Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Pitää paikkansa, joten älä provosoidu, kun kaikusi vastaa epämiellyttävästi. Vaikka kuinka huutaa, niin kaiku ei väsy.
Jos jatkat provoilua, niin aina löytyy niitä, jotka vastaavat takaisin. Varmaankin olisi sinullekin mukavampaa, jos ihmiset haluaisivat keskustella kanssasi asiallisesti, mutta nyt teet sen ajoittain mahdottomaksi.

Pitää paikkansa, joten älä provosoidu, kun kaikusi vastaa epämiellyttävästi. Vaikka kuinka huutaa, niin kaiku ei väsy.
Jos jatkat provoilua, niin aina löytyy niitä, jotka vastaavat takaisin. Varmaankin olisi sinullekin mukavampaa, jos ihmiset haluaisivat keskustella kanssasi asiallisesti, mutta nyt teet sen ajoittain mahdottomaksi.

En ole provosoitunut ikinä, siinäpähän vastaa kuka haluaa mitenkin, sinä olit se joka rupesi puhumaan trollailuista vaikka sen sormen voi ihan huoletta osoittaa sinun suuntaasi, sinä täällä höpiset mielikuvitushahmoista ja harhaisista tuntemuksista :/

Keskustellaan vaan asiallisesti kunhan jätät typerät trollaussyytöksesi pois joita olet viljellyt jo monen sivun verran minun siihen kertaakaan reagoimatta. Onhan se varmaan vaikeaa pysytellä keskustelussa kun ei ole mitään faktoja lyödä minkään asiansa tueksi ja kaikilla ateisteilla on faktoja kilometrikaupalla.

En ole provosoitunut ikinä, siinäpähän vastaa kuka haluaa mitenkin, sinä olit se joka rupesi puhumaan trollailuista vaikka sen sormen voi ihan huoletta osoittaa sinun suuntaasi, sinä täällä höpiset mielikuvitushahmoista ja harhaisista tuntemuksista :/

Keskustellaan vaan asiallisesti kunhan jätät typerät trollaussyytöksesi pois joita olet viljellyt jo monen sivun verran minun siihen kertaakaan reagoimatta. Onhan se varmaan vaikeaa pysytellä keskustelussa kun ei ole mitään faktoja lyödä minkään asiansa tueksi ja kaikilla ateisteilla on faktoja kilometrikaupalla.

Jos minä kokisin jotain ongelmaa ateistien kanssa keskustellessa, niin varmasti syyttäisin myös keethraxia ja Mattih3a trolleiksi. Siis jos pyrkisin viemään huomion pois hyvistä argumenteista, mutta kun minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa heidän kirjoituksistaan.
Sinua olen taas sanonut trolliksi, kun kierrät pitkin Pakkotoistoa provoamassa ketjusta toiseen, eikä tämäkään ketju ole poikkeus.

ps. Jos et reagoisi, niin et vastaisi, mutta kun vastasit jo useampaan kertaan.

Jos minä kokisin jotain ongelmaa ateistien kanssa keskustellessa, niin varmasti syyttäisin myös keethraxia ja Mattih3a trolleiksi. Siis jos pyrkisin viemään huomion pois hyvistä argumenteista, mutta kun minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa heidän kirjoituksistaan.
Sinua olen taas sanonut trolliksi, kun kierrät pitkin Pakkotoistoa provoamassa ketjusta toiseen, eikä tämäkään ketju ole poikkeus.

ps. Jos et reagoisi, niin et vastaisi, mutta kun vastasit jo useampaan kertaan.

Vastaanhan minä jos sinä osoitat minulle viestisi, muutama sivu taakseppäin kovasti jo julistit ettet halua kanssani keskustella mutta palaat aiheeseen jatkuvasti. Taashan se nähtiin, muuta sanottavaa sulla ei ollut kuin trollisyytökset. Voit palata taakseppäin ja vastata oikeasti niihin juttuihin mihin pitikin ja jättää nämä trollailusyytökset pois. Jos et taasen pysty vastaamaan vaan jäit toiseksi niin jatka toki trollisyytöksillä, kaikki tietää tosin miksi, kun et muuhun pysty.

