Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itsellä on usein tapana sanoa, että kyllä uskovainenkin voi olla moraalinen ihminen, mutta tämänkaltaiset viestit saavat kyllä minut aina epäilemään tätä väittämääni. Aika kamalaa luettavaa. Toivottavasti et koskaan menetä uskoasi, jos ainoa asia joka estää sinua tekemästä hirmutekoja, on pelko avaruudessa elävää velhoa kohtaan.

Filosofiasta kiinnostuneet voivat miettiä tätä ajatuksenjuoksua vaikka Euthyfronin dilemman kautta, joka on Sokrateksen esittämä kysymys eräässä Platonin dialogissa: "Päättävätkö jumalat, mikä on hyvää, koska se on hyvää, vai onko hyvää siksi että jumalat päättävät niin?" Jos hyvä on hyvää, niin se on hyvää riippumatta jumalista. Mikään yliluonnollinen ei tällöin määrää moraalia. Jos taas jokin olento määrää, mikä on hyvää ja mikä on pahaa, niin kyse ei ole tällöin varsinaisesti hyvästä tai pahasta vaan se on vain käsky.
Olisiko se ollut Bertrand Russell, jolta kysyttiin, mikä estää häntä tappamasta ja raiskaamasta, ellei Jumalaa (tai useampia) ole olemassa. Tuohon mies vastasi mielestäni melko hienosti, suunnilleen näin: "I've already raped and murdered all the people I've ever wanted to. The number of those people is 0".

Missäs kohtaa raamattu pedofilian kieltää tai määrittää ylipäänsä? Taisi olla aika monellakin vanhan testamentin nestorilla lapsi/jalkavaimoja.

Kristinusko ei ihmistä tai kulttuuria sivistä. Koko pimeä keskiaika oli aikaa mutta kristillistä kirkkoa kiinnosti lähinnä oman asemansa pönkittäminen. Valistuksen aika vasta rikkoi tämän monopolin.

Kristitty ei kyllä historiasta löydä minkäänlaista moral high groundia omalle touhulleen tai ajatuksilleen.

Miksi ateisti murhaisi? Ja ei se kristinusko paljon noita luonnonkansoja muuta jos vielä 2000 luvulla noi samat lapsen nussimiset toteutuu ja ihmissyönnit. Kenelle ateisti on vastuussa? Itselleen, yhteiskunnalle, ei mielikuvitushahmoille, eikä myöskään pyydä anteeksiantoa mielikuvitushahmoilta. Miksi joku asia on oikein tai väärin? Moraali sen sanoo, ja ennen kuin väität että moraali on raamatusta, niin ihmisellä oli moraali paljon ennen raamattua. Ja tottakai ateisti voi tappaa itsensä, jokainen voi, perheensäkin se voi tappaa, en kyllä ymmärrä miksi, tutkimukset osoittaa että ateisteja on vankiloissakin suhteessa paljon vähemmän kuin uskovaisia. Ateismi ei tee kenestäkään hienoa ihmistä, kuten ei myöskään uskovaisuus. Se että perustaako elämänsä valheelliselle satuhahmon palvomiselle vai ei on vain maailmankatsomuksellinen juttu, ei liity oikeastaan muuhun. Sen todistaa uskovien jatkuvat rikokset ihmiskuntaa vastaan.

Mutta vaikka tossa retostelet noilla itsemurhilla sun muilla, niin pitäisikö sinun mielestäsi rangaista uskovaista joka vetää toiselta uskovaiselta kaulan auki? Pääseehän se jonka kaula on auottu elämään ikuista elämää paratiisissa, miksi siis syyte murhasta? Varsinkin jos kyseessä oli koditon pummi, pääseehän se kärsimyksistään ja parempaan paikkaan. <-- Kerro miksei näin saisi teidän logiikan mukaan tehdä? Eihän se oikeasti kuole kun elämä jatkuu, ja varmasti paremmassa paikassa.

Se että uskovaisuus tai ateismi ei tee automaattisesti ihmisestä hyvää tai myöskään pahaa tai pedaria, siitä olen samaa mieltä. Sulla tossa vaan aiemmin oli aika leimaavaa asennoitumista elikkä että kristitty olis sama asia kuin pedari jne. Sitten tässä keskustelussa on siltäosin puurot ja vellit sekaisin, että sekoitetaan kristinusko uskontona ja ns elävä usko eli uudestisyntynyt Kristuksen seuraaja. Esim toi katolilaisuus on pimeä uskonto joka on muunmoassa aikoinaan vainonnut ja murhannut suuret määrät Kristuksen seuraajia eli uskovaisia. En itsekkään kuulu luterilaiseen kirkkoon enkä mihinkään muuhunkaan lafkaan, ja luterilaisen kirkon jäsenistä erittäin pieni % omaa henkilökohtaisen uskon. Kuollut uskonto vs elävä henkilökohtainen usko Jeesukseen, siinä ollaan ihan yhtä kaukana toisistaan kuin ateisti vs uskovainen. Raamatussa sanotaan että "Hedelmistään puu tunnetaan". Ja että "Usko ilman tekoja on kuollut". Ja tuohon tappamiseen, raamattu yksiselitteisesti sanoo että "Älä tapa". Olis vaan kiva pysyä silleen asialinjalla, ja jos joku väittää että Raamattu opettaa pedofiliaa ni kannattaa vaikka lukea se Raamattu läpi ja selvittää asioita ni pianhan se selviää että Jeesus ja Raamattu ei tällaista opeta, toisin kuin esim koraani.

