Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

On muuten mielenkiintoinen asia noissa uskonnoissa, että ainoastaan kristinuskossa on elävä jumala joka lupaa "palkinnon" jo tässä elämässä ja että kristinuskossa sinun ei tarvitse ansaita paikkaasi, koska Jeesus on jo kuollut sinun syntisi tehdyt/vielä tekemättömät pois. Jos samat miettii muista uskonnoista niin kaikissa niistä on kuollut jumala, joka lupaa "palkinnot" vasta kuoleman jälkeen. Ja niissä pitää jollakin tavalla ansaita oma "palkinto"... Siis teet tota niin saat sitä tyyliin... Jos siis uskoisin niin minun kantani uskoon olisi selvä... Niin ja vielä kannatta erottaa usko ja uskonto erikseen, sillä varmaan löytyy HIEMAN ero jostakin karismaattisista kristillisistä liikkeistä (helluntailaiset) verrattuna katolilaistiin

Selventäisin tota Evankeliumia tähän hieman.

Aluksi oli laki (käskyt), Israelin jonka parissa Jumala toimi aluksi ei toteuttanut tätä lakia, vaan oli sydämessään paha ja rikkoi Jumalan säännöksiä vastaan. Eli Israelin kansan parissa Jumala oli näkyvä ja läsnä - kuten moni nykyäänkin haluaisi, ja vaatii todisteita jotta alkaisi uskoa.

Jumala kuitenkin huomasi että hänen konkreettinen läsnäolonsa sekä laki ei saanut ihmisissä muutosta parempaa, joten Jumala päätti laittaa lakinsa ihmisten sydämiin ja näin tehdä uuden liiton ihmisten kanssa joka perustuu uskoon, ei lakiin, armoon, ei suorituksiin - tämän takia Jumala antoi poikansa kuolemaan ihmisten tähden, jotta armo ja usko ilmestyisi.

Uskon kautta Jeesukseen Jumala antaa ihmiselle jos hän niin Jumalalta pyytää Pyhän Hengen ihmiseen ja Pyhän Hengen avulla ihminen voi näin alkaa muuttua uskon kautta, ei siis omien tekojen vaan Jumalan armon ja uskon kautta.

Jumala siis rakasti ihmistä niin paljon, ja halusi niin paljon että ihminen rakastaisi Häntä takaisin, että otti käyttöön viimeisen mahdollisen keinon johtaa ihminen takaisin yhteyteen Jumalan kanssa, siihen yhteyteen johon ensimmäinen ihminen (Adam) syntyi - siihen yhteyteen jota varten ihminen on alunperin luotu heijastamaan Jumalaa ja Jumalan hyvyyttä.

Kristinuskon erottaa kaikista muista uskonnoista armo, sekä se että ihminen pelastuu ja Pyhittyy armon kautta uskomalla. Jumala siis itse toimii aktivisesti ihmisen pelastusta ja muutosta varten kun huomasi ettei ihmisestä itsestään ole siihen.

Raamatun mukaan Jeesus on tie, totuus ja elämä. Jeesus tuli Raamatun mukaan tuomaan myös yltäkylläisen elämän. Jeesus lähetti meille myös Pyhän Hengen. Raamattu on täynnä lupauksia, Jeesus sanoi mm. että oman rauhansa hän jättää meille, yli ymmärryksen käyvän rauhan. Raamattu opettaa myös että vapauteen Kristus meidät vapautti. Vapaus - ei lakia, ei vaatimuksia - vain usko ja näin vapaus omasta pahuudesta.

Monelle ihmiselle usko on suuri ongelma. Usko kun ei perustu viisauteen, tai ymmärrykseen. Usko perustuu siihen, että ihminen tahtoo uskoa. Ihminen oppiessaan tuntemaan mitä usko hänessä tekee alkaa rakastamaan Jumalaa, ja tämä rakkaus Jumalaa kohtaan kasvaa niin tärkeäksi, ettei ihminen enää kaipaa perusteluja uskolleen.

Älkää käsittäkö väärin, ymmärrys kyllä vahvistaa uskoa ja sitä saa etsiä, mutta uskon pohjan pitää olla aina rakkaus Jumalaa kohtaan, sillä aina tulee se päivä jolloin päähämme juolahtaa kysymys, johon emme saa vastausta - ainakaan heti, ja jos silloin uskomme perustuu ymmärrykseen, joudumme ahdistukseen sillä usko, jonka varaan olemme elämämme rakentaneet kaatuu ymmärryksen puutteeseemme ja näin koemme ahdistusta kun ilman uskoa Jumala ei ole meille todellinen sillä Jumala toimii uskon välityksellä.

Usko itsessään on yksinkertaista, se on päätös alkaa uskoa kun haluaa, ja jättäytyminen tuon päätöksen varaan, ei oman ymmärryksen. Se on luovuttamista itsestään pois, elämää Jumalassa. Raamattu opettaa "enää en eläkään minä, vaan Kristus minussa"

Jumala on kaikille sama - Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä yhtä paljon. Meidän suhteemme Jumalaan ei perustu siihen että haluaako Jumala olla tekemisissä meidän kanssamme, kyse on aina siitä haluammeko me olla tekemisissä Jumalan kanssa. Etsivä löytää - Raamatun mukaan Jumala on salassa - kuten aiemmin selitin rakkaudesta ihmisiin, sillä Jumala on jo kerran nähnyt mitä tapahtuu kun hän ilmestyy konkreettisesti. Raamatun itsensäkin mukaan usko on ihmisistä hulluutta.

No hullua tai ei - se on mun elämäni paras asia, ja siksi kirjoitan siitä sillä toivoisin että muutkin löytäisi Jumalan Jeesuksen kautta ja oppisivat Pyhän Hengen yhteyteen.

Kaiken voi tieteellistää, tehkää vaan tästä Psykologiaa - olen itsekin tehnyt niin toisinaan. Hengellinen todellisuus on silti olemassa, mutta se on kokemuspohjaista, ja subjektiivisilla kokemuksilla ei voi todistaa mitään - ne pitää kokea itse, eli alkaa etsiä.

Etsiminenkin on helppoa, Raamatun lukua, Rukousta, Jumalalle juttelua - ajan varaamista Jumalalle elämästään. Jumala haluaa olla nro1 meidän elämässä - siksi että vasta kun Hän hallitsee elämäämme, voimme todella olla onnellisia, ja Hän haluaa että jokainen ihminen olisi onnellinen.

Myönnän - olen heikko, siksi olenkin sovelias uskomaan, sillä siinä mun heikkoudesta tulee mun vahvuus. Mä kaipaan sitä että tiedän että joku pitää musta huolta ja ilman Pyhän Hengen läsnäoloa en halua enää edes elää.

Hei Jeesus rakastaa teitä kaikkia - ottakaa vastaan Jumalan rakkaus, etsikää sitä, uskokaa siihen, niin se muuttuu todelliseksi - Psykologia ja suggestio on ihan erikseen.

Turha tästä asiasta on väitellä sillä etsivä se oli Raamatun mukaan joka löytää - ei väittelevä.

Uskonto vaikuttaa lähinnä perinnölliseltä mielisairaudelta, vähän niinkuin ihmismielen virus. Oireisiin kuuluu:

1)Potilaalla on vahvoja pakkomielteitä, joiden mukaan jokin asia totta, hyvää tai oikein, vaikka muut eivät havaitse mitään syytä tällaisille johtopäätöksille. Potilas saatta myös nähdä, kuulla tai muutoin tuntea asioita, joita muut eivät havaitse. Monilla ihmisillä on lapsena "näkymätön kaveri", uskontoon sairastuneet eivät koskaan pääse tämän vaiheen yli.

2)Tämän n.s. uskon vahvuutta pidetään hyvänä asiana. Itse asiassa mitä vähemmän todisteita ja mitä vahvempi usko, sitä "parempi" kristitty, muslimi tms. on kyseessä ja sitä suurempaa arvonantoa hän nauttii uskonveljiensä keskuudessa. Tämä uskontojen piirre tekee niistä lähes immuuneja järkiargumenteille.

3)Periytyy usein suvussa. Jos vanhempasi sairastavat jotain uskontoa, olet sinäkin todennäköisesti saanut saman uskonnon jo ennen kouluikää.

4)Leviämismekanismi on samanlainen kuin tietokoneviruksilla, alustana vain toimii tietokoneen sijasta ihmisaivot. Hyödylliset ohjelmat leviävät koska ihmiset havaitsevat että ne tuottavat konkreettisia tuloksia ja suosittelevat niitä tuttavilleen. Virusohjelmat puolestaan leviävät, koska niissä on koodia, joka yksinkertaisesti käskee tietokonetta levittämään niitä. Esim. kristinuskossa tämä koodi näyttää tältä:
”Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”.

Hybristä seuraa Nemesis

En enää muista hölkäsen pöläystä, että mitä tähän threadiin on elämän syntymästä kirjoitettu, mutta aloitetaan riitely uudestaan, jos se jotakuta kiinnostaa. Teen tähän alkuun filosofisen diskurssianalyysin tänään Hesarin mielipidesivulla olleesta kirjoituksesta "Sokea sattuma huono selitys elämälle". Dragon ja muut oikeasti asiasta jotakin tietävät voivat konkretisoida väitteitäni/osoittaa niistä puutteita.

Perusväitteeni on tämä: "Kreationistit käyttävät kieltä tavalla, joka harhauttaa ihmisen näkemään mahdottomuutta siellä, missä ei ole mahdottomuutta ja suunnittelua siellä, missä ei ole suunnittelua".

Antti Sinkala aloittaa kirjoituksensa väitteellä:

"Tieteen piirissä vallassaolevan ajatustavan mukaan elämä on syntynyt maapallolle sokean sattuman seurauksena. Vaihtoehtoisen ajatustavan mukaan se on syntynyt älykkään suunnittelun tuloksena".

Tässä annetaan heti lukijalle tasan kaksi vaihtoehtoa:

A: Sokea sattuma
B: Älykäs suunnittelu

Kummalla on hienompi konnotaatio? Onko todellakin niin, että meillä ei ole teoreettista vaihtoehtoa "C"? Älykäs suunnittelu on mielestäni peruspremissinä erittäin arveluttava, koska se pitää sisällään intentionaalisen persoona. Kasvit eivät "suunnittele" mitään. Suunnittelu on verbi, joka pitää sisällään subjektin. Älykäs taas viittaa siihen, että ko. persoona ei ole mikä tahansa kukko tai kana. Älykäs on kielessämme ihmisiin ympättävä ominaisuus. On mielestäni aina arveluttavaa, kun mennään näillä vajavaisilla, symbolisen systeemin sörkkimillä aivoilla, miljoonia vuosia taaksepäin, ja analysoidaan siellä äärettömän kaukana alkaneita tapahtumaketjuja vastinpareilla sokea/älykäs ja sattuma/suunnittelu. En edes ymmärrä, mitä lisäarvoa atribuutti "sokea" tuo sattuman käsitteeseen. Sattuma on sattumaa. Sokea taas on otus, joka ei näe. Koska sattumassa ei tietenkään voi olla mitään intentionaalista (so. päämäärähakuista), ei se ylipäänsä voi olla mitään muuta kuin "sokeaa".

Kun jo premississä lyödään implisiittisesti Jumala lukkoon, niin ei lienee yllättävää, mitä konkluusiosta seuraa?

