Itse koen Raamatun niin yliluonnollisena kirjana, että siellä oleva totuus on enemmän kuin kirjaimellista.
Ootko monta lutkaa kivittänyt viimeaikoina?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itse koen Raamatun niin yliluonnollisena kirjana, että siellä oleva totuus on enemmän kuin kirjaimellista.
Ootko monta lutkaa kivittänyt viimeaikoina?
Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle ja sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä. Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä. Mitäs sinä sanot?" Mutta sen he sanoivat kiusaten häntä, päästäkseen häntä syyttämään. Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan. Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä". Ja taas hän kumartui alas ja kirjoitti maahan. Kun he tämän kuulivat ja heidän omatuntonsa todisti heidät syyllisiksi, menivät he pois, toinen toisensa perästä, vanhimmista alkaen viimeisiin asti; ja siihen jäi ainoastaan Jeesus sekä nainen, joka seisoi hänen edessään. Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?" Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
Johannes 8:3-11
Taas ihan väärä kuva...
Voisko joku uskovainen vastaa yhteen kyssäriin, mihin en tunnu ikinä saavan selkeetä vastausta, ku erehyn kysyyn? Miks uskovaiset hyväksyy raamatun kokonaisuutena, eikä poimi sielt vaan niit hyviä juttuja? En tajuu. En sitte mitenkään. Jonkun tunnin jouduin kuulusteleen yhtä uskovaista kerran, ja lopulta kykeni myöntään, et osa raamatusta on paskaa. Kysymys oli asiallisessa muodossa alunperin, ja ERITTÄIN robottimaisen selkeesti eritelty, mut keskustelu tietenki kiihkeyty, ja esitin sen tässä muodossa lopulta: ''Onko raamatussa ollenkaan paskaa?'' ''Kyllä vai ei?'' Nii yksinkertanen kysymys, mikä ei vaadi tuhannen sanan vastausta. Todennäkösyyksien kannalta 100% mahotonta, et olis kirja tai ideologia, mikä ei sisällä yhtään paskapuhetta, mutua, tai täysin vanhentuneita ihanteita.
Klassinen ''vastaus'' eräältä toiselt uskovaiselt, joka kerta, ku esitän tän kysymyksen jossain muodossa/asiayhteydessä: ''No kylhän nyt se pitää kokonaisuudessaan hyväksyä'', ''Eihän siin olis mitään järkee, jos vaan osa kirjasta olis asiaa''. :Dd. Niinpä. Ei siin ookaan. Se on hienoo, et porukka jaksaa miettii näit asioit ihan kosmisella mittapuulki, mut ite pyrin kyl esittään mahollisimman simppeleitä, ja kiperiä kysymyksiä mieluummin nykyää. Pysyy järki touhussa, eikä 1 ihminen pääse puhuun tuntia putkeen. Ne uskonnon epäkohdat on kuitenki niin yksinkertasia juttuja, eikä vaadi todellakaa mitään kvanttifysiikkaa vastatakseen vaikka johki eettiseen, tai filosofiseen dilemmaan.
Mathematical
One justification of Occam's razor is a direct result of basic probability theory. By definition, all assumptions introduce possibilities for error; if an assumption does not improve the accuracy of a theory, its only effect is to increase the probability that the overall theory is wrong.
Ei tahallisesti saakaan, mutta jokainen meistä silti tekee virheitä. Olipa uskova tai ei, niin siitä asiasta ei päästä mihinkään. Tuossa rima oli vielä aika korkea, koska veikkaan että fariseukset ja kirjanoppineet elivät aika kurinalaista elämää. Tässähän se just tulee se kristinuskon pääpointti, kukaan ei voisi ikinä pelastua teoillaan eli uskonnollisesti eläen ja noudattaen tarkasti kaikkea mahdollisia sääntöjä. Usko Jeesukseen riittää ja armo, kun turvautuu Jumalaan. Minä olen ainakin omasta mielestäni ihan normisälli, minä vaan satun olemaan uskossa ja saanut avun siitä päihdeongelmiin ja mt-ongelmiin. En vaihtaisi mihinkään muuhun, koetan pitää jalat maassa ja ajatukset taivaassa.Eli sääntöjä saakin rikkoa, koska kaikki muutkin kuitenkin tekee niin?
Taas ihan väärä kuva...
Sitä parempi, mitä vähemmän uskoa ja mitä enemmän tietoa.Se siinä juuri on ongelma, että todellista yliluonnollista uskoa on kovin vähän.
Raamattu on todella huono ohjenuora totuuteen, moraaliin yms. Sieltä löytyy ohjeita orjien lyömiseen, raiskatun naittamiseen raiskaajalleen yms. On hyvin ongelmallista, jos sieltä pitää valita "oikeat" kohdat. Sehän tarkoittaa, että sinulla pitää jo valmiiksi olla moraali, joka menee raamatun opetusten yli ja sen perusteella valitset raamatusta oikeat kohdat (poimit kirsikoita). Raamatusta itsestään ei ole apua moraalin yms. kanssa.Itse koen Raamatun niin yliluonnollisena kirjana, että siellä oleva totuus on enemmän kuin kirjaimellista.
Tämä on tyypillistä huuhaa-argumentaatiota. Argumentaatio ja todistelu on todella huonoa ja puutteellista, jos siinä pitää olla valmiiksi "sisällä". Ei voi edes puhua todisteista, jos ne nähdäkseen pitää ensin uskoa. Tuo ei menisi ikinä läpi missään muussa yhteydessä. Olisi ihan käsittämätöntä, jos esim. oikeudessa syyttäjä sanoisi tuomarille ja lautamiehille: "Näette kyllä todisteet, mutta nähdäksenne ne, teidän pitää ensin uskoa syytetyn olevan syyllinen ja että esittämäni todisteet ovat pitäviä.". Todella typerää ja silloin pitää heti kellojen soida, että argumentaatiossa on jotain pahasti vialla.On mahdoton ja väärin latistaa siellä oleva ilmoitus sellaiseksi opiksi josta voidaan vielä kaiken päälle keskustella ja vääntää niiden kanssa jotka ei ole sen ilmoituksen ymmärtämisessä sisällä.
Ei tahallisesti saakaan, mutta jokainen meistä silti tekee virheitä. Olipa uskova tai ei, niin siitä asiasta ei päästä mihinkään. Tuossa rima oli vielä aika korkea, koska veikkaan että fariseukset ja kirjanoppineet elivät aika kurinalaista elämää. Tässähän se just tulee se kristinuskon pääpointti, kukaan ei voisi ikinä pelastua teoillaan eli uskonnollisesti eläen ja noudattaen tarkasti kaikkea mahdollisia sääntöjä. Usko Jeesukseen riittää ja armo, kun turvautuu Jumalaan. Minä olen ainakin omasta mielestäni ihan normisälli, minä vaan satun olemaan uskossa ja saanut avun siitä päihdeongelmiin ja mt-ongelmiin. En vaihtaisi mihinkään muuhun, koetan pitää jalat maassa ja ajatukset taivaassa.
Ei tahallisesti saakaan, mutta jokainen meistä silti tekee virheitä. Olipa uskova tai ei, niin siitä asiasta ei päästä mihinkään. Tuossa rima oli vielä aika korkea, koska veikkaan että fariseukset ja kirjanoppineet elivät aika kurinalaista elämää. Tässähän se just tulee se kristinuskon pääpointti, kukaan ei voisi ikinä pelastua teoillaan eli uskonnollisesti eläen ja noudattaen tarkasti kaikkea mahdollisia sääntöjä. Usko Jeesukseen riittää ja armo, kun turvautuu Jumalaan. Minä olen ainakin omasta mielestäni ihan normisälli, minä vaan satun olemaan uskossa ja saanut avun siitä päihdeongelmiin ja mt-ongelmiin. En vaihtaisi mihinkään muuhun, koetan pitää jalat maassa ja ajatukset taivaassa.
Minä en näihin juttuihin just sen takia ota kantaa, koska minä en tiedä miten kaikki on tarkalleen tapahtunut, eikä minua sinänsä kiinnostakaan, koska Jumala on minulle olemassaolonsa todistanut niin monella eri tavalla. Uskon kyllä siis luomiseen, ei näin kaunista ja (ainutta?) elinkelpoista paikkaa tänne sattumalta ole tupsahtanut jostain, ja vielä just optimaaliselle etäisyydelle auringosta ja kuusta. Tämä aihe on, niin kuin täällä on nähty ja kuultu, tosi vaikea ja kumpikaan osapuoli ei voi todistaa täysin konkreettisesti toiselle, että just näin se on mennyt.Jos kerran vilpitön usko Jeesukseen riittää pelastukseen, niin miksi ihmeessä moni teistä näyttäisi kuvittelevan, että saman uskon myötä tulee bonuksena myöskin erehtymätön "tieto" esimerkiksi maailmansynnystä?
Minä en näihin juttuihin just sen takia ota kantaa, koska minä en tiedä miten kaikki on tarkalleen tapahtunut, eikä minua sinänsä kiinnostakaan, koska Jumala on minulle olemassaolonsa todistanut niin monella eri tavalla. Uskon kyllä siis luomiseen, ei näin kaunista ja (ainutta?) elinkelpoista paikkaa tänne sattumalta ole tupsahtanut jostain, ja vielä just optimaaliselle etäisyydelle auringosta ja kuusta. Tämä aihe on, niin kuin täällä on nähty ja kuultu, tosi vaikea ja kumpikaan osapuoli ei voi todistaa täysin konkreettisesti toiselle, että just näin se on mennyt.
Minähän en usko mihinkään,enkä tunne minkäänlaista tarvetta tukeutua yliluonnollisiin voimiin.
Mutta tässä ketjussa mua ihmetyttää tä jatkuva vittuiluun perustuva kirjoittelu,mikä ihme siinä että joku usko jumalaan saa ihmisen karvat noin pystyyn?
Mua uskovaiset ihmiset lähinnä naurattaa,poislukien nä muslimimaailmassa oireilevat sekopäät.
ja vielä just optimaaliselle etäisyydelle auringosta ja kuusta.
Eikö kukaan sellasta uskalla kirjoittaa, että tuntee edes yhden sellasen Jeesuksen seuraajan joka elää uskoaan todeksi "vuorisaarnan" hengessä, ja rakastaa lähimmäisiään jne?
Mun vanhemmat on tommosia, ihania ihmisiä jotka haluaa hyvää kaikille. Ja sanon ton aidosti.
Tosin itse käyn vieläkin terapiassa kaikesta tosta lapsuudenpaskasta, joten tiedä sitten onko siitä lähimmäisen rakastamisesta hirveästi hyötyä ku se tapa millä se osoitetaan on täysin sairas. Ainakin mormoneilla.
Meillä on hyvin eri käsitys siitä, mikä kelpaa todisteeksi. Näissä yhteyksissä yleensä kyseessä on parhaimmillaankin todisteiden valikointi. Otetaan huomioon tapahtumat, joita voisi jollain tavalla käyttää "todisteena"omasta kannasta ja sivuutetaan täysin muut.Minä en näihin juttuihin just sen takia ota kantaa, koska minä en tiedä miten kaikki on tarkalleen tapahtunut, eikä minua sinänsä kiinnostakaan, koska Jumala on minulle olemassaolonsa todistanut niin monella eri tavalla.
Sivuutat täysin sen, että maailmankaikkeudessa on todella paljon enemmän sellaisia planeettoja, jotka eivät mahdollista elämää. Antrooppisen periaatteen mukaan meidän luonnollisesti pitää olla ihmettelemässä omaa olemassaoloamme juuri sellaisella planeetalla, joka mahdollistaa elämän - toisenlaisella planeetalla (joita on paljon enemmän) ei ole ketään sitä tekemässä.Uskon kyllä siis luomiseen, ei näin kaunista ja (ainutta?) elinkelpoista paikkaa tänne sattumalta ole tupsahtanut jostain, ja vielä just optimaaliselle etäisyydelle auringosta ja kuusta.
Todistustaakka on tietysti sillä, joka väittää jotain olevan. Hitchensin sanoin: "What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence". Eli jos väitteeseen jumalan olemassaolosta vastaa sanomalla "höpö höpö", on tyrmännyt väitteen yhtä vahvalla todistusaineistolla, kuin se esitettiinkin.Mä todistan sulle heti ettei sun jumala ole totta kun sä todistat ettei joulupukkia ole olemassa. Toi on niin vitun absurdi ajatus että pitäisi meidän todistaa jumalan olemattomuus.
Tuohan on juuri se, mitä eräs suuri uskontokunta opettaa. Jos uskoa ei tarvitse perustella järjellä, niin tuohan on ihan pätevä uskomus. Ihan yhtä pätevä kuin kaikki muutkin.Turha sitä on luulla, että jossain paavin kopissa käymällä tai muilla muotomenoilla synnit mihinkään katoaa. Kyllä ne teot on kerran edessä, minun käsittääkseni, ei ne asiat ole jotain peliä.