Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Näillehän oli tämän bisneksen kehittämiseen maksettu yritystukea jokunen kymppitonni. Se on hienoa että verorahoille löytyy aina näitä hyviä käyttökohteita.

Kaikenlaista tervettä yritystoimintaa sitä "uskiksien" piirissä harjoitetaankin.

"Pohjautuu Jesajan kirjaan" - Yle: Yritys väittää mittaavansa henkilön syntisyyttä verestä - Uutiset - Talouselämä

Olen aina ajatellut että lahkon perustaminen olisi hyvä bisnes mutta ei ole hullumpi tuokaan...

jos ne mittaa vaan testomäärii verestä :hyper: kyllä monenlainen syntisyys lisääntyy ku lätkäistään kuuri päälle, ja kuurin jälkeen moni rouhee bodari on ku pyhäkoulupoika :) No tää nyt vitsinä.. mutta kyllä oikeestikkin testotasot ohjaa aikapaljon ihmisen sellasta käytöstä mitä perinteisesti pidetään synnillisenä. Mutta kai jokainen tajus että tää juttu mun puolelta läppä.. itse ajattelen ja näen syntikysymyksen paljon laajempana ja ihmisen sydämen tilaa ei testotasot sanele:)

Pääseeköhän kristinusko koskaan tästä pelottelun kulttuurista irti? Vähän jo kliseistä toimintaa puhua, että "sielä viimeisellä tuomiolla sitten nähdään miten asian laita on". Joskus kuulin vertauksen, että ateistia helvetillä pelottelu on kuin hippi uhkaisi lyödä mun auraani.

Niin, mutta onko se enää sen jälkeen kristinusko jos Raamattua aletaan sen uskonnon sisällä pitämään satukirjana? Mun mielestä ei. Ja kyllähän suomes on pappeja joiden mielestä helvettiä ei ole jne, että onhan luterilainen kirkko herätysliikkeitään lukuunottamatta aika hyvin "päässyt" helvetillä pelottelusta.

Mutta ihan rautaista faktaa on että ihan jokainen meistä kuolee kerran, ja silloin se selviää. Jokaiselle. Sitä ei pääse pakoon. Ja ei kuolema ole jossain pitkän janan päässä minne sitten joskus saavutaan, se on koko ajan vierellä, ihminen kulkee näkyvän ja näkymättömän rajaa ja hupsista sitä voidaan olla minä hetkenä tahansa kuoleman puolella. Liikenneonnettomuudet ja sairaskohtaukset voi viedä koska vaan, ei sitä tiedä kenellä on minkäkinlaista pullistumaa aivojen tai sydämen suonissa. Sillon se vaan niinku selviää ja totuuksia ei ole montaa, joko se elämä ja tietoisuus jatkuu tai ei jatku. Ei siihen tosiasiaan vaikuta mun tai ateistin usko ja näkemys. Se tosiasia on juuri niinkuin se on. Eikä sitä pääse pakoon. Jos tällaisten miettiminen on raskasta ja pelottavaa ja ahdistavaa ja jotenki epäreilu kortti tähän keskusteluun ni ei sekään fiilis muuta mitään. Me voidaan olla mitä mieltä vaan ja kokea pahuuden problematiikan meidän rajalliselle ajattelulle älyttömänä ja sen takia kieltää Jumala, mutta jos Jumala on olemassa niin hän on, meidän mielipiteistä riippumatta. Itse uskon että on, sinä uskot että ei. Jompikumpi on oikeilla jäljillä ja toinen väärillä.

Näitähän nämä aina on, kauheita ihmeitä ja väliintuloja mut niistä ei puhuta kun ne on päästä keksittyjä että kuulutaan hurujoukkoon paremmin. Menee samaan satsiin ihmeparantumisien kanssa.

Sitähän se aina on, ei ne ihmeet ketään vakuuta, siitä olen kanssasi samaa mieltä. Mutta sen kuka kokee ihmeen, ni sen ihmisen itsensä se vakuuttaa. Jos ja kun sä Japi koet jonkun tällaisen ihmeen, sisäisessä maailmassasi sydämen tasolla tai ns konkreettisemmalla tasolla, ni kyllä sä sillon vakuutut itse etkä sä pidä itseäs hurahtaneena vaikka muut pitäis. mua itseä ärsyttää sellanen että uskoa yritetään todistella muille ihmisille ihmeiden kautta. Toki itsekkin kerron kysyttäessä sen että olen kokenut ihmeitä ja Jumalan todellisuutta ja siksi uskon jne. Mutta se jenkkiläisten tv-saarnaajien ihmeillä ratsastaminen ei mun mielestä ole evankeliumin levitystä vaan enempikin oman kunnian hakua ja monesti rahan keruuta ja isoa pluffia.

Näillehän oli tämän bisneksen kehittämiseen maksettu yritystukea jokunen kymppitonni. Se on hienoa että verorahoille löytyy aina näitä hyviä käyttökohteita.

Rehellisyyden nimissä todettakoon, että tuen myöntäjä ei tiennyt tästä. Kuvio on jotain sellaista, että avustuksen saajan veli ikäänkuin juridisesti pyörittää tuota syntisyysmittaria.

(Yleisemmin kyllä mielenkiintoinen kysymys tuo yritystuki. Jos horoskooppifirmat menestyvät, pitääkö valtion antaa starttirahaa uuden samanlaisen pystyttämiseen? Kebap-paikan avaamiseen, vaikka sellainen ei ehkä kansanterveyttä paranna? Nokialle, vaikka epäilemättä on kymmeniä ihmisiä täysin vakuuttunut kännykkäsäteilyn aiheuttavan noin puolet tunnetuista sairauksista?)

Pääseeköhän kristinusko koskaan tästä pelottelun kulttuurista irti? Vähän jo kliseistä toimintaa puhua, että "sielä viimeisellä tuomiolla sitten nähdään miten asian laita on". Joskus kuulin vertauksen, että ateistia helvetillä pelottelu on kuin hippi uhkaisi lyödä mun auraani.

Ehkä siitä on jo vähän irti päästy mutta pahinta ja typerintä mitä uskonto voi tehdä on tämä pelottelu, jos ymmärrän tämän siten kuin tarkoitat.
Eli pahimmillaan että pitää rukoilla kovasti ja lukea raamattua ja kieltäytyä elämän tarjoamista iloista ja noudattaa tiukkoja sääntöjä, että on aito hyväksytty uskovainen ja saa menolipun taivaaseen.
Ex-lestadiolaista lainaten: "Se mitä suren aika ajoin, on että vl-oppiin kasvaminen ja siinä eläminen tuhosi minun sisältäni kyvyn kokea aitoa syvää hengellisyyttä. Kokea Jumala turvallisena ja rohkaisevana."

Aito hengellisyys muuttuu iloisesta asiasta teeskentelyksi, kaksinaismoralismiksi ja henkiseksi painolastiksi.

Mutta ihan rautaista faktaa on että ihan jokainen meistä kuolee kerran, ja silloin se selviää. Jokaiselle. Sitä ei pääse pakoon.
...
Sillon se vaan niinku selviää ja totuuksia ei ole montaa, joko se elämä ja tietoisuus jatkuu tai ei jatku. Ei siihen tosiasiaan vaikuta mun tai ateistin usko ja näkemys. Se tosiasia on juuri niinkuin se on. Eikä sitä pääse pakoon. Jos tällaisten miettiminen on raskasta ja pelottavaa ja ahdistavaa ja jotenki epäreilu kortti tähän keskusteluun ni ei sekään fiilis muuta mitään.

Kai nyt ymmärrät että kun jumalaa ja mitään kuolemanjälkeistä ei ole niin myöskään yhtään mitään ei selviä yhtään kenellekään? Kun tietoisuus loppuu, se on loppu. Kompuutterista on virrat pois ja mitään ohjelmaa ei enää ajeta.

Kai nyt ymmärrät että kun jumalaa ja mitään kuolemanjälkeistä ei ole niin myöskään yhtään mitään ei selviä yhtään kenellekään? Kun tietoisuus loppuu, se on loppu. Kompuutterista on virrat pois ja mitään ohjelmaa ei enää ajeta.

Kai nyt ymmärrät että tuota asiaa et voi mitenkää muuten todentaa kuin kuolemalla ja sehän on sinullakin joskus edessä. Mielipiteitä on paljon ja uskontojakin on paljon ja on myös ateistmia. Mutta elämä joko jatkuu kuoleman jälkeen tai ei jatku. Se kuinka varma sinä olet siitä että se ei jatku tai minun varmuuteni siitä että jatkuu ei niinku muuta todellisuutta suuntaan eikä toiseen. Siitä ei ole kuin yksi absoluuttinen totuus olemassa, yksi ainoa oikea vastaus. Jatkuu vs ei jatku. Ei minun mielestä huono miettimisen aihe, jos oikein syvällisesti asiaa ajattelee niin ylivoimaisesti koko elämän tärkein ja isoin ja vakavin kysymys?

edit. Ja jos tarkoitat sitä että kun mitään ei ole niin tietoisuus ei saa sitä tietää niin onhan sekin asian selviämistä.

Niin, mutta onko se enää sen jälkeen kristinusko jos Raamattua aletaan sen uskonnon sisällä pitämään satukirjana? Mun mielestä ei. Ja kyllähän suomes on pappeja joiden mielestä helvettiä ei ole jne, että onhan luterilainen kirkko herätysliikkeitään lukuunottamatta aika hyvin "päässyt" helvetillä pelottelusta.

Mutta ihan rautaista faktaa on että ihan jokainen meistä kuolee kerran, ja silloin se selviää. Jokaiselle. Sitä ei pääse pakoon. Ja ei kuolema ole jossain pitkän janan päässä minne sitten joskus saavutaan, se on koko ajan vierellä, ihminen kulkee näkyvän ja näkymättömän rajaa ja hupsista sitä voidaan olla minä hetkenä tahansa kuoleman puolella. Liikenneonnettomuudet ja sairaskohtaukset voi viedä koska vaan, ei sitä tiedä kenellä on minkäkinlaista pullistumaa aivojen tai sydämen suonissa. Sillon se vaan niinku selviää ja totuuksia ei ole montaa, joko se elämä ja tietoisuus jatkuu tai ei jatku. Ei siihen tosiasiaan vaikuta mun tai ateistin usko ja näkemys. Se tosiasia on juuri niinkuin se on. Eikä sitä pääse pakoon. Jos tällaisten miettiminen on raskasta ja pelottavaa ja ahdistavaa ja jotenki epäreilu kortti tähän keskusteluun ni ei sekään fiilis muuta mitään. Me voidaan olla mitä mieltä vaan ja kokea pahuuden problematiikan meidän rajalliselle ajattelulle älyttömänä ja sen takia kieltää Jumala, mutta jos Jumala on olemassa niin hän on, meidän mielipiteistä riippumatta. Itse uskon että on, sinä uskot että ei. Jompikumpi on oikeilla jäljillä ja toinen väärillä.

Ajattelu ei ole ikinä paha asia, miettimisellä kaiketi tarkoitit sitä, sehän teillä uskovaisilla tuppaa olemaan tuo ajattelu vaikeaa ja raskasta kun kaikkeen lyödään vastaukseksi jumala asioita sen enempää miettimättä, sä voisit käyttää iltapäivän miettien kaikkia ristiriitaisuuksia mitä täällä sulle on kerrottu raamatusta ja uskostasi. Voi olla kyllä liian ahdistavaa ja pelottavaa ajatella liikaa saattais usko joutua koetukselle.

Sitähän se aina on, ei ne ihmeet ketään vakuuta, siitä olen kanssasi samaa mieltä. Mutta sen kuka kokee ihmeen, ni sen ihmisen itsensä se vakuuttaa. Jos ja kun sä Japi koet jonkun tällaisen ihmeen, sisäisessä maailmassasi sydämen tasolla tai ns konkreettisemmalla tasolla, ni kyllä sä sillon vakuutut itse etkä sä pidä itseäs hurahtaneena vaikka muut pitäis. mua itseä ärsyttää sellanen että uskoa yritetään todistella muille ihmisille ihmeiden kautta. Toki itsekkin kerron kysyttäessä sen että olen kokenut ihmeitä ja Jumalan todellisuutta ja siksi uskon jne. Mutta se jenkkiläisten tv-saarnaajien ihmeillä ratsastaminen ei mun mielestä ole evankeliumin levitystä vaan enempikin oman kunnian hakua ja monesti rahan keruuta ja isoa pluffia.

Jos mä kokisin jotain minkä uskoisin ihmeeksi niin tottakai kertoisin siitä mahdollisimman monelle ja koittaisin selvittää oliko se ihme, en rajoittaisi vastaukseeni vain sitä että se oli jumalan ihme ja jättäisi pohtimatta sitä usean ihmisen avulla kuten sinä teet. Ihan sama kuin ihmeparantumiset, ei tätä sinunkaan keissiä avata suurelle yleisölle vaan pimitetään sitä ettei kukaan vaan riko harhaa. Se on ihan sama kuinka totena sinä koet sen että aurinko kiertää maata, ei se silti kierrä.

Kai nyt ymmärrät että tuota asiaa et voi mitenkää muuten todentaa kuin kuolemalla ja sehän on sinullakin joskus edessä. Mielipiteitä on paljon ja uskontojakin on paljon ja on myös ateistmia. Mutta elämä joko jatkuu kuoleman jälkeen tai ei jatku. Se kuinka varma sinä olet siitä että se ei jatku tai minun varmuuteni siitä että jatkuu ei niinku muuta todellisuutta suuntaan eikä toiseen. Siitä ei ole kuin yksi absoluuttinen totuus olemassa, yksi ainoa oikea vastaus. Jatkuu vs ei jatku. Ei minun mielestä huono miettimisen aihe, jos oikein syvällisesti asiaa ajattelee niin ylivoimaisesti koko elämän tärkein ja isoin ja vakavin kysymys?

edit. Ja jos tarkoitat sitä että kun mitään ei ole niin tietoisuus ei saa sitä tietää niin onhan sekin asian selviämistä.

Tieteellisesti ei ole löydetty mitään mikä viittaisi että se jatkuu, kukaan ei ole tullut takaisin kertomaan että jatkuu, mitään ei ollut ennen kuin synnyttiin joten samaa on tiedossa kuoleman jälkeen. Vaikka kuinka haluaisit uskoa satuihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siitä ei ole kuin yksi absoluuttinen totuus olemassa, yksi ainoa oikea vastaus. Jatkuu vs ei jatku. Ei minun mielestä huono miettimisen aihe, jos oikein syvällisesti asiaa ajattelee niin ylivoimaisesti koko elämän tärkein ja isoin ja vakavin kysymys?

Asian selviämistä kenelle? Ei ainakaan sille kuolleelle, eikä myöskään kenellekään vielä elossa olevalle.

Jos menet illalla nukkumaan ja et aamulla herää, niin mitä sinulle selvisi? Tai pedissä pötköttävää kylmentynyttä kalmoa ihmettelevälle omaiselle?

Raamatussa sanotaan että isossa loppunäytöksessä ihan kaikki ihmiset tulee polvistumaan Jumalan edessä. Siinä vaihees ei vaan katumus pelasta.

Viimeisellä tuomiolla on ratkaisevaa se että kenen nimi löytyy elämänkirjasta. Silloin ratkaisee se että oletko ollut eläessäsi perkeleen vai Jumalan oma.

Tuota noin, mitenkäs kristinuskon keskeisin opinkappale "armo?" Käsittääkseni ainakin UT:n mukaan syntiset saavat armon viimeisellä tuomiolla, näin ainakin väitti tuttavani, joka on helluntailainen. Tiedän, että esim. lestadiolaiset eivät niinkään tunnusta tätä, vaan aika rajustikin pelottelevat sillä, että syntiset joutuvat helvettiin, mutta lienee variaatioita asiasta kristinuskon sisällä?

Eräs pappi asiaa tivatessani sanoi, että kristinuskon erottaa juuri muista uskonnoista se, että armonkäsitys on siinä niin vahva. Mikäs sinun käsitys Kalju asiasta on? Voiko ihminen elää elämänsä kuin "sika" ja saada silti armon siellä viimeisellä tuomiolla?

Elämän tärkein kysymys mitä tapahtuu kuoleman jälkeen!? Ehei, mulla on tärkeämpääkin tekemistä elämässä.
On muuten ollut fiksu kaveri, joka on keksinyt ensimmäisenä uskonnon, joka takaa kuolemanjälkeisen elämän. Sateen tai tulvan lupaamisessa on riskinsä, ja niiden realisoiduttua on selittelemistä kun ei luvattua sääilmiötä tulekaan. Kuolemanjälkeisestä ajasta "sielulle" voi luvata ihan mitä tahansa, eikä koskaan kukaan tule vaatimaan rahojaan takaisin.

Jehovalaisuudesta luopuneet kertovat tarinansa rohkeasti | Yle Uutiset | yle.fi

Jehovalaisuudesta luopuneet kertovat tarinansa rohkeasti

Oululaisopiskelijoiden dokumentti Luopuneet kohtaloita Vartiotornin varjosta kilpailee parhaillaan Tromssan kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Elokuva kertoo Jehovan uskosta erotetuista tai eronneista.
Verenpainehan tuota katsoessa tulee nousemaan, mutta pitää silti katsoa sitten kun jostain näkee. Kun joutuu eroamaan tuollaisesta uskonlahkosta, jossa on mukana kenties kaikki sukulaiset ja kavereistakin kaikki tai valtaosa, niin kyllähän se että nämä ihmiset hylkäävät voi johtaa ja monesti johtaakin esimerkiksi vakavaan masennukseen.

https://www.facebook.com/luopuneet

Verenpainehan tuota katsoessa tulee nousemaan, mutta pitää silti katsoa sitten kun jostain näkee. Kun joutuu eroamaan tuollaisesta uskonlahkosta, jossa on mukana kenties kaikki sukulaiset ja kavereistakin kaikki tai valtaosa, niin kyllähän se että nämä ihmiset hylkäävät voi johtaa ja monesti johtaakin esimerkiksi vakavaan masennukseen.

https://www.facebook.com/luopuneet

Ohhoh, kylläpäs rupesi vituttamaan tuo traileri. Pitäisiköhän sitä piipahtaa Helsingissä ja nähdä tuo dokkari.

On muuten ollut fiksu kaveri, joka on keksinyt ensimmäisenä uskonnon, joka takaa kuolemanjälkeisen elämän. Sateen tai tulvan lupaamisessa on riskinsä, ja niiden realisoiduttua on selittelemistä kun ei luvattua sääilmiötä tulekaan. Kuolemanjälkeisestä ajasta "sielulle" voi luvata ihan mitä tahansa, eikä koskaan kukaan tule vaatimaan rahojaan takaisin.

Itseasiassa kristinusko saavutti alkuvaiheessa suosiota siksi, että sen piirissä harjoitettiin köyhistä huolehtimista tehokkaammin, kuin valtauskonnon piirissä. En usko, että alkukirkon parissa kukaan on rikastunut uskonnon varjolla, mutta systeemillä saavutettiin eräänlainen sosiaaliturva.

Hienosti otit yhden tieteen tekemän virheen esimerkiksi ja sillä aiot kaataa koko tieteellisen maailman luotettavuuden. Otetaanko kisa, kumpi löytää enemmän virheitä historiasta? Sä saat ettiä fossiiliväärentäjiä, niin mä voin etsiä kreationisteja, jotka puhuvat paskaa. Katsotaan kumpi saa enemmän nimiä aikaiseksi. Ihan hitsin noloahan tuo on, että tieteessä paljastuu joskus virheitä ja väärennöksiä. Ai niin, mutta tiedehän korjaa itseään, ihan pääsi unohtamaan. Uskonto sen sijaan pysyy tiukasti omassa mielipiteessään, eikä korjaa koskaan itseään. Tai no, tietenkin silloin, kun tiede osoittaa jonkun olevan täysin päinvastaista, kun uskonto sanoo. Silloin uskonto päättääkin, että Pyhässä Kirjassa oleva lause onkin vertauskuvallinen.

Vähän vaihtuu ehkä puheenaihe kun luen threadiä vuoden takaa. Väittelyä on täälläkin, tällä kertaa evoluutiosta. Täytyy kommentoida tätä Masterpiecen viestiä. Mitenkään tiedettä vähättelemättä niin täytyy sanoa, että valitettavasti tätä hommaa esiintyy tiedemiestenkin keskuudessa. Eli mieluummin kiistetään vaikka tutkimustulokset kuin myönnetään että on oltu väärässä. Tätä esiintyy esim. ilmastotieteilijöiden keskuudessa, jotka eivät hevin suostu myöntämään että ilmasto ei lämpenekään heidän aiemmin ennustamallaan tavalla.

Itseasiassa kristinusko saavutti alkuvaiheessa suosiota siksi, että sen piirissä harjoitettiin köyhistä huolehtimista tehokkaammin, kuin valtauskonnon piirissä. En usko, että alkukirkon parissa kukaan on rikastunut uskonnon varjolla, mutta systeemillä saavutettiin eräänlainen sosiaaliturva.
Kuolemanjälkeisellä paratiisilla uskonnon pariin houkuttelu keksittiin monta tuhatta vuotta ennen krustinuskoa, joten en tällä heitolla viitannut nykyuskontoihin, jotka toki ovat kaikki kopioineet tämän perusmallin edeltäjiltään.

Alkukantaisissa yhteisöissä taikausko ja tietämättömyys mahdollisti vähän juonikkaalle yksilölle rinnakkaisen valtahierarkian synnyttämisen luontaisen alfaurosjohtamisen rinnalle. Tässä kontekstissa kuolemattomuus oli arvokas kauppatavara, joka ei myyjälleen maksanut muuta kuin riittävän uskottavan kehystarinan keksimisen. Verrattuna parantajaan tai sateentekijään tarina tietysti vaati kuulijakunnalta isompaa irtiottoa rationaaliseen ajatteluun, mutta kuka tämän yhteisössään ensimmäisenä saikaan aikaan oli kyllä hatunnoston arvoinen kirkonmies.

Niinpä, ja sitäkin sopii miettiä että miksiköhän usko levisi vaikka ankarat vainot kohtas aika pian alkukirkkoa. Jeesuksen itsensä lisäksi kaikki opetuslapset teloitettiin paitsi Johannes, joka taisi kuolla vankisaarella. Paavalin Raamattuun päätyneet "kirjeet" on monet kirjoitettu vankeudesta käsin. paavali kirjeissään opasti kyllä ihmisten auttamiseen, leskien avustamiseen jne. Mutta kyllä itse ajattelen että ei se pelkkä sosiaalinen turva saanut alkukirkkoa kasvamaan ja pitämään kiinni uskosta ja tunnustuksesta Jeesukseen Kristukseen kidutusten ja teloitusten keskellä vaan suuren yleisön kannattaisi miettiä että jokin isompi juttu siinä on oltava eikä vain joku mielikuvitusleikki :) Eli yliluonnollisen maailman puolelle mennään että heilahtaa ; Jumalan maailmoihin. Ottakaa se huomioon että alkukirkon jäsenistössä oli henkilöitä jotka olivat nähneet ihan reaalimaailman silmin Jeesuksen, sekä ennen ristiä että jälkeen..ylösnousseena. He olivat myös todistaneet ihmetekoja joita Jeesus suoritti. Näistä ihmeteoistahan sekä Jeesuksesta yleensäkin löytyy mainintoja ihan varhaisesta historiankirjoituksesta, siis muustakin kuin Raamatusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom