Mitä taas tulee muihin uskontoihin, niin todettakoon vaan se tosiasia että meille ihmisille ei ole muuta Jumalaa annettu kuin Jeesus Kristus. Muuta tietä Isän Jumalan luo ei ole.
Kiitos, kun viitsit taas vastata. Mielestäni kuvauksesi uskontosi harjoittamisesta vastaa kyllä hienosti korkeaa altruistista moraalikäsitystä, enkä oikein usko, että kukaan voi sitä erityisen huonona asiana pitää. Lainaamani kohta kuitenkin varmasti kuvastaa hyvin ei-uskovien ihmisten aiheeseen liittyvää facepalmailua. Totuudesta ja tosiasioista oli muutakin puhetta, mutta noin rationaalisesti ajatellen tässä ei oikein ole mitään mieltä. Mikä mielestäsi todistaa väitteesi? Jos todiste on mielestäsi Raamattu, mikä siitä tekee riittävän todistuksen? Olette saattaneet käsitellä asiaa jo aiemmin, pahoittelen jos toistan aiempia säikeitä. Voimakas uskominen johonkin asiaan ei kuitenkaan vielä todista mitään. Lisäksi uskonnosta ilmiönä; mainitsit, ettet kuulu mihinkään rekisteröityyn uskonnolliseen järjestöön. Koetko siis uskonnon olevan henkilökohtainen asia, jonka pohjalta jokainen uskova muodostaa näkemyksensä parhaaksi katsomallaan tavalla? Tarkoitan siis oikeastaan kysyä, mihin itse uskontoa tarvitaan. Eikö esimerkiksi hyveellinen elämä itsessään ilman julistuksellisuutta ole aivan yhtä arvokasta?
Dopey sanoi:
Ylläoleva menee mielestäni vikaan siinä, että vertaat uskonnollista totuutta tieteelliseen. Jälkimmäinen on kuitenkin ylhäältä annettu ja on vain hyväksyttävä, jos jengiin haluaa kuulua. Tieteellisiä totuuksia on aika vähän loppujen lopuksi - on teorioita, jotka näyttäisivät hyvin ennustavan todellisuutta, mutta joita kuka tahansa on tervetullut parantelemaan. En usko kenenkään suhtautuvan inflaatioteoriaan tai pimeään aineeseen kuten suhtaudutaan jonkin uskonnon pohjana oleviin tarinoihin.
Siten vastakkain ei ole kulloisenkin tiedeyhteisön yleisesti hyväksytyin teoria kaikesta ja raamatun luomiskertomus, vaan uteliaisuus ja vaatimus autoritäärisen maailmanselityksen varauksettomasta hyväksynnästä. Vai voiko oman uskontonsa totuuden hylätä hölynpölynä ja silti uskoa? Mihin silloin uskoo?
Olet oikeassa, asetin uskontoja ja tiedettä liialti samalle viivalle. Tämä ei kuitenkaan ollut varsinaisesti tarkoitukseni, vaan pikemminkin verrata erilaisia käsityksiä maailmasta toisiinsa. Uskontojen yleisyyden vuoksi aihetta oli helpompi ryhtyä lähestymään tuota kautta. Pidän itse uskontoja ikään kuin helppona tai helpotettuna ratkaisuna kokonaisvaltaiseen maailmankatsomukseen. Tuo uteliaisuus vs. minkä tahansa selityksen varaukseton hyväksyminen on aika hyvä pointti. Itse koen, että uteliaisuuteni ei ole täydellisesti tyydytetty, ja tästä syystä jaksan ihmetellä monesti lähes kaikkea mahdollista. Jos ihmettely joskus päättyisi, eikö tämä tarkoittaisi jonkin selityksen melko varauksetonta hyväksymistä, ts. uskomista johonkin?
Pelkään, etten osaa käyttää tuota lainaustoimintoa kuitenkaan oikein, joten jätän tuon keethraxin kirjoituksen lainaamatta. Kuitenkin, todella hyvin kirjoitettu! Tarkoitin toki juurikin tuota perinteistä klassisen tiedon määritelmää, ja tuo toteutumisehto oli aivan loistava huomio. Oikeastaan Dopeykin taisi viitata samaan varsinaisten "tieteellisten totuuksien" vähäisellä määrällä. Jatkuuko joku tunnettu teoretisointi aiheesta esimerkiksi "totuuden" tarpeellisuuden pohdiskeluna? Täytynee tutustua ajatukseen ja noihin Gettier-paradokseihin ajan kanssa.
Ja kyllä, olen kanssanne täysin samaa mieltä. Tiede ei ole uskonto, ismi, tai ideologia. Tiede itsessään on neutraalia, ja kuten Mattih tarkensi, tieteen ympärille on kehittynyt useitakin erilaisia katsantokantoja, joista osalla on jopa lievästi julistuksellisia piirteitä. Oikeastaan näistä lähtökohdista on mielestäni kiinnostavaa jatkaa eteenpäin. Kuten keethrax totesi, "teoreettinen fysiikka pyrkii kohti
totuutta vastaavaa mallia". Olenko nyt aivan idiootti, jos ehdotan keskustelua tuon aiheen ympärillä? Toki tarkemmat - keethraxin hienoa ilmaisua käyttääkseni - semanttis-loogiset määrittelyt aiheesta keskustelun nykyisessäkin hengessä ovat erittäin mielenkiintoisia, ja varmasti monia tarkennuksiakin varmasti vielä tarvitaan. Kuitenkin olen varsin monesti törmännyt lopulta siihen, että tiedon ja totuuden ympärillä leijailee melkoisen kookas kysymysmerkki, johon moni viisaampikin on hakannut aikojen saatossa päätään. Mikä tai mitä siis on totuus? Onko sen määrittely tarpeellista? Onko moisen eksistentiaalisen kysymyksen esittäminen sittenkin vain jonkinlaista halua uskoa johonkin?