Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Se että henkilö kuuluu kirkkoon tai että pitää kaftaania ei tarkoita että ihminen on kristitty. Usko ilman tekoja on kuollutta. Ja se että jotkut katoliset papit käyttää hyväkseen pikkupoikia on merkki siitä että rakkauden kaksoiskäsky menny pahasti ohi kavereilta niinkun varmaan kaikki muukin raamattu ja kyseiset kaverit kuuluu nimenomaan telkien taakse eikä papin virkaan.

Palvon, koska omalla 25 vuoden elämänkokemuksella en oo kokenut suurempaa rakkautta ja armoa tai suurempaa iloa ja rauhaa kun Hänen läsnäolossa. Mikään muu ei tuu lähellekään sitä. Ja ajatus että hylkäisin oman elämäni suurimman rakkauden on pahempi kuin kuolema..
Silti paavi suojelee näitä rakkauden lähettiläitä kun ne tunkee pyhää patonkia poikien perseeseen, joten paavikin on siis kuollut uskoja? Paavia kuitenkin pidetään jessen korvaajana maan päällä, miksi kaikki kristityt hyväksyvät sen että paavi suojelee näitä patonkilähettiläitä kun niitä siirrellään vain toisiin kirkkoihin jatkamaan touhuaan kun jäävät kiinni? Kovin on kaksinaamaista peliä, ja näitä sitten palvotaan ja näiden saarnoja kuunnellaan ja nämä antavat syntejä anteeksi.

Onneksi meillä ateisti piireissä ei suojella pedoja eikä varsinkaan anneta näille virkoja, eli joku ero on näissäkin porukoissa, ei ihme että ateismi lisääntyy ja uskovat vähenee, kukas sitä pedareiden kanssa haluaakaan kuulua samaan tiimiin. Siitä sitten vaan rauhaa mietiskelemään kun riparilla joku pappi opettaa sun lapsille rakkauden pyhiä saloja. Muista ettet hylkää rakkauttasi kun sitä lapsillesi tungetaan kurkusta alas.

Silti paavi suojelee näitä rakkauden lähettiläitä kun ne tunkee pyhää patonkia poikien perseeseen, joten paavikin on siis kuollut uskoja? Paavia kuitenkin pidetään jessen korvaajana maan päällä, miksi kaikki kristityt hyväksyvät sen että paavi suojelee näitä patonkilähettiläitä kun niitä siirrellään vain toisiin kirkkoihin jatkamaan touhuaan kun jäävät kiinni? Kovin on kaksinaamaista peliä, ja näitä sitten palvotaan ja näiden saarnoja kuunnellaan ja nämä antavat syntejä anteeksi.
En oo katolinen ja pidän paavin asemaa yhtenä katolisen kirkon doktriinin monista harhaopeista, enkä todellakaan hyväksy sitä miten kyseisen kirkon johtajat suojelee näitä rikollisia.

Onneksi meillä ateisti piireissä ei suojella pedoja eikä varsinkaan anneta näille virkoja, eli joku ero on näissäkin porukoissa, ei ihme että ateismi lisääntyy ja uskovat vähenee, kukas sitä pedareiden kanssa haluaakaan kuulua samaan tiimiin. Siitä sitten vaan rauhaa mietiskelemään kun riparilla joku pappi opettaa sun lapsille rakkauden pyhiä saloja.
Enpä kuulu kirkkoon ja jos lapsia joskus hommaan ni eivät nekään tuu kuulumaan joten ei huolta tästä. Ja onko ees suomessa ev. lut kirkossa ees ollut samankaltaisia tapauksia kun katolisen kirkon piirissä maailmalla?

