Eräs helluntailiikkeen saarnamies selitti, että lapsikin on perisynnin vaivaama, eli "lapsella on olemuk- sessaan perisynnin turmelus", mutta se on hänessä "uinuvassa tilassa". Tämän mukaisesti perisynnin syylli- syyttä ei lueta lapselle. "Ihmisen varttuessa perisynnin turmelus herää hänessä ja johtaa kaikki ihmiset lankee- mukseen". Tähän liittyen opetetaan, että sylivauva pelastuu Kristuksen ristin työn tähden olkoot sitten pakana tai kristitty. Perisynnin olemassolo myönnetään siis teoriassa, mutta kielletään sen kadottavuus. Lapsi on perisynnin vaivaama, kuten aikuinenkin. Siksi hän tarvitsee pelastusta, joka lahjoitetaan hänelle kasteessa. Armo eli Kristuksen ansio lahjoitetaan ihmiselle armonvälineissä, ei ilman niitä. Armonvälineitä ovat Sana ja sakramentit, joiden kautta Jumala vaikuttaa ja synnyttää ihmisen sydämessä välineen, jolla ihminen ottaa vastaan armon. Se väline on usko.
Tässä esimerkki miten raamattua tulkitaan miten lystää. Tässä kierretään selvästi raamatun sanaa:
* "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa."Room. 3:23
* "Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme." Room. 6:23
Koska raamattu on ihmisen(tietämättömän) kirjoittama ja vanhan kansan höpönlöpöä, ei se kestä objektiivista ja loogista tarkastelua. Jos raamattua luetaan kuin lakia, on se päättömin kirja maan päällä, jopa Kalevala on loogisempi. Täten uskovaiset ovat ottaneet oikeuden tulkita raamattua oman näkemyksensä mukaan. Toinen kohta luetaan oman edun mukaan niin kuin se kirjassa lukee, toinen kohta taas luetaan ja väännetään täysin päinvastoin ajamaan omaa etua.