaan olla samaa mieltä mutta uskonto kahleena voi olla vielä pahempi kuin ero ja uuden kumppanin etsintä.
Tai aika usein nousevista puheista eutanasian sallimisesta?
Kannatan eutanasiaa.
Nämä ongelmat eivät ole lähtöisin uskovaisten keskuudesta vaan maallistumisesta.
En muista kenenkään ateistin sanoneen, että sekulaari yhteiskunta ja maallistuminen olisi täysin ongelmavapaa ratkaisu kaikkeen.
Ja väitän, että ateisti ei uskalla katsoa maailmankatsomustaan pohjaan asti, koska se toivottomuus olisi liian ahdistavaa. Siksi on hyvä olla pinnaltaan ateisti, mutta huutaa hädässä Jumalaa avuksi. Epäloogista eikö?
Kyllä - tämä virkkeesi on erittäin epälooginen. Olkinukkeargumentointia alusta loppuun. Oletat, että ateismi on jotain kamalan toivotonta ja ahdistavaa, silti jostain kumman syystä sekulaarisimmat valtiot saavat onnellisuus- ja elämänlaatu arvioinneissa korkeimmat pisteet. Varmaan suurta ateistien propagandaa tämäkin. Pew Research tekee noita tutkimuksia jos uskallat ottaa selvää asioista:
http://pewresearch.org/
Tätä en ihan ymmärtäny... Odinit yms. ovat jumalia, joiden takana on demonit... siis aivan todelliset henkivallat, joihin voi saada kontaktin...
............................................________
....................................,.-‘”...................``~.,
.............................,.-”...................................“-.,
.........................,/...............................................”:,
.....................,?......................................................\,
.................../...........................................................,}
................./......................................................,:`^`..}
.............../...................................................,:”........./
..............?.....__.........................................:`.........../
............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../
.........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/
..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}
...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../
...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”
............/.`~,......`-...............................\....../\
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__
,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,
.....`=~-,_\_......`\,.................................\
...................`=~-,,.\,...............................\
................................`:,,...........................`\..............__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_\..........._,-%.......`\
...................................,<`.._|_,-&``................`\
Yrität nyt väistää kysymyksen, joka oli: eikö niin, että jos kaikki on saanut alkunsa sattumasta eikä ole mitään suunnitelmaa tai Suunnittelijaa niin silloin ei ole mitään sellaista merkitystä kokonaisuulla tai sen osilla?
Miksi elämämme merkitys pitäisi olla ennaltamäärätty? Mikä meitä estää määrittelemästä tarkoitustamme itse? Olisiko se ns. vastuunottamista omista tekemisistä, eikä oman elämän sysäämistä jonkun taikauskoisen olennon vastuulle.
Mikä merkitys elämälläni olisi? Suvunjatkaminen? Nautinto? Niistä voisin repiä tietysti mielihyvää, mutta se sillä olisi mitään suurempaa tarkoitusta. Yrittäisin auttaa ihmisiä? Miksi ihmisten auttaminen olisi parempaa kuin niiden tappaminen jos saisin siitä mielihyvää ja nautintoa? Jos Jumalaa ei ole ei ole kestävää perustaa moraalille ja arvoille, on vain mielipiteitä ja makumieltymyksiä, mutta lopulta ei ole mitään keinoa sanoa, että joku olisi parempi kuin toinen.
Kukaan ei koskaan sanonut sen olevan helppoa...
Tuo oli aika leimaamista. Mistä ihmeestä oot saanut sen ajatuksen, että Kirjassa on totuus valmiina???
Koska uskovaiset itse ovat sen kertoneet mulle monen monituista kertaa. Epäiletkö kenties heidän vakaumustaan ja tulkintaansa vai vain toista. Ota yhteyttä Jehoviin ja helluntalaisiin nyt ainakin mutta kyllä ev.lut. porukkakin näitä mulle saarnaa.