Muista ettet hylkää rakkauttasi kun sitä lapsillesi tungetaan kurkusta alas.
Ja mitäköhän Japin päässä liikkuu kun pitää tämmösiä kirjoitella joka postauksessa? Ite en ainakaan teikäläiselle ketään lapsia antais huollettavaks jos mielessä liikkuu tuon kaltaista settiä. Kuvottavaa.

bunk-the-wire.gif

En oo katolinen ja pidän paavin asemaa yhtenä katolisen kirkon doktriinin monista harhaopeista, enkä todellakaan hyväksy sitä miten kyseisen kirkon johtajat suojelee näitä rikollisia.

Enpä kuulu kirkkoon ja jos lapsia joskus hommaan ni eivät nekään tuu kuulumaan joten ei huolta tästä. Ja onko ees suomessa ev. lut kirkossa ees ollut samankaltaisia tapauksia kun katolisen kirkon piirissä maailmalla?

Ja mitäköhän Japin päässä liikkuu kun pitää tämmösiä kirjoitella joka postauksessa? Ite en ainakaan teikäläiselle ketään lapsia antais huollettavaks jos mielessä liikkuu tuon kaltaista settiä. Kuvottavaa.

bunk-the-wire.gif

Minä tuon esille yhden kirkon suurimmista ongelmista, sinä yrität vain lakaista sen maton alle, ne on samoja kristittyjä kuin sinäkin. Niitä myös palvotaan monien toimesta, ja etkös sinä juuri sanonut että jumala tietää ja määrää kaiken, silti antaa tuon tapahtua, eikö se kerro jumalastasi kaiken, jos minä olisin jumala niin tuollaista ei tapahtuisi, toisin sen esille hyvinkin selkeästi. Joten tuo joko todistaa sen että jumalasi on sadisti joka nauttii pedofiliasta, tai jumalaasi ei ole. Tai mitään muutakaan jumalaa.

Minä tuon esille yhden kirkon suurimmista ongelmista
Juu ei mitään ongelmaa jos tuot esille pedofiliaa katolisessa kirkossa. Pistää vaan mietyttämään mitä ihmettä kaverin päässä liikkuu ku sitä pitää noin graafisesti kuvailla yksityiskohtia myöten. Tulee jo oksennus suuhun pelkästään lukemalla noita sun postauksia.

sinä yrität vain lakaista sen maton alle, ne on samoja kristittyjä kuin sinäkin.
Kuten sanoin, en oo katolinen ja pidän paavin asemaa yhtenä katolisen kirkon doktriinin monista harhaopeista, enkä todellakaan hyväksy sitä miten kyseisen kirkon johtajat suojelee näitä rikollisia. Ja vielä aiemmassa postauksessa sanoin että kyseiset henkilöt joutaisivat telkien taakse. Eli miten siis lakaisen koko asian maton alle?

Aika hyvin katolinen kirkko onnistui paavinvaihto pr-tempullaan kiertämään koko jutun. Käsittämätöntä miten kansainvälisen rikollisjärjestön johtaja voi olla vuoden henkilö? Katolisen kirkon kieltävät kannat kondomeihin ja aborttiin tappaa ihmisiä enemmän kuin tiedämmekään. Tämä yhdistettynä massiivisiin rahanpesukusetuksiin, epämääräisiin sijoituksiin ja veronkiertoon pitäisi oikeasti tutkia, mutta uskonnollinen paine estää.

Juu ei mitään ongelmaa jos tuot esille pedofiliaa katolisessa kirkossa. Pistää vaan mietyttämään mitä ihmettä kaverin päässä liikkuu ku sitä pitää noin graafisesti kuvailla yksityiskohtia myöten. Tulee jo oksennus suuhun pelkästään lukemalla noita sun postauksia.

Kuten sanoin, en oo katolinen ja pidän paavin asemaa yhtenä katolisen kirkon doktriinin monista harhaopeista, enkä todellakaan hyväksy sitä miten kyseisen kirkon johtajat suojelee näitä rikollisia. Ja vielä aiemmassa postauksessa sanoin että kyseiset henkilöt joutaisivat telkien taakse. Eli miten siis lakaisen koko asian maton alle?

Tottakai kuvaan graafisesti että aikuisille aukeaisi minkä kaiken jumalansa sallii, vaikka sä sanot ettet kuulu katoliseen kirkkoon niin samaan satuolentoon sä uskot. Sulle tulee oksennus suuhun lukemalla mun postauksia? Mieti että sun jumalalla on sun mukaan valta lopettaa toi mutta se antaa sen jatkua, sillä ei varmaan tuu oksennus suuhun, se vetää tumppuun siellä ylhäällä kun se katsoo sitä. Ja sä palvot sitä, taidat haluta kemuihin mukaan kun aika jättää?

Ja sitä pedofiliaa esiintyy suomessa lestadiolaisissa myös huomattavat paljon, oletteko seurakunnassa ryhtyneet toimiin että uskonveljenne niin lestoissa kuin katolilaisessa kirkossa joutuisi vastuuseen? Vai oletteko enemmän huolissaan kun kirkosta eroaa ihmisiä ja rahahanat kapenevat?

Japi, maailmassa on paljon pahuutta. Koko maailma on pahan vallassa, ja tämän maailman jumala ja ruhtinas on Perkele. Se suuri loppunäytös on kyllä tulossa, jolloin Jeesuksen ristinkuolemallaan saama voitto Perkeleestä astuu myös maan päällä voimaan. Silloin kaikki saavat tekojensa mukaisen tuomion. Ei silloin auta uskonnollisuus, niin menee paavit ja piispat ja papit helvettiin siinä missä muutkin joiden sydämessä ei Jeesus Kristus asu Henkensä kautta. Kun Jeesus eli maan päällä niin sen ajan uskonnolliset ihmiset teloittivat Jeesuksen, naulitsivat Messiaan ristille. Kyllä Jumalan nimissä on tehty paljon pahaa kautta maailman sivu, ja Raamatussa sanotaan että:

Evankeliumi Matteuksen mukaan 7

13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
15. Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17. Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Jumalalle on erityisen tärkeitä ja rakkaita lapset. Jeesus myös opetti että aikuistenkin pitää tulla lapsen kaltaiseksi, jos hän aikoo löytää uskon Jumalaan. Uskoa ja turvautua Jeesukseen ja ristintyöhön niinkuin lapsi uskoo ja luottaa isäänsä.

on puhdasta tietämättömyyttä tai/ja provoilua väittää että Jumala katsoisi hyvällä sitä että joku tekee pahaa lapsille.

Evankeliumi Matteuksen mukaan 18

1. Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
6. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Japi, maailmassa on paljon pahuutta. Koko maailma on pahan vallassa, ja tämän maailman jumala ja ruhtinas on Perkele. Se suuri loppunäytös on kyllä tulossa, jolloin Jeesuksen ristinkuolemallaan saama voitto Perkeleestä astuu myös maan päällä voimaan. Silloin kaikki saavat tekojensa mukaisen tuomion. Ei silloin auta uskonnollisuus, niin menee paavit ja piispat ja papit helvettiin siinä missä muutkin joiden sydämessä ei Jeesus Kristus asu Henkensä kautta. Kun Jeesus eli maan päällä niin sen ajan uskonnolliset ihmiset teloittivat Jeesuksen, naulitsivat Messiaan ristille. Kyllä Jumalan nimissä on tehty paljon pahaa kautta maailman sivu, ja Raamatussa sanotaan että:

Evankeliumi Matteuksen mukaan 7

13. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.
15. Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17. Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Jumalalle on erityisen tärkeitä ja rakkaita lapset. Jeesus myös opetti että aikuistenkin pitää tulla lapsen kaltaiseksi, jos hän aikoo löytää uskon Jumalaan. Uskoa ja turvautua Jeesukseen ja ristintyöhön niinkuin lapsi uskoo ja luottaa isäänsä.

on puhdasta tietämättömyyttä tai/ja provoilua väittää että Jumala katsoisi hyvällä sitä että joku tekee pahaa lapsille.

Evankeliumi Matteuksen mukaan 18

1. Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
2. Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
4. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
5. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
6. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Ei varmaan tulevaisuus lohduta niitä lapsia joita käytetään hyväksi, se tuossa on edelleen se ongelma, sanot siis että jesse vois tulla ja lopettaa kärsimykset ja perkeleen ylivallan, johan se on 2000 vuotta teidän leikin mukaan hallinnut, vaikuttaa siltä ettei jesse ees uskalla tulla vaan haluaa siellä isänsä polvella rangaista tattiaan katsellen isänsä kanssa pedarivideoita. Livenä.

Jumala on tehnyt itsensä nimessä pahaa mikäli olisi todellinen, se on ihan hienoa että yritätte pyristellä noista kauheuksista eri tavoin eroon mutta kun siitä ei pääse. Se on toi teidän palvonnan kohde melkoisen sairas otus.

Tai sit vaihtoehtoisesti sitä ei ole. Hmm onkohan se mitenkään mahdollista.. No onhan se.

Mä lupaan alkaa rukoilla sun puolesta Japi joka päivä. Että nää asiat ja totuus kirkastuis sulle. Kyllä mä tajuan sun pointin, koko tää kuvio on aika erikoinen eikä se tästä meidän, tähän aikaan sijoittuvien rajallisesti ajattelevien ihmisten järjen juoksun mukaan vaikuta hirmuisen loogiselta.

Toi rukoilu on vähän niin ja näin, ateistit jos lupaavat auttaa jotakuta, ne oikeasti auttaa jotakuta, uskovaiset aina "mä rukoilen sun puolesta" Joku tulvakin tulee niin käytännölliset ihmiset hoitaa hommat ja pumppaa vedet pois sillä aikaa ku uskovaiset rukoilee. Toi on sellaista itsepetosta että muka autetaan muttei tehdä mitään. Voit sä rukoilla en mä pelkää että se vaikuttaa mihinkään rukoilu on todistettu tieteellisesti toimimattomaksi, senpä takia on hauska katsoa kun uskovaiset skippaa faktat ja jatkaa itsepetostaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Uhkailu ikuisella kidutuksella ei edelleenkään tee argumentista pätevää tai hyväksyttävää. Mistä edes tiedät helvetin olevan olemassa? Annappa muutama todiste kammottavalle ideallesi? HUOM: Raamatunjakeet eivät ole todiste. Koko konsepti kuolemanjälkeisestä elämästä ja jaosta taivaaseen ja helvettiin on täysin järjetön ja epämoraalinen. Lisäksi jopa kristityiden joukossa on valtava erimielisyys mikä taivas on ja ketä sinne pääsee. Viesti siis Kaljulle

Tottakai kuvaan graafisesti että aikuisille aukeaisi minkä kaiken jumalansa sallii
Eiköhän se aukea aikuisille ilman kyseisiä yksityiskohtaisia kuvauksia. Tuskin sunkaan mielenterveydelle todella tarpeellista velloa tommosia ajatuksia päässäs päivästä toiseen.

Ja sitä pedofiliaa esiintyy suomessa lestadiolaisissa myös huomattavat paljon, oletteko seurakunnassa ryhtyneet toimiin että uskonveljenne niin lestoissa kuin katolilaisessa kirkossa joutuisi vastuuseen? Vai oletteko enemmän huolissaan kun kirkosta eroaa ihmisiä ja rahahanat kapenevat?
En oo lestadiolainen, eikä hirveesti kiinnosta ev.lut kirkon tekemiset ja ongelmat.

Mutta ainakin kun vapaissa seurakunnissa (helluntai/vapis) pyörinyt niin eipä oo tullut näitä ongelmia vastaan. Ja ainakin oma (helluntai)seurakunta selvästi kasvanut jäsenmäärältään viime vuosien aikana.

Eiköhän se aukea aikuisille ilman kyseisiä yksityiskohtaisia kuvauksia. Tuskin sunkaan mielenterveydelle todella tarpeellista velloa tommosia ajatuksia päässäs päivästä toiseen.

En oo lestadiolainen, eikä hirveesti kiinnosta ev.lut kirkon tekemiset ja ongelmat.

Mutta ainakin kun vapaissa seurakunnissa (helluntai/vapis) pyörinyt niin eipä oo tullut näitä ongelmia vastaan. Ja ainakin oma (helluntai)seurakunta selvästi kasvanut jäsenmäärältään viime vuosien aikana.

Niinno teillä poljetaan ihmisoikeuksia ja kerätään rahat pois uskovilta, ette hyväksy evoluutioteoriaa vaikkette osaakkaan perustella sitä, luulette että maapallo on 6000 vuotta vanha kunnon kreationismityyliin. Homoja ei suvaita eikä telkkariakaan saisi tuijottaa, tietokone jostain syystä käy en tiedä miksi? Ilmeisesti hölmöjä höynäytettäviä riittää, muutaman kerran käynyt istumassa ja kuuntelemassa noita höpinöitä nuorempana kun paneskelin yhtä vapis tyttöä joka ei niin kauhean uskovainen ollut mutta isänsä oli puhemies eikä oikeen digannut kun rupesi kerran saunassa puhumaan että on kyllä hyvä kun en ole pakottanut tyttöä esiaviolliseen seksiin kun se ei ole sopivaa ja sanoin että ei oo tarvinnut pakottaa ei, kyllä se ihan ite kinuaa ja minä annan.

Japi, maailmassa on paljon pahuutta. Koko maailma on pahan vallassa, ja tämän maailman jumala ja ruhtinas on Perkele. Se suuri loppunäytös on kyllä tulossa, jolloin Jeesuksen ristinkuolemallaan saama voitto Perkeleestä astuu myös maan päällä voimaan.

No eikö se Jumala Universumin tekemisen jälkeen pykäissyt tehdä tämän maapallon vai ei?(pienen odottelun jälkeen, mikä toki on ymmärrettävää.) Mitään ei ollut ennen universumia, muutakuin Jumala, joka on aina ollut, sille ei ole siis luojaa tai luojan luojaa.. Eli Jumala loi myös pahuuden ja ruhtinaan Perkeleen. Koska sehän on luonut kaiken, kun mitään ei ollut ennen Jumalaa. Perkele tuli tarun mukaan kiertoutuneesta enkelistä, mutta lopputulos on sama - Jumala salli sen tai teki sen. Sama pätee luomistaruun, Jumala tiesi kaikesta ja koko homma oli etukäteen suunniteltua.

koko tää kuvio on aika erikoinen eikä se tästä meidän, tähän aikaan sijoittuvien rajallisesti ajattelevien ihmisten järjen juoksun mukaan vaikuta hirmuisen loogiselta.

Kenen mielestä voi vaikuttaa loogiselta?

Voiko asia olla yksinkertaisesti niin, että Jumalaa ei ole. Raamatun ovat kirjottaneet ihmiset selittämään olemassa oloaan. Ihmiset ei tienneet 2000 vuotta sitten yhtään mitään, jos olisivat, niin kirja olisi jäänyt väsäämättä. Jeesus onkin yksi taru kymmenistä samanlaisista neitsyt syntyneistä ihmetekojen tekijästä joka tapetaan. No ei.. Loogisempaa on se, että Jumala puhui valitulle kansalle aavikolla ja synnytti ihmisen kautta itsestään version ja 30 vuotta tämä hybridi vippaili muutamien kilometrien säteisellä alueella tällä pallolla ja sitten tuli kaapista ja kertoi olevan puoliksi Jumala.

Voiko asia olla yksinkertaisesti niin, että Jumalaa ei ole. Raamatun ovat kirjottaneet ihmiset selittämään olemassa oloaan. Ihmiset ei tienneet 2000 vuotta sitten yhtään mitään, jos olisivat, niin kirja olisi jäänyt väsäämättä. Jeesus onkin yksi taru kymmenistä samanlaisista neitsyt syntyneistä ihmetekojen tekijästä joka tapetaan. No ei.. Loogisempaa on se, että Jumala puhui valitulle kansalle aavikolla ja synnytti ihmisen kautta itsestään version ja 30 vuotta tämä hybridi vippaili muutamien kilometrien säteisellä alueella tällä pallolla ja sitten tuli kaapista ja kertoi olevan puoliksi Jumala.
Äläkä unohda muita loogisia tapahtumia,kuten esim puhuvat käärmeet ja aasit ja äijänkäppyrät jotka eli satojavuosia ja nisäkkäiden mahoissa elävät ihmiset ja kätevän papan rakentama paatti joka olis nykytiedon valossa aika rapsakka näky tossa Viikkarin ja Siljan vieressä.Näin muutamia loogisuuksia nimetäkseni.Kumpi on ihmeellisempää,se mitä voit havaita Hubblen teleskoopista,vai palava pensas?Kysyi jo Christopher Hitchens aikanaan.

Olen tätä ketjua jo pidempään aina välillä taustalla vilkuillut mutta olen jättänyt kommentoimatta. En halua loukata ketään seuraavilla kommenteillani vaikka varmaankin väkisin sen teenkin, mutta yritän muotoilla asiat mahdollisimman asiallisesti.

Minua ei sinänsä haittaa kenenkään henkilökohtainen usko ja esim. joidenkin kristillisten arvojen kunnioittaminen. Koen että tietynlainen "usko jostain suuremmasta" on jossain määrin ihan normaalia, ja monet kristilliset arvot ovat arvoja joita tulisi muutenkin kunnioittaa, ihan ilman mitään uskonnollisuuttakin.

Se mikä minua huolestuttaa (ei niinkään haittaa, vaan tämä tekee minut ennemminkin surulliseksi ja ihan oikeasti huolestuneeksi) on se kun ollaan kiihkouskovaisia tai ns. "hurahdetaan" uskoon. En aio osoittaa ketään sormella, mutta tässäkin ketjussa kirjoittelee ihmisiä keiden persoonaa olen tuntenut ennen näitä uskonnollisia puheita, ja he ovat silloin olleet vielä suhteellisen normaaleja ja täysjärkisen oloisia ihmisiä. Enää niin ei ole.

En todellakaan halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta haluaisin painottaa että tietyssä pisteessä uskovaisuus on todella lähellä psyykkisiä sairauksia. Mielenterveysongelmat ja syvä hengellisyys liittyvät usein todella vahvasti toisiinsa, ja esim. hoitoalalla (esim. psykiatrian puolella) työskentelevät ovat hyvin läheisissä tekemisissä tämän asian kanssa koko elämänsä ja heille se on arkipäivää. Usein hoitoalalla olevilla ihmisillä onkin hieman kyseenalaistava asenne uskontoja kohtaan, ja tämä on ihan syystäkin.

Tässäkin ketjussa esiintyy minun silmiini sellaisen kaltaista hihhulointia mitä esim. akuuttipsykiatrian osastolla näkee siinä vaiheessa kun mielenterveydellisiä ongelmia alkaa olemaan hieman enemmän. Paljon rikoksia tehneet, alkoholisoituneet, narkomaanit ja muuten elämässään henkisesti hajonneet ihmiset ovat hyvin alttiita tälläisille tekijöille, ja usein uskoon tuleminen ja "sairauksista paraneminen" on vain riippuvuuden siirtämistä toiseen kohteeseen. Psyykkisesti sairaat ihmiset tosin eivät edes parane mutta helposti kuvittelevat näin olevan ja sekavat puheet uskonnosta vain lisääntyvät ja lisääntyvät.

En halua että kukaan puolustautuu tätä kirjoitusta vastaan sillä tämä ei ole syytös, eikä ole tarpeellista selitellä omaa uskoaan. Itse toivon jokaiselle kaikkea hyvää, mutta kieltämättä tuntuu hieman pahalle jos ja kun huomaa että toiset muuttuvat uskoon tulonsa jälkeen lähinnä mielisairaan oloisiksi. Tietysti pääasia on että ihmisellä itsellään on hyvä olla, mutta toisinaan omaa hengellistä heräämistä kannattaisi myös hieman kyseenalaistaa, sillä kyseessä voi olla myös esim. jonkun mielisairauden puhkeaminen ja ammattilaisen kanssa keskustelu voisi olla paikallaan.

Eveltä erittäin hyvä posti. Uskossa olen itsekin, mutta hyvin pitkälti omalla tavallani. Hihhulointi ja Raamatun pilkuntarkasti lukeminen jää multa tekemättä. Elän sen mukaan miten moni muu elää ihan ilman uskontoakin, eli kohtele ihmisiä hyvin, rakasta lähimmäistäsi jne. Joskus nippasen käpälät yhteen rukoukseen, mutta ulospäin minusta ei kyllä tiedä olenko lintu vai kala.

Tunnen aika paljon vanhoillislestadiolaisia, siitä lähteneitä ja siihen edelleen nimellisesti kuuluvia ja onhan osin niin sairasta touhua, etten jaksa ymmärtää. Minua vituttaa kaikenlaisen paskan tekeminen uskonnon nimissä. Mulla on homokavereita enkä millään pysty ymmärtämään, että heitä tuomitaan Jumalan nimessä (sen paremmin kuin muutenkaan).

Itse en esimerkiksi jaksa sitä urheilijoiden "jumalointia", kun jokaisessa haastattelussa treenimetodeja tai gameplania kysyttäessä hoetaan vain kiitosta Herralle. Hei, ketään ei kiinnosta ja kuulostat ihan helvetin idiootilta. Kai minussa elää sellainen perisuomalainen "uskonto on tabu" -henkisyys, jonka mukaan ei asioita minnekään huudella. En pidä koulujen nykymuotoisesta uskonnonopetuksesta, ihan älyttömiä asioita laitetaan alakouluikäisten uskonnonkirjoihin. Mielestäni uskonto oppiaineena pitäisi uudistaa yleissivistäväksi kaikista maailman uskonnoista kertovaksi kokonaisuudeksi, joka elämänkatsomustiedon tavoin syventyy myös moraaliin ja etiikkaan. Olisi mielestäni huomattavasti järkevämpää.

Parisuhteessa olen yleensä ollut ihmisten kanssa jotka eivät usko Jumalaan eikä se mua ole vaivannut, en ole edes ajatellut asiaa oikeastaan. Uskonnollisuus ei määrittele mua eikä näy mun elämässä muille. Se on pieni asia, joka on ihan mun oma eikä sinänsä kuulu muille. Pidän itseäni uskovaisuudesta huolimatta aika järkevänä ihmisenä. Silti toisinaan tuntuu, että pitäisi lähteä jonnekin vuorille kuolemaan kun on toisten mielestä niin vitun onneton ihmispaska uskonsa takia.

Mielipide tuokin mutta ootko nyt ihan varma että itse ihan psyykkisesti tasapainoisinta ihmistyyppiä edustat? :) Mutta se on hienoa että juuri sinä pystyt leimata uskoontulleet psyykkisesti sairaiksi ihan vaan henkilöiden nettipersoonan perusteella :) Oletpa sinä taitava :)