edit.
Ote vuorisaarnasta, eli Jeesuksen puhetta Matt. 5:10-12

"10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.

11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.

12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä."

Se että uskovaisuus tai ateismi ei tee automaattisesti ihmisestä hyvää tai myöskään pahaa tai pedaria, siitä olen samaa mieltä. Sulla tossa vaan aiemmin oli aika leimaavaa asennoitumista elikkä että kristitty olis sama asia kuin pedari jne. Sitten tässä keskustelussa on siltäosin puurot ja vellit sekaisin, että sekoitetaan kristinusko uskontona ja ns elävä usko eli uudestisyntynyt Kristuksen seuraaja. Esim toi katolilaisuus on pimeä uskonto joka on muunmoassa aikoinaan vainonnut ja murhannut suuret määrät Kristuksen seuraajia eli uskovaisia. En itsekkään kuulu luterilaiseen kirkkoon enkä mihinkään muuhunkaan lafkaan, ja luterilaisen kirkon jäsenistä erittäin pieni % omaa henkilökohtaisen uskon. Kuollut uskonto vs elävä henkilökohtainen usko Jeesukseen, siinä ollaan ihan yhtä kaukana toisistaan kuin ateisti vs uskovainen. Raamatussa sanotaan että "Hedelmistään puu tunnetaan". Ja että "Usko ilman tekoja on kuollut". Ja tuohon tappamiseen, raamattu yksiselitteisesti sanoo että "Älä tapa". Olis vaan kiva pysyä silleen asialinjalla, ja jos joku väittää että Raamattu opettaa pedofiliaa ni kannattaa vaikka lukea se Raamattu läpi ja selvittää asioita ni pianhan se selviää että Jeesus ja Raamattu ei tällaista opeta, toisin kuin esim koraani.

Pakko kysyä, että oletko helluntailainen? Hyvin helluntailaistyyppisiä juttuja ainakin sulla.

Mitä Raamatun pahoihin opetuksiin tulee, niin Raamattu hyväksyy orjuuden ja sen, että ihminen omistaa omaisuutena toisen ihmisen.

edit. ja vaikka sielä Raamatussa sanotaan, että älä tapa, niin aika paljon sielä on vaan sitä tappamista. "Älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin minä sanon", vai mitä?

Pakko kysyä, että oletko helluntailainen? Hyvin helluntailaistyyppisiä juttuja ainakin sulla.

Mitä Raamatun pahoihin opetuksiin tulee, niin Raamattu hyväksyy orjuuden ja sen, että ihminen omistaa omaisuutena toisen ihmisen.

En ole helluntailainen joskin välillä myös heidän kokouksissa tulee käytyä. Täysin väärin sanottu että raamattu hyväksyy orjuuden. Pahin orjuuden muoto on se kun ihminen luonnostaan on synnin ja saatanan orja, ja Jeesus tuli nimenomaan päästämään nämä orjat vapauteen :)

En ole helluntailainen joskin välillä myös heidän kokouksissa tulee käytyä. Täysin väärin sanottu että raamattu hyväksyy orjuuden. Pahin orjuuden muoto on se kun ihminen luonnostaan on synnin ja saatanan orja, ja Jeesus tuli nimenomaan päästämään nämä orjat vapauteen :)

Täysin väärin sanottu? Katsotaampas:

2. Moos. 21:20-21 ja 2. Moos 21:26-27 Kertoo, miten hakata orjia, ja että omistajaa ei rangaista jos orja elää hakkaamisen jälkeen päivän tai kaksi.
3. Moos. 25:44-46 Israelilaiset saivat ostaa orjia muista maista, ja nämä orjat periytyivät isältä pojalle.

Pahin orjuuden muoto on se kun ihminen luonnostaan on synnin ja saatanan orja, ja Jeesus tuli nimenomaan päästämään nämä orjat vapauteen :)

Voi kun tämänkin vaan tietäis kaikki ne pennillä päivä ahertavat 12v lapset Kaakkois-Aasialaisessa hikipajassa!

