Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mielipide tuokin mutta ootko nyt ihan varma että itse ihan psyykkisesti tasapainoisinta ihmistyyppiä edustat? :)

Olen varma ja ihan 100% varma omasta mielenterveydestäni kun on sen verran elämän aikana tehty erilaisia psykologisia testejä ihan jo töiden puolesta ym. missä on kartoitettu näitäkin asioita. Psyykkisesti olen terve ja tasapainoinen ihminen, siitä ei ole ollut koskaan mitään huolta, enkä koe että tässä kenenkään (ei sinun, minun tai kenenkään muunkaan) tarvi puolustella tai perustella omaa mielenterveyttään. Itse ainakin puhun vain ja ainoastaan yleisellä tasolla menemättä kenenkään kohdalla henkilökohtaisuuksiin.

Mutta se on hienoa että juuri sinä pystyt leimata uskoontulleet psyykkisesti sairaiksi ihan vaan henkilöiden nettipersoonan perusteella :) Oletpa sinä taitava :)

En ole leimannut ketään psyykkisesti sairaaksi, vaan vain ja ainoastaan esittänyt huoleni siitä että tälläinenkin mahdollisuus on olemassa. Psykiatrisen hoidon taustoja tuntevana ja esim. oman koulutukseni kautta minulla on paljon tietoa aiheesta ja myöskin suhteellisen laaja käsitys siitä millä tavoin mm. uskoon tuleminen on edustettuna psyykkisesti sairastuneilla ihmisillä (siis diagnosoiduilla). En myöskään tee mitään diagnooseja pelkän nettikirjoittelun ja nettipersoonan perusteella (enkä juuri muutenkaan), joten siitä voi olla huoletta, mutta toki muutokset persoonassa voi huomata ihan tälläkin tasolla jos on seurannut tai keskustellut joidenkin ihmisten kanssa syvällisemminkin ja jopa vuosikausia (ja kenties myös palstan ulkopuolella).

mutta jos joku uskoo Raamatun Jeesukseen ja elää sitä "tylsää vanhanaikaista" elämää todeksi ni silloin saa ihmisten vihaa ja empatiaa osakseen. :) kaikki muu henkisyys on trendi, mutta henkilökohtainen usko Jeesukseen saa ihmiset hiukan levottomiks ja pahalle mielelle kuten Even postauksesta hienosti esiin käy:)

Kyse ei ole siitä että joku uskoo johonkin, eikä etenkään jos usko on henkilökohtainen. Huolestuttavia piirteitä ja esim. psyykkiseen epätasapainoon tai jopa sairastumiseen viittaa usein ennemminkin voimakkaat muutokset ja erkaantuminen entisestä persoonasta niin, että muutoksen jälkeen heilutaan rajamailla siitä onko joku enää "normaalia". Uskoon tuleminen itsessään ja Jumalaan uskominen ei ole ongelma, vaan enemmänkin se jos ihmisen kaikki ajatukset ja teot täyttyvät sillä, uskon asioista puhutaan jatkuvasti, sitä sanomaa viedään kaikkialla eteenpäin ja kaikissa asioissa tukeudutaan siihen, verrataan siihen, tuputetaan sitä muille jne. Uskoisin että suurin osa ymmärtää mitä tällä tarkoitan.

Mieheni sisaren mies on kirkkoherra, eikä hänestäkään se usko näy oikeastaan millään tavoilla ulos vaikka se on hänen koko elämänsä ja työnsä. Hän ei siteeraa niitä asioita jatkuvasti (itseasiassa tietojeni mukaan ei koskaan), ei hurskastele, eikä hihhuloi julistamalla koko ajan jotain Herran Sanaa ja lainaile osia raamatusta hänen puheissaan. Hän ei myöskään ota Jeesusta/Jumalaa esille asioissa, kuten esim. ns. "hihhuloivat" ottavat. Että Herramme takia minulla on sitä ja tätä, Jeesuksen Kristuksen veri on nyt minut puhdistanut, tai että muut joutuisivat katumaan tapaansa elää, sitä etteivät ole uskossa, saati pelottele ketään millään ikuisella kadotuksella, tai esim. vihjaile asioilla kuten häpeä viimeisen hetken kohdattua tai juonitteluiden loppumisella jne. Tälläisistä asioista jatkuvasti puhuminen on yleistä lähinnä psyykkisesti sairailla ihmisillä, ei edes uskon miehillä itsellään ellei kyse ole kiihkouskovaisuudesta.