Sinänsä tälle ajalle on tyypillistä että kaikki muut ihmisten arvomaailman ja tekojen erikoiset ja oudot piirteet laitetaan pohjattomaan yksilönvapauden lokeroon mihin ei saa kajota, koska jokaisella pitää olla oikeus tehdä mitä vaan, mutta jos joku uskoo Raamatun Jeesukseen ja elää sitä "tylsää vanhanaikaista" elämää todeksi ni silloin saa ihmisten vihaa ja empatiaa osakseen. :) kaikki muu henkisyys on trendi, mutta henkilökohtainen usko Jeesukseen saa ihmiset hiukan levottomiks ja pahalle mielelle kuten Even postauksesta hienosti esiin käy:)

Sehän näissä asioissa on hienoa että ihan jokainen kuolee joskus ja faktat on silloin edessä, eli ihan jokaiselle totuus selviää, ja meidän uskomukset ja viisaus ei sitä totuutta määritä. Tän elämän voi elää valheeseen nojaten ja epärehellisesti mutta kerran ihan kaikki selviää. Se on monelle häpeän hetki. Sillon on juonittelujen aika ohi.

Mun mielestä Evellä oli tuossa äärimmäisen hyvä pointti. Kiihkouskovaisuus menee todella lähelle psyykkisen sairauden rajaa. Verrataan vaikka ihmistä, joka kertoo kuulleensa Jumalan puhuvan hänelle, ja ihmistä joka kuulee ääniä päänsä sisällä (skitsofrenikko tms.) niin ei se ero aivan valtava kyllä ole. Lisäpaatos ei ainakaan auta.

Sekin mua ärsyttää, että moni ns. "tosiuskovainen" on hyvin ärmäkkänä tuomitsemassa toisia ihmisiä juuri näillä "sittenpä näette" -puheilla. Antaa ihmisten nähdä maailma sellaisena kuin he haluavat sen nähdä.

Mielipide tuokin mutta ootko nyt ihan varma että itse ihan psyykkisesti tasapainoisinta ihmistyyppiä edustat? :) Mutta se on hienoa että juuri sinä pystyt leimata uskoontulleet psyykkisesti sairaiksi ihan vaan henkilöiden nettipersoonan perusteella :) Oletpa sinä taitava :)

Sinänsä tälle ajalle on tyypillistä että kaikki muut ihmisten arvomaailman ja tekojen erikoiset ja oudot piirteet laitetaan pohjattomaan yksilönvapauden lokeroon mihin ei saa kajota, koska jokaisella pitää olla oikeus tehdä mitä vaan, mutta jos joku uskoo Raamatun Jeesukseen ja elää sitä "tylsää vanhanaikaista" elämää todeksi ni silloin saa ihmisten vihaa ja empatiaa osakseen. :) kaikki muu henkisyys on trendi, mutta henkilökohtainen usko Jeesukseen saa ihmiset hiukan levottomiks ja pahalle mielelle kuten Even postauksesta hienosti esiin käy:)

Sehän näissä asioissa on hienoa että ihan jokainen kuolee joskus ja faktat on silloin edessä, eli ihan jokaiselle totuus selviää, ja meidän uskomukset ja viisaus ei sitä totuutta määritä. Tän elämän voi elää valheeseen nojaten ja epärehellisesti mutta kerran ihan kaikki selviää. Se on monelle häpeän hetki. Sillon on juonittelujen aika ohi.

Edelleenkin Kalju lainaan itseäni ja pyydän vastausta. ''Uhkailu ikuisella kidutuksella ei edelleenkään tee argumentista pätevää tai hyväksyttävää. Mistä edes tiedät helvetin olevan olemassa? Annappa muutama todiste kammottavalle ideallesi? HUOM: Raamatunjakeet eivät ole todiste. Koko konsepti kuolemanjälkeisestä elämästä ja jaosta taivaaseen ja helvettiin on täysin järjetön ja epämoraalinen. Lisäksi jopa kristityiden joukossa on valtava erimielisyys mikä taivas on ja ketä sinne pääsee. Viesti siis Kaljulle''

Suositut

Back
Ylös Bottom