Täysin väärin sanottu? Katsotaampas:

2. Moos. 21:20-21 ja 2. Moos 21:26-27 Kertoo, miten hakata orjia, ja että omistajaa ei rangaista jos orja elää hakkaamisen jälkeen päivän tai kaksi.
3. Moos. 25:44-46 Israelilaiset saivat ostaa orjia muista maista, ja nämä orjat periytyivät isältä pojalle.

Katsoppa vaikka vaihteeks UudenTestamentin puolelta :) Usko Jeesukseen kun pohjautuu sinne puolelle, ja Jeesus opetti paljon asioita jotka kumoaa vanhantestamentin juutalaisia koskevia säädöksiä, ja se on yksi syy miksi juutalaiset ristiinnaulitsi Jeesuksen ja vihas häntä.

Katsoppa vaikka vaihteeks UudenTestamentin puolelta :) Usko Jeesukseen kun pohjautuu sinne puolelle, ja Jeesus opetti paljon asioita jotka kumoaa vanhantestamentin juutalaisia koskevia säädöksiä, ja se on yksi syy miksi juutalaiset ristiinnaulitsi Jeesuksen ja vihas häntä.

No mielelläni katson:

Luukas 12:45-48: Jeesus puhuu orjan rankaisemisesta, ja sanoo, että orjaa voidaan rangaista jos tämä ei tee niin kuin oli käsketty.
Efesolaiskirje 6:5-9: Paavali ohjeistaa orjia olemaan tottelevaisia.
Kolossalaiskirje 4:1 ja 1. Timoteus 1-3 myös kehoittaa orjia olemaan kuuliaisia.
Matteus 18:25: Ihmisiä ja heidän lapsiaan myytiin orjuuteen

Katsoppa sä vaihteeksi sinne Uuteen Testamenttiin ja kerro, missä sielä kielletään ihmisten omistaminen? :)

Eikö jesse sanonut ettei tullut mitään muuttamaan ja yksikään lain kirjain ei muutu, eli et sä noin vain luikertele vanhasta irti. Ja paavi on jessestä seuraava maan päällä ja paavi hyväksyy pedofilian, jumala ei estä tätä ehkä jopa kehoittanut hyväksymään sen, onhan niillä suora linja ni kyllä mä katson että toi jesseily on sama ku pedoilu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Luetko muuten Kalju raamattua vertauskuvallisesti vai kirjaimellisesti? Jos vanhantestamentin voi tosta vaan ohittaa, niin mitä sillä ylipäätään tekee? Ymmärrän kyllä vanhan testamentin ohittamisen, koska siellä on sellaisia satuja, mitkä vaatii jo kovempaa uskoa kuin uuden testamentin kertomukset.

Tiesittekö muuten, että muslimit, kun ne kiertää siellä mekassa sitä arkkua, niin yrittää suudella arkun reunassa olevaa Kaaban mustaa kiveä minkä kerrotaan pudonneen taivaista. Tuo kivi on todennäköisesti metoriitti, tutkia sitä ei tietenkään ole saatu, koska se on pyhä. Vaatii jo Kaljuakin kovempaa uskoa, jos vielä tänä päivänä uskoo sen olevan merkki Jumalalta. On nää maailman uskonnot kyllä hienoja.

Palstan uskikset vetäytyivät selvästi koloihinsa odottamaan taas kunnes heidän selitystensä heppoisuus on vaipunut unholaan ja taas voidaan tulla tökkimään samoilla reikäjuustoa muistuttavilla argumenteilla.

Kannustan totuuden etsimiseen. :)

Täytyy sanoa, että vaikka täysin ateisti olen ja en usko mihinkään kuoleman jälkeiseen elämään, niin polttohautaus aiheuttaa minussa outoja tunteita. Ei siinä jos joku sen valitsee, sehän on nykyään kohtalaisen suosittu vaihtoehto. Mutta jotenkin idea siitä, että ruumiini ja arkkuni poltettaisiin pienessä tilassa kuoleman jälkeen on ehkä hieman ahdistava - vaikka ei sillä minulle mitään väliä ole kun olen kuollut. Silti jotenkin se aiheuttaa tuollaisen fiiliksen. "Maasta minä olen tullut ja sinne päädyn", vai mites se meni.