Sehän näissä asioissa on hienoa että ihan jokainen kuolee joskus ja faktat on silloin edessä, eli ihan jokaiselle totuus selviää, ja meidän uskomukset ja viisaus ei sitä totuutta määritä. Tän elämän voi elää valheeseen nojaten ja epärehellisesti mutta kerran ihan kaikki selviää. Se on monelle häpeän hetki. Sillon on juonittelujen aika ohi.

Niin. Sitten selviää mitä selviää tai ei selviä mitään. Sitä ei kukaan voi etukäteen tietää. Tärkeintä onkin että elää oman elämänsä haluamallaan tavalla läheisiään rakastaen ja muille ihmisillä hyvää tehden ja toivoen, uskoen niihin asioihin mitkä uskoo ja toteuttaen niitä arvoja mitkä kokee itselleen tärkeiksi. Voi olla että Jumala on olemassa, tai sitten ne kristinuskon Jumalaan uskovat ovatkin niitä vääräuskoisia jotka tullaan tuomitsemaan jonkun Cthulhun toimesta, tai sitten ei ole mitään muuta kuin tyhjyys. Tai "Jumalat" voivatkin olla jotain Prometeuksen leffassa esiintyneitä hahmoja jotka ovat luoneet ihmiset ja ovat itse korkeammalla tasolla. Ei voi tietää, eikä edes tämä kirkkoherra ole kertonut niitä asioita varmasti tietävänsä.

Kyse ei ole siitä että joku uskoo johonkin, eikä etenkään jos usko on henkilökohtainen. Huolestuttavia piirteitä ja esim. psyykkiseen epätasapainoon tai jopa sairastumiseen viittaa usein ennemminkin voimakkaat muutokset ja erkaantuminen entisestä persoonasta niin, että muutoksen jälkeen heilutaan rajamailla siitä onko joku enää "normaalia". Uskoon tuleminen itsessään ja Jumalaan uskominen ei ole ongelma, vaan enemmänkin se jos ihmisen kaikki ajatukset ja teot täyttyvät sillä, uskon asioista puhutaan jatkuvasti, sitä sanomaa viedään kaikkialla eteenpäin ja kaikissa asioissa tukeudutaan siihen, verrataan siihen, tuputetaan sitä muille jne. Uskoisin että suurin osa ymmärtää mitä tällä tarkoitan.

No mutta ei kai se ole ikinä terve merkki että jokapaikas kaikenaikaa puhuu samaa aihetta, oli se sitten usko tai puntti. Mutta pakkiksella on uskontokeskustelut keskitetty tähän threadiiin ja en ole törmännyt siihen että kukaan esim "treeni" osiossa tai muussakaan tunkis uskonasioita sinne. Ni älä ny murehdi, jos uskonasioista et halua kuulla ni pysy pois tästä threadista. Niin yksinkertaista se on. Jokainen voi katsoa ja huomata että mun uskonasioista puhuminen löytyy tästä threadista ja treenijutut toisaalta.Mutta on se hienoa että olet niin hyvä ihminen että kannat huolta uskovaisten psyykkeestä :)

Mutta pakkiksella on uskontokeskustelut keskitetty tähän threadiiin ja en ole törmännyt siihen että kukaan esim "treeni" osiossa tai muussakaan tunkis uskonasioita sinne.

Ni älä ny murehdi, jos uskonasioista et halua kuulla ni pysy pois tästä threadista. Niin yksinkertaista se on. Jokainen voi katsoa ja huomata että mun uskonasioista puhuminen löytyy tästä threadista ja treenijutut toisaalta.

Mutta on se hienoa että olet niin hyvä ihminen että kannat huolta uskovaisten psyykkeestä :)

Ei ollutkaan kyse siitä että tässä ketjussa ei saisi puhua, tai että täällä puhuttaisi muuallakin uskosta. Puhuin ihan forumin ulkopuolisesta elämästä ja siitä, että monilla keillä asian kanssa on jo ehkä ongelmaa vaahtoaa siitä kaikissa yhteyksissä.

