Sanos Kalju onko sun mielestä millään tavalla mahdollista esim. todistaa, ettei jotain alkuainetta, jota ei ole olemassa - ei ole olemassa? Tämä on vähän niin kuin vanha suomalainen urheilulaji "perse edellä puuhun kiipeäminen". Ei se vaan onnistu, koska ei ole keksitty menetelmää, jolla todistettaisiin olematon. Olemassa olevaakin on vaikea ja käytännössä mahdotonta todistaa - Matrix mielessä - mitä jos avaruus, maailma, elukat, kasvit ja ihmiset sekä niiden muistot luotiin viime tiistaina? Milläs todistat ettei tämä "viime tiistainismi" ole totta? Sama homma kuin olemattomuuden todistaminen, täysin mahdotonta.
Kari Enqvist selittää tuon tässä videolla:
[video=youtube_share;qFLPAtkCnec]http://youtu.be/qFLPAtkCnec?t=3m10s[/video]
En pysty nyt kuunnella tota videoo mutta kuuntelen myöhemmin. Mun pointti vaan on se että on aika paljon kaikenlaista mitä tiede ei oikein tunne, mutta mistä löytyy niinku kokemusperäistä tietoa. Esimerkiks ihmisessä on ihan valtavasti osa-alueita joita ei oikein osata todentaa. Siis kaikki tunne-elämä, erilaiset asioiden kokemiset liittyen vihaan,rakkauteen, ahdistukseen, pelkoon, vaaroihin jne. Se miten ihmiset määrittelee esim erilaisten paikkojen ja tilanteiden ilmapiirin. Eri ihmisillä on erilainen herkkyystaso aistia asioita ja tottakai osittain alitajuisesti fiiliksiin vaikuttaa ympäristö, mikroeleet, se mitä haistetaan ja nähdään jne. Mutta se ei selitä kaikkea. Esim itse oon ollu varsinkin ennen uskoon tuloa aisteiltani tosi herkkä, nyt kun elän silleen iisimmin ja enempi normien mukaan ja on rauha sydämessä ni oon vapautunut sellasesta liiallisesta aistimisesta ja jatkuvasta valppaana olosta, nyt uskon Jumalan pitävän huolen musta ja ku elämäntavat ei kuormita ni kiva olla vaan. Tiedän että skeptikot tykkää lytätä näitä asioita ja keksii moneen juttuun arkisen selityksen mutta tilanteet ja kokemukset mitä itsellä ja ystävillä on ollu on kiistatta sellasia että niis mennään niinku alueille mitä ei tiede selitä. Ei tiede voi myöskään kiistää niitä
ja nämä siis ihan tällaisia maailman alkeisvoimiin liittyvii maallisii kokemuksii ennen uskoontuloa. Sitten on ihan oma lukunsa se mitä on nyt Jumalan kanssa kokenut.
Mä uskon itseasiassa että aletaan olla suht lähellä niitä aikoja että tiede pystyy todentamaan ja mittaamaan asioita mitkä tähän asti ollu sellasta "huuhaa" osaston juttuja. Liittyen ihan esim siihen että ihmises kiertää energia, elämä, ja se myös heijastuu jokaisesta ihan omalla tavallaan ja ihmiset lukee ja aistii toisiaan myös sillä tasolla mutta sitä ei normi jamppa niinku tiedosta vaikka osin havainnoi niillä leveleillä. Tosi monella esim tulee sellanen olo että joku tuijottaa, siis jossain yleisellä paikalla..ja ku hetken siinä tsekkailet ni saatat havaita vaikka ihan jossain takan jonkun joka tuijottaa. Samoin voi testata jossain yleisellä paikalla, että ku tuijottaa kiinteesti jotain ihmistä takaapäin, varsinki tonne pään ja niskan alueelle, ni ihminen tulee levottomaks ja alkaa etsiä että kuka tuijottaa tms. Toki on eroja että kuka on herkempi aistimaan ja samoin että kuka niinku pystyy tolleen vaikuttamaan tehokkaammin ku toinen.
Mutta mielenkiintoista se on, nää jutut on tällaista yleistä huuhaata, mutta pointti vaan oli se että Jumalan ja Pyhän Hengen asioiden lisäks on paljon kaikennäköistä yleistä ihmisenä olemiseen liittyvää mitä tiede ei mittaa. Toki välittäjäaineet esim selittää ja vaikuttaa omalta osaltaan ihmisen tunnepuolelle mutta se on vasta pinta raapaisu, ja siks esim vakavampia mielisairauksia ei hirmu hyvällä menestyksellä lääkkeillä paranneta. Mutta ihan niinku niinkin simppelit jutut että miks on jonkun lähellä hyvä olla ja jonkun kans ei vaan rokkaa, ne ns "kemiat" ja rakkauden asiat jne, eipä niitä tietuiltä osin tieteellä selitetä eikä niitä voida keinotekoisesti luoda, silti ihmiset kokee ne tosiasioina. Vähä sama homma se on uudestisyntymisen ja uskonasioiden suhteen. Aika paljon kuitenki maailmas on ollut ja on nykyisin uskovaisia joilla on vahva henkilökohtainen kokemusperäinen todistus Jumalasta ja Pyhän Hengen yliluonnollisesta maailmasta. Eipä näitä asioita voi kuitenkaan uskosta ulkona oleville tiettyy paremmin vakuutella ja selittää. Mutta olishan se mielenkiintoista jos esim jonain päivänä tän threadin kommentoivista ateisteista joku tulis kirjoittamaan sellasen todistuksen että tulin muuten uskoon ja nyt Jumalan maailmat on mulle todellisia
Toki senkin moni teilais vaan sillä että tyypin psyyke pettäny tms
mutta oishan toi ihan mielenkiintoinen tilanne.