Varmasti aika moni toivoo, että omaa jäämistöään, niin mätänevää ruumista kuin omaisuutta kohdellaan sellaisella arvokkuudella, joka vastaa omia arvoja. Itse haluan nimenomaan polttohautauksen lähinnä sen takia, että itsessäni herättää vastenmielisiä tuntemuksia ajatus siitä, että keho on kirjaimellisesti matojen ruokaa. Mielikuvat jostain silmämunan takaa ryömivästä tuhatjalkaisesta ei nyt ihan ole sieltä riemurikkaimmasta päästä. Mutta nykyään alkavat yleistyä muutkin tavat hävittää ruumis. Yksi uusi tapa on liuottaa ruumis kemiallisesti lipeällä. Vainajalla voi sitten toimenpiteen jälkeen putsata vaikka viemärin putket.

Hautaamisen sijaan olen itse kuitenkin epäilevämpi hautajaisia kohtaan. Suomessa on hiukan erikoinen tapa, että vaikka vainajan tiedetään olleen ateisti, niin hautaisseremonia pidetään usein tunnustuksellisen kristillisenä. Omalla kohdallani tämä tuntuisi suorastaan pilkkaamiselta ja jotenkin toivoisi, että perikunta jaksaisi nähdä vaivaa ja järjestäisi sellaisen tilaisuuden, joka vastaisi sitä, mitä elämässä edustin. Tai jättäisi vaikka hautajaiset kokonaan väliin, jos on niin vaikeaa. Kuitenkin jokaisen joka epäilee joskus kuolevansa ja välittää siitä, mitä sen jälkeen tapahtuu, on mahdollista laatia niin sanottu hautajaistestamentti. Äpäriään ei kuitenkaan voi haastaa oikeuteen, jos eivät sitä noudata, mutta ainakin tahdonilmaisusta jää jokin dokumentti.

Täytyy sanoa, että vaikka täysin ateisti olen ja en usko mihinkään kuoleman jälkeiseen elämään, niin polttohautaus aiheuttaa minussa outoja tunteita. Ei siinä jos joku sen valitsee, sehän on nykyään kohtalaisen suosittu vaihtoehto. Mutta jotenkin idea siitä, että ruumiini ja arkkuni poltettaisiin pienessä tilassa kuoleman jälkeen on ehkä hieman ahdistava - vaikka ei sillä minulle mitään väliä ole kun olen kuollut. Silti jotenkin se aiheuttaa tuollaisen fiiliksen. "Maasta minä olen tullut ja sinne päädyn", vai mites se meni.

Voi ne tuhkatkin haudata tai sitten ripotella vaikka pellolle. Nopeammin päätyvät takaisin kiertoon kuin se ruumis arkussaan ;)

Itsehän olen ajatellut, että ruumiini valetaan pronssipatsaaksi. Käyvätpähän ainakin linnut moikkaamassa :D

Aina voi sen kropan lahjoittaa lääketieteelle,jolloin siitä on oikeesti jotain hyötyä.
Näin, ja ainakin siitä kannattaa pitää huoli, että elimet otetaan hyötykäyttöön mikäli mahdollista. En ole ihan selvillä mikä on nykyinen lainsäädäntö Suomessa, että tarvitaanko edelleen elintenluovutuskortti, mutta ainakin läheisilleen on hyvä tehdä selväksi jos/kun toivoo että elimet luovutetaan niitä tarvitseville.

Näin, ja ainakin siitä kannattaa pitää huoli, että elimet otetaan hyötykäyttöön mikäli mahdollista. En ole ihan selvillä mikä on nykyinen lainsäädäntö Suomessa, että tarvitaanko edelleen elintenluovutuskortti, mutta ainakin läheisilleen on hyvä tehdä selväksi jos/kun toivoo että elimet luovutetaan niitä tarvitseville.
Nykyisin elintenluovutus pitää erikseen kieltää, jos tahtoo, ettei niitä luovuteta. Sanamuoto laissa on jotain tyyliä "...jos henkilö ei ole elintenluovutusta eläissään vastustanut." Kuitenkin elintenluovutuskortin tekoa edelleen suositellaan epäselvyyksien välttämiseksi.

Aina voi sen kropan lahjoittaa lääketieteelle,jolloin siitä on oikeesti jotain hyötyä.
Niin, siittä ei ilmeisestikkään makseta palkkiota. Ainaskin kun joskus sitä kyselin, muistaakseni tällä palstalla, niin ei saa rahaa ruumiinsa myymisestä.

Ominous
kselle kiittii linkistä täytyy perehtyä siihen paremmin selvinpäin. Tuollasen joskus täytin ja se oli ainaskin ilmatteinen:
Siviilihautajaiset

Ja tässä varmaan hyvä muistuttaa tuosta myöskin oli uskonnollinen tai ei helpottaa jäläkeläisten ratkaisua, silloin kun ei pysty siihen enään itse vaikuttamaan:
Hoitotestamentti - THL
Suosittelen sen täyttämistä, jos yhtään ajattelee omaisia.

Tuhkaus on mielestäni kaunista, pääsee leijailemaan lapsuuden maisemiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom