Mulla on tylsää, nyt mä kirjoitan tajunnanvirtaa:
Keskustellaan hetki tästä mielen ja ruumiin erottelusta. Mä oletan, että Kuukkeli uskot vilpittömästi siihen, että on olemassa jotakin "henkistä", jota ei periaatteessa ole palautettavissa lihaan/hormooneihin/vietteihin/vaistoihin/keskushermostoon jne.
Minä taas uskon, että on vain "lihaa" sen eri muodoissa. Aina kun puhun siitä, että voin "henkisesti huonosti" tai lipsautan sanan "sielu", tarkoitan tunnetiloja/fiiliksiä/ajatuksia, jotka ovat vain ja ainoastaan aivojeni sähkökemiaa, hormooneja jne. Minulle psyyke on materiaa.
Kun materialisti käyttää sanoja kuten "sielu" tai "henki", hän käyttää niitä käytännöllisessä mielessä - ne helpottavat kommunikointia ja ymmärretyksi tulemista. Ne eivät ole kannanotto minkään materiasta irrallaan olevan "hengen" puolesta.
Voisiko joku (esim. Kuukkeli), joka uskoo aivoista ja lihasta irrallaan olevan "mielen" tai "hengen" olemassaoloon yrittää selittää, mitä he noilla sanoilla tarkoittavat. Saada minut ymmärtämään, mitkä on ne fiilikset, joista tulee se tunne, että "Nyt ei ole kyse pelkästä LIHASTA". Käytän tässä esimerkkinä paria Kuukkelin kommenttia, jotka ymmärtääkseni selkeästi viittaavat "henkisiin" harjoituksiin.
Kuukkeli sanoi:
Nimittäin valmistavaan koulutukseen (eli sellaiseen, jota kuka tahansa voi harrastaa ilman kielteisiä vaikutuksia) kuuluu myös keskittymisharjoitus, jossa pyritään hiljentämään kaikki sielunelämä ja muu ulkomaailmasta kumpuavat vaikutelmat..
Mä käyttäisin sanan "sielunelämä" kohdalla ihan yksinkertaisesti sanaa "aivot". Ajattelu on kieltä ja kuvia. Kieli ja kuvat ovat aivoissa. Tökkimällä tiettyyn aivojen kohtaan neuloja, saadaan kieltä vaurioitettua. (No joo, eihän tällasta nyt oikeasti ole tehty, mutta analogia aivovaurion tuottamiin afaasioihin on selvä). Tietyt neurologiset vauriot poistavat kyvyn tajuta sanaluokkia. Tai kyvyn tajuta sanojen merkitys. Sanat on vaan jotain ihmeellistä ääntä.
Aivojen rentouttaminen on vain ja ainoastaan aivojen neurologian rentouttamista. Rentoutetaan se aivojen kielikeskus.
Kuukkeli sanoi:
kun keskityn siihen, mitä pään sisällä liikkuu, huomaan, että alitajunassa soi joku musakappale, päässä pyörii joku heikompi ajatus ja jokin tiedostettavampi ajatus,.
Nimenomaan; PÄÄN sisällä liikkuu.
Mikä on se henkinen tila, joka ei ole fyysistä? Onko "iloisuus" henkinen ominaisuus? Eikö materialisti voi olla iloinen? Eikö iloisuus ole vain hyviä hormooneja, kun elämä rulettaa?
Mitä tarkoittaa "olla henkisesti väsynyt"? Onko muka jotenkin mahdollista olla henkisesti väsynyt ja fyysisesti pirteä? Kyllä mulla on ensisijaisesti aivot väsyneet, kun mä olen "henkisesti väsynyt". Jos joku sanoo, että "olin fyysisesti rikki (esim. maratonin jälkeen) mutta henkisesti onnellinen", niin en minä sitäkään minään todisteena pidä. Maratoni kun ei hirveästi aivoja rasita.
Miten voidaan tehdä erottelu mielen ja ruumiin välille, kun ne ovat niin suorassa suhteessa toisiinsa. On olemassa mielisairauksia joita voidaan hoitaa lääkkeillä. Tällöin niiden on pakko olla itseasiassa fyysisiä sairauksia, koska kemikaalit menevät tunnetusti vain lihaan, eivät sieluun. Sitten on olemassa erilaisia erityispedagogisia ja neurologisia sairauksia, jotka on tuotettu ympäristön ja vanhempien taholta. Jos pennulle ei puhuta kotona, niin ei se suuri ihme ole, jos se saa jonkun kielen kehityksen häiriön. Jos pentua ei vastuuteta (eli ehdollisteta) mistään, niin kait siitä helposti tulee psykopaatti. Ihmislapsen keskushermosto sitä on TÄYSIN KESKEN, kun se tänne syntyy. Sitä on ihan saatanan helppo vaurioittaa. Sitten kun sillä 12 vuotiaana todetaan joku keskushermoston vauriotila, niin vanhemmat/ympäristö jollain paradoksaalisella tavalla pääsee vastuusta, koska keskushermoston vauriot on lihan vaurioita ja lihan vauriot ovat biologisia, determinoituja faktoja (sic).
Mieli ei vaikuta ruumiiseen, eikä ruumis vaikuta mieleen. Ajatus siitä, että nämä olisivat jotenkin "erillään toisistaan" on vain ja ainoastaan meidän kielioppimme tuottama harha. On vain lihaa ja sen erilaisia olomuotoja.
Jokainen ymmärtää, että koira syntyy villinä. Potki pentua, niin kyllä siitä raivohullu saadaan. Tai sitten siitä saadaan autistinen, tärisevä kasa. Se on aivan uskomattoman tärkeää, että se perusturvallisuus on silloin syntymän jälkeen hyvä. Se on sitten helppo ehdollistaa mukavaksi, kun se keskushermosto on jämäkkä.
Sananen koiraa harkitseville: Ottakaa todella tarkkaan selville, millaiset olot niillä on kennelissä ollut. Ovatko ne kasvaneet "keittiössä" oman lauman keskellä, vai jossakin autotallissa. Maailma muokkaa todella paljon niiden neurologiaa siinä ensimmäisten elinviikkojen aikana. On erittäin tärkeää, että se perusturvallisuus ja läsnäolo on ollut olemassa siinä kriittisessä vaiheessa. Sitten sitä voikin myöhemmin ottaa tarpeen tullen korvasta, eikä se siitä mene rikki. Se on ihan sama millainen pohjatyö siellä kennelissä on tehty, jos sen annetaan sen jälkeen elää kuin elopellossa.
Jaarittelin juuri äsken tuskastuttavan kauan koirista tästä syystä:
Useimmat uskovaiset tai muuten vain "henkiseen" uskovat eivät yleensä usko, että koira on muuta kuin lihaa. Yleensä ei ajatella, että koiran ikävöidessä isäntää sen "sielu" voi huonosti. Kuitenkin on selvää, että ihmisen "henkiseen" hyvinvointiin ja koiran "henkiseen" hyvinvointiin pätevät melko samanlaiset muuttujat. Minä aion kasvattaa tulevat lapseni ihan samalla tavalla kuin meidän koirat: Ensin vitusti rakkautta, perusturvallisuutta, hoitoa ja hemmottelua. Sitten kunnon rajat ja lisää noita edellä mainittuja. Mitä mä olen katsonut, niin vanhemmat, jotka eivät uskalla sanoa penskalleen "ei", tuntuvat kerjäävän sen rakkautta. Jotenkin luulevat, että se kersa rakastaa vähemmän, jos sitä joskus jostain kieltää. Vaikka oikeestihan se alkaa pitää vanhempaansa pellenä. Samalla tavalla se koira pitää pellenä sitä isäntää/emäntää, joka on päästänyt sen hierarkiassa pomoksi.
Kysymykseni on siis tämä:
Voisiko joku uskovainen tai sieluun/henkeen uskova jotenkin yrittää argumentoida näiden puolesta. Jotenkin esittää joillakin arkipäivän aherrukseen (tai vaikka pyhäpäivän makoiluun) liittyvillä esimerkeillä, miksi olisi syytä uskoa toisin. Miten niin ihminen on jotakin muuta kuin puhuva apina? Mitä mä voin täällä himassa tehdä sellaista, että mä alan epäilemään sitä, että mä olen vain lihakimpale?
Minua myöskin vaivaa se, että kukaan uskovainen ei ole vastannut Miken kiteyttämään kysymykseen: "Mikä on aivotrauman ja sielun suhde?" Siinä on ainoastaan kuusi lyhyttä sanaa, joista yksi on konsonantti. Meneekö sinne taivaaseen se persoona, joka oli sekuntia ennen vauriota? Onko lobotomian jälkeen tehty synti syntiä?
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin: Rinkku-setä