Raamatussa ei ole esim. kerrottu ohjeita auton rakentamiseksi tai selvitystä painovoimasta joten totuus ei ole siinä mielessä valmiina.
Hienoa, olemme siis samaa mieltä, että raamattu ei ole esim. luonnontieteen oppikirja ja raamatussa ei ole kaikkia totuuksia. Mitä totuuksia raamatussa sitten ylipäätään on?
Missä kohtaa Raamattua on näin väitetty? Näyttää siltä, että taistelet olkiukkoa vastaan, jota pidät kristinuskona...
Edelleen... näin ovat valistuneet uskovaiset minulle vakuuttaneet. Sinulla on varmaankin erilainen tulkinta tästä asiasta kuin heillä. Miksi et usko heidän väitteisiinsä 6000 vuotta vanhasta maasta tai ihmisen kirjaimelliseen luomiseen mudasta?
Muuten: evoluution etenemisen prosessi ja Raamatun kuvaus on jossain väärin yhteneviä: Raamatussa kaikki luotiin yksinkertaisimmista monimutkaisimpiin... Kukaan ei ollut meistä silloin paikalla joten se on päätelmien varassa ja tieteen olemukseen kuuluu, että tieto lisääntyy ja muuttuu...
Raamatun luomiskertomuksessa ei ole mitään samanlaista evoluution kanssa. Siellä ei ole mainintaa mistään yksisoluisista eliöistä - ihme juttu muuten, kun kyllähän Jumalan niistä pitäisi tietää, ilmeisesti hän ei tahtonut ihmisten tietävän bakteereista ja ameeboista. Jumalalla näyttää myös olevan erikoinen fetissi kovakuoriaisiin, koska ne ovat selkeästi maapallon lajirikkain lahko. Ihmettelen myös miksi noin 50% näistä Jumalan luomista eliöistä on loisia. Parasitismi on ilmeisesti raamatullista ja verenimentä pyhää.
Ja sitten siihen raamatun luomisjärjestykseen, lähde raamattu:
- 1 Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
- 2 Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä. <= Vettä ei koskaan luotu, ilmeisesti maailmankaikkeus oli täynnä vettä
- 3 Jumala sanoi: "Tulkoon valo!" Ja valo tuli. <= Mistä se valo tuli ennen aurinko ja tähtiä?
- 4 Jumala näki, että valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä,
- 5 ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.
- 6 Jumala sanoi: "Tulkoon kaartuva kansi vesien väliin, erottamaan vedet toisistaan."
- 7 Jumala teki kannen ja erotti toiset vedet sen alapuolelle ja toiset sen yläpuolelle. Niin tapahtui,
- 8 ja Jumala nimitti kannen taivaaksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni toinen päivä.
- 9 Jumala sanoi: "Kokoontukoot taivaankannen alapuolella olevat vedet yhteen paikkaan, niin että maan kamara tulee näkyviin." Ja niin tapahtui. <= taivaankansi ja sen yläpuolella olevat vedet
- 10 Jumala nimitti kiinteän kamaran maaksi, ja sen paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän nimitti mereksi. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.
- 11 Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka maan päällä kantavat hedelmissään kukin lajinsa mukaista siementä." Ja niin tapahtui. <= Kasvit luotiin ennen aurinkoa, mistä ne saivat valoa yhteyttämiseen?
- 12 Maa versoi vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka kantoivat hedelmissään kukin oman lajinsa mukaista siementä. Jumala näki, että niin oli hyvä.
- 13 Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kolmas päivä.
- 14 Jumala sanoi: "Tulkoon valoja taivaankanteen erottamaan päivän yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, hetkiä ja vuosia.
- 15 Ne loistakoot taivaankannesta ja antakoot valoa maan päälle." Ja niin tapahtui.
- 16 Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman hallitsemaan päivää ja pienemmän hallitsemaan yötä, sekä tähdet. <= Neljää päivää jo mennyt päivässä ja yössä ja vasta nyt tehtiin aurinko, taitavaa
- 17 Hän asetti ne taivaankanteen loistamaan maan päälle,
- 18 hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeydestä. Jumala näki, että niin oli hyvä.
- 19 Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni neljäs päivä.
- 20 Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä olentoja ja lennelkööt linnut ilmassa taivaankannen alla."
- 21 Niin Jumala loi suuret meripedot ja kaikki muut elävät olennot, joita vedet vilisevät, sekä kaikki siivekkäiden lajit. Jumala näki, että niin oli hyvä.
- 22 Hän siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä."
- 23 Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni viides päivä.
- 24 Jumala sanoi: "Tuottakoon maa kaikenlaisia eläviä olentoja, kaikki karjaeläinten, pikkueläinten ja villieläinten lajit." Ja niin tapahtui.
- 25 Jumala teki villieläimet, karjaeläimet ja erilaiset pikkueläimet, kaikki eläinten lajit. Ja Jumala näki, että niin oli hyvä.
Raamatun luomisjärjestys on lähes päinvastainen ja monessa kohdin hyvin sekava verrattuna tieteen löydöksiin. Raamattu esittää elämää olleen ensin maalla, sitten vasta vedessä. Yksisoluisista ei mainintaakaan, nykyaikaiset kasvit vain putkahtivat maan päälle, mistähän ne kaikki kivihiilivarannot ovat tulleet, jos eivät muinaisista metsistä.
Luet nyt tekstiin jotain sellaista mitä siellä ei ole. En väittänyt, että yksittäisellä ateistilla ei olisi moraalia tai että hän ei pitäisi elämää arvokkaana. Lue tarkemmin mitä kirjoitin: sanoin, että JOS ateisti olisi uskossaan looginen... mutta kun ateisti ei yleensä sitä ole vaan puhuu tarkoituksesta ja moraalista ja osoittaa ristiriitaisuutensa siinä, koska ateisia johdomukaisesti seuraaminen johtaa siihen, että ei ole ehdottomia moraalitotuuksia tai arvoja, on vain yksilön ja enemmistö mielipiteitä... tuo osoittaa, että et ole miettinyt ateismisi perusteita...
Aah tästä se kenkä siis puristaa, kun ei ole ehdottomia moraalitotuuksia tai arvoja!!1 Kerros mistä se Jumala saa ne ehdottomat moraalitotuudet ja arvot, jotka hän välittää meille? Keksiikö hän ne itse päässään, jolloin nekin ovat vain hänen mielipiteitään vai saako Jumala moraalitotuutensa ja arvonsa jostain "ylempää"?
Oliko sulle yllätys tosiaan, että kristitty uskoo Jumalaan, mutta myös demonien olemassaoloon????? Kannattaa lukea Uutta testamenttia niin tietää mitä kristityt uskoo...
Tässä kohdin raamattu siis ON tieteellinen kirja ja esittää, että demoneita on olemassa. Vau.
Nähdäkseni tunnevaltaisesta paatoksellisuudesta on mm. Dragon pitänyt huolta ja muut, jotka ovat omien sanojensa menettäneet jo hermonsa
Oletko koskaan perehtynyt virheargumentteihin kun jaksat viljellä tuota ad hominemia niin runsaasti
http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
Ateistien haluttomuus tunnustaa oman vakaumuksensa uskonvaraista luonnetta ei sulje pois sitä, että kyseessä voi olla nimenomaan uskonnollinen vakaumus. Tieteellinen tutkimus ei voi olla maailmankatsomuksellisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta, koska tieteelliseen tutkimukseen vaikuttavat todellisuutta koskevat kokonaisvaltaiset oletukset.
Miten nämä kaksi liittyvät toisiinsa? Vituttaako uskovaisia, kun tiede ei tutki onko Jumalaa/enkeleitä/demoneita olemassa? Aletaan tutkia heti, kun joku - vaikka se Puolimatka - kertoo miten näitä voidaan tutkia.
Tiede on nykyään määritelty siten, että vain luonnolliset syyt hyväksytään tieteellisiksi selityksiksi. Tiedeyhteisö ei siis naturalistisen ennakko-oletuksensa takia hyväksy luotettaviksi mitään selityksiä tai todisteita, jotka viittaisivat yliluonnolliseen. Tieteisuskova ateisti harjoittaa siis ateismiaan ylläpitävää, tieteisuskoksi kutsuttua kehäpäätelmää:
1.Ateismin vastaiset todisteet vaatisivat ei-luonnollisia selityksiä.
Tiede ei ole ateistista vaan uskonnotonta. Siinä on ero. Jos tuot mulle enkelin tai demonin tutkittavaksi niin kyllä mä ihan mielelläni tutkin.
2.Ei-luonnollinen ei ole tieteellistä, joten todisteet eivät ole tieteellisiä.
3.Koska todisteet eivät ole tieteellisiä, ne eivät ole luotettavia.
Uskomatonta sanahelinää. Miksi hei me ei lähdetä tutkimaan metsien yksisarvisten ekologiaa, etologiaa, populaatio, ravintokasveja, kasvi-herbivori-suhteita, parittelua, fysiologiaa tai anatomiaa? Saat viisi pistettä jos arvaat miksi me emme tutki yksisarvisia? Täsmälleen samasta syystä me emme tutki henkimaailmaa, demoneja, enkeleitä jne jne...
Rukouksen väitettyä parantavaa voimaa itseasiassa voisi tutkia, sitä on tutkittu ja mitään näyttöä voimasta ei ole saatu.
Nykyisellään tiede on sitoutunut vain luonnollisiin selityksiin, joten se ei ole objektiivista totuuden etsintää. Lisäksi tieteen täytyy olettaa uskonvaraisesti asioita todellisuuden luonteesta (induktion toimivuus, toistokokeiden mielekkyys) ja havaintojen luotettavuudesta. Lisäksi tieteentekijä vain luottaa yhteisön edustajien todistuksiin heidän tekemistään mittauksista. On siis selvää, etteivät tieteen tulokset ole vapaita uskosta. Uskon elementti tieteessä pysyy vain piilossa milloin ajattelu ei ole tarpeeksi syvällistä näkemään näitä perususkomuksia.
Mä olen jo aikaisemmin kysynyt sulta, että mitä parempaa tieteen metodologiaa sieltä Puolimatkan kirjasta löytyy tilalle? Joko olet päässyt siihen kohtaan?
Tiede ei voi vastata kysymyksiin elämän tarkoituksesta, mielekkyydestä tai arvoista tai moraalista. Tiede on neutraalia ja jos tiedemies sanoo, että jokin on hyvää tai parempaa kuin toinen hän väistämättä tuo mukaansa oman maailmankatsomuksensa, joka on aina uskoon perustuva vaikka hän olisi ateisti. Se, että mitää jotain arvokkaana on uskonvarainen väite. Tää on nyt ihan peruskauraa, jos on lukenut vaikkapa lukion filosofian kurssia.
Tiede voi vastata kysymyksiin moraalista ja arvoista, meidän vain pitää määritellä mikä tai mitkä otetaan tarkastelutasoksi. Raha, seksi, status, lasten määrä, onnellisuus, kärsimys, jne jne...
Jos herra filosofian peruskaura vastaisi nyt niihin tieteen metodologian kysymyksiin joita olen esittänyt sulle.
Darwinismi on hyvin looginen, mutta julmuutensa takia ateistikaan ei sitä näköjään niele. Voisihan sitä sanoa, että altruismi rappeuttaa sukua kun heikkoja suojellaan. Kuka sanoo kumpi meistä on oikeassa?
Eikös herra lukion filosofian peruskaura ymmärrä, että evoluutioteoria tai darwinismi jos siksi sitä tahdot kutsua ei ole yhteiskuntarakenteen, lain- ja järjestyksen ja sosiaalipolitiikan malli. Se kuvaa luonnonilmiötä, sen yksityiskohtia, tapahtumia ja seurauksia.