Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mielisairaita tulee auttaa kohti terveempää maailmankuvaa. Lapset tulee pelastaa mielisairaiden aivopesulta (=seurakuntien päiväkerhot & ala-asteiden uskontotunnit).

No juuri näin. Poislukien uskovien lapset, jotka tulee pelastaa mielikuvitushumppaan uskovien psykojen vaikutuspiiristä.

Olet mielisairas.

Miten on mahdollista että täällä nää 30-40-pätijät tuntuu olevan kaikista pahimipia fundamentaaleja - oli ne sitten raamatun puolesta tai sitä vastaan.

IronMind, ole hyvä ja ole hiljaa, tai kasva aikuiseksi. Typerempää kaveria saa hakea. Vai oliko sulla ihan psykologinen pätevyys diagnosoida tällä informaatiolla?

Tässäkin keskustelussa näkyy taas nämä kaksi ääripäätä. Molemmat niin pirun typeriä.

Sinänsä outoa, miten jotkut ovat yllättyneet jos jotkut ovat "katkeria" uskonnoille. Jos mietitään vaikkappa jehovin todistajissa nuoruuttaan elänyttä, niin onko se yllätys? Tai hehkilöä jota vituttaa että satuihin uskovat pyrkivät hänenkin elämäänsä rajoittamaan koska satukirjat?

Psykologit eivät jaa diagnooseja.

Sinänsä outoa, miten jotkut ovat yllättyneet jos jotkut ovat "katkeria" uskonnoille. Jos mietitään vaikkappa jehovin todistajissa nuoruuttaan elänyttä, niin onko se yllätys? Tai hehkilöä jota vituttaa että satuihin uskovat pyrkivät hänenkin elämäänsä rajoittamaan koska satukirjat?

Psykologit eivät jaa diagnooseja.

Viimeiseen tarkennus: Totta, oikeassa olet. Psykiatari voi asettaa diagnooseja, ei psykologi. Mutta saatoit toki hoksata viestisisällön temaattisesta lipsahduksesta huolimatta.

Ensimmäiseen todettakoon, että synkkäähän se on jos uskontoihin (tai niiden vastustamiseen) katkeroituu, oli sitten uskonnollinen tai ei-uskonnollinen, tai jotain siltä väliltä. Täällä liikahtelee aikamoinen määrä ns. keskustelulietettä jossa jengi lähinnä tyytyy vittuilemaan eri mieltä olevalle. Vituttaahan se erimielisyys saattaa, joskus perusteellisestikin. Mutta osa vittuuntuneistakin ihmisesta saattaa kyetä käyttäytymään, netissäkin.

En kyllä pysty uskomaan korkeampaan voimaan/ jumalaan vaikka se lohdulliselta tuntuisikin monesti tässä järjettömyydessä. Vähän on sellanen olo joskus että tässä tuskin kauheen vanhaks elää niin on tuo kuolema kuitenkin pelottava asia. Kaiken paskan kerkes kokemaan mut ei mitään sellaista että vois kuolla hyvillä mielin. No katsotaan mitä huominen tuo.

Pidin vielä muutama vuosi sitten uskontoa mielisairautena eikä hengelliset asiat kiinnostaneet.

Luulen (korostan: luulen) että tämä aito uskoon tuleminen tapahtuu monella ihmisellä sitä kautta että vaikeassa elämäntilanteessa huomataan että rukous antaa voimia/auttaa. Aidolla tarkoitan sitä että ihminen oikeasti ymmärtää Jumalan ja hänen sanansaattajina enkelien rakkauden meitä ihmisiä kohtaan. Ja sen miten paljon rukouksella voi saada. Se ei vaadi Raamatun lukua eikä ristien riiputtamista kaulassa eikä messussa käymistä.

Väsyneen miehen kirjoittelua. En tiedä saako esim. Kalju tästä kiinni.

Kuvitelkaapas jos raamatun sijaan olisi painettu koulukirjoja ja käytetty resursseja köyhimpien maiden ihmisten kouluttamiseen. Väistämättä herää kysymys olisiko maailma silloin parempi paikka? Mielestäni varmasti näin olisi.

Se, että tuntematon ihminen tulee raamattu kädessä keskelle sodan runtelemaa maata julistamaan uskontoa on yhtä hyödyllistä kuin henkiparantaminen.

Kuvitelkaapas jos raamatun sijaan olisi painettu koulukirjoja ja käytetty resursseja köyhimpien maiden ihmisten kouluttamiseen. Väistämättä herää kysymys olisiko maailma silloin parempi paikka? Mielestäni varmasti näin olisi.