Vastaanhan minä jos sinä osoitat minulle viestisi, muutama sivu taakseppäin kovasti jo julistit ettet halua kanssani keskustella mutta palaat aiheeseen jatkuvasti. Taashan se nähtiin, muuta sanottavaa sulla ei ollut kuin trollisyytökset. Voit palata taakseppäin ja vastata oikeasti niihin juttuihin mihin pitikin ja jättää nämä trollailusyytökset pois. Jos et taasen pysty vastaamaan vaan jäit toiseksi niin jatka toki trollisyytöksillä, kaikki tietää tosin miksi, kun et muuhun pysty.

Kyllä viestistäsi näkee sen, että olet provosoitunut. Olen vastannut kykyjeni mukaan muiden viesteihin, mutta sinulla ei ole ollut mitään asiallisia kysymyksiä, joita muut eivät olisi jo kysyneet. Oletko kenties ajatellut, miksi vastaan mieluummin muiden esittämiin kysymyksiin?
Itse tosin skippasit päivä/pari päivää sitten (puolueellisuuteen liittyen, kun pyysin perusteluja väitteellesi, mutta viitsit sitten syyllistää muita kysymystesi skippaamisesta. Etkö juuri nokkelasti tuonut esille, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan? Mieti sen soveltamista tähän tilanteeseen.

Sanon taas tämän:
En aio vastata sinulle enää, joten turha odottaa vastauksia. Sinulla tosin on harvinainen kyky saada ihmiset pyörtämään vastaavat lupauksensa, joten kenties provosoidun taas liikaa ja vastaan kenties. Yritän ainakin pysyä erossa, sen lupaan.

Kyllä viestistäsi näkee sen, että olet provosoitunut. Olen vastannut kykyjeni mukaan muiden viesteihin, mutta sinulla ei ole ollut mitään asiallisia kysymyksiä, joita muut eivät olisi jo kysyneet. Oletko kenties ajatellut, miksi vastaan mieluummin muiden esittämiin kysymyksiin?
Itse tosin skippasit päivä/pari päivää sitten (puolueellisuuteen liittyen, kun pyysin perusteluja väitteellesi, mutta viitsit sitten syyllistää muita kysymystesi skippaamisesta. Etkö juuri nokkelasti tuonut esille, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan? Mieti sen soveltamista tähän tilanteeseen.

Sanon taas tämän:
En aio vastata sinulle enää, joten turha odottaa vastauksia. Sinulla tosin on harvinainen kyky saada ihmiset pyörtämään vastaavat lupauksensa, joten kenties provosoidun taas liikaa ja vastaan kenties. Yritän ainakin pysyä erossa, sen lupaan.

Niin sinähän aloitit sen ettet viitsinyt vastata kummemmin minun esittämääni kysymykseen 7.10 lähetetyssä viestissäsi minulle, niin miksipä minäkään vastaisin sinulle :) Kuten sanottua niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Pakko on myös kysyä, että kenen mielestä on oikein että Jumala edelleen rankaisee ihmiskuntaa siitä, että Eeva söi kielletystä puusta? Yksi tekee virheen niin kaikki maksaa lopun elämänsä? Jostain syystä mulle ei ole välittynyt mistään raamatun tekstistä sellanen kuva, että Jumala olisi hyvä ja ihana ja sen rakkauteen olisi syytä pyrkiä. Musta se on enemmänkin tietynasteinen sadisti joka kiusaa ja pelottelee ihmisiä kadotuksella ja leikkii ihmisten heikkouksilla niinkuin Eevan kohdalla.

Niin... Rankaiseeko Jumala meitä todella? Vai olisiko kuitenkin niin, että ihminen itse aiheuttaa ajatuksillaan ja teoillaan suurimman osan - ellei peräti aivan kaiken - kärsimyksistään? Jälkimmäinen kysymykseni oli retorinen, sillä näinhän se asian laita valitettavasti tuppaa olemaan. Varsinaisestihan maailmassamme ei ole olemassa sen enempää 'hyvää' kuin 'pahaakaan'; molemmat ovat ihmisten luomia käsitteitä. Asiat vain ovat juuri sellaisia kuin ne kulloinkin ovat. Ja tämä on fakta, jonka itsekunkin on joskus elämänsä vaiheessa vain hyväksyttävä.

Mitä maailman pahuuteen sitten tulee, niin sehän on vain ihmisten tiedostamattomuuden aikaansaannosta, joka sitten ilmenee erilaisena ihmisten, eläinten, luonnon ym. kaltoinkohteluna, alistamisena, raiskaamisena yms. toimintana. Tiedostamattomuuden sijasta voitaisiin käyttää yhtä hyvin myös sanaa mielenvikaisuus. Ihmisten toimista/aikaansaannoksista on melkoisen turhaa syyttää Jumalaa.

Niin... Rankaiseeko Jumala meitä todella? Vai olisiko kuitenkin niin, että ihminen itse aiheuttaa ajatuksillaan ja teoillaan suurimman osan - ellei peräti aivan kaiken - kärsimyksistään? Jälkimmäinen kysymykseni oli retorinen, sillä näinhän se asian laita valitettavasti tuppaa olemaan. Varsinaisestihan maailmassamme ei ole olemassa sen enempää 'hyvää' kuin 'pahaakaan'; molemmat ovat ihmisten luomia käsitteitä. Asiat vain ovat juuri sellaisia kuin ne kulloinkin ovat. Ja tämä on fakta, jonka itsekunkin on joskus elämänsä vaiheessa vain hyväksyttävä.

Mitä maailman pahuuteen sitten tulee, niin sehän on vain ihmisten tiedostamattomuuden aikaansaannosta, joka sitten ilmenee erilaisena ihmisten, eläinten, luonnon ym. kaltoinkohteluna, alistamisena, raiskaamisena yms. toimintana. Tiedostamattomuuden sijasta voitaisiin käyttää yhtä hyvin myös sanaa mielenvikaisuus. Ihmisten toimista/aikaansaannoksista on melkoisen turhaa syyttää Jumalaa.

Ketäs vuoden 2004 tapaninpäivän tsunamista pitäisi syyttää?

Ketäs vuoden 2004 tapaninpäivän tsunamista pitäisi syyttää?
En tiedä kuinka tosissasi olet kysymyksesi kanssa, mutta vastaan kuitenkin; ei ketään. Tottakai joku voisi ehkä luonnon 'syyksi' pistää tuon tapahtuman, mutta luontokin vain on sellainen kuin se on. Asia ei kieltämällä siitä miksikään muutu. Surullinen tapaushan se toki oli, mutta kyseessä on luonnononnettomuus ja niitä tapahtuu erilaisia harva se vuosi ihan joka puolella maailmaa. Jos niitä nyt voi onnettomuuksiksi sanoa. Sattumuksia nekin vain on muiden joukossa.

Mielenkiintoisinta tuossa tapahtumassa oli mielestäni eläinten reaktiot ennen tsunamia - pakenivat mokomat. Olisi vähän ihmisillä opettelemista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Eikös uskovaisten mielestä ihmisten pahat teot, ajatukset jne. ole kuitenkin saatanan aikaansaannosta? Jos uskoo luomiskertomukseen, on sitten uskottava myös siihen, että jumala myös loi pahuuden - paratiisistahan löytyi jo surullisen kuuluisa "hyvän ja pahan tiedon puu". Kyllähän periaatteessa jumalaa siis voi syyttää kaikesta pahasta, sillä luomistyössä tapahtui selkeästi valuvirhe, joka heijastelee tähän päivään. Ja jumalahan rankaisee ihmiskuntaa kahden yksilön virheestä, ja yrittää tätä paikata oman poikansa uhrauksella.

Toi on niin helppoa selittää että ihminen aiheuttaa ihmisten ongelmat ja oma vika ja sössönsöö. Tälle pallolle syntyy aivan tolkuttomasti väkeä jolla ei ole mitään mahdollisuutta alusta lähtien, lyhyt elämä pelkkää paskaa ja kärsimystä. On niin hemmetin helppoa arvostella täältä käsin.

Hienoa, kristillistä lähimmäisenrakkautta esiintynyt vanhoillislestadiolaisten parissa, isommassa mittakaavassa. Ja tässä tietenkin paino sanalla rakkaus.

Hienoa, kristillistä lähimmäisenrakkautta esiintynyt vanhoillislestadiolaisten parissa, isommassa mittakaavassa. Ja tässä tietenkin paino sanalla rakkaus.

