Taisin unohtaa vastata tähän. Lähtökohtaisesti olen itse taipuvainen ajatukseen että sielu on pysyvä ja ruumis väliaikainen. Oikeastaan en ajattele että ihmisellä on sielu vaan ajattelen että sielulla on ruumis. Syntyessämme sielu istutetaan ruumiiseen, se saa ikäänkuin itselleen vaatteet. Sielu tuo hengen ruumiiseen, se on ikäänkuin sähkö jota kone tarvitsee. Sielu voi olla ilman ruumista mutta ruumis ei voi olla ilman sielua. Kuoleman näen vain yhden jakson päättymisenä, jonka jälkeen sielu siirtyy jonkinlaisen välitilan (sen kestoa ei määrittele meidän aikakäsityksemme) jälkeen mahdollisesti toiseen fyysiseen kehoon eli jälleensyntyy. Ajattelen, että jos elämiä on useita, niiden sarjalla on oltava joku päämäärä ja sellaisena näen henkisen kehityksen. Sen pohjana on mahdollisuus tehdä valintoja.
Tämä liippaa aika läheltä hindufilosofian käsitettä atman ja sen kiertoa samsaraa. Hindujen mukaan riittävä henkinen kehitys aiheuttaa mokshan eli atmanin vapautumisen samsarasta. Näetkö itse, että kierrolla olisi tällainen lopullinen tavoite? Hindufilosofiasta muuten löytyy helposti vastauksia Aleksein kysymyslistaan.
^ tohon päälle sitten meemit (*), joita uskonnotkin pohjimmiltaan on. Ihminen voi jatkaa elämäänsä kuoleman jälkeen joko fyysisesti geeneinä tai abstraktimmalla tasolla ajatuksina, meemeinä.
Näin tuppaan itsekin ajattelemaan. Olemisella on kaksi tasoa - fysikaalinen ja informaatio. Jälkimmäinen jatkaa matkaansa fysikaalisen kuoleman jälkeen. Tunnettuja mekanismeja ovat geenit ja meemit.
Vanhana koodarina olen pohtinut muita mahdollisuuksia olio-ohjelmoinnin kannalta. Ihmistä voisi ajatella oliona, joka sisältää informaatiota ja vaikuttaa tämän pohjalta ympäristöönsä. Kun olio tulee elinkaarensa loppuun, olion vaikutus ohjelman toimintaan loppuu. Varsinainen resurssien vapautusmekanismi riippuu kuitenkin ohjelmointikielestä. Olioita on myös mahdollista persistoida tietokantaan. Jos tarkastellaan informaation fysikaalista muotoa, eli varauksia muistissa ja prossussa, ne katoavat suorittavalta koneelta. Informaatio ottaa kuitenkin uuden fysikaalisen olomuodon RAID pakan magneettikentässä.