Se, että tuntematon ihminen tulee raamattu kädessä keskelle sodan runtelemaa maata julistamaan uskontoa on yhtä hyödyllistä kuin henkiparantaminen.

Kyllä lähetystyöhön useimmiten liittyy humanitääristä työtä. Helposti arvioisin että 90% ajasta ja kaikista resursseista menee erilaiseen auttamiseen. Ja sitähän käytännön kristillisyys on, ihmisten rakastamista myös tekojen eikä vaan sanojen kautta. Jeesuksen opetuksessa on keskeisenä teemana lähimmäisen rakastaminen käytännön elämän tasolla. Seuraavassa Jeesuksen opetuksessa sen ajan uskonnollinen eliitti meni kärsiivän ohi, ja laupeudentekijä oli samarialainen, joita eliitti halveksi. Myös "lainoppinut" kelle Jeesus tuossa vastaa kuului eliittiin.

Evankeliumi Luukkaan mukaan 10

25. Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
26. Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
27. Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
28. Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
29. Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
30. Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
31. Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
32. Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.
33. Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
34. Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
35. Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'.
36. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
37. Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".

Mutta miksi ihmisille pitää työntää jotakin sellaista mistä ei ole ainuttakaan konkreettista todistetta. Opettaa voi ilman uskonnon työntämistäkin.

Pidin vielä muutama vuosi sitten uskontoa mielisairautena eikä hengelliset asiat kiinnostaneet.

Luulen (korostan: luulen) että tämä aito uskoon tuleminen tapahtuu monella ihmisellä sitä kautta että vaikeassa elämäntilanteessa huomataan että rukous antaa voimia/auttaa. Aidolla tarkoitan sitä että ihminen oikeasti ymmärtää Jumalan ja hänen sanansaattajina enkelien rakkauden meitä ihmisiä kohtaan. Ja sen miten paljon rukouksella voi saada. Se ei vaadi Raamatun lukua eikä ristien riiputtamista kaulassa eikä messussa käymistä.

Mulle vaikeassa tilanteessa treenaaminen ja luonnossa oleminen antaa voimia. En kuitenkaan usko että taustalla olisi korkeampia voimia, saati että kyseessä olisi kristitty jumala joka on tuontikamaa suomessa enkä kykene arvostamaan sitä johtuen pahuuden historiasta mitä se kantaa mukanaan. Raamattu on kuitenkin niiden samojen lähi-itäläisten sepittämä sepustus mitä koraanikin ja monet muut paskat uskomukset tällä planeetalla.

Jos joskus alan uskovaiseksi otan suomalaiset alkuperäiset jumalat johtotähdekseni ja kalevalan raamatukseni. Yhtä voimia antavat jumalat varmaan sielläkin ja uskonto joka oikeasti tulee meidän historiastamme eikä mitään tuontikamaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kalju on reiluin keskustelija koskaan. Ei välitä hänelle esitetyistä kysymyksistä ja väitteistä vaan suoraan pomppaa saarnaamiseen ja uskonsa esilletuontiin.

Mä en kyllä millään käsitä miten nykyään suhteellisen sivistyneet ihmiset voi hurahtaa johonkin muinaiseen satukirjaan. Ristiretkien seurauksena oli jopa ihan suotavaa kääntyä uskoon, mutta nykyään on vaan se oma pelko/tiettämättömyys/tyhjyys mihin yritetään hakea jotain lääkitystä. Ei tunnu perusteluna sekään riittävän, että raamatun tarinat olisi vanhanaikaisia kun perkeleet on kirjoittaneet sen niin, että kaikki jutut on tulkittavissa ihan miten lukija itse haluaa... Uskonnot on kyllä henkilökohtaisesti minun mielestä maailman syöpä, monet sodat olisi jääneet sotimatta ilman jotain mielikuvituskavereita.

^^^ Uskonnon nimissä on kyllä historian saatossa tehty kaikennäköistä jolla ei ole mitään tekemistä Jumalan kanssa. Ristiretketkin on aikoinaan olleet ihan rehellisiä valloitusmatkoja ja uskontoelementti on lisätty historiankirjoitukseen myöhemmin.

Tuohon Jamin kommenttiin sen verran että joku saa voimansa treenistä, joku jostain muusta, pääasia että jostain saa. Mutta minun kirjoituksen pointti oli että semmoinen aito hengellisyyden löytäminen tapahtuu jonkulaisen henkilökohtaisen havahtumisen kautta (otin esimerkiksi tuon vastoinkäymisen). Vastakohtana tälle en usko että ihminen löytää hengellisyyttä sillä että sitä tuputetaan hänelle.

