Filosofinen pohdiskelu on enimmäkseen harrastus, joka on mielenkiintoista sinällään. Henkilökohtaisesti minulle on myös merkitystä sillä, että näen elämällä jonkun tarkoituksen. En pidä siitä ajatuksesta, että ihminen on universumin perimmäinen tarkoitus. Pidän enemmän siitä ajatuksesta, että universumilla on joku tarkoitus, jota ihmiselämä palvelee. Yksi uskontojen merkitys on nähdäkseni etsiä vastauksia tällaisiin kysymyksiin, koska ne vaivaavat monia muitakin. Simulaatioteoria on nähdäkseni yksi meidän aikaamme sopiva uskonto, joka tuo uuden, mutta samalla ikivanhan näkökulman ihmiselämään. Aika pitkälle toki omassa elämässään pääsee sillä, että haalii ympärilleen perheen, jonka eteen työskentely luo merkityksen omalle elämälle ja jättää turhan pohdiskelun hipeille.
Jos ajatellaan filosofoinnin käytännön merkityksiä ihmisen elämään niin nostaisin esiin Descartesin, jota voidaan pitää dualistisen ontologian keskeisenä oppi-isänä. Samaan aikaan eli myös Spinoza, joka puolestaan kannatti monistista ontologiaa. Tuohon aikaan materia näyttäytyi kappaleina, jotka tottelevat Newtonin lakeja. Ihmisen keho on yksi näistä kappaleista, joten tästä seurasi ongelma suhteessa ihmisten omiin tuntemuksiin. Newtonin lait eivät nimittäin jätä mahdollisuutta vapaalle tahdolle. Descartes ratkaisi tämän dilemman dualistisella teorialla, jossa henki ja ruumis ovat eri substansseja. Näin vapaa tahto voi esiintyä henkisessä substanssissa, mutta teorian ongelma on siinä miten substanssit vuorovaikuttavat. Spinoza kehitti monistisen ontologian, jossa hän tyynesti luopui vapaasta tahdosta ja totesi, että ihminen on pelkkää materiaa, joka liikkuu deterministisesti. Descartesin teoria sai kuitenkin enemmän kannatusta ja tämä näkyy käytännössä esim. siinä, että meillä länsimaissa on erikseen somaattinen ja psykiatrinen lääketiede. Myös oikeuslaitos olettaa, että ihmisellä on mahdollisuus tehdä valintoja, paitsi jos hän on syyntakeeton. Käsittääkseni itämainen lääketiede on aina käsitellyt ihmistä monistisessa mielessä kokonaisvaltaisena oliona, koska siellä on olleet eri filosofit. Nykytieteen valossa näyttä siltä, että Spinoza oli lähempänä totuutta, mutta tätä on vaikea hyväksyä, koska länsimaiden arvomaailmaa hallitsee puolestaan liberaalin humanismin filosofia, jonka arvot perustuvat oletukseen vapaasta tahdosta. Muuten ei olisi järkeä miettiä yksilön oikeuksia toteuttaa itseään vapaasti. Tätä muuten Harari selittää hyvin Homo Deus kirjassa.
Vaikka universumin todellinen luonne ei riipu ihmisen ymmärryksestä niin sillä miten ihminen selittää universumia on todella syvällisiä vaikutuksia ihmisen elämään. Tätä ei vaan tule ajatelleeksi omassa elämässään, koska yleensä ihminen ottaa valtafilosofian oletukset aksioomina, joiden varaan rakentaa oman todellisuutensa. Näiden aksioomien kyseenalaistaminen tuo nähdäkseni lisää vapautta määritellä itselleen mieluisa todellisuus.
Simulaatioteoria olisi periaatteessa yhtenevä Spinozan oppien kanssa, kun otetaan huomioon, että ihmisen ymmärrys materian luonteesta on muuttunut kvanttifysiikan löydösten myötä. Kvanttifysiikka tuo esiin ilmiöitä, jotka ovat ihmisen aistihavaintojen tavoittamattomissa eivätkä klassisen mekaniikan lait enää päde kvanttitasolla. Näin ollen täytyy määritellä uusi todellisuuden taso, jota voidaan kutsua vaikka informaatioksi. Tähän asti ihminen on koostunut atomeista, jotka seuraavat klassisen fysiikan lakeja. Tästä eteenpäin ihminen on informaatiota, joka tottelee muunlaisia lakeja. Harari arvelikin kirjassaan, että seuraava valtauskonto maailmassa on dataismi, joka perustuu ajatukseen, että ihmiset ovat pohjimmiltaan algoritmeja. Tämä ajatus sopii hyvin yhteen tuon simulaatioteorian kanssa. Tällä filosofialla on taas käytännön implikaatio, kun tekoäly kehittyy. Jos ihminen on algoritmi niin tekoäly tulee syrjäyttämään ihmisen, koska se kehittyy paljon nopeammin ja saavuttaa pian aseman, jossa tekoälyn algoritmit tekee kaiken ihmistä paremmin. Tästä päästään sitten eettiseen pohdiskeluun, että onko tämä hyvä vai huono asia? Hararin mukaan dataisti uskoo, että ihmiskunnan tehtävä on kehittää itseään tehokkaammat algoritmit ja kuolla sitten pois. Tämä on johdonmukaista jos universumi on simulaatio ja ihmisen kuolema toimii simulaation parhaaksi. Toisaalta jos lähestytään asiaa humanistisen filosofian näkökulmasta niin tulevaisuus on kauhistuttava, koska ihmisen tunteet ovat universumin tärkein ja aidoin asia, joten ihmisen katoaminen tekisi universumista turhan. Diippiä shittiä, mutta jonkun näitä on vaan mietittävä. :D