Antti Sankila jatkaa:

"Sattuma ei koskaan synnytä uusia loogisia konstruktioita. Se vain valitsee olemassa olevista mahdollisuuksista jonkun, jonka siis on täytynyt olla olemassa, ennen kuin sattuma on voinut sen valita".

Öööö...miten niin sattuma "valitsee". Eikö valitseminen ole verbi, joka viittaa vapaaseen tahtoon? Sattumanhan piti olla sokea, ei-intentionaalinen prosessi. Minua vaivaa tässä hirveästi se, että suoraan sanoen, en tiedä, mitä luonnontieteet tarkoittavat puhuessaan "sattumasta". Otetaan kaksi esimerkkiä:

A: Minä laitan vettä, hiivaa ja sokeria ämpäriin ja siitä syntyy alkoholia.
B: Maanjäristys kaataa keittiön kaapit ja vesi, hiiva ja sokeri päätyvät tiskialtaaseen - kiljua syntyy.

Käyttääkö tiede kohdasta B nimitystä "sattuma"? Eikö siinä ole kuitenkin vain kausaaliketjuja? Mielestäni kohta B osoittaa aika selvästi, että uusia yhdisteitä voi toki syntyä ilman persoonaa. Vai tarkoittavatko kreationistit sitä, että jumala kykenisi luomaan litkun, joka ei koostu ainestensa molekyyleistä?

Sankila toteaakin:

"Jos, kuten väitetään, elämä on saanut alkunsa molekyylien sattumanvaraisten yhdistymisien seurauksena, on sen molekyylikonstruktion, joka on mahdollistanut elämän syntymisen, täytynyt olla jo olemassa aineessa olevana toteutumiskelpoisena mahdollisuutena, jonka sattuma on siis löytänyt"

Epäselvä lause tarkoittaa varmaankin sitä, että kiljun tekemiseen tarvitaan vettä, hiivaa ja sokeria. So? Entä sitten? Asioita joutuu jostakin syystä yhteen ja ne reagoi keskenään. Ei siinä kukaan mitään löydä.

Ja Sankila jatkaa: "Tämän jälkeen on vielä vastattava kysymykseen, miten tämä toteutumiskelpoinen mahdollisuus on aineeseen syntynyt" Tähän hän sitten vastaakin kreationisteille tyypilliseen tapaan: "Sattuma ei voi olla vastaus, älykäs suunnittelu voi".

Mikäli minä nyt tulkitsen Sankilaa oikein, niin tuo epäselvä diipadaapa, mitä hän tuossa viljelee, itse asiassa tarkoittaa:

"Hiivasta, sokerista ja vedestä voi tehdä kiljua, mutta kuka teki hiivan, sokerin ja veden". Toisinsanoen hän näyttäisi väittävän: "Sattuma ei voi tehdä molekyylejä". Tai niin minä tuon ainakin ymmärrän.

Oikeastaan tämä ajattelu voidaan pelkistää näin:

"Jos aineessa on ollut mahdollisuus elämään, on tämä selitettävissä vain ja ainoastaan älykkäällä suunnittelulla".

On siis absoluuttisesti ihan vitun mahdotonta, että miljardien vuosien kausaaliketjut olisivat sattumalta tuottaneet olosuhteet, joissa syntyi tohvelieläin. Tai jotain muuta typerää alkulimaa. Koska kreationisti voi loputtomiin hokea kausaaliketjua taaksepäin ja jankuttaa, että "miten selität, että niissä molekyyleissä jotka yhdistyi uudeksi yhdisteeksi, oli se MAHDOLLISUUS yhdistyä". Joka on suoraansanoen itselleni hirveän vaikeasti tavoiteltavaa ajattelua. Ylipäänsä "mahdollisuuden" tai "potentiaalin" käsite on argumentatiivisesti varsinainen heittokäsite. Esimerkiksi jos minä alkaisin tässä spekuloimaan, että mitä ihmisen olisi "mahdollista" nostaa penkistä, jos se sikiöstä asti altistettaisiin jonkinlaiselle modernin geeniteknologian ja kemian koekaniiniksi. Höpöttelisin jostain geneettisestä friikistä, bulgarialaisista systeemeistä ja xxx-penkkipaidoista. Jokainen tajuaisi, miten naurettavaa se olisi.

Ylipäänsä "potentiaaliin" vetoaminen argumentaatiossa on mielestäni hataraa. Normaalistihan se on tulevaisuuteen viittaava käsite. "Sussa on potentiaalia". Tai sitten ajatellaan, että esim. abortti on väärin, koska sikiö on "potentiaalinen ihminen". Otetaan jokin asia, joka EI OLE TOTEUTUNUT ja määritetään nykyhetkeä sen kautta. Mielestäni se mättää. Potentiaalin näkeminen molekyyliyhdisteissä taas on todella vinksahtanutta ajattelua, koska siinä mennään JO TOTEUTUNUTTA syiden ja seurausten ketjua taaksepäin, ja sitten siellä miljoonien vuosien päässä ikään kuin "katsellaan" sitä tapahtumaa ja jankutetaan, että "mistä tämä yhdistymisen mahdollisuus näihin alkuaineisiin tuli? Kuka sen tähän laittoi?" Samalla logiikalla minä voisin tässä päivitellä, että "On se kyllä saatanan ihmeellistä, että mä olin joskus vaipoissa, ja nyt mä olen Rinkku. Että miten siinä sinappipöksyssä olikin tämä aikuisuuden ja sofistikoituneen porkkanahuumorin mahdollisuus? Kuka sen mahdollisuuden siihen pikku-Rinkkuun laittoi?" Tässä kohtaa ainakin minä olen sitä mieltä, että ajattelu on naurettavaa. Ennemminkin sanoisin, että tämän hetkinen eksistenssi on melkoista sattumankauppaa ja epämääräisiä olosuhteita.

Sankila jatkaa toteamalla, että "kun uusi elinkelpoinen laji syntyy, senkin geeneissä täytyy olla uusi, alkuperäisestä lajista poikkeavaa suunnitelma, jonka mukaan se rakennetaan".

Siis mikä vitun "suunnitelma"? Siis mitä vitun "rakentamista". Tässä taas ympätään elävään otukseen viittaavia termejä siihen faktaan, että tohvelieläin A:n rinnalle ilmestyi isopäisempi tohvelieläin B.

Tämä jälkeen tulee mielenkiintoinen kappale. Sankila kirjoittaa seuraavasti:

"Jos evoluutio on, kuten tiede sen tänään ymmärtää, yhtäjaksoinen jatkuva prosessi, se olisi siten onnistuneiden suunnitelmien katkeamaton ketju, josta luonnonvalinta on karsinut huonot suunnitelmat pois. On mahdotonta kuvitella (sic), että näin systemaattinen älykkäiden suunnitelmien ketju olisi voinut alkaa siten, että sen alusta olisi puuttunut koko ketjun alkuun pannut, ensimmäinen älykäs suunnitelma".

Sankila hokee siis edelleen näitä kahta perustermiä: Älykkyys ja Suunnittelu. Tässä kohtaa hän vain tekee sen retorisen niksin, että hän yhtä äkkiä ymppääkin kyseiset termit evolutionistiseen diskurssiin. Koska onhan selvää, että ei-uskovaiset eivät näe elämän synnyssä mitään sen suurempaa "älykkyyttä". En myöskään ollenkaan allekirjoita sitä väitettä, että luonnonvalinta olisi karsinut "huonot suunnitelmat pois". Aika paljon kamaa on lähtenyt pois sattuman kauppaa, enkä ole ollenkaan varma, onko ihminen luonnon kannalta fiksu valinta. Ennemminkin näkisin, että ihminen on maapallon syöpä - se pistää yhteen molekyylejä, kuten teollisuus, jotka hyökkäävät isäntäorganismia vastaan. Maapallolle haitallisten yhdisteiden mahdollisuus on siinä itsessään. Ihminen on syöpäsolu. Toki jos luonnonvalinnan fiksuus määritellään tolkuttomana sikiämisenä, niin sitten. Samalla tavallahan se syöpäkin leviää - tolkutonta vauhtia, ja tappaa lopulta isäntänsä.

Todettakoon tähän, että "pitää olla joku, joka laittoi syiden ja seurausten ketjun liikkeelle (so. ensimmäinen liikuttaja)", on Tuomas Akvinolaisen läppä. Vittu, että ne jaksaa tätä satoja vuosia vanhaa diipadaaparetoriikkaa. Siinä viedään jälleen kerran vuoden 2005 ihmisaivot katselemaan alkuräjähdystä, ja asetetaan sinne joku intentionaalinen persoona. Siinä on vain se ongelma, että koska meidän tapamme jäsentää maailmaa on juuri tämän MEIDÄN maailmamme jäsentämistä. Näiden luonnonlakien jäsentämistä. On siis jossain määrin loogisesti järjetöntä viedä näitä aivoja hetkeen ennen alkuräjähdystä. On helvetin vaikeaa ajatella maailmaa, jossa ei ole aikaa ja kolmiulotteisuutta. Ja varmaankin juuri siksi, koska avaruuden laidan ajatteleminen on synonyymi kuolleena olon ajattelemiselle, synonyymi ajattelemiselle ILMAN SANOJA, me ahdistumme ja turvaamme jumalaan. Se, että edes kuvittelee olevansa kykenevä jäsentämään maailmankaikkeuden syytä on hybristä. Se on oksettavaa antroposentrismiä. Ja hybristä seuraa nemesis. Ei enempää eikä vähempää kuin "jumalten" kosto…

En ole vielä ite lukenut tota juttua Hesarista mutta skepsiksen sivuilla tosta on taas jauhettu tämä päivä yhden hyperaktiivisen kirjoittajan provoillessa retoriikallaan aika kivasti.

Mun mielestä toi sun perusväite Ringside on ihan oikein.

ringside sanoi:
Perusväitteeni on tämä: "Kreationistit käyttävät kieltä tavalla, joka harhauttaa ihmisen näkemään mahdottomuutta siellä, missä ei ole mahdottomuutta ja suunnittelua siellä, missä ei ole suunnittelua".
Eipä luomisopin kannattajilla oikein muuta ole kuin tehdä omia olkinukkejaan, joilla koitetaan harhauttaa lukijaa/kuulijaa, toistaa ja jankuttaa sata kertaa samaa asiaa, vedotaan ihmisen pseudotieteelliseen mielenkiintoon ja kysyä miljoona kertaa kysymyksen "miksi?" jolloin lopulta päädytään asiaan, jota ei vielä olla tutkittu. Törmätään tiedon aukkoon, johon on sitten kiva laittaa se oma "Jumala" tai "suunnittelija".

ringside sanoi:
Antti Sankila jatkaa:

"Sattuma ei koskaan synnytä uusia loogisia konstruktioita. Se vain valitsee olemassa olevista mahdollisuuksista jonkun, jonka siis on täytynyt olla olemassa, ennen kuin sattuma on voinut sen valita".
Tämä on suhteellisen omituinen väite, kun ei tutkimuksessa voida pysyä vain tietyllä todellisuuden rakennetasolla esim. alkeishiukkaset, atomit, molekyylit... Lisäksi löpistään jostain loogisesta konstruktiosta. Ei niiden ekojen RNA-molekyylien ole tarvinnut olla loogisia konstruktioita. Riittää, kun niitä RNA-molekyylejä on syntynyt hirveä kasa ja sitten näistä on alkanut kasautuva valinta. Kreationistit koittavat nyt hivuttaa tätä älykkään informaation pakollisuutta yhä pienempiin ja pienempiin rakenneyksiköihin ja aika huonosti ne siinä pärjää.
Molekyylit ovat yhdistyneet sattumalta kemiallisten ominaisuuksien mukaan ja kemiassa vaikuttavat lait eivät sulje pois mahdollisuutta itseään kopiovan RNA-ketjun muodostumiselle - tämä voidaan ihan labrassa todentaa.

ringside sanoi:
Minua vaivaa tässä hirveästi se, että suoraan sanoen, en tiedä, mitä luonnontieteet tarkoittavat puhuessaan "sattumasta". Otetaan kaksi esimerkkiä:

A: Minä laitan vettä, hiivaa ja sokeria ämpäriin ja siitä syntyy alkoholia.
B: Maanjäristys kaataa keittiön kaapit ja vesi, hiiva ja sokeri päätyvät tiskialtaaseen - kiljua syntyy.

Käyttääkö tiede kohdasta B nimitystä "sattuma"? Eikö siinä ole kuitenkin vain kausaaliketjuja? Mielestäni kohta B osoittaa aika selvästi, että uusia yhdisteitä voi toki syntyä ilman persoonaa. Vai tarkoittavatko kreationistit sitä, että jumala kykenisi luomaan litkun, joka ei koostu ainestensa molekyyleistä?
Mä olen vasta räkänen perustutkinto-opiskelija mutta mun mielestä sattumaa on se, että n määrästä mahdollisia vaihtoehtoja toteutuu sitten vaihtoehto x.

ringside sanoi:
Ja Sankila jatkaa: "Tämän jälkeen on vielä vastattava kysymykseen, miten tämä toteutumiskelpoinen mahdollisuus on aineeseen syntynyt" Tähän hän sitten vastaakin kreationisteille tyypilliseen tapaan: "Sattuma ei voi olla vastaus, älykäs suunnittelu voi".
Niin no tämä on hyvä kysymys: "Miksi aine on sellaista kuin se on?" Emme tiedä vielä... Tohon tiedon puutteeseen on jälleen niin kiva hivuttaa se älykäs suunnittelija.

ringside sanoi:
"Jos aineessa on ollut mahdollisuus elämään, on tämä selitettävissä vain ja ainoastaan älykkäällä suunnittelulla".
Tämäkin on mielenkiintoinen väite mutta missä on perustelu.

ringside sanoi:
Sankila jatkaa toteamalla, että "kun uusi elinkelpoinen laji syntyy, senkin geeneissä täytyy olla uusi, alkuperäisestä lajista poikkeavaa suunnitelma, jonka mukaan se rakennetaan".
No niinhän siellä onkin - ne vitun mutaatiot :D

ringside sanoi:
"Jos evoluutio on, kuten tiede sen tänään ymmärtää, yhtäjaksoinen jatkuva prosessi, se olisi siten onnistuneiden suunnitelmien katkeamaton ketju, josta luonnonvalinta on karsinut huonot suunnitelmat pois. On mahdotonta kuvitella (sic), että näin systemaattinen älykkäiden suunnitelmien ketju olisi voinut alkaa siten, että sen alusta olisi puuttunut koko ketjun alkuun pannut, ensimmäinen älykäs suunnitelma".
Mun mielestä se on Sankkilan henkilökohtainen helvetti, jos hänen on mahdotonta kuvitella elämän alkaneen miten sen nyt oletetaan alkaneen. Aina saa kehittää parempaa teoriaa ja hankkia teoriaa tukevia todisteita.

On se kummallista tämä elämä. Maapallo on niin yksinäinen tässä avaruudessa, vai onko? Kun mietit paikkaa siinä koneellasi ja seuraavaksi mietit taloasi lentokoneesta katsottuna ja sitten avaruusraketista, niin siinä ainakin minun oloni nöyrtyy. Pieni pallo keskellä ei mitään. Aika pelottavaa. Näitä asioita miettiessäni on kiinnostavaa lukea esimerkiksi raamattua. On siellä kieltämättä viisasta tekstiä. Puhutaan miksi Jumala sallii kaiken vääryyden, mutta salliiko hän vai saatana? Mikä on väärin? Mistä sen voi tietää ettei pahuus ole oikein? Kuka sanoi, että ei saa tehdä sitä ja tätä? Sanotaan, että voi raiskata, hakata ja kiduttaa, mutta sitten kun tulee uskoon, kaikki onkin anteeksiannettu. Mutta kuinka helppo on tulla uskoon tuon kaiken pahan jälkeen? Uskon, että jos tulet uskoon, saat syntisi anteeksi, mutta kaikesta vääryydestä mitä teet, joudut ennemmin tai myöhemmin vastuuseen.

Dragon sanoi:
Mä olen vasta räkänen perustutkinto-opiskelija mutta mun mielestä sattumaa on se, että n määrästä mahdollisia vaihtoehtoja toteutuu sitten vaihtoehto x.

Onko kukaan muuten ajatellut, kuinka "määrätietoista" sattuma on? Jätetään nyt Jumala ja yliluonnollisuudet pois ja pohdiskellaan vain ilmiöitä ja luonnonlakeja.

Kun puhumme sattumasta, niin eikö se tarkoita sitä, että "voisi olla toisinkin"? Eli vaikka jokin asia on niinkuin se on, ei sen välttämättä tarvitsisi olla niin. Kolmiot voisivat olla ympyröitä ja ympyrät kolmioita...

Kutsuisin kaoottiseksi maailmaa, jossa mikä tahansa voisi olla mitenkä päin tahansa. Mitä jos putoaisimme yllättäen ylöspäin. Mitä jos sattumalta painovoima kumoutuisi jossain päin maailmankaikkeutta?

Eikö tiede nimenomaan pyri poistamaan "sattuman" syiden joukosta? Ensinäkemältä omenan maahan putoaminen vaikuttaisi sattumalta, mutta Newtonin jälkeen ymmärrämme, miksi kaikki omenat putoavat alaspäin. Ihmisen mieli pyrkii muodostamaan maailmasta ymmärrettävien kausaalisten tapahtumien ketjun - eliminoimaan sattumaan siis.

Itse en välttämättä jakaisi maailmaa niin radikaalisti kahteen, kuin kutsumalla sitä sattumaksi/sattumusten summaksi tai vain tapahtumasarjaksi, jossa tapahtumien osasilla/kokijoilla ei ole mitään valinnanvaraa. Asiat eivät mielestäni ole niin yksinkertaisia. Ilmiöitä pohtiessamme joudumme tunnustamaan, että kenties voisi olla toisinkin - erilaisessa maailmankaikkeudessa mustat aukot sylkisivät tavaraa imemisen sijaan. Silti joudumme kohtaamaan luonnontieteiden meille kertoman tosiasian; tässä maailmankaikkeudessa mustilla aukoilla ei voi olla mitään muuta vaihtoehtoa, kuin imeä materiaalia enemmän kuin sylkeä massansa takia.

Luulisin että mitä enemmän tarkkailemme tätä maailmaa, niin tulemme huomaamaan sekä sen, että maailmaa on helpompi käsitellä jos ajattelemme sen tapahtumasarjana, mutta myös sen, että vaikka ilmiöt ja tapahtumat sinänsä ovat kausaalisia (biljardipallot), niin eritoten ihmisten ja eläinten toiminta ilmenee sattumanvaraisena - joskin järjestäytyneellä tavalla.

tarzani sanoi:
Uskon, että jos tulet uskoon, saat syntisi anteeksi, mutta kaikesta vääryydestä mitä teet, joudut ennemmin tai myöhemmin vastuuseen.
Valitettavasti raamatun mukaan näin ei ole. Saat rötöstellä ja tehdä mitä lystää koko elämäsi, siis vaikka murhata moneen otteeseen ja tehdä mitä pahempia tekoja, riittää kuitenkin että tulet uskoon ja homma on bueno. Jos taas elät rakastavaa elämää, olet tekemättä pahuuksia, niin tuomittu olet jos et uskoon tule. Sairasta logiikkaako? Kyllä vain.

Mike sanoi:
Valitettavasti raamatun mukaan näin ei ole. Saat rötöstellä ja tehdä mitä lystää koko elämäsi, siis vaikka murhata moneen otteeseen ja tehdä mitä pahempia tekoja, riittää kuitenkin että tulet uskoon ja homma on bueno. Jos taas elät rakastavaa elämää, olet tekemättä pahuuksia, niin tuomittu olet jos et uskoon tule. Sairasta logiikkaako? Kyllä vain.

Ainakin oman ymmärrykseni mukaan kristinuskon perusta on; ihminen ei pelastu omien tekojensa kautta, vaan Jumalan tahdosta. Eli hyvät teot/pahat teot ovat irrelevantteja Jumalan armon vuoksi.

Kristittynä elämisen voisi kiteyttää lauseeseen "en tee hyviä tekoja saavuttaakseni Jumalan suosion, vaan teen hyviä tekoja, koska olen jo saavuttanut Jumalan hyväksynnän ja olen siitä kiitollinen."

Tässä suhteessa kristinusko eroaa useimmista muista uskonnoista: Periaatteessa kristityltä ei vaadita muuta kuin uskoa ja nöyrtymistä, ei niinkään hyviä tekoja ja rituaaleja. Minusta tässä on ainakin omanlainen viehätyksensä. Ja loppujenlopuksi on kyse varsin realistisesta lähtökohdasta mitä ihmisen ja Jumalan suhteeseen tulee; kristinuskon Jumala on täydellinen, ihminen vajavainen. Miten ihminen siis pääsisi Jumalan yhteyteen omin neuvoineen?

Asiaan perehtymättömien on vaikea käsittää nimenomaan tätä kristinuskon keskeistä osaa, nimittäin pelastumista armosta - ei saavutuksien takia. Ja luen nyt tähän "asiaan perehtymättömien" joukkoon myös monet kristityt, joille kristinusko on lakannut merkitsemästä muuta kuin rutiineja ja rituaaleja.

Mike sanoi:

"Sillä se joka muuten kaikessa noudattaa lakia, mutta rikkoo sitä yhdessä kohdassa, on syypää kaikilta kohdin."

Jumala on Pyhä - Pyhä = Hyvä, ei sisällä mitään pahaa.
Ihminen - Syntinen = Tehnyt pahaa, Raamatun mukaan näinollen turmeltunut.

Jos sulla on vesisanko täynnä puhdasta vettä mut heität sinne pienen palan koiran jätöksiä, niin vesi on juomiskelvotonta - silloin on sama heittääks sinne isomman köntit sitä sontaa.

Tässä on kysy uudestisyntymisestä. Kun ihminen tulee uskoon ei eläkään enää hän vaan Kristus Hänessä - kunhan hän vain säilyy uskossa.

Kun kerran uskovassa uskoontulon jälkeen elää Kristus uskon kautta - niin ei elä enää sama vanha ihminen.

Jumala vois, ja armahtaakin vaikka massamurhaajan joka katuu syntejään ja aloittaa uuden elämän uskossa Jeesukseen - elämän Kristuksessa.

Raamatussa puhutaan tietentahtoen synnin tekemisestä ja Jeesuksen armon jalkoihin polkemisesta. Kun ihminen on tullut uskoon, niin alkaa Pyhittyminen - massamurhaaja siis alkaa muuttua - kunhan pysyy uskossa.

Eli Kristinuskossa ei siis ole kyse siitä että "tehdään vaan syntiä kun tää on kaikki armoa" - vaan elämästä Kristuksessa uskon kautta ja näin synnytään uudesti ja muututaan - ei omien tekojen kautta vaan uskon kautta - se on sitä armoa et pääsee synneistään eroon Jeesuksen avulla.

Tomppa85 sanoi:
Ainakin oman ymmärrykseni mukaan kristinuskon perusta on; ihminen ei pelastu omien tekojensa kautta, vaan Jumalan tahdosta. Eli hyvät teot/pahat teot ovat irrelevantteja Jumalan armon vuoksi.

Kristittynä elämisen voisi kiteyttää lauseeseen "en tee hyviä tekoja saavuttaakseni Jumalan suosion, vaan teen hyviä tekoja, koska olen jo saavuttanut Jumalan hyväksynnän ja olen siitä kiitollinen."

Tässä suhteessa kristinusko eroaa useimmista muista uskonnoista: Periaatteessa kristityltä ei vaadita muuta kuin uskoa ja nöyrtymistä, ei niinkään hyviä tekoja ja rituaaleja. Minusta tässä on ainakin omanlainen viehätyksensä. Ja loppujenlopuksi on kyse varsin realistisesta lähtökohdasta mitä ihmisen ja Jumalan suhteeseen tulee; kristinuskon Jumala on täydellinen, ihminen vajavainen. Miten ihminen siis pääsisi Jumalan yhteyteen omin neuvoineen?

Asiaan perehtymättömien on vaikea käsittää nimenomaan tätä kristinuskon keskeistä osaa, nimittäin pelastumista armosta - ei saavutuksien takia. Ja luen nyt tähän "asiaan perehtymättömien" joukkoon myös monet kristityt, joille kristinusko on lakannut merkitsemästä muuta kuin rutiineja ja rituaaleja.

Eli kunhan vain uskot, niin voit tehdä mitä vain ja paikka taivaassa on varma? Jos taas et usko, mutta autat auttamisen ilosta muita. Ei sen takia että sillä saisi mainetta ja kunniaa vaan siksi, että se tuntuu hyvälle. Tämä jälkimmäinen sitten joutuu helvettiin, koska ei usko?
Todella hyvä homma. :jahas:

Eikös sekin ole helvetin omahyväistä, että pakottaa toisen uskomaan ja nöyrtymän, että pääsisi taivaaseen? Koska pakottamistahan se on. Ei kukaan varmasti mielellään helvettiin menisi ja muuta vaihtoehtoa ei ole kuin uskominen.

Kynäniska80 sanoi:
Raamatussa puhutaan tietentahtoen synnin tekemisestä ja Jeesuksen armon jalkoihin polkemisesta. Kun ihminen on tullut uskoon, niin alkaa Pyhittyminen - massamurhaaja siis alkaa muuttua - kunhan pysyy uskossa.

Eli Kristinuskossa ei siis ole kyse siitä että "tehdään vaan syntiä kun tää on kaikki armoa" - vaan elämästä Kristuksessa uskon kautta ja näin synnytään uudesti ja muututaan - ei omien tekojen kautta vaan uskon kautta - se on sitä armoa et pääsee synneistään eroon Jeesuksen avulla.

Eli toisin sanoen voit tappaa vaikka miljardi ihmistä ja paikka taivaassa on taattu, kunhan vain hurahdat uskoon ennen kuolemaa.. Se taivas varmaan onkin sitten todella hieno paikka.

Raven sanoi:
Eli kunhan vain uskot, niin voit tehdä mitä vain ja paikka taivaassa on varma?

Uskomatonta - luehan toi teksti uudelleen, puhuin siinä siitä Jeesuksen armon polkemisesta ja siitä et tää ei oo sitä et "tehdään vaan syntiä" - vaan sitä et uskon kautta päästään eroon synneistä.

Musta Armo on kaunis ja hyvä asia. Et joku joka on tosi surkeesti eläny voi saada vielä kaiken anteeksi, siinä kuvastuu Jumalan rakkaus ja hyvyys.

Ja kyllä Jeesus on tie, totuus ja elämä - mut Raamattu sanoo myös et älä tuomitse - joten kukaan ei voi sanoo et onks joku menossa helvettiin. Itse uskon et asia on niin et vasta kun ihminen huomaa omat syntinsä, ja tietoisesti hylkää Jumalan armon - niin silloin tuomio odottaa. Mut esim. jos joku ei vaan kuule evankeliumia koskaan tai ymmärrä sitä, niin en menis tuomitsemaan helvettiin sillä Raamattu opettaa et Jumala on oikeudenmukainen.

En usko mihinkään jumaliin tai muihin... Uskon kylläki, että kuoleman jälkeen on elämää, eli uskon uudelleensyntymiseen, miksi sitä synnytään, sitä en osaa sanoa...
Sitä kylläki aina oonmiettiny, että jos muka joku jumala on olemassa, nii miksi helevetisä täsä maailmasa on nii paljo sotia ja muuta paskaa??? Eikö jumalan pitäs olla se joka korjaa kaiken pahan ja antaa synnit anteeksi???
Mutta joo, eli pointti on se että en usko jumailiin, minkäänlaisiin. Mutta jos joku uskoo, nii on hyvä vain, niin kauan ku ei mulle tule tuputtaan omaa uskontoaan väkipakolla (esim. jotkut jehovantodistajat jotka meinaa väkisin tunkea ovesta sisälle).

Kynäniska80 sanoi:
Uskomatonta - luehan toi teksti uudelleen, puhuin siinä siitä Jeesuksen armon polkemisesta ja siitä et tää ei oo sitä et "tehdään vaan syntiä" - vaan sitä et uskon kautta päästään eroon synneistä.
Musta Armo on kaunis ja hyvä asia. Et joku joka on tosi surkeesti eläny voi saada vielä kaiken anteeksi, siinä kuvastuu Jumalan rakkaus ja hyvyys.

Missä se rakkaus ja hyvyys on niitä kohtaan jotka eivät usko ja kieltävät jumalan olemassaolon? Helvettiin mennään ja kovaa, vaikka olis miljoona kertaa parempi ihminen kuin uskovainen.

Raven sanoi:
Eli kunhan vain uskot, niin voit tehdä mitä vain ja paikka taivaassa on varma? Jos taas et usko, mutta autat auttamisen ilosta muita. Ei sen takia että sillä saisi mainetta ja kunniaa vaan siksi, että se tuntuu hyvälle. Tämä jälkimmäinen sitten joutuu helvettiin, koska ei usko?
Todella hyvä homma. :jahas:

Eikös sekin ole helvetin omahyväistä, että pakottaa toisen uskomaan ja nöyrtymän, että pääsisi taivaaseen? Koska pakottamistahan se on. Ei kukaan varmasti mielellään helvettiin menisi ja muuta vaihtoehtoa ei ole kuin uskominen.

Ei kyse todellakaan ole monimutkaisesta asiasta. Koet epäoikeudenmukaiseksi sen, että sinun näkökulmastasi hyvän ihmisen tunnusmerkit täyttävä ihminen kristinuskon mukaan ei pääsekään taivaaseen, ellei hän usko, sitävastoin kun ihminen, joka sinun näkökulmastasi on paha ja ilkeä, voi pelastua?

Ihmisen oikeuskäsityksellä ei ole mitään tekemistä "oikeuden" kanssa. Kysehän ei ole mistään muusta kuin sovittujen sääntöjen noudattamisesta ja seurauksista, jotka tulevat niiden rikkomisesta.

Kristinuskossa nimenomaan erotetaan ihmisen oikeuskäsitys ja Jumalan oikeus; Jumalan oikeus on sitä, että kaikki ihmiset, riippumatta kyvystään noudattaa ihmisten tekemiä lakeja/tehdä moraalisesti hyviä tekoja, ansaitsevat kadotuksen. Ei ole mitään välimuotoja ja porsaanreikiä. Raamatun mukaan ihmiset ovat läpimätiä, eivätkä ansaitse ikuista elämää tms. Jottei elämä kumminkaan kävisi turhaksi, on kristinuskossa tähdennetty se, että Jeesuksen ristinkuoleman kautta kuka tahansa saavutuksistaan ja ominaisuuksistaan riippumatta voi pelastua.

Kyseessä on siis mielestäni positiivinen viesti; kuka tahansa voi "syntyä uudestaan" ts. saada uuden alun elämälleen. Koskaan ei ole myöhäistä kääntyä ja tehdä parannusta.

Yleensäkin katsoisin kristinuskon olevan melko positiivinen uskonto, jossa tärkeintä ovat rakkaus, armon käynti oikeuden edestä, pelastus jne. Ainoastaan väärinkäsitykset voisivat saada ihmisen loukkaantumaan ja ottamaan itseensä nämä sinänsä mukavat asiat.

Raven sanoi:
Missä se rakkaus ja hyvyys on niitä kohtaan jotka eivät usko ja kieltävät jumalan olemassaolon? Helvettiin mennään ja kovaa, vaikka olis miljoona kertaa parempi ihminen kuin uskovainen.

Mä jo sanoin tossa et musta voi sanoo et on tuomio odottamassa jos tietosesti hylkää evankeliumin ymmärrettyään oman syntisyytensä.

Täs ei oo kyse siitä et onks joku parempi - Jumala täysin puhtaana ja Pyhänä itse vaatii ei muuta vähämpää muilta kuin Pyyhyttä - ja Pyhyys Jumalan edessä saavutetaan vaan armon kautta, sillä omien tekojen kautta kukaan ei ole Pyhä.

Turha tästä on jauhaa - teidän näkökulma on ihmisen, odotatte et Jumalan on kuin te - et se suhteuttaa pahuuden ( no toi valehteli tänään vaan kerran ja on tapellu muutaman kerran - no se pääsee taivaaseen, mut toi joka löi tota toista ja halvaannutti sen joutaa kyl helvettiin) - no homma ei toimi noin - Jumala on Pyhä me syntisiä, toiset enemmän, toiset vähemmän ja Jumalan vaatimus on Pyhyys ja Jeesus maksoi sen hinnan.

Ajatelkaas asiaa näin. Olisko taivas taivas ilman Pyhyttä?
On helppoa tajuta et Jumala vaatii Pyhyyttä kun ajatellaan iankaikkisuus näkökulmaa, miettikää jos joku taivaassa silloin tällöin vetäis toista turpaan tai joku huijais toista... se ei olis enää mistään kotosin.

Jumala haluu et kaikki on pysyvästi hyvin ja kaunista - eli Pyhää.
Maailman on loppujenlopuksia mustavalkoinen, joko haluat hyvää tai sitten pahaa.

Etsikää sitä Jumalaa niin sen löydätte. Suhde Jumalaan täytyy itse kokea, ei sitä voi toisille "todistaa" Jumala ja usko on muuttanut mun elämän. Rukoilkaa et Jumala paljastais itsensä teille, lukekaa Raamattua. Se on noin helppoa, en mä voi ketään todistamalla uskoon puhua, tää on uskoa. Mut esim. Pyhä Henki on konkreettisesti koettavissa. Jumalan johdatus on koettavissa, Jumalan rauha ja vapaus on koettavissa. Profetiatkin on todellisuutta, mäkin oon saanut muutaman jotka on jo toteutunut. Parantumiset on todellisia, mä olen nähny niitä omin silmin, ihmisten keskuudessa jotka itse tunnen.

Im out. Peace ja niiq siunausta kaikille jotka tätä lukee.

Back
Ylös Bottom