Itse en kuulu kirkkoon ja omistan hyvin vähän mitään uskontoon viittaavaa rekvisiittaa. Joskus tulee kyllä käytyä messussa koska virret ovat kauniita ja tykkään kirkon rauhoittavasta ilmapiiristä. En usko että hengellisyydellä on tekemistä minkään rekvisiitan tai pyhien kirjojen kanssa (vaikken niitä tietysti tuomitsekaan) vaan se lähtee sydämestä.

Mikä ihmeen tarve teillä on väitellä ylipäätänsä koko aiheesta?

Tämän, tämän, tämän, tämän, tämän, tämän, tämän, tämän, tämän, tämän ja monien muiden syiden takia meidän tulee väitellä ja keskustella tästä aiheesta.

Uskonto/usko on ja pitää olla jokaisen henkilökohtainen asia johon ei kenenkään ulkopuolisen tule ottaa kantaa. Sama pätee mielestäni myös siihen, että se usko pysyy korvien välissä omana henkilökohtaisena asiana jota ei tule muille voimakkaasti tuoda esille saati tyrkyttää.

Niin. Kumpa se olisikin niin helppoa, että ne asiat pysyisivät sielä korvien välissä tai oman sosiaalisen ympyrän sisällä. Mutta kun valitettavasti me emme elä sellaisessa maailmassa. Hyvä esimerkki on Tampereen rautatieasemalla seisoskelevat Jehovan todistajat lehtikärryjensä kanssa, tai Tampereen Pyhän Hengen Seurakunnan jäsenet, jotka käyvät ihmisten ovilla jakelemassa "rakkauskirjeitä". Minulle on ihan ok, että ihmiset uskovat mitä erikoisimpiin asioihin. Se on jokaisen ihmisen yksityisasia, mihin uskoo. Mutta siinä vaiheessa, kun mun ovikelloa tullaan soittamaan tai kadulla pysäyttämään ja tyrkyttämään sitä oman uskonnon lehtisiä, niin se ei ole enää yksityisasia, vaan siitä tulee myös minua koskettava asia.

Lisäksi jos uskomus aiheuttaa pahaa muille ihmisille, mukaan lukien siihen uskomukseen uskovien keskuudessa, niin ei ole hyväksyttävää vain katsoa sivusta ja sanoa, että "antaa kaikkien kukkien kukkia".

En pidä itseäni uskovaisena vaikka johonkin "suurempaan" voimaan uskonkin, tai ainakin haluan uskoa. Uskontoni ei vaikuta elämääni millään tavalla, ei tekoina eikä sanoina. Mielestäni ihmisen tulee jokatapauksessa elää niiden arvojen mukaisesti joita tosiuskovaiset niin kovasti haluavat tuoda esille omaa uskoaan puolustaen.

"Kristilliset arvot" ovat pääsääntöisesti hyviä arvoja, joista varmaan moni on samaa mieltä. Kristinusko ei kuitenkaan pidä mitään yksinoikeutta näihin arvoihin, eikä ihmisten tarvitse perustaa omaa moraalista arvomaailmaansa kristinuskon varaan. Lisäksi se mitä "tosikristitty" sanoo tai tekee, on aika venyvä käsite, koska jokaisella "tosikristityllä" on oma käsitys siitä, mitä hänen tulisi tehdä tai ajatella.

Niin kauan kuin valtio ja kirkko on yhdessä ja esimerkiksi peruskoulussa tungetaan uskontoa joka väliin, muuallekin kuin uskonnon tunnille, katson oikeudekseni vastustaa kristinuskoa. Muita uskontoja sen takia etteivät ne saisi lisää valtaa.

Jos joku haluaa harrastaa uskontoa kuten mountainer niin sellaista vastaan mulla ei ole mitään. Jos oikein ymmärsin niin kyse ei ole oikein edes kristinuskosta.

Ihmettelen itse sitä, että useat ateistit väittävät olevansa moraalisesti hyviä ihmisiä, mutta samaan aikaan selittävät tyyliin, että "kaikki uskovat pitäisi hävittää maapallolta"(samantyyppistä puhetta mitä kuulee yleensä äärimuslimeilta). Samat henkilöt ovat muuten joskus varsin liberaaleja, ja kannattavat kaikenlaisia vapauksia, mutta eivät suvaitse uskontoja, vaikka ne eivät vaikuttaisikaan kyseisen henkilön omaan elämään millään tavalla.

