Kuten jo aiemmin kirjoitin, kunnioitan jokaisen oikeutta uskoa ihan mihin haluaa ja miten haluaa kunhan ei vahingoita muita. Luulisin, että pääero minun ja sinun moraalikäsityksissä on se, että minusta lapsen kasvattaminen uskoon on lapselle vahingollista verrattuna vaihtoehtoon, missä lapsi saa itse tutkia asioita ja päättää, kun on päätökseen kykenevä itse. Eikä minua myöskään kiinnosta kenenkään uskoa käydä horjuttamaan. Vastustan uskonnollisia instituutioita ja niiden vaikutusvaltaa tässä maailmassa - etenkin silloin kun ne koskettavat itse uskonnon ulkopuolista piiriä, mutta myös silloin kun koen ko. uskonnon omien jäsenten ihmisarvoa vastaan loukattavan. En minä mitenkään muuten vastustustani toteuta kuin tällaisissa keskusteluissa eri muodoissaan.
Joo näinhän se on. Kunhan kiusasin. Ymmärrän että on rationaalista vastustaa uskonnon opetusta jos näkee sen tupakoinnin kaltaisena paheena. Itse näen asian paremminkin terveellisen ruokavalion tapaisena asiana ja näen moraalittomana olla tarjoamatta samaa lapsille. En kuitenkaan pidä ajatuksesta, että lapsille pakkosyötetään kukkakaalia. Itselleni lapset ovat toimineet suurena hengellisen inspiraation lähteenä, joten sikäli uskon, että lasta tarvitsee lähinnä kannustaa. Omaa kummipoikaani tarvitsee lähinnä kuunnella. Sillä on välillä ihan käsittämättömän viisaita juttuja. :D
Eiköhän islamilainen terrori loppuisi aika nopeasti, mikäli tuon rauhanuskonnon aina tällaisten hyökkäysten jälkeen mainostettu rauhanomainen jäsenistön valtaenemmistö tarpeeksi voimakkaasti kertoisi näille ääripäille oman kantansa näihin hyökkäyksiin. Minullakin on muslimituttuja esim. sosiaalisessa mediassa, jotka muistavat mussuttaa tasaisin väliajoin Palestiinan viimeisimmästä Israelin provokaatiosta, mutta eipä ole tänäänkään ollut noilla mitään sanottavaa.
Uskotko tosiaan, että terrorin saisi loppumaan äänestyksellä? Uskotko että jos maailman 1,6 miljardia muslimia saataisiin äänestämään eilisen kaltaisesta hyökkäyksestä niin enemmistö äänestäisi kyllä?
Kyllä noita uskonnollisten yhteisöjen käyttäytymisen epäkohtia suomalaiselle evankelisluterilaiselle löytyisi lähempääkin, ainakin jos voimme uskoa viimeaikojen mediakirjoittelua lestadiolaisen uskonnon uhreista. Onko liikkeellä ollut paljonkin normiluterilaisia, jotka ovat käyneet ko. uskonnon johtoporukan luona kertomassa, että hei vittu äijät, lopettakaa tää ihmisten elämien pilaaminen? Tai vieneet Vartiotornin toimituksen jätkät kaljalle ja kertoneet, että herätkää nyt pahvit, toi kreationismi on ihan vitsi?
No tämän asian suhteen voit ainakin olla hyvillä mielin. Ateismi vs. teismi väittely on aika leppoisaa verrattuna kirkon sisäisiin puhumattakaan kirkkokuntien välisiin oppikiistoihin. :D
Myöskin käyttämäsi termi
normiluterialainen on sisäisesti jännitteinen. Tuskinpa löytyy kahta normiluterilaista, jotka ovat täsmälleen samaa mieltä kaikesta. Hyvä esimerkki oli taas kerran homoavioliittokeskustelu. Edes piispat eivät näyttäneet olevan samassa linjassa keskenään, joten voisi olettaa kentän olevan hyvinkin hajanainen.
Mitä tulee sitten käytännön vaikutuksiin niin useinmiten ne ovat samaa luokkaa, kuin tässä meidän väännössäkin. Molemmat jatkaa tahoillaan ihan niinkuin aina ennenkin. Kirkon sisällä voidaan tosin puuttua pappien toimintaan pidättämällä pappi virasta. Nokia-missio sai alkunsa ev. lut. papin herätyshenkisestä toiminnasta, johon Tampereen piispa ja tuomiokapituli puuttuivat useaan otteeseen. Piispa syytti pappia mm. noituudesta! Muistaakseni pappi oli pidätettynä virastaan jonkun aikaa ja erosi lopulta itse lähteäkseen "yksityisyrittäjäksi".
Ylipäätään minusta tuntuu, että käsittelet jatkuvasti jonkinlaista olkiukkoa uskonnosta. Kristittyjä on maailmassa joku 2 miljardia. Tuohon lukuun mahtuu monenlaista viheltäjää. On suurmiehiä, roistoja, perusduunareita jne... Ihan niinkuin ateisteissakin. Uskonnolliset organisaatiot eivät pidä hallussaan mitään salaisuutta, jonka ansiosta toiminta olisi sulavampaa ja koherentimpaa, kuin politiikassa, liike-elämässä tai armeijassa. On vaan joukko ihmisiä, jotka yrittää saada yhdessä jotain tehtyä. Esim. Nokia missiota vastaava skenaario kävi ystävälleni softahommissa. Kaveri kritisoi firman käytäntöjä, sai sympatiaa kollegoilta, savustettiin ulos pomojen taholta ja perusti oman firman.