Samaa mieltä. Jos kopioit suoraan jostain niin laita hyvä ihminen lähde näkyviin!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Käytin tietoisesti sanoja "uskoa" ja "epäillä". Nuo asiat ovat tällä hetkellä uskoa, eivät faktaa. Sinällään en näe oikein muita vaihtoehtoja, mutta se ei tietysti riitä tekemään asiasta faktaa. Ehkä saamme tähän tulevaisuudessa varmistuksen, ehkä emme.
Kuten sanoin, tässä on kysymys siitä, mitä näillä termeillä tarkoitetaan. Se tieteellinen tutkimus olisi siis varmaan filosofian alalta, ja tätä mind-body probleemaa on varmasti alan kirjallisuudessa käsitelty varsin kattavasti. Itse en tämän alan tutkimusta tunne.
Siten kvanttimekaniikka vaatii aina havaitsijan, ja näin ollen kysymys tietoisuudesta ja havainnoista asettuu jossain mielessä luonnontieteen ulkopuolelle. Ja tämähän on aivan luonnollista: Jotta voidaan ylipäätään puhua mistään luonnosta tai mistään tosiasioista, on meillä oltava havaintoja tästä luonnosta ja tosiasioista. Pohjimmiltaan luonnontiede siis tutkii havaintoja, ja niiden välisiä riippuvuuksia. Kvanttimekaniikka on teoria, joka kuvaa näitä riippuvuuksia. Tietoisuus ja kyky tehdä havaintoja on siis tässä mielessä taustaoletus, jonka päälle formaalia luonnontiedettä lähdetään rakentamaan, ja tällöin on toki niin, ettei tietoisuuttaa itseään, tai kykyä tehdä havaintoja, voida perustavanlaatuisesti selittää luonnontieteen keinoin: aksiomaattisessa järjestelmässä aksioomia ei voida johtaa, vaan aksioomista johdetaan muut todet väitteet.
Ei tietenkään ihminen tiedä kaikkea. Jos niin olisi, maailma olisi valmis. Siitäkin samaa mieltä, että tietoa on niin paljon, ettei kaikkea voi yksi ihminen omaksua. Sen takia on tietysti "uskottava" alan tutkijoita ja asiantuntijoita jo ihan sen takia, ettei itse ehdi mitenkään perehtyä joka alaan. Tieteessä kuitenkin tutkimukset, kokeet yms. on dokumentoitava niin, että kuka tahansa pystyy ne toistamaan. Tietenkään esim. hiukkaskiihdyttimellä tehtäviä kokeita ei voi tavallinen ihminen tehdä, mutta periaatteessa. Tästä seuraa ainakin periaatteessa jotain varmempaa kuin pelkästä uskosta. Tarpeen vaatiessa asian voi kokeilla.Ihmiskunnalla ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi informaatiota edes ihmisestä itsestään, että kaikki voitaisiin selittää tieteellisesti. Yksittäisen ihmisen on myös kohtalaisen mahdotonta omaksua kaikkea siitäkään tiedosta mitä on tähän mennessä tuotettu.
Itse sanoi, että pyrin minimiomaan uskon.Näin ollen kaikki väitteet siitä, että joku ihminen olisi vapaa uskon varaan rakennetusta todellisuuskuvasta on nähdäkseni valheellinen.
Ei varmaan olekaan.En itse usko, että ihminen olisi vielä lähelläkään ymmärtää kaikkea.
Jos joku osoittaa, että on olemassa vapaa tahto, jumala yms. niin minä hyväksyn sen. Ei minulla ole mitään tarvetta olla sitä mieltä, ettei niitä olisi. Mikään ei vain tällä hetkellä viittaa siihen, että niin olisi.Päinvastoin tieteen historiasta ekstrapoloimalla 1000 vuotta eteenpäin maailmassa voi hyvinkin olla myös vapaa tahto.
Tiede on itseään korjaava menetelmä. Se on hieno asia. Ehdottomasti pitää olla valmis aina muuttamaan kaikki ja heittämään edellinen ajatusmalli romukoppaan. Mitä jumalaan tulee, niin mikään ei viittaa sellaisen entiteetin olemassaoloon. Minulle ihan ok, jos jumala on olemassa - tosin minusta hän silloin on tehnyt melko huonoa työtä...Usko siihen että ihminen todella tietäisi miten asiat ovat tuntuu itsestäni vielä naivimmalta kuin usko siihen, että Jumala on. Voi olla että Jumalasta ei löydy hyväksyttäviä todisteita, mutta tiedon kehittymisestä ja muuttumisesta on selvät todisteet.
En usko myöskään henkiin, enkä mihinkään pahoihin voimiin, sinäkin nähtävästi olet luonut oman uskovaisen todellisuuden mihin uskot.
Kysyn vastavuoroisesti, uskotko hindujen jumaliin?
Et vastannut kysymykseeni.Uskon henkimaailman olemassaoloon, ja että monissa ns pakanauskonnoissa ja okkultismissa ym noituuksissa ollaan oikeasti ja ihan realistisesti tekemisissa syntiinlangenneen luomakunnan henkien kanssa. En siis itse palvo enkä seuraa näitä edellämainitun kaltaisia henkiä enkä myöskään Raamatussa tämän maailman jumalaksi kutsuttua Saatanaa. Ymmärrän kyllä että olet kanssani erimieltä
Ihan mielenkiinnosta... Mikä sinusta osoittaa, että näin on?Uskon henkimaailman olemassaoloon, ja että monissa ns pakanauskonnoissa ja okkultismissa ym noituuksissa ollaan oikeasti ja ihan realistisesti tekemisissa syntiinlangenneen luomakunnan henkien kanssa.
Et vastannut kysymykseeni.
Ihan mielenkiinnosta... Mikä sinusta osoittaa, että näin on?
Samasta syystä kuin sä et usko noihin, mä en usko sun henkiin. As simple as that. Kuten sinäkin tiedät ettei niillä ole mitään, mä tiedän ettei sulla ole mitään.Siispä vastaan uudelleen, en usko jos usko sanalla tarkoitetaan hindujen jumalien uskomista eli tottelemista, palvelemista jne. Mutta uskon että heidän uskonnossa ollaan tekemisissä realistisen henkimaailman kanssa. En osaa paremmin vastata kysymykseesi, ikävää jos jäät vielä vaille vastausta
Jos joku osoittaa, että on olemassa vapaa tahto, jumala yms. niin minä hyväksyn sen. Ei minulla ole mitään tarvetta olla sitä mieltä, ettei niitä olisi. Mikään ei vain tällä hetkellä viittaa siihen, että niin olisi.
En halua olla tiettyä mieltä, haluan olla oikeassa. Paras tapa minusta olla oikeassa on vaihtaa mielipidettään heti kun huomaa olevansa väärässä ja on koko ajan valmis myöntämään, että voi olla väärässä.
Mitä tulee vapaaseen tahtoon, tällä "klassinen determinismi vs kvanttimekaniikan probabilisitinen maailmankuva" -kysymyksellä ei nähdäkseni ole mitään merkitystä. Päätöksesi ei ole "omasi" jos se määräytyy puhtaan deterministisesti eikä jos se määräytyy yksikäsitteisesti nopanheiton perusteella. Ihmiset ovat luontokappaleita, ja koostuvat alkeishiukkasista jotka noudattavat samoja (probabilistisia) luonnonlakeja kuin samat alkeishiukkaset joista vaikkapa eloton kivi muodostuu. Tässä mielessä siis mitään "vapaata tahtoa" ei tietenkään voi olla olemassa. Aivot ovat kone joka reagoi (aistielinten välittämiin) ulkoisiin ärsykkeisiin luonnonlakien määräämällä tavalla.
Eli siis jotakuinkin näin sanoisin itsekin, tosin tuo sana "algoritmi" pitää tässä yhteydessä ymmärtää melko vertauskuvallisesti. (Sitä aivojen toimintaa kun ei ole kukaan ohjelmoinut tai suunnitellut, vaan se on syntynyt sattumalta, kuten tässäkin ketjussa on toistuvasti käsitelty.) Ja ilman muuta ihmisen rakentama kone voi periaatteessa (ja olen lähes varma että ei-kovin-kaukaisessa tulevaisuudessa myös käytännössä) olla tietoinen, aivan kuten me biologiset koneetkin olemme.
Aksiooman pitäisi olla sellainen asia, joka on ilmeinen. Aksioomia ei voi vain keksiä hatusta.Usko Jumalaan kuuluu nähdäkseni aksioomien joukkoon, josta maailmakuvani johdan. Aksioomaa ei pysty perustelemaan järjellä vaan järkeily lähtee siitä liikkeelle.
Oma kokemus on perusteista/ todisteista ihan sieltä heikoimmasta päästä. Ihmisen kokemukseen vaikuttavat niin monet harhat yms. että jos oma kokemus hyväksytään todisteeksi jostain, niin todistaa voi silloin ihan mitä tahansa.Usko Jumalaan ei kuitenkaan ole tuulesta temmattu aksiooma vaan perustuu omaan kokemukseen.
Jumalaa ja rakkautta verrataan usein. Niissä on kuitenkin perustavaa laatua oleva ero. Ensinnäkin rakkauden voi havaita ja sitä voi tutkia monilla eri tavoilla (psykologia, biologia, neurologia yms.). Se, että esim. rakastaa jumalaa ja kokee hänen rakkautensa, ei kuitenkaan ole todiste jumalan olemassaolosta. Oma tunne, ei ole todiste tunteen kohteen olemassaolosta.Ymmärrän sen yhtä yksinkertaisesti kuin jos joku sanoo kokeneensa rakastumisen.
Mikään ei viittaa siihen, että näin olisi.Nimenomaan syntiinlangennut tila jossa luomakunta on, tarkoittaa että ollaan vangitussa ja orjuutetussa tilassa. Mulla on lapsellinen luottamus siihen että Jumala on suuri ja ihminen pieni, ja että kerran saavat kaikki sorretut ja murheelliset lohdutuksen ja paha saa palkkansa ja lakkautetaan iäksi.
Tällekään väitteelle ei ole mitään perustetta.Se että jollain nousee tarve rukoilla ja etsiä Jumalaa, ei voi nousta vapaasta tahdosta ja puhtaasti ihmisestä ilman että Jumala sen kaipuun herättäis.
Siis tietokone on syntynyt ihmisen suunnittelemana, ja tämä suunnitteluprosessi tietysti toimii täysin luonnonlakien mukaisesti. Eli aivo, joka suunnittelee tietokonetta, toimii kuin kone. Ihan samalla tavalla voidaan tehdä tekoäly joka suunnittelee jotain. Eli tietokoneen algoritmi on syntynyt sattumalta suunnittelun tuloksena.Laitan tässä vielä yhden esimerkin, joka nähdäkseni kuvaa ristiriitoja, joita helposti ymppäämme maailmankuvaamme.
...
Tulkitsen näitä väitteitä seuraavasti:
1. Kaikki universumissa käyttäytyy deterministisesti tai satunnaisesti
2. Ihminen käyttäytyy deterministisesti tai satunnaisesti
3. Ihmisen aivot ovat syntyneet sattumalta
4a. Tietokoneen algoritmi on syntynyt suunnitelun tuloksena (Tämä ilmaistaan epäsuorasti, mutta näin sen tulkitsen)
Nähdäkseni väite 4a ei ole looginen. Kun katsotaan väitteitä 1-3 looginen väite kuuluisi näin:
4b. Tietokoneen algoritmi on syntynyt sattumalta.
Uskon tämän epäloogisuuden johtuvan siitä, että kirjoittaja työskentelee tekniikan alalla. Algoritmien koodaajana on mukavampi muodostaa maailmankuva, jossa ihminen pystyy jotenkin vaikuttamaan algoritmien syntyyn, vaikka ajatus on selvästi ristiriitainen jos haluaa samalla uskoa sen mitä tiede meille kertoo. Toisaalta jos väite on 2. on totta niin emme pysty mitenkään vaikuttamaan oman maailmankuvamme muodostumiseen vaan sekin muodostuu jokaiselle ihan sattumalta.
Aksiooman pitäisi olla sellainen asia, joka on ilmeinen. Aksioomia ei voi vain keksiä hatusta.
Oma kokemus on perusteista/ todisteista ihan sieltä heikoimmasta päästä.
Ihmisen kokemukseen vaikuttavat niin monet harhat yms. että jos oma kokemus hyväksytään todisteeksi jostain, niin todistaa voi silloin ihan mitä tahansa.
Sinä liität tuohon "suunnitella" sanaan nyt jotain maagisia ominaisuuksia, joita minä en. Ei ole mitään syytä miksi kone ei voisi suunnitella, eikä tämä ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että kone toimii deterministisesti (tai probabilistisesti).
Minun pointti on, että kaikki nämä persoonaan ja tietoisuuteen ja kokemuksiin liittyvät käsitteet ovat edelleen ihan käyttökelpoisia, vaikka tunnustamme sen tosiasian, että elävät tai tietoiset olennot eivät omaa mitään maagisia/yliluonnollisia kykyjä, vaan noudattavat luonnonlakeja kuten kaikki muutkin ainekappaleet. Niitä käytetään kuvaamaan asioita eri tasolla, kuin fundamentaaleja luonnonlakeja. Jossain mielessä voisi sanoa, että ne ovat efektiivinen kuvaus siitä mitä elollisiksi tai tietoisiksi miellettyjen olentojen maailmassa tapahtuu. Jokatapauksessa on selvää, että mikään konkreettinen alkeishiukkastasolta lähtevä kuvaus ei pysty sanomaan juuri mitään esim ihmisen toiminnasta, koska jo yksittäisen molekyylin toiminnan simuloiminen on äärimmäisen monimuktaista ja raskasta. Jo tästä syystä on ilmeistä, että tällainen korkeamman tason efektiivinen teoria on tarpeellinen ja hyödyllinen. Eli jos sinusta tuntuu jotenkin ristiriitaiselta, että joku ihminen käyttää samanaikaisesti psykologian termejä, vaikka myöntää että aivot pohjimmiltaan ovat mekaaninen kone, niin ajattele, että psykologia on vain efektiivinen kuvaus tuon koneen toiminnasta.Kyse olikin siitä voidaanko myös sanoa, että universumi/evoluutio/tms suunnittelee, vai miksi eksplisiittisesti halusit sanoa, että ihmisen aivoja ei ole suunniteltu, mutta kone on?
En itse näe mitään eroa syntyprosessissa ellet liitä suunnitteluun jotain maagisia ominaisuuksia.
Tämä ainakin on ilmeistä.Se mikä minulle on ilmeistä ei selvästikään ole sinulle ilmeistä.
Riippuu ihan siitä, miten "keksiä hatusta" määritellään. Kukaan ei ole ihmisessä, aivoissa yms. osoittanut olevan mitään fysiikan lakien vastaista toimintaa.Jos ihminen on kone, joka toimii tieteen tällä hetkellä tunnistamien fysiikanlakien mukaisesti niin ihminen ei teoriassa voi keksiä mitään hatusta. Se olisi fysiikan lakien vastaista.
Riippuu ihan algoritmistä yms.Se olisi fysiikan lakien vastaista. Ihmisen maailmankuvan aksioomat, kuten kaikki muukin muodostuu ihmisen "algoritmin" perusteella deterministisesti niistä syötteistä, jota ihminen aistiensa välityksellä vastaanottaa. Nämä syötteet ovat mahdollisesti satunnaisia, joten ihmisten toimintaan voi tulla eroja, vaikka yksilöiden algoritmit oletetaan keskenään samanlaisiksi.
Ei kukaan vaadi sinua todistamaan, että oikeasti rakastat. Jos kyseessä on sinun tunteesi ja sanot sitä tuntevasi, niin minulla ei ole mielenkiintoa siitä kiistellä - puhut totta tai et. Se, mitä sanoin aikaisemmin rakkaudesta ja tunteista oli se, ettei tunne ole todiste tunteen kohteen olemassaolosta.Jos otetaan edelleen esimerkiksi rakkaus niin en mene aivokuvauksiin, kun koen olevani rakastunut. Minulle riittää tunne siitä, että haluan olla naisen lähellä.
Sillä, etten luota subjektiivisiin kokemuksiini tärkeissä asioissa tai en odota/ luota niillä olevan todistusarvoa. Jos esim. joku kirja tuntuu minusta hyvälle/ mukavalle, nautin siitä - sillä asialla ei ole kovin suurta merkitystä. Jos minun pitää esim. töissä analysoida jonkin tapahtuman merkittävyyttä - en luota yhtään siihen, miltä minusta tuntuu. Merkittävyys ratkotaan esim. ihan pelkästään tilastotieteen keinoin ja minun tunteellani/ kokemuksellani ei ole mitään merkitystä.Millä perusteella itse arvioit mitkä kokemuksistasi ovat harhoja?