Itse olen kristitty, mutta en sitä ikinä sen enempää mainosta, tosin en myöskään häpeä vastata jos joku kysyy. Mulle ei ole ikinä tulleet ketkään jehovat, tms. ovelle, enkä jaksa kiinnittää huomiota niihin, jotka jakelee jotain lappuja rautatieasemilla. Sen sijaan monelle ateistille se on jostain syystä helvetin kova pala, että mä olen kristitty. Pitää jatkuvasti tulla aukomaan päätä ja esittämään viisaampaa, ja valittamaan raamatun ristiriidoista sun muusta, vaikka mä en olisi ikinä heitä pyytänyt keskustelemaan. Kyseessä siis lähes sama homma kun niiden jehovien kanssa monella ihmisellä, että tullaan tyrkyttämään omia juttuja. Samalla ne ateistit usein myös ylenkatsovat meikäläistä, eivätkä tajua sitä, että oon itekin aika moneen kertaan lukenut ajan lyhyen historian ja paljon muita vastaavanlaisia opuksia. Olettavat myös heti kreationistiksi, eivätkä jaksa kuunnella, mitä niille selitän. Oon kyllä huomannut että niitä ateistejakin on kahdenlaisia. Toiset on vaan ateisteja, ja toiset on Ateisteja isolla A:lla. Jälkimmäisenä mainitut ovat yhtä suuri riesa kuin kaikki uskonnontyrkyttäjät.

En kuitenkaan ikinä mitenkään sen pahemmin suutu niille, enkä myöskään ymmärrä miksi jotkut vetää herneen nenään ulkona lappuja jakelevista uskovista. Kyllä luulis että jos vaan sanoo niille suoraan että haluaa olla rauhassa, niin tuskin ne rupeaa päälle käymään.

Ihmettelen itse sitä, että useat ateistit väittävät olevansa moraalisesti hyviä ihmisiä, mutta samaan aikaan selittävät tyyliin, että "kaikki uskovat pitäisi hävittää maapallolta"(samantyyppistä puhetta mitä kuulee yleensä äärimuslimeilta). Samat henkilöt ovat muuten joskus varsin liberaaleja, ja kannattavat kaikenlaisia vapauksia, mutta eivät suvaitse uskontoja, vaikka ne eivät vaikuttaisikaan kyseisen henkilön omaan elämään millään tavalla.

Itse olen kristitty, mutta en sitä ikinä sen enempää mainosta, tosin en myöskään häpeä vastata jos joku kysyy. Mulle ei ole ikinä tulleet ketkään jehovat, tms. ovelle, enkä jaksa kiinnittää huomiota niihin, jotka jakelee jotain lappuja rautatieasemilla. Sen sijaan monelle ateistille se on jostain syystä helvetin kova pala, että mä olen kristitty. Pitää jatkuvasti tulla aukomaan päätä ja esittämään viisaampaa, ja valittamaan raamatun ristiriidoista sun muusta, vaikka mä en olisi ikinä heitä pyytänyt keskustelemaan. Kyseessä siis lähes sama homma kun niiden jehovien kanssa monella ihmisellä, että tullaan tyrkyttämään omia juttuja. Samalla ne ateistit usein myös ylenkatsovat meikäläistä, eivätkä tajua sitä, että oon itekin aika moneen kertaan lukenut ajan lyhyen historian ja paljon muita vastaavanlaisia opuksia. Olettavat myös heti kreationistiksi, eivätkä jaksa kuunnella, mitä niille selitän. Oon kyllä huomannut että niitä ateistejakin on kahdenlaisia. Toiset on vaan ateisteja, ja toiset on Ateisteja isolla A:lla. Jälkimmäisenä mainitut ovat yhtä suuri riesa kuin kaikki uskonnontyrkyttäjät.

En kuitenkaan ikinä mitenkään sen pahemmin suutu niille, enkä myöskään ymmärrä miksi jotkut vetää herneen nenään ulkona lappuja jakelevista uskovista. Kyllä luulis että jos vaan sanoo niille suoraan että haluaa olla rauhassa, niin tuskin ne rupeaa päälle käymään.

Totta. Itse kiertelen helluntaiseurakuntia ym. enkä ole koskaan alkanut niissä omaa ateismiani julistamaan. Jos joku kysyy vakaumuksestani, niin vastaan kyllä olevani ateisti ja jos keskustelu siitä sitten etenee, niin se on ihan ok. Mutta itse en koskaan tuo sitä esille, ellei erikseen kysytä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom