Mielestäni pääasia on että ymmärretään, että jumalaa ei ole olemassa kenenkään pään ulkopuolella. Ei tässä, eikä missään muussakaan ulottuvuudessa. Jos joku kokee kommunikoivansa jumalan kanssa niin hän tekee vain introspektioharjoitusta.
En ole vielä tavannut uskovaista joka tuon hyväksyisi, koska samalla katoaisi jumalalta kaikkivoipaisuus ja kuvitellut vaikutuskanavat. Jostain syystä heille on helpompi projisoida jumala itsen ulkopuoliseksi toimijaksi.
Niin siis tässä teoriassa minä ja jumala ovat itsenäisiä ideoita. Jumala on minun ulkopuolellani ja minun on mahdollista näinollen käydä dialogia jumalan kanssa. Hyväksyn sen mahdollisuuden, että jumala on vain idea päässäni. Toisaalta myös sinä olet lopulta vain idea minun päässäni. Kun luen tekstiäsi, teen valtavasti oletuksia siitä, että kirjoittaja on samantyyppinen olio, kuin minä itse. Hyväksyn kuitenkin sen, että saatat olla ihan yhtä hyvin robotti tai pelkästään idea, jonka olen itse keksinyt.
Toisinsanoen tästä teoriasta seuraa, että koko maailma on minälle lopulta vain kehon luomia ideoita.
Jos taas tehdään oletus, että sinä olet olemassa pääni ulkopuolella, niin näen loogisena olettaa, että myös jumala on olemassa pääni ulkopuolella. Lopulta asialla ei ole minälle merkitystä arkipäivän elämässä, mutta aihetta on mielenkiintoista pohtia.