Horuksen ja Jeesuksen tarinan kanssa ei ollut juuri mitään yhteistä. Tuo Horus-juttu on netissä leviävää huuhaata ilman mitään totuuspohjaa, joten en käyttäisi sitä argumenttina missään nimessä.
Sep voi olla. Mutta tuossa kirjassa on suoraan lainattavissa niinpaljon hilpeetä huuhattiluuta, että ei tarvita edes huonoja vertauksia sen kirjan naurunalaiseksi saattamiseen.
1. Aik. 16:34 "Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti."
vs.
Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
Edellinen ristiriita vapaa-ajattelijoiden sivuilta, jälleen ilman sen kummempaa totuuspohjan tutkimista.
Joskus olin lukevinani tutkimuksia, missä näitä eri uskontojen pohjan vertailuja tutkittiin. Horus ei tosiaan siinä esiintynyt, mutta kristususko tuntuu olleen aikanaan samanlainen kuin nykyään - sekasotku kaikkea aiempaa. Vai luulitteko, että täällä peräpohjolassa ei osattu viettää juhannusta (=ukko ylijumalan juhlaa) ilman jeesuksia? Tai kaikissa kulttuureissa kai esiintynyttä keskitalven juhlaa (nyk. joulu)?
Ristususko ei onnistunut puhdistamaan alkuperäisuskontoja kohdemaissaan, joten alkuperäiset uskonnot ja tavat pyrittiin joko esittämään saatanan tuotteina, tai sulauttamaan ne osaksi ristususkoa. Tästä suomessa mm. sana Perkele (ukko ylijumalan nimi. Agricolan tekstejä löytyy netistä hieman, svenskit ei onnistuneet polttamaan kaikkia). Tästä en vaivaudu edes etsimään esimerkkejä. Jos raamattu kertoo sen kaiken yhden ja oikean, pitänee kysyä rituaalivakioista katolisilta, protestanteilta, luterilaisilta, sekä mormoneilta ja mitä niitä ristususkoja on. Kumma kirja, ollakseen niin faktaa, niinkin monitulkintainen.. ja jokainen tulkitsija tottakai oikeassa.
Ylläolevalla yritän perustella sitä, että vertaus Horus-historiaan on epätäsmällisenäkin vähintänä yhtä pätevä, kuin mikä tahansa Jee - Sukset! -kirjan horinoista.