Toki silläkin on eroa miten asioista kirjoittaa vaikka kirjottaisikin niille varatuissa ketjuissa. Toiset puhuu uskosta rauhanomaisesti ja sen kummemmin hihhuloimatta kun toiset taas... Niin.

Minua ei uskontopuheet häiritse tässä ketjussa, eli luen tätä toisinaan ihan siksi että se on mielenkiintoista. Tarkoitus ei siis ole pysyä poissa vaan pysyä paikalla, ainakin taustalla.

On hienoa kuulla että huomaat kuinka hyvä ihminen olen, sillä siihen pyrinkin ja välittämiseni on aitoa. Nappiin menee jos se välittyy myös kohdeyleisölle :)

Ei ollutkaan kyse siitä että tässä ketjussa ei saisi puhua, tai että täällä puhuttaisi muuallakin uskosta. Puhuin ihan forumin ulkopuolisesta elämästä ja siitä, että monilla keillä asian kanssa on jo ehkä ongelmaa vaahtoaa siitä kaikissa yhteyksissä.

Niin, ehkä se on luonnekysymys miten asioistaan puhuu, oli aihe mikä vaan, ja varmaan on psyykkisestikkin sairaita ihmisraukkoja joille on hengelliset asiat tärkeitä ja he sitten tuovat sydämensä asioita sairaudelleen tyypilliseen tapaan esiin. En nyt keksi että miksi heitä tarttis vihata. Itse voin sekä henkisesti että fyysisesti mainiosti, ja siitä annan kiitoksen Jumalalle. Olen myös erityisen pidättyväinen käännyttämään ketään, tai puhumaan Jumalan asioista kelle vaan. Uskoon tulo ei tapahdu ympäripuhumalla tai tyrkyttämällä. Tämä thread kuitenkin oikea paikka näille puheille ja niistä puhun persoonani mukaisesti suoraan enkä savolaisittain :)

Sikäli on aina hienoa kuulla että tapahtunut muutos näkyy. Mun ystävät ja läheiset tykänny että muutos on ollu positiivinen, niidenki mielestä jotka eivät usko tai uskovat eritavalla.

No eikö se Jumala Universumin tekemisen jälkeen pykäissyt tehdä tämän maapallon vai ei?(pienen odottelun jälkeen, mikä toki on ymmärrettävää.) Mitään ei ollut ennen universumia, muutakuin Jumala, joka on aina ollut, sille ei ole siis luojaa tai luojan luojaa.. Eli Jumala loi myös pahuuden ja ruhtinaan Perkeleen. Koska sehän on luonut kaiken, kun mitään ei ollut ennen Jumalaa. Perkele tuli tarun mukaan kiertoutuneesta enkelistä, mutta lopputulos on sama - Jumala salli sen tai teki sen. Sama pätee luomistaruun, Jumala tiesi kaikesta ja koko homma oli etukäteen suunniteltua.

Kenen mielestä voi vaikuttaa loogiselta?

Voiko asia olla yksinkertaisesti niin, että Jumalaa ei ole. Raamatun ovat kirjottaneet ihmiset selittämään olemassa oloaan. Ihmiset ei tienneet 2000 vuotta sitten yhtään mitään, jos olisivat, niin kirja olisi jäänyt väsäämättä. Jeesus onkin yksi taru kymmenistä samanlaisista neitsyt syntyneistä ihmetekojen tekijästä joka tapetaan. No ei.. Loogisempaa on se, että Jumala puhui valitulle kansalle aavikolla ja synnytti ihmisen kautta itsestään version ja 30 vuotta tämä hybridi vippaili muutamien kilometrien säteisellä alueella tällä pallolla ja sitten tuli kaapista ja kertoi olevan puoliksi Jumala.

Syvällistä pohdintaa. Itsekkään en toki ymmärrä kaikkea, mutta omat kokemukset Jumalasta on niin konkreettisia ja voimakkaita että noiden samojen mysteerien ja paljon muidenkin ajattelu ei horjuta mun uskoa ja sydämen lepoa ja rauhaa. Mä uskon että Jumala luonu myös ajan, ja tää meidän perspektiivi isoon kuvaan on kovin rajallinen ja inhimillinen kun me ei olla Jumalii vaan ihmisiii. Jos annat luvan ni voin rukoilla että jospa Jumala antais sulle vastauksii sun kysymyksiin?

Jo on jumala jos ei anna itsestään mitään järkiperäistä tieteellistä todistetta tai edes syytä uskoa, mutta silti kiduttaa ihmisiä ikuisesti vaikkeivat he koskaan olisi voineet kuulla hänestä. Pitää olla vain sokea usko.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mutta ei kai se ole ikinä terve merkki että jokapaikas kaikenaikaa puhuu samaa aihetta, oli se sitten usko tai puntti. Mutta pakkiksella on uskontokeskustelut keskitetty tähän threadiiin ja en ole törmännyt siihen että kukaan esim "treeni" osiossa tai muussakaan tunkis uskonasioita sinne. Ni älä ny murehdi, jos uskonasioista et halua kuulla ni pysy pois tästä threadista. Niin yksinkertaista se on. Jokainen voi katsoa ja huomata että mun uskonasioista puhuminen löytyy tästä threadista ja treenijutut toisaalta.Mutta on se hienoa että olet niin hyvä ihminen että kannat huolta uskovaisten psyykkeestä :)
Mutta kun se uskonto ei ikinä unohdu vain ja ainoastaan tähän ketjuun.

Kerrasta toiseen olen törmännyt tuohon "Anna minun uskoa omassa rauhassani mihin haluan" -argumenttiin, johon ei tietysti voi oikein muuta vastata kuin että siitä vaan. Kuitenkin toisessa ketjussa lauotaan homofobisia kommentteja Raamatun jakeiden säestämänä ja toisessa vastustetaan maahanmuuttopolitiikkaa kristillisiä arvoja puolustaen. Kun vaatimuslistaan lisätään vielä kreationismin opetus kouluissa, aletaan jo olla aika kaukana yksityisestä, omaa mieltä rauhoittavasta uskosta.

En kykene edes kuvittelemaan kuinka onnellinen olisin, jos jokainen uskovainen uskoisi mihin haluaa omassa rauhassaan eikä joka päivä tarvitsisi sanomalehden avatessaan lukea islamistien terrori-iskuista Venäjällä, naisten globaalin tasa-arvon tilanteesta ja lasten sukuelinten silpomisesta jopa länsimaisissa, "sivistyneissä valtioissa". Ja siitä kuinka kaiken tämän kritisointi on loukkaavaa ja kuinka minä olen se, jonka tulisi pyytää anteeksi. Usko mihin haluat, mutta anna minun olla uskomatta.

Ei usko ole mahdollista ilman tekoja. Ja sana usko on hieman harhaanjohtava, ei se kristinuskossa tarkoita pelkästään uskoa Jumalaan. Uskoon liittyy henkinen herääminen, mikä näkyy ajattelussa ja teoissa. Eikä hyvät teotkaan ole minkään arvoisia jos ne on tehty ajatusten ollessa itsekkäitä. Jos taas ajattelu on kunnossa, mutta niiden vaikutus ei näy teoissa, on kyseessä itsensä huijaaminen. Mielestäni jos ajattelu on kunnossa, ihminen automaattisesti tekee hyvää. Siis ajattelu on tärkeintä kristinuskossa. "Jumalan valtakunnan pitää itse löytää". Ei mitkään jaarittelut auta Pakkiksella henkiseen heräämiseen, siihen auttaa mm. Jeesuksen antamat ohjeet henkiseen kasvuun.

Ei usko ole mahdollista ilman tekoja. Ja sana usko on hieman harhaanjohtava, ei se kristinuskossa tarkoita pelkästään uskoa Jumalaan. Uskoon liittyy henkinen herääminen, mikä näkyy ajattelussa ja teoissa. Eikä hyvät teotkaan ole minkään arvoisia jos ne on tehty ajatusten ollessa itsekkäitä. Jos taas ajattelu on kunnossa, mutta niiden vaikutus ei näy teoissa, on kyseessä itsensä huijaaminen. Mielestäni jos ajattelu on kunnossa, ihminen automaattisesti tekee hyvää. Siis ajattelu on tärkeintä kristinuskossa. "Jumalan valtakunnan pitää itse löytää". Ei mitkään jaarittelut auta Pakkiksella henkiseen heräämiseen, siihen auttaa mm. Jeesuksen antamat ohjeet henkiseen kasvuun.

"Jos hakkaa orjansa ja tämä ei kuole kahden päivän sisään ei omistajaa tule tuomita orjansa taposta."

Siinä sitä jessemäistä ohjetta henkiseen kasvuun, nyt vain kiemurtelemaan tuosta ohjeesta irti, annan pari hyvää millä tuon voi oikeuttaa.

"orjat oli silloin sallittuja" "kuvastaa sen aikaista maan henkeä" "käännösvirhe"

Yhtä kaikki jesse hyväksyi orjuuden, jos se olisi ollut rakastavan jumalan poeka ni se olisi sanonut että orjia ei pidä olla vaikka se nyt muotia onkin ja sallittua. Mut hei uskokaa satuihinne, kuhan ette tunge politiikkaan sen kanssa tai kerää rahoja meiltä jotka ovat kasvaneet saduista yli.

Asiasta helikopteriin, taitaa tulla eroakirkoista tilastoihin kovin joulukuu ikinä ja ihan pienellä rutistuksella vuosierot menee yli 55000. Siinä on aihetta skoolaukselle uutena vuotena.

Edittiä, kävin kurkkaa, tää on jo kovin joulukuu ikinä ja jos saadaan samat 1.6k eroajia mitä tuli 30. päivä niin tänään paukkuu se 55k rikki komiasti. 2020 ollaan jo alle 50% kansasta valtakirkossa, alkaa olla aika tehdä kansalaisaloitteita verotusoikeuden poistamiseksi ja sen jälkeen voikin olla kirkon vaikea saada vuosittaisia satalappusia jengiltä kun tammikuussa tippuu 500 euron lasku postiluukkuun.

Ja se mitä mitä pidän persoonallisena jumalana, tarkoittaa ateistilla sitä asiaa mikä on synnyttänyt kaikkeuden. Vaikka ajattelenkin Jumalaa erillisenä hahmona, ajattelen myös että se on jotain suurempaa mitä en pysty kunnolla käsittämään. Koska en pysty enkä haluakaan ajatella Jumalaa jonkinlaisena epämääräisenä voimana, ei tarkoita että se ei sitä ole. Jumala on samaan aikaan kaikkeus, persoonallinen jumala ja ajatuksissani sitä symboloi valo. Jos jumalia olisi monta (kuten eräissä uskonnoissa ajatellaan), minulle nämä monta jumalaa muodostaa yhden suuren voiman jota kutsun Jumalaksi. Jumala ei ole kuitenkaan vain kaikkeuden synnyttäjä, vaan se on myös osa sitä. Tämä asia on myös raamatussa; Jumala on ollut aina. Kuitenkin voidaan ajatella että mikä tämän voiman on synnyttänyt. Pidän mahdollisena, mutta Jumala on kuitenkin joka tapauksessa suurin. Voi olla että jokin toinen asia on luonut kaikkeuden, mutta Jumala on kuitenkin kaiken alku. Se että millaiseksi tämän voiman kuvittelen ei ole tärkeää, vaan tärkeää itselleni on että olen päässyt ylipäätänsä siihen käsiksi. Tämä pelkkä ajatus on muuttanut elämäni täysin, harmi että ihmiset eivät vaan vapauta kahleitansa tästä maailmasta ja ryhdy ajattelemaan syvintä mahdollista asiaa. Joillekin vain riittää epäusko Jumalaan.

Ja se mitä mitä pidän persoonallisena jumalana, tarkoittaa ateistilla sitä asiaa mikä on synnyttänyt kaikkeuden. Vaikka ajattelenkin Jumalaa erillisenä hahmona, ajattelen myös että se on jotain suurempaa mitä en pysty kunnolla käsittämään. Koska en pysty enkä haluakaan ajatella Jumalaa jonkinlaisena epämääräisenä voimana, ei tarkoita että se ei sitä ole. Jumala on samaan aikaan kaikkeus, persoonallinen jumala ja ajatuksissani sitä symboloi valo. Jos jumalia olisi monta (kuten eräissä uskonnoissa ajatellaan), minulle nämä monta jumalaa muodostaa yhden suuren voiman jota kutsun Jumalaksi. Jumala ei ole kuitenkaan vain kaikkeuden synnyttäjä, vaan se on myös osa sitä. Tämä asia on myös raamatussa; Jumala on ollut aina. Kuitenkin voidaan ajatella että mikä tämän voiman on synnyttänyt. Pidän mahdollisena, mutta Jumala on kuitenkin joka tapauksessa suurin. Voi olla että jokin toinen asia on luonut kaikkeuden, mutta Jumala on kuitenkin kaiken alku. Se että millaiseksi tämän voiman kuvittelen ei ole tärkeää, vaan tärkeää itselleni on että olen päässyt ylipäätänsä siihen käsiksi. Tämä pelkkä ajatus on muuttanut elämäni täysin, harmi että ihmiset eivät vaan vapauta kahleitansa tästä maailmasta ja ryhdy ajattelemaan syvintä mahdollista asiaa. Joillekin vain riittää epäusko Jumalaan.

Eli kehitit oman uskonnon mikä sallii sen minkä sinä koet oikeaksi ja kieltää sen minkä sinä koet vääräksi ja tukee sinua kaikessa, ei paljon voisi itserakkaampaa ajatuskertymää synnyttää. Sinähän se olet ymmärtänyt täysin mitä saa ja mitä ei saa tehdä, nyt vain saarnaamaan sen varjolla ja tuomitsemaan muita ketkä koet väärintekijöiksi ja sitten poltat roviolla ne ketkä ovat eri mieltä julkisesti. Ollaan jännän äärellä kun joku keksii ihan oman jumalan ja vielä kertoo muille että näiden pitäisi vapautua kahleistansa ja uskoa samaan. :face:

harmi että ihmiset eivät vaan vapauta kahleitansa tästä maailmasta ja ryhdy ajattelemaan syvintä mahdollista asiaa. Joillekin vain riittää epäusko Jumalaan.

Silloinko ollaan kahleissa mikäli syvällisten ajattelu ei johda ihmistä siihen käsitykseen että on tosiaan joku jumala olemassa? Ja sitten sanotaan että ateistit ovat ylimielisiä :D

"Jos hakkaa orjansa ja tämä ei kuole kahden päivän sisään ei omistajaa tule tuomita orjansa taposta.".
mistähän kohdasta kyseinen pätkä muka löytyy

"Asiasta helikopteriin, taitaa tulla eroakirkoista tilastoihin kovin joulukuu ikinä."
Sori kun takerrun henkilökohtaisuuksiin mutta ei asian luulisi sinua liikuttavan taidat olla katkera

mistähän kohdasta kyseinen pätkä muka löytyy

Jesus gives slavery thumbs up!

Sori kun takerrun henkilökohtaisuuksiin mutta ei asian luulisi sinua liikuttavan taidat olla katkera

Liikuttaa se sillä tavalla että kun alle 50% kuuluu kirkkoon niin saadaan se todennäköisesti irti valtiosta. Ja olen katkera kun hihhulijärjestölle on annettu veronkeruu oikeus. Miksei samalla muillekkin hihhulijärjestöille? Haluaisin nähdä kristittyjen ilmeet kun lähtisi palkasta islamisteille ja muille järjestöille, syntymästä asti kaikki vaan suoraan samaan listaan että näiltä lähtee osuus. Yhteisöverosta osuus myös kaikille muillekkin. Kukahan silloin olisi katkera?

Viestini nyt oli sellaista ajatusvirtaa mihin pääsen vain itse käsikseni koska kullakin on omat käsitteensä. Pointti oli kuitenkin että ei kyse ole siitä kuka on oikeassa tai että millainen jumala on, vaan siitä että se suuri voima on joka tapauksessa olemassa. Vaikka ei tiedä millainen se voima on, ei ole syy olla uskomatta siihen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom