Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ihan pk-seudulla vaikuttelen joo.. Sellanen pohjustus, että joskus aikoinaan anoppi ja entinen vaimoehdokas tälläisessa seurakunnassa pyöri.. niillä oli tosi vahva tukijengi, ja aika huolettomasti ne eli siinä ''jeesus rakastaa'' uskossa.. No hyvinhän niillä meni ja menee vieläkin, käy maailmalla pyörimässä jossain kristittyjen tapaamisissa.. Samaan seurakuntaan en heidän kanssaan välttämättä halua mennä, vois herätä kysymykset et miks mä siellä olen ja mitä kalastelen.. Tosiaan, sieltä se oma kiinostus on lähteny.. Aluks olin tosi skeptinen, mut salaisesti mä halusin sinne päästä mukaan.. Evoluutioteorialla sit omaa heikkouttani peittelin ja elämää selittelin.. Onhan sekin vaihtoehto jos haluaa yksin olla uskomatta :) Ketään en tuomitse..
 
Ihan pk-seudulla vaikuttelen joo.. Sellanen pohjustus, että joskus aikoinaan anoppi ja entinen vaimoehdokas tälläisessa seurakunnassa pyöri.. niillä oli tosi vahva tukijengi, ja aika huolettomasti ne eli siinä ''jeesus rakastaa'' uskossa.. No hyvinhän niillä meni ja menee vieläkin, käy maailmalla pyörimässä jossain kristittyjen tapaamisissa.. Samaan seurakuntaan en heidän kanssaan välttämättä halua mennä, vois herätä kysymykset et miks mä siellä olen ja mitä kalastelen.. Tosiaan, sieltä se oma kiinostus on lähteny.. Aluks olin tosi skeptinen, mut salaisesti mä halusin sinne päästä mukaan.. Evoluutioteorialla sit omaa heikkouttani peittelin ja elämää selittelin.. Onhan sekin vaihtoehto jos haluaa yksin olla uskomatta :) Ketään en tuomitse..
Vuosaaressa on ainaki Ankkuri-seurakunta. Muuten en kyllä ole niin ajan tasalla pk-seudun seurakunnista. Harvoin tulee käytyä sielläpäin nykyään..
 
.. Evoluutioteorialla sit omaa heikkouttani peittelin ja elämää selittelin.. Onhan sekin vaihtoehto jos haluaa yksin olla uskomatta :) Ketään en tuomitse..

Biologian laitoksella on ihan kivoja opiskelijatyttöjä. Ei tartte välttämättä tankata evoluutioteoriaa yksikseen ;)
 
Ihan pk-seudulla vaikuttelen joo.. Sellanen pohjustus, että joskus aikoinaan anoppi ja entinen vaimoehdokas tälläisessa seurakunnassa pyöri.. niillä oli tosi vahva tukijengi, ja aika huolettomasti ne eli siinä ''jeesus rakastaa'' uskossa.. No hyvinhän niillä meni ja menee vieläkin, käy maailmalla pyörimässä jossain kristittyjen tapaamisissa.. Samaan seurakuntaan en heidän kanssaan välttämättä halua mennä, vois herätä kysymykset et miks mä siellä olen ja mitä kalastelen.. Tosiaan, sieltä se oma kiinostus on lähteny.. Aluks olin tosi skeptinen, mut salaisesti mä halusin sinne päästä mukaan.. Evoluutioteorialla sit omaa heikkouttani peittelin ja elämää selittelin.. Onhan sekin vaihtoehto jos haluaa yksin olla uskomatta :) Ketään en tuomitse..

http://www.saalem.fi/etusivu

Käy vaikka tuolla pyörähtämässä nuortenillassa ja/tai sunnuntaikokouksessa. Olen kuullut, että on hyvä seurakunta. Myös kaveri käy siellä ja on viihtynyt.

Kun kierrät seurakuntia niin koettele opetus kuitenkin raamatulla niin et eksy :)
 
Siis hetkinen, onkos tämä nimimerkki Tubsu nyt tosissaan? Mä käsitin koko ajan että tässä oli ihan läppä kyseessä?

Jos olet tosissasi niin pysähdypä nyt hetkeksi miettimään mitä olet tekemässä. Jos olen oikein ymmärtänyt niin tällä hetkellä et usko mihinkään uskontoon. Eli siis toisinsanottuna tiedät, että taikuutta ei ole olemassa ja että maailma toimii luonnonlakien mukaisesti. Mutta sitten jostain syystä haluaisit saada itsesi uskomaan, että näin ei olekaan. Eli haluaisit suggestoida itsesi sellaiseen tilaan, jossa menetät nyt vallitsevan käsityksesi maailman tilasta ja korvaat sen jollain, jonka vielä tällä hetkellä tiedät olevan satua. Haluat korvata todellisuuden hallusinaatioilla. Tämähän kyllä varmaankin onnistuu määrätietoisen itsesuggestion avulla, varsinkin jos liittyy seuraan joka aktiivisesti pyrkii sinut aivopesemään. Jos on itsekin jo halukas aivopestäväksi, niin on varmasti helppo uhri.

Mutta miksi ihmeessä sinä haluat tietoisesti aiheuttaa itsellesi vakavan mielenterveyden ongelman? Uskonto on psykoosi. Todellisilla uskovaisilla (tähän ei lueta mukaan perus kerran vuodessa joulukirkossa käyvää tapauskovaista) on lähes kaikki paranoidisen skitsofrenian tautiluokituksen mukaiset oireet.

Sanot että et halua elää elämää omillasi. Ei kannatakaan. Mutta hanki mieluummin oikeita ystäviä kuin mielikuvitusystäviä. Jeesus on satuhahmo, se ei auta sinua elämässäsi sen enempää kuin Frodo Reppuli.
 
Uskosta sananen.. jos se aiheena kiinnostaa.. mitä se raamattu aiheesta sanoo? Tutki ihmeessä lainattuja raamatunkohtia jotta ymmärrät paremmin mistä teksti kertoo.

Usko
”Usko” on käännetty kreikan sanasta pi′stis, joka välittää ajatuksen ennen muuta luottamuksesta ja lujasta vakaumuksesta. Joissakin tekstiyhteyksissä tämä kreikkalainen sana voi tarkoittaa myös ’uskollisuutta’ (1Te 3:7; Tit 2:10).
Raamatussa sanotaan: ”Usko on sen vakuuttunutta odotusta, mitä toivotaan, selvä osoitus todellisuuksista, vaikka niitä ei nähdä.” (Hpr 11:1.) ”Vakuuttunut odotus” on käännetty kreikan kielen sanasta hy·po′sta·sis. Tämä sana on tavallinen muinaisissa papyrukselle kirjoitetuissa liikeasiakirjoissa. Siihen sisältyy ajatus jostakin, mikä on näkyvien olosuhteiden takana ja antaa takeen tulevasta omistuksesta. Moulton ja Milligan ehdottavatkin tämän vuoksi käännöstä: ”Usko on sen saantokirja, mitä toivotaan.” (Vocabulary of the Greek Testament, 1963, s. 660.) ”Selväksi osoitukseksi” käännetty kreikan sana e′leg·khos välittää ajatuksen sellaisten todisteiden esittämisestä, jotka osoittavat jotakin, varsinkin jotakin sellaista, mikä on vastoin sitä, miltä tilanne näyttää. Nämä todisteet tekevät siten selväksi sen, mitä ei ole aiemmin havaittu, ja osoittavat vääräksi sen, miltä tilanne on vain näyttänyt. ”Selvä osoitus” eli vakaumuksen todiste on niin vastaansanomaton ja voimakas, että sitä sanotaan uskoksi.
Usko on siksi toivon perusta ja näkymättömiä todellisuuksia koskevan vakaumuksen todiste. Jeesuksen Kristuksen ja hänen henkeytettyjen opetuslastensa välittämien totuuksien kokonaisuus muodostaa tosi kristillisen ”uskon” (Joh 18:37; Ga 1:7–9; Ap 6:7; 1Ti 5:8). Kristillinen usko perustuu koko Jumalan sanaan, mukaan luettuina Raamatun heprealaiset kirjoitukset, joihin Jeesus ja Raamatun kreikkalaisten kirjoitusten kirjoittajat toistuvasti vetosivat sanojensa tueksi.
Usko nojautuu konkreettisiin todisteisiin. Näkyvät luomistyöt todistavat näkymättömän Luojan olemassaolon (Ro 1:20). Jeesuksen Kristuksen palveluksen ja maallisen elämän aikana sattuneet todelliset tapahtumat todistavat hänen olevan Jumalan Poika (Mt 27:54). Tiedot siitä, miten Jumala on huolehtinut maallisista luomuksistaan, antavat perustellun syyn uskoa, että hän huolehtii varmasti palvelijoistaan, ja hänen maineensa elämän Antajana ja Palauttajana todistaa erittäin vakuuttavasti ylösnousemustoivon olevan luotettava (Mt 6:26, 30, 33; Ap 17:31; 1Ko 15:3–8, 20, 21). Lisäksi Jumalan sanan luotettavuus ja sen täsmällisesti täyttyneet profetiat herättävät luottamusta kaikkien Hänen lupaustensa toteutumiseen (Jos 23:14). Monin tavoin ”usko siis seuraa siitä, mikä on kuultu” (Ro 10:17; vrt.*Joh 4:7–30, 39–42; Ap 14:8–10).

Usko ei ole näin ollen herkkäuskoisuutta. Ihminen, joka pitää kenties pilkkanaan uskoa, uskoo yleensä itse hyviin, luotettavaksi todettuihin ystäviin. Tiedemies uskoo oman tieteenhaaransa periaatteisiin. Hän perustaa uudet kokeensa aikaisempiin havaintoihin ja pyrkii tekemään uusia havaintoja jo todeksi vahvistettujen seikkojen perusteella. Samoin maanviljelijä muokkaa maaperää, kylvää siementä ja odottaa, että edellisvuosien tapaan siemen orastaa ja kasvit kasvavat saadessaan tarvitsemaansa kosteutta ja auringonvaloa. Usko kaikkeutta hallitsevien luonnonlakien pysyvyyteen muodostaa sen tähden perustan ihmisen suunnitelmille ja toimille. Saarnaajan kirjan viisas kirjoittaja viittaa tähän pysyvyyteen: ”Aurinko on leimahtanut loistamaan, ja aurinko on laskenut, ja se kiirehtii sijalleen, josta se taas leimahtaa loistamaan. Tuuli menee etelään ja kiertää ympäri pohjoiseen. Se kiertää kiertämistään, ja takaisin kierroilleen tuuli palaa. Kaikki talvipurot lähtevät virtaamaan mereen, silti ei meri ole täynnä. Siihen paikkaan, josta talvipurot lähtevät, sinne ne palaavat lähteäkseen jälleen.” (Sr 1:5–7.)
Heprealaisissa kirjoituksissa sana ʼa·man′ ja muut siihen läheisesti liittyvät sanat välittävät ajatuksen luotettavuudesta, uskollisuudesta, vakaudesta, järkkymättömyydestä, pitkällisyydestä tai siitä, että jokin on lujasti vahvistettu (2Mo 17:12; 5Mo 28:59; 1Sa 2:35; 2Sa 7:16; Ps 37:3). Yksi tälle ilmaukselle sukua oleva substantiivi (ʼemet′) tarkoittaa tavallisesti ’totuutta’ mutta myös ’uskollisuutta’ tai ’luotettavuutta’ (2Ai 15:3, Rbi8, alav.; 2Sa 15:20; vrt. Ne 7:2, Rbi8, alav.). Myös tuttu sana ”aamen” (hepr.*ʼa·men′) tulee sanasta ʼa·man′.
Muinaisia uskon esimerkkejä. Jokaisella, joka kuuluu Paavalin mainitsemaan ”näin suureen pilveen todistajia” (Hpr 12:1), oli luja perusta uskolleen. Esimerkiksi Abel tiesi varmasti Jumalan luvanneen, että ”siemen” murskaisi ”käärmeen” pään. Hän näki konkreettisia todisteita Jumalan hänen vanhemmilleen Eedenissä lausuman tuomion toteutumisesta. Eedenin ulkopuolella Aadam ja hänen perheensä söivät leipää otsansa hiessä, koska maa oli kirottu ja se kasvoi sen vuoksi orjantappuroita ja ohdakkeita. Todennäköisesti Abel havaitsi, että Eevalla oli halu mieheensä ja että Aadam hallitsi vaimoaan. Epäilemättä Abelin äiti mainitsi hänelle raskauteen liittyvästä vaivasta. Sitten vielä kerubit ja leimuava miekka vartioivat Eedenin puutarhan sisäänkäyntiä. (1Mo 3:14–19, 24.) Kaikki nämä seikat muodostivat ”selvän osoituksen”, joka sai Abelin vakuuttumaan siitä, että vapautus tulisi ’lupauksen siemenen’ välityksellä. Uskon vaikutuksesta hän siksi ’uhrasi Jumalalle uhrin’, joka osoittautui suuriarvoisemmaksi kuin Kainin uhri. (Hpr 11:1, 4.)
Abrahamilla oli vankat perusteet uskoa ylösnousemukseen, sillä hän ja Saara olivat saaneet lisääntymiskykynsä ihmeen avulla takaisin – mikä oli eräässä mielessä verrattavissa ylösnousemukseen – ja näin Abrahamin sukuhaara saattoi jatkua Saaran välityksellä. Iisak syntyi tämän ihmeen seurauksena. Kun Abrahamin käskettiin uhrata Iisak, hän uskoi siihen, että Jumala herättäisi hänen poikansa eloon. Hänen uskonsa perustui Jumalan lupaukseen: ”Iisakin välityksellä tulee se, mitä kutsutaan sinun siemeneksesi.” (1Mo 21:12; Hpr 11:11, 12, 17–19.)
Myös ne, jotka tulivat tai jotka tuotiin Jeesuksen luo parannettaviksi, ilmaisivat, että heillä oli aito vakaumus. Elleivät he olleet itse omin silmin nähneet Jeesuksen voimatekoja, he olivat ainakin kuulleet niistä. Sitten näkemänsä tai kuulemansa perusteella he päättelivät, että Jeesus voisi parantaa heidätkin. He olivat lisäksi perehtyneet Jumalan sanaan ja tiesivät näin ollen niistä ihmeistä, joita profeetat olivat muinoin tehneet. Kuullessaan Jeesuksen puhuvan jotkut tulivat siihen tulokseen, että hän oli ”Profeetta”, ja toiset päättelivät hänen olevan ”Kristus”. Tämän vuoksi olikin erittäin sopivaa, että Jeesus sanoi toisinaan niille, jotka parannettiin: ”Uskosi on tehnyt sinut terveeksi.” Elleivät he olisi uskoneet Jeesukseen, he eivät olisi lainkaan lähestyneet häntä eikä heitä olisi näin ollen parannettu. (Joh 7:40, 41; Mt 9:22; Lu 17:19.)
Todisteiden varassa lepäsi myös sen upseerin suuri usko, joka esitti Jeesukselle miespalvelijaansa koskevan hartaan pyynnön, ja todisteiden nojalla hän päätteli, että Jeesuksen tarvitsisi vain ’sanoa sana’ hänen miespalvelijansa parantamiseksi (Mt 8:5–10, 13). On kuitenkin merkille pantavaa, että Jeesus paransi kaikki, jotka tulivat hänen luokseen, eikä hän vaatinut heitä ilmaisemaan suurempaa tai vähäisempää uskoa aina sairauden mukaan eikä epäonnistunut keidenkään parantamisessa sillä verukkeella, ettei hän voinut parantaa joitakuita näiden heikon uskon vuoksi. Jeesus paransi todistukseksi, uskon vahvistamiseksi. Hänen kotiseudullaan monilta puuttui uskoa, eikä hän tehnytkään siellä monia voimatekoja, ei siksi, ettei hän olisi pystynyt siihen, vaan siksi, että ihmiset kieltäytyivät kuuntelemasta eivätkä olleet niiden arvoisia (Mt 13:58).
Kristillinen usko. Jumalan hyväksynnän saamiseksi täytyy siis uskoa Jeesukseen Kristukseen, ja tällä tavalla on mahdollista saada vanhurskas asema Jumalan edessä (Ga 2:16). Luoja hylkää ne, joilla ei ole tällaista uskoa (Joh 3:36). (Vrt.*Hpr 11:6.)
Usko ei ole kaikkien omaisuutta, sillä se on Jumalan hengen hedelmä (2Te 3:2; Ga 5:22). Kristityn usko ei pysy muuttumattomana vaan se kasvaa (2Te 1:3). Niinpä Jeesuksen opetuslasten pyyntö: ”Anna meille lisää uskoa” oli aivan paikallaan, ja hän järjestikin perustan heidän uskonsa kasvulle. Hän antoi heille lisää todisteita ja ymmärrystä, joille he saattoivat perustaa uskonsa. (Lu 17:5.)
Usko hallitsee oikeastaan kristityn koko elämänvaellusta, ja sen avulla hän voi voittaa vuorenkaltaisia esteitä, jotka tekisivät hänen Jumalan palvelemisensa mahdottomaksi (2Ko 5:7; Mt 21:21, 22). Lisäksi usko täytyy ilmaista tekemällä uskon mukaisia tekoja, vaikka Mooseksen lain tekoja ei vaaditakaan (Ja 2:21–26; Ro 3:20). Koettelemukset voivat vahvistaa uskoa. Usko on kristityn hengellisessä sodankäynnissä kuin suojakilpi, joka auttaa häntä voittamaan Panettelijan ja maailman. (1Pi 1:6, 7; Ef 6:16; 1Pi 5:9; 1Jo 5:4.)
Uskoa ei voida kuitenkaan pitää itsestään selvänä asiana, koska epäusko on ’synti, joka kietoo ihmisen helposti’. Jotta voi säilyttää lujan uskon, on ryhdyttävä ankaraan taisteluun sen puolesta, vastustettava sellaisia jotka voisivat upottaa ihmisen moraalittomuuteen, kamppailtava lihan tekoja vastaan, vältettävä materialismin ansaa, kartettava uskolle tuhoisia filosofioita ja ihmisten perinteitä sekä ennen kaikkea katsottava ”kiinteästi uskomme Pääedustajaan ja Täydellistäjään, Jeesukseen”. (Hpr 12:1, 2; Ju 3, 4; Ga 5:19–21; 1Ti 6:9, 10; Kol 2:8.)
 
Kyllä on porukka huolissaan jos joku tänä päivänä etsii Herraa. Ei luulisi olevan keneltäkään pois(?).

Voin kuitenkin jengin paskapuheista huolimatta luvata Tubsu, että jos etsit Jeesusta vilpittömällä sydämellä niin tulet uskoon. Tässä kohtaa ei enää ole juurikaan väliä missä seurakunnissa pyörit sanan kuulolla (kunhan vältät ilmeisen epäraamatullisia paikkoja); se tulee oikeastaan siinä vaiheessa ajankohtaisemmaksi kun etsit kotiseurakuntaa uskoontulon jälkeen.

Mattih3: Mitä tulee aivopesuun niin totta puhut. Ja pestävää riittää.
 
Itsekkin näkisin asian noin että nykymaailman meno sotkee aivot kaikella sonnalla ja raamattu on ihan toimiva väline "aivopesuun" oikein käytettynä.. kun muistaa ettei mene mukaan sellaisiin suureellisia ja ihmetekoihin yms. hömpötykseen hurahtaneisiin hörhösakkeihin.. järkevyys ja itsenäinen ajattelu kunniaan. Siinä määrin epäraamatullisia nämä nykypäivän "nimikristityt" tuppaavat olemaan ettei voida sanoa heidän edes olevan "Jeesuksen seuraajia".. paremminkin sokeita joita toiset sokeat taluttavat, ja ikävästi kaatuvat sitten aikanaan yhdessä käsikynkässä.

- - - Updated - - -

Itsekkin näkisin asian noin että nykymaailman meno sotkee aivot kaikella sonnalla ja raamattu on ihan toimiva väline "aivopesuun" oikein käytettynä.. kun muistaa ettei mene mukaan sellaisiin suureellisia ja ihmetekoihin yms. hömpötykseen hurahtaneisiin hörhösakkeihin.. järkevyys ja itsenäinen ajattelu kunniaan. Siinä määrin epäraamatullisia nämä nykypäivän "nimikristityt" tuppaavat olemaan ettei voida sanoa heidän edes olevan "Jeesuksen seuraajia".. paremminkin sokeita joita toiset sokeat taluttavat, ja ikävästi kaatuvat sitten aikanaan yhdessä käsikynkässä.
 
Kyllä on porukka huolissaan jos joku tänä päivänä etsii Herraa. Ei luulisi olevan keneltäkään pois(?).

Voin kuitenkin jengin paskapuheista huolimatta luvata Tubsu, että jos etsit Jeesusta vilpittömällä sydämellä niin tulet uskoon. Tässä kohtaa ei enää ole juurikaan väliä missä seurakunnissa pyörit sanan kuulolla (kunhan vältät ilmeisen epäraamatullisia paikkoja); se tulee oikeastaan siinä vaiheessa ajankohtaisemmaksi kun etsit kotiseurakuntaa uskoontulon jälkeen.

Mattih3: Mitä tulee aivopesuun niin totta puhut. Ja pestävää riittää.

Huolissaan lähinnä sen takia, että kun on nähnyt sen, mitä uskonto tekee ihmiselle, niin ei haluaisi kenenkään niihin sekaantuvan.
 
Huolissaan lähinnä sen takia, että kun on nähnyt sen, mitä uskonto tekee ihmiselle, niin ei haluaisi kenenkään niihin sekaantuvan.

Setäni kuului aikoinaan lahkoon ja loppujen lopuksi lähti etsimään omin käsin toteutettuna ennen aikaisesti taivaanportteja. Hieman jäi lapsia ja lähisukulaisia kaipaamaan.

Toki voi puolustella ettei pidä hurahtaa lahkoon mikä ihmisen ajaa tällaiseen ahdinkoon mutta mistä sitä uskoaan etsivä tietää kaikesta noista lahko -sonnan sekamelskasta mikä on hyvä ja mikä ei. Ja vaikka alkuun joku vaikuttaisi hyvältä saattaa äärimmäisyyksiin taipuva ihminen etsiä vahvempaa kokemusta tai lahkoa tai what ever. Lahkoissa on liikaa vallan sokaisemia ihmisiä tai hyvin jyrkkiä mielipiteitä omaavia ihmisiä kuten täälläkin palstoilla näkyy (vaikka kieltävätkin olevansa läheisessä yhteydessä lahkoihin).

Joten terveellisin vaihtoehto on kyllä pysyä kaikista lahkoista erossa kun ei voi tietää mitä taustalla on. Ja empä uskoisi ikinä sanovani, kirkosta eronnut kun olen, että jos sitä Jeesusta on pakko etsiä niin tekee sen sitten turvallisesti valtion kirkkomme ja seurakunnan huomassa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voin kuitenkin jengin paskapuheista huolimatta luvata Tubsu, että jos etsit Jeesusta vilpittömällä sydämellä niin tulet uskoon.
Lauseesi on hienosti rakennettu niin, että jos lupaus ei toteudukaan, niin asemat on valmiina "not a real Scotsman" -puolustukselle. Opetetaanko tuota, vai tarttuuko se automaattisesti?
 
Huolissaan lähinnä sen takia, että kun on nähnyt sen, mitä uskonto tekee ihmiselle, niin ei haluaisi kenenkään niihin sekaantuvan.
No nyt puhutaankin henk. koht. suhteesta Jumalaan. Sen seuraamukset on pääsääntöisesti ilo ja rauha elämään :)

Case in point:

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lauseesi on hienosti rakennettu niin, että jos lupaus ei toteudukaan, niin asemat on valmiina "not a real Scotsman" -puolustukselle. Opetetaanko tuota, vai tarttuuko se automaattisesti?

Näin se vain on. Tuota opetetaan raamatussa ja käytäntö vahvistaa sen paikkansapitäväksi. Avaan hieman tuota asiaa..

Sanoin, että varmasti tulee uskoon jos etsii Herraa vilpittömällä sydämellä. Tämä on raamatullista.

"Ja minä annan heille sydämen, heidän tunteakseen minut, että minä olen Herra; ja he saavat olla minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa; sillä he kääntyvät minun tyköni kaikesta sydämestänsä." Jer. 24:7

"Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"." Room. 10:13

Vilpittömään sydämenasenteeseen kuuluu Jumalan totteleminen eli parannus on tehtävä. Tästä tulisi opettaa jokaisessa seurakunnassa, myös luterilaisessa kirkossa (näin ei kuitenkaan ole, koska papit eivät yleensä ole uskossa).

"Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta." Jes. 55:7

Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Matt. 24:46-47

Parannuksen tekoon on luvattu voima Jumalalta. Toimii käytännössä; puhun omakohtaisesta kokemuksesta sekä lukemattomien muiden puolesta.

"Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä" Joh. 1:12

_________________________________

Jumala kyllä aina pitää omat lupauksensa. Nuo em. kohdat koskee Tubsun lisäksi yhtälailla kaikkia muitakin täällä. Eli siitä vain koettelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näin se vain on. Tuota opetetaan raamatussa ja käytäntö vahvistaa sen paikkansapitäväksi. Avaan hieman tuota asiaa..

Sanoin, että varmasti tulee uskoon jos etsii Herraa vilpittömällä sydämellä. Tämä on raamatullista.

"Ja minä annan heille sydämen, heidän tunteakseen minut, että minä olen Herra; ja he saavat olla minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa; sillä he kääntyvät minun tyköni kaikesta sydämestänsä." Jer. 24:7

"Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"." Room. 10:13

Vilpittömään sydämenasenteeseen kuuluu Jumalan totteleminen eli parannus on tehtävä. Tästä tulisi opettaa jokaisessa seurakunnassa, myös luterilaisessa kirkossa (näin ei kuitenkaan ole, koska papit eivät yleensä ole uskossa).

"Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta." Jes. 55:7

Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Matt. 24:46-47

Parannuksen tekoon on luvattu voima Jumalalta. Toimii käytännössä; puhun omakohtaisesta kokemuksesta sekä lukemattomien muiden puolesta.

"Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä" Joh. 1:12

_________________________________

Jumala kyllä aina pitää omat lupauksensa. Nuo em. kohdat koskee Tubsun lisäksi yhtälailla kaikkia muitakin täällä. Eli siitä vain koettelemaan.

Mitäs jos on kokeillut jo kymmeniä vuosia, ja kääntyy sitten ateistiksi? Onko siinä etsitty "vääriä totuuksia"?

Edit. Tuntuu, että tämä "rehellisellä sydämellä Jeesuksen etsiminen" tarkoittaa aina sitä, että pitäisi hylätä kaikki tieteelliset faktat esimerkiksi Raamatun synnystä, ja pelkästään mennä uskon varassa. Tämä on idioottimaista, jos näin suoraa sanotaan.
 
"Rehellisellä sydämellä Jeesuksen etsiminen" tarkoittaa sitä, että tietoisesti ja tarkoituksella altistaa itsensä psykoosille. Kun riittävän kauan ja riittävän intensiivisesti uskottelee itselleen että nämä harhat ovat totta, niin niistä tulee totta. "Uskoon tuleminen" tai "herääminen" tyypillisesti tarkoittaa akuutin psykoosin puhkeamista, kun ihminen viimein alkaa kokea todellisia aistiharhoja, esim tuntee "jumalan" ohjaavan toimintaansa tai puhuvan tälle. Tätä ennen "usko" on ollut vain tietoista konstruktiota. Potilas on vain väittänyt itselleen että maailma toimii taikuudella ja jumala vaikuttaa ihmisten elämään jne., mutta kuitenkaan selviä aistiharhoja ei ole vielä esiintynyt. Tällaistahan "usko" on suurimmalla osalla uskovaisista. Näitä psykoosin oireita esiintyy juurikin lähinnä herätysliikkeissä ja muissa lahkoissa. "Henkilökohtainen suhde Jumalaan/Jeesukseen" on jo selvästi akuutin psykoosin merkki, sillä tällöin potilaalla on jo jotain selviä omakohtaisia kokemuksia yliluonnollisten voimien kohteena olemisesta, olivat ne sitten aidosti äänien kuulemista tai sitten jonkinlaista "sanatonta" ohjatuksi tulemisen kokemusta.

Samalla tavallahan esim syömishäiriöt syntyvät, kun ihminen uskottelee itselleen vaikkapa olevansa lihava, vaikka todellisuudessa on sairaalloisen laiha. Erotuksena vain se, että harvemmin kukaan lähtee vartavasten hankkimaan itselleen anoreksiaa. Vastaavasti ihminen pystyy esim eristäytymään yhteiskunnasta ja uskottelemaan itselleen että häntä vainotaan ja seurataan, ja että koko maailma on salaliitossa häntä vastaan. Ihminen pystyy tuottamaan itselleen psykoosin, kun riittävästi yrittää. Ei kannata kuitenkaan kokeilla, sillä parantuminen ei aina ole yhtä helppoa kuin sairastuminen.
 
Raju väite tuo, että kaikki uudestisyntyneet kristityt sairastavat psykoosia. Puuduttavaa edes ottaa enempää kantaa, mutta mainittakoon että ihmisiä tulee myös uskoon ns. pystymetsästä jolloin potilas menee välittömästi psykoosiin ilman tuota kauan kestävää intensiivistä itsesuggestion ajanjaksoa.

Kukin tehköön omat päätelmänsä. Sen voin kuitenkin myös luvata aiemmin mainittujen asioiden lisäksi, että jos tulet uskoon niin pilkan ja muun loanheiton kohteeksi joudut varmasti jos puhut a. Jeesuksesta, b. synnistä tai c. parannuksesta. Tuntuu ettei noista saa nykyään edes puhua kun siitähän voi vaikka joku loukkaantua ja pahoittaa mielensä :)
 
Enemmän tuntuu että uskovaiset pahoittaa mielensä jos niille nauraa. Mutta hiljaisesti pitäisi hyväksyä kaikki niiden mielipiteet kuinka muunlaisia ei hyväksytä, ja kaikki historian teot, mutta naurappa jollekkin hörhölle kun se kertoo enkeleistä niin olet paha ihminen ja menet helvettiin suoraa tietä.

Ei ole sattumaa että mitä korkeampi on koulutuksen taso niin sen matalampi on uskovaisten määrä, kyllä toi touhu korreloi aika pitkälti yksinkertaisten ja hölmöjen sekä sivistymättömien parissa.
 
"Rehellisellä sydämellä Jeesuksen etsiminen" tarkoittaa sitä, että tietoisesti ja tarkoituksella altistaa itsensä psykoosille. Kun riittävän kauan ja riittävän intensiivisesti uskottelee itselleen että nämä harhat ovat totta, niin niistä tulee totta. "Uskoon tuleminen" tai "herääminen" tyypillisesti tarkoittaa akuutin psykoosin puhkeamista, kun ihminen viimein alkaa kokea todellisia aistiharhoja, esim tuntee "jumalan" ohjaavan toimintaansa tai puhuvan tälle. Tätä ennen "usko" on ollut vain tietoista konstruktiota. Potilas on vain väittänyt itselleen että maailma toimii taikuudella ja jumala vaikuttaa ihmisten elämään jne., mutta kuitenkaan selviä aistiharhoja ei ole vielä esiintynyt. Tällaistahan "usko" on suurimmalla osalla uskovaisista. Näitä psykoosin oireita esiintyy juurikin lähinnä herätysliikkeissä ja muissa lahkoissa. "Henkilökohtainen suhde Jumalaan/Jeesukseen" on jo selvästi akuutin psykoosin merkki, sillä tällöin potilaalla on jo jotain selviä omakohtaisia kokemuksia yliluonnollisten voimien kohteena olemisesta, olivat ne sitten aidosti äänien kuulemista tai sitten jonkinlaista "sanatonta" ohjatuksi tulemisen kokemusta.

Samalla tavallahan esim syömishäiriöt syntyvät, kun ihminen uskottelee itselleen vaikkapa olevansa lihava, vaikka todellisuudessa on sairaalloisen laiha. Erotuksena vain se, että harvemmin kukaan lähtee vartavasten hankkimaan itselleen anoreksiaa. Vastaavasti ihminen pystyy esim eristäytymään yhteiskunnasta ja uskottelemaan itselleen että häntä vainotaan ja seurataan, ja että koko maailma on salaliitossa häntä vastaan. Ihminen pystyy tuottamaan itselleen psykoosin, kun riittävästi yrittää. Ei kannata kuitenkaan kokeilla, sillä parantuminen ei aina ole yhtä helppoa kuin sairastuminen.

Olisi mielenkiintoista kuulla perusteita sille miten ihminen pystyy tuottamaan itselleen psykoosin tuosta vain? Lääketieteellisesti psykoosin taustalla on jokin psyykkinen tai somaattinen sairaus, yleisimmin skitsofrenia tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Lisäksi lääkkeet ja vieroitusoireet voivat aiheuttaa psykoosia. Psykoosille altistavia tekijöitä on paljon, esimerkiksi psykososiaalinen stressi ja päihdeongelma. Lisäksi psykoosialttiuteen vaikuttavat geneettiset ja varhaiset ympäristötekijät.
En löytänyt tekstistäsi perusteluja sille miten ihmeessä uskoontuleminen tarkoittaisi akuutin psykoosin puhkeamista? Jos sinulla on lääketieteellistä näyttöä tästä olemattomasta väitteestäsi, niin mielelläni myös tutustuisin. Tarkoittaako se että jos uskoo Jumalaan niin on psykoosissa ?
 
Psykoosi taitaa tosiaan olla aika karrikoitu termi, eikö enemmänkin kyse ole "voimakkaasta tahtotilasta"...onhan vieläkin ihmisiä jotkat odottavat euroja Kailajärven ehtymättömästä vyölaukusta?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom