Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näytä mulle yks ihminen joka haluaa puhtaasti pahaa niin mä näytän sulle Jumalan valokuvan.Kynäniska80 sanoi:Maailman on loppujenlopuksia mustavalkoinen, joko haluat hyvää tai sitten pahaa.
Jos lisäät sattumaan määrätietoisuuden niin sisällytät siihen automaattisesti jonkun jumalan mukaan.Tomppa85 sanoi:Onko kukaan muuten ajatellut, kuinka "määrätietoista" sattuma on? Jätetään nyt Jumala ja yliluonnollisuudet pois ja pohdiskellaan vain ilmiöitä ja luonnonlakeja.
Kuinkahan todennäköistä se on, että painovoima tosta vaan kumoutuu jossain päin maailmankaikkeutta? En väitä etteikö se mahdotonta olisi mutta tässä meidän tuntemassa maailmankaikkeuden osassa ko. ilmiö taitaa olla suht harvinainen.Tomppa85 sanoi:Mitä jos sattumalta painovoima kumoutuisi jossain päin maailmankaikkeutta?
Kyllä mun mielestä mutta epäilenpä vahvasti, että koskaan päästään tilanteeseen, jossa satunnaisuus ei ole enää vaihtoehto. Sittenhän meillä olisi käsissä tulevaisuuden tarkasti kertova laite.Tomppa85 sanoi:Eikö tiede nimenomaan pyri poistamaan "sattuman" syiden joukosta?
Millä sä perustelet mielipiteesi?Tomppa85 sanoi:Itse en välttämättä jakaisi maailmaa niin radikaalisti kahteen, kuin kutsumalla sitä sattumaksi/sattumusten summaksi tai vain tapahtumasarjaksi, jossa tapahtumien osasilla/kokijoilla ei ole mitään valinnanvaraa.
Kynäniska80 sanoi:Parantumiset on todellisia, mä olen nähny niitä omin silmin, ihmisten keskuudessa jotka itse tunnen.
Tupla-J sanoi:Näytä mulle yks ihminen joka haluaa puhtaasti pahaa niin mä näytän sulle Jumalan valokuvan.
Dragon sanoi:Miksei näitä parantumisia koskaan videoida tai dokumentoida kattavasti?
Mä en personifioi abstrakteja ja subjektiivisia käsitteitä, joten en voine sanoa tohon yhtään mitään asiaankuuluvaa. Mun mielestä mistään ei löydy yhtään ihmistä joka ei haluais kaikille niin paljon hyvää kuin mahollista - joillekin se oma hyvä vaan on tärkeämpi kuin muiden, ja eroavaisuudet perustuvat lähinnä siihen, miten paljon se oma hyvä kulkee toisten hyvän ohi. Täten mä en pidä _mitään_ totaalisen pahana, toisaalta en myöskään totaalisen hyvänä, mikä on täydellisessä ristiriidassa oman eettisen käsityksesi kanssa. En ennusta keskustelullemme kovin hedelmällistä jatkoa.Kynäniska80 sanoi:Sit jos yrität olla omin voimin Pyhä, niin tuut huomamaan ettei onnistu eli sua hallitsee paha, ei niin et olisit se Pure evil, mut niin ettet pääse siitä omasta pahuudestas eroon.
Dragon sanoi:Jos lisäät sattumaan määrätietoisuuden niin sisällytät siihen automaattisesti jonkun jumalan mukaan.
Dragon sanoi:Kuinkahan todennäköistä se on, että painovoima tosta vaan kumoutuu jossain päin maailmankaikkeutta? En väitä etteikö se mahdotonta olisi mutta tässä meidän tuntemassa maailmankaikkeuden osassa ko. ilmiö taitaa olla suht harvinainen.
Dragon sanoi:Kyllä mun mielestä mutta epäilenpä vahvasti, että koskaan päästään tilanteeseen, jossa satunnaisuus ei ole enää vaihtoehto. Sittenhän meillä olisi käsissä tulevaisuuden tarkasti kertova laite.
Dragon sanoi:Millä sä perustelet mielipiteesi?
Tomppa85 sanoi:Muutenkin olisi niljakas olo ajatella, että vapaata tahtoa ei todellisuudessa olisi.
Kynäniska80 sanoi:Noita on paljon videolla, ongelma on siinä et ihmiset ei välttämättä usko et ne on aitoja - moni sanoo et ne on lavastettuja, tai sit et ne on jotain hurmosta joka kestää hetken.
Tomppa85 sanoi:Raamatun mukaan ihmiset ovat läpimätiä, eivätkä ansaitse ikuista elämää
Raven sanoi:Ei sitä vapaata tahtoa ole todellisuudessa kaikilla nytkään..
TRENT sanoi:Jumala loi ihmisen > Ihminen jumalan kuva > Jumala on läpimätä
näinkö?
Tomppa85 sanoi:. Muutenkin olisi niljakas olo ajatella, että vapaata tahtoa ei todellisuudessa olisi.
Perustelen sillä, että vaikka biljardipallojen liike pöydällä pystyttäisiin täysin ennustamaan, ei "lyöjän", eli tässä tapauksessa ihmisen/muun olemassaolonsa tiedostavan olion, toimintaa voi. Mitä jos lyöjä tietääkin, kuinka pallot tulevat käyttäytymään, ja tarkoituksella muuttaakin lyöntiänsä? Vapaata tahtoa ei voida eliminoida. Atomit tikittävät suht arvattavasti, mutta ihmiset ovat hitusen monimutkaisempia. Ja ennen kaikkea meidän toimintaamme vaikuttaa meidän tietomme. Eli jos tiedämme jonkin tapahtuvan, niin voimme muuttaa sitä tai sitten tyytyä kohtaloomme.
.
Tomppa85 sanoi:Luonnollisesti Raamatun luomiskertomuksessa...
ringside sanoi:A: Jos jollakin ei ole vapaata tahtoa, sen toimintaa voi ennustaa.
B: Jos jollakin on vapaa tahto, sen toimintaa ei voi ennustaa.
Ymmärsinkö oikein?
...
Sun pitäisi nyt jotenkin todistaa mulle vapaa tahto. Mä en hyväksy todisteeksi sitä, että sä voit randomina poimia pöydältäsi esineitä. Se kun ei mielestäni vielä ole "valitsemista". Mun mielestä ainoa, minkä sä voit mulle heittää argumentiksi on "mä olisin halutessani voinut valita toisin". Missä sä käytät argumenttina jotakin sun pään sisäistä, näkymätöntä juttua, joka ei ole koskaan toteutunut.
Kyllä minäkin haluan vapaaseen tahtoon uskoa. Onko sitä mahdollista todistaa, on kokonaan toinen kysymys. Ehkä "vapaa tahto" on meidän ateistien korvike teidän jumalallenne - uskomme, että asiat olisivat "periaatteessa" voineet tapahtua toisin. Ilman ainuttakaan aistihavaintoa. "Katso Tomppa - Vapaa tahto!", sanoi Rinkku ja osoitti sormellansa.
ringside sanoi:Olen täysin eri mieltä. Mielestäni ihmisten toimintaa on valtavan paljon helpompi ennustaa kuin elukoiden ja luonnonvoimien. Mä jopa kokisin, että mun elämässä ihmiset käyttäytyy äärettömän harvoin yllättävästi. Eikö koko ihmisenä olo perustu sille, että ihmiset toimivat aika rutiininomaisesti ja kaavamaisesti. Me tavallaan "luemme" kanssaihmistemme ajatuksia. Sen sijaan elukoiden ja luonnonvoimien ennustaminen tuntuu olevan lähes toivotonta. Jos mä katon ikkunasta, niin mä pystyn aika tarkkaan ennustamaan jalkakäytävällä kävelevän tyypin etenemissuunnan. Jos näen ikkunasta rusakon, niin se perkele säntäilee ihan mihin sattuu.
TRENT sanoi:Selvä. Oletetaan, että ihmisen (ja kaiken muun) on luonut olemassa oleva raamatun mukainen jumala.
Luodessaan ihmisen Jumalalla on täytynyt olla etukäteen selvä käsitys kuinka laite nimeltä ihminen tulee toimimaan. Tämähän on selvää jokaiselle koneensuunnittelijalle: Ensin kehitetään ongelman ratkaiseva toimintamalli ja vasta sen jälkeen itse toimintamallin toteuttava laite. Mikäli luotu laite käynnistämisensä jälkeen toimii väärin (tässä tapauksessa ihminen tekee syntiä, söi omenaa tjms.) on suunnittelussa luonnollisesti tehty virhe.
Jumala tunnetusti on kuitenkin täydellinen. Ei tee virheitä, eikä hänelle mikään tule yllätyksenä, joten ihmisen syntialttius on täytynyt olla hänelle päivänselvä asia. Miksi hän loi ihmiseen näin, tietäen, että tämän takia hän joutuu tulevaisuudessa uhraamaan oman poikansakin? Puhumattakaan siitä, että helvetti tulee täyttymään hänen rakkaista luomuksistaan. Väitän, että kaikkivoivalta olennolta ei olisi ollut paha rasti poistaa tämä syntialttius luomuksestaan.
Toisaalta jos ihminen olisi synnitön voisi Jumalankin aika käydä pitkäksi kun kaikki saisivat pelastuksensa. Eihän se olisi ollenkaan hauskaa tsiigailla pilven päältä ihmisten rauhanomaista elämää. God needs action! Ehkä me olemmekin vain keino Jumalan voyerismin ja valtafetissien tyydyttämiseeen.
Minkä jumalan? Oletko nyt päättänyt että oletuksena jumala on olemassa? Ei ole mitään hylättävää armoa jos ei ole jumalaa ja minulle ei ole mitään jumalaa kenen armoa voisin dissata. Pitäisikö tässä uskoa, että ihmisen kirjoittama raamattu on totta ja vastoin kaikkea järjellistä ajattelua vastaan olettaa että on jokin jumala jonka armoa ei saisi hylätä? Miten sä selität täysin vedenpitävälle ateistille, joka ei yksinkertaisesti ymmärrä jumalkuvaa ja sen järjettömyyttä, että elä hylkää jumalan armoa?Kynäniska80 sanoi:Itse uskon et asia on niin et vasta kun ihminen huomaa omat syntinsä, ja tietoisesti hylkää Jumalan armon - niin silloin tuomio odottaa.
Tomppa85 sanoi:Jotkut kristityt, elleivät useimmat, ajattelevat, että jos ihmisiltä olisi poistettu kyky syntiin, niin se olisi myös poistanut valinnanvapauden.