Niinpä niin..sen kummemmin lessuja rispectaamatta...ni kyllä ateistitkin on hoitanu homman kotiin neuvostoliitossa ja kiinassa...ja erityisenä lähimmäisenrakkauden kulminaationa ateisteilla on toi pohjoiskorea missä rakkaus kukoistaa edelleen.... ihan samanlainen yhtäläisyysmerkki ku sille että lessut on pedareita saadaan myös sille että ateistit on murhaajia ja kiduttajia..

edit.:david:

Niinpä niin..sen kummemmin lessuja rispectaamatta...ni kyllä ateistitkin on hoitanu homman kotiin neuvostoliitossa ja kiinassa...ja erityisenä lähimmäisenrakkauden kulminaationa ateisteilla on toi pohjoiskorea missä rakkaus kukoistaa edelleen.... ihan samanlainen yhtäläisyysmerkki ku sille että lessut on pedareita saadaan myös sille että ateistit on murhaajia ja kiduttajia..
Meinasin jo ryhtyä vastaamaan tuohon puhki kuluneeseen ja satoja kertoja virheelliseksi osoitettuun argumenttiin siitä, kuinka väkivalta kommunistisissa valtioissa kuten Neuvostoliitossa ja Kiinassa on ateismin, eikä fanaattisen ideologian (tässä kohtaa pitäisi hoksata yhtäläisyys uskonnon kanssa) aikaansaannosta, mutta miksipä se menisi jakeluun nyt, kun se ei ole mennyt sadoilla aikaisemmillakaan kerroilla.

Ja Pohjois-Korea on muuten maailman uskonnollisin maa. Jos ymmärsit, mitä tuossa pari riviä ylempänä lukee, niin ymmärrät varmasti tämänkin.

Meinasin jo ryhtyä vastaamaan tuohon puhki kuluneeseen ja satoja kertoja virheelliseksi osoitettuun argumenttiin siitä, kuinka väkivalta kommunistisissa valtioissa kuten Neuvostoliitossa ja Kiinassa on ateismin, eikä fanaattisen ideologian (tässä kohtaa pitäisi hoksata yhtäläisyys uskonnon kanssa) aikaansaannosta, mutta miksipä se menisi jakeluun nyt, kun se ei ole mennyt sadoilla aikaisemmillakaan kerroilla.

Ja Pohjois-Korea on muuten maailman uskonnollisin maa. Jos ymmärsit, mitä tuossa pari riviä ylempänä lukee, niin ymmärrät varmasti tämänkin.

No, jos itselläsi on hoksottimet kunnossa ni ymmärrät ehkä pointtini. Ihan kuten lessut ei oo kaikki pedareita ni ateistitkaan ei oo kaikki murhaajia. Aatetovereita ateismin osaltahan kaikki ateistit toisilleen on, turha sitä on kistää, mutteivat toistensa klooneja. Kyllähän kaikkia Jumalaan uskovia yhdistää se usko Jumalaan mutta aina ei muita yhtäläisyyksiä olekkaan. Tiedän kyllä että sun ja monen muun mielestä ateismi ei ole uskonto mutta mielestäni kuten monen muunkin mielestä olette siinä asiassa väärässä :)

Tiedän kyllä jotain pohjoiskoreasta, uskontona siellä on ateismi..ja siihen sisältyy henkilöpalvontaa niinku ateismiin usein sisältyy jossain mieles ihmisen korottamista.

Ateismi ei ole uskonto, vaan sen puute. Ja yksikään ateisti ei samaista itseään Neuvostoliittoon tai Pohjois-Koreaan, ellei sitten satu olemaan vakaumuksellinen kommunisti.

Ateismi ei ole uskonto, vaan sen puute. Ja yksikään ateisti ei samaista itseään Neuvostoliittoon tai Pohjois-Koreaan, ellei sitten satu olemaan vakaumuksellinen kommunisti.

joo mutta suomalaiselle ateistille se ateismi on yhdistävä tekijä siellä vallitsevaan systeemiin vaikkei muuta yhteistä oliskaan. Ja vaikka se on ikävä ja kirvelevä asia myöntää niin on se ateismi uskonto..ja jos se oikein on vaikee myöntää niin aate se ainakin on, eikä mikään aatteen puute. keskimäärin tuntuu että ateistit on lisäks aika fundamentalistisia aatteensa ja uskonsa kanssa. Uskomistahan se on, uskoa siihen ettei ole Jumalaa ja kaikkea on aina ohjannut ja tulee ohjaamaan sattumus.

joo mutta suomalaiselle ateistille se ateismi on yhdistävä tekijä siellä vallitsevaan systeemiin vaikkei muuta yhteistä oliskaan.
Näissä maissa, jotka nyt jälleen kerran nostettiin esille, tuo termi "ateismi" on varmasti heidän mielestään se oikea termi määrittelemään valtion pääasiallista uskonnollista suuntausta. Lähemmin tarkasteltaessa näinhän ei kuitenkaan ole, että siellä oltaisiin ateisteja, eli ei uskottaisi johonkin korkeampaan voimaan. Tosiasiassa tuota "korkampaa voimaa" siellä edustaa maata johtava päätäntäelin, esim. Pohjois-Koreassa 3. sukupolven ajan jo hallinnut Kimin suku. Legendojen mukaan Kim Jong-Il teki aikanaan vaikka mitä ihmetekoja... Ja tämä henkilöpalvontahan juontaa juurensa jo ammoisilta ajoilta, kun kuninkaita pidettiin jumalina (esim. Egyptissä ja Japanissa). Wikipediasta tutkailee ja hieman siteraa erästä lähdettä niin: "Eräänä henkilökultin tunnuspiirteenä voidaan pitää sellaisen luottamuksen osoittamista johtajan persoonaan, että se estää kaiken kyseenalaistamisen ja toimii a priori perusteluna kaikille tämän toimille." Ateismin, eli jumaluskon puutteen, yhteyteen en tuota alleviivattua kohtaa oikein itse saa ainakaan sopimaan mitenkään.

No, jos itselläsi on hoksottimet kunnossa ni ymmärrät ehkä pointtini. Ihan kuten lessut ei oo kaikki pedareita ni ateistitkaan ei oo kaikki murhaajia. Aatetovereita ateismin osaltahan kaikki ateistit toisilleen on, turha sitä on kistää, mutteivat toistensa klooneja. Kyllähän kaikkia Jumalaan uskovia yhdistää se usko Jumalaan mutta aina ei muita yhtäläisyyksiä olekkaan. Tiedän kyllä että sun ja monen muun mielestä ateismi ei ole uskonto mutta mielestäni kuten monen muunkin mielestä olette siinä asiassa väärässä :)

Tiedän kyllä jotain pohjoiskoreasta, uskontona siellä on ateismi..ja siihen sisältyy henkilöpalvontaa niinku ateismiin usein sisältyy jossain mieles ihmisen korottamista.

Pari seikkaa jotka puoltavat sitä, että ateismi ei ole uskonto:

- ei samanlaista yhteisöllisyyttä kuin esim. ev.lut kirkon seurakunnat
- ateismia ei opeteta missään (vai tietääkö joku koulun/oppilaitoksen jossa on ateismi opetussuunnittelmassa?)
- ei 'uskonnollisia rituaaleja' (tarkoittaa siis esim. rukoilua, kastetta, jumalanpalveluksia jne.)

Ja ehkä se tärkein kaikista, ei Jumalaa johon uskotaan.

Mutta helppohan se on pari tollasta seikkaa unohtaa ja todeta, että ateismi on uskonto. Ateismihan tarkoittaa jumalauskon puuttumista ja/tai käsitystä, että Jumalaa ei ole. Miten siis voit sisällyttää samaan lauseeseen epäuskon ja uskon? Ateismi (epäusko) uskonto (usko)nto? Epäusko usko? Tarkoittaako tuo ateismi uskonto siis sitä, että usko epäuskoon vai mitenkä? Miten sitä opetettaisiin koulussa? Olisihan se omalla tavallaan kewlia että ateismista tulisi virallisesti uskonto, mutta edellämainituista syistä se tuntuisi melkoisen naurettavalta :P Ei kannata yrittää ympätä yhteen aatteeseen sellaista, mikä ei ole sille ominaista eikä siihen kuulu. Samalla kyseenalaistan kommenttisi siitä, että ateismiin usein sisältyy jossain mielessä ihmisen korottamista. Voitko antaa tästä konkreettisia esimerkkejä, jotta voisin paremmin ymmärtää mitä tällä tarkoitat?

Pohjois-Korean valtiomalli ei muuten perustu ateismiin, eikä Neuvostoliitonkaan. Näissä maissa on käytössä kaksi erilaista totaalitaarista mallia joilla uskonnot kielletään ja pyritään korvaamaan uskolla maan johtajiin. Ateistit eivät myöskään aja tälläistä valtiomallin kehitystä millään tapaa aktiivisesti eivätkä siihen pyri. Toki varmasti kaikista maailman ateisteista löytyy varmaan niitä joitain, jotka haluaisivatkin ehkä edellä mainitun kaltaista muutosta, mutta toistaiseksi on kehitys sillä saraa ollut kovin vähäistä :P

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom