Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oon tsiigaillut tuota suomensukuiset 30 päivässä sarjaa, siinä Ville on usein kovin murheissaan miten hanti-mansien sun muiden "suomensukuisten" kansojen kulttuuri on kuolemaan päin. Ei voi olla vertaamatta suomeen, missä omat perinteet ja uskomukset on väkivallalla poistettu ja tilalle tuotu mamu-uskonto lähi-idästä. Olishan se aika paljon komeampaa palvoa puita, karhua tai uskoa haltijoihin jonkun muinaisjuutalaisen tarun sijaan. Sinänsä en kauheasti osaa pelätä vaikka saksalaistettu kristinusko täällä häviäisi muslimeille, aivan sama.

Kansallinen häpeä on tämä.

Musta on erittäin hauskaa että nää kovimmat mamujen vastustajat on myös yleensä jollain tavalla uskonnollista porukkaa. Ja jumalauta se niiden uskonto on sitä samaa rättipää kansan tuottamaa mitä ne muuten inhoaa.

Mielenkiintoinen ajatus on, että millainen Suomi olisi nykyään, jos kristinuskoa ei olisi koskaan tuotu tänne. Uskottaisiinko vielä tosiaan joihinkin metsäjumaliin tai muihin?

No ainakin uskonnossa olisi kunnon karnevaaleja kun olis kaikenlaisia viljan ja metsän jumalalle uhraamisia.

Musta on erittäin hauskaa että nää kovimmat mamujen vastustajat on myös yleensä jollain tavalla uskonnollista porukkaa. Ja jumalauta se niiden uskonto on sitä samaa rättipää kansan tuottamaa mitä ne muuten inhoaa.

Mitäs se raamattu ennustikaan näistä Ismailin "jälkipolvesta"?
1.mooseksen 16:11 ”Katso, sinä olet raskaana, ja sinä synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Ismael, sillä Jumala on kuullut sinun ahdistuksesi. Hänestä tulee ihmisenä kuin seepra. Hänen kätensä on jokaista vastaan, ja jokaisen käsi on häntä vastaan, ja hän asettuu asumaan kaikkien veljiensä kasvojen eteen.”

Ismail oli tunnetun historian valossa mm. tämän muslimien pääjehun Mohamedin esi-isä. Entä miten tuo "asettuu kaikkien veljiensä kasvojen eteen" (keskuuteen).. eikö näitä ole joka paikassa sikiämässä kuin sitykanit ja eikö tuokin ole aika tosiasia että missä vaan ovatkin niin eivät oikeammin tule toimeen isäntämaan väen/tapojen kanssa?

No ainakin uskonnossa olisi kunnon karnevaaleja kun olis kaikenlaisia viljan ja metsän jumalalle uhraamisia.

Lehdestä juuri luin uhrikivistä, ne on ilmeisesti olleet joillain paikoin käytössä lähes tähän päivään asti. Esim kuormia kuljetettaessa on käyty hakemassa onnea matkaan kiveltä. Kristinuskohan on hyvinkin tuore tulokas, ei mikään ihme että paikalliset uskomukset ovat kulkeneet mukana viime vuosisadan puolelle. Kun oikein muistelemaan alkaa niin omilla isovanhemmillakin oli uskomuksia esim metsäneläviä kohtaan. Muun muassa käen kukkumisesta luettiin milloin mitäkin. Harmi että ovat kuolleita jo, olisi mielenkiintoista haastella enemmänkin aiheesta.

Ja onhan niin joulu kuin juhannus alunperin pakanallisia juhlia.

http://yle.fi/uutiset/uhrikivet__kerimaen_muinainen_mysteeri/6155462

http://pakana.150m.com/JUMO.HTM#MANSI
"Mansien auringonjumala-sankari yhdistetään paitsi auringon kiertoon, myös muuttolintujen lähtöön ja paluuseen, ja Linnunrataan, jonka nimenä suomalais-ugrilaisilla ei ole "milky-way" tms. vaan Lintujen Rata. Jumalsankari uudistuu ikuisesti ja palaa joka aamu/kevät uudelleensyntyneenä. Tämä voi olla hyvin lähellä ylösnousevan jumaluuden prototyyppiä, josta sekä vanhojen kulttuurien että nykyaikaan perinteensä säilyttäneiden pohjoisten kansojen mytologioiden ko. jumalhahmot ovat kehittyneet."

Tänään oli aamulla Radio Rockissa Pekka Reinikainen vieraana, olipahan taas juttua. :D
Löytyy podcasteista: Täällä

Melkoselta mutulta kuulostaa, miehetkin kuolee pian sukupuuttoon. Damn.

Tänään oli aamulla Radio Rockissa Pekka Reinikainen vieraana, olipahan taas juttua. :D
Löytyy podcasteista: Täällä

Melkoselta mutulta kuulostaa, miehetkin kuolee pian sukupuuttoon. Damn.
Hörhö jauhaa ensin siitä kuinka DNA on täydellinen kone, jonka on täytynyt tulla suunnittelijan kädestä. Seuraavassa hetkessä ruvetaan jauhamaan siitä kuinka Y-kromosomi rappeutuu, ihmisellä on 30 000 sairautta, joka kolmas saa syövän, jne. Aikamoista tämä "täydellinen suunnittelu". Tajuaakohan itsekään oman argumentointinsa ristiriitaisuutta.

Saisikohan toimia lääkärinä, jos alkaisi julkisesti väittämään jotain yhtä älytöntä, jos ei liittyisi johonkin valtauskontoon. Voisin kuvitella, että vaikkapa jonkun skientologin kelpoisuus lääkäriksi kyseenalaistettaisiin aika nopeasti. Itse menisin kyllä mieluummin vaikka Esa Laihon hoidettavaksi.

Noi on hauskoja noi arkielämän vertauskuvat mitä hän viljelee, ja joista on päätellyt omassa pienessä pääkopassaan että "ei se vaan voi olla niin".
Vähän niinku elämän syntyä vertasi kasaan lautoja ja nauloja, jotka ensin tekevät piirustukset että voivat itsestään rakentaa jotain? wtf? :D

Oivoi, on siinä meillä lääkäri... Kuka on ensimmäinen joka pilkkoo tuon haastattelun ja tekee siitä oman analyysinsä? :D

Kuulostaa niinkuin joku olisi loukkaantunut Reinikaisen jutuista? On hörhöä, pientä pääkoppaa, wtf:ffää ja voivottelua :)

Soittakaa ensi kerralla sinne (noihan kutsui sen uudestaan juttelemaan) ja heittäkää kysymyksiä.

Henkistä loukkaantumista ei ole tapahtunut varmaan kenelläkään, mutta fyysisiä loukkaantumisia facepalmeista on kyllä ilmennyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jep, Reinikainen on vain kreationisti muiden joukossa. Ei siitä voi rivikansalainen loukkaantua, jos joku kärsii patologisesta ääriuskonnollisuudesta. Toki se ihmetyttää, että selvästi ei-tasapainoisen ihmisen annetaan toimia laillistettuna lääkärinä.

Puoskari Reinikaisen löpinät eivät kuitenkaan ole ihan uusinta uutta. Mies on esiintynyt myös Jeesus-kanavan yhtenä vakiokasvona. Tallennus yhdestä tarinatuokiosta tässä: http://www.tv7.fi/vod/player/?program=5215 (tällä hetkellä käynnissä jokin kuormitustesti, palannee ruutuun myöhemmin). Liirumlaarumia pariksi tunniksi youtubesta voi katsella tästä: Osa I, Osa II.

Suomi on toki vapaa maa ja vapaassa maassa saa höpistä hulluja. Ei se ole laitonta. Ihmeellistä tässä on, että tässä nyt osittain kielletään oma tieteenalansa. Asia on verrattavissa siihen, että matemaatikko kieltäisi vaikkapa vektorien olemassaolon. Kreationismissa on lisäksi lähinnä ongelmallista se, että siihen yleensä kytkeytyy valehtelu sellaisten ihmisten kustannuksella, jotka eivät halua tulla liitetyksi kreationismiin. Tässä suhteessa monella alan ihmisellä on hyvää aihettakin kyllä loukkaantua. Hyvä esimerkki oli nauhoituksessa mainittu Mary Scweitzerin tutkimustyö väitetyistä T-Rexin fossiilista löydetystä pehmytkudoksesta, joka toki on ihan vakavasti otettavaa tutkimusta, josta on uutisoitu ihan lähiaikoinakin esim. Nature-lehdessä. Sen sijaan tutkija, joka haluaa tulla otetuksi tiedeyhteisössä vakavasti on ikävässä ristitulessa, kun tällainen kyseenalainen joukko yrittää kaapata tutkimuksen ja vääristellä sen tuloksia omia tarkoitusperiään tukeviksi. Turhanpäiväiset löpinät ovat harmittomia vain silloin, kun niitä ei tehdä toisten ihmisten kustannuksella. Kreationistit, Reinikainen mukaanlukien, ovat kuitenkin häikäilemättömiä valehtelijoita, enkä näe yhtään pahana, että heitä hiukan kivitetään keskustelupalstoilla.

Mä haluisin tulla uskoon.. en sit tiiä miten se oikeen onnistus. Noi kristittyjen pikku seurakunnat kiinostas... En haluis kokoajan elää tätä elämää omillani vaan go with the flow and love the Jesus meiningillä :D vihaajat vihaa.

"Go with the flow and love the Jesus" -meiningistä olen nähnyt pari esimerkkiä Sana ja ylistys kirkon foorumilla, jossa eräs tyyppi kirjoittelee jatkuvasti ettei häntä kiinnosta elämässä mikään muu kuin rukoilu ja jonkunlainen vetäytyminen. Kuitenkin tätä tyyppiä kiinnostaa kalja sen verran, että se kirjoittelee noita ajatuksiaan yleensä krapulassa ryyppyputken jälkeen ja tuskin pystyy jättämään viinaa... tätä sen kirjoittelua on jatkunut jo vuosia. Ammattiapua on ehdotettu useita kymmeniä kertoja mutta ei... ainoastaan Jeesus auttaa ja menestysteologiaan perustuvassa seurakunnassa vähän huono elää ns. "ei niin mukavaa elämää", koska tämä nähdään Jumalan rankaisuna tai ettei Jumala ole siunannut sinua eli et ole ollut uskossasi puhdas tai vilpitön.

Minähän en uskoon tulosta tiedä juuri mitään kuin sen mitä olen henkilöiltä itseltään kuullut ja yleensä se menee, että mitä karismaattisempi suunta ja hihhulimmalta henkilö vaikuttaa niin taustalla on joku oman elämän tragedia (huumeet, viina, naiset, pettäminen) tai ihminen erittäin maaninen elämänvaihe, josta tahdotaan pois. Epätoivoisessa tilanteessa on sitten turvattu uskontoon/Jeesukseen ja saatu voimia jatkaa elämää eteenpäin... ne jotka ovat saaneet sitä voimaa, kaikki tuskin saavat, koska he harvemmin kiertävät kertomassa miten Jeesus auttoi jne.

Ainahan sitä voi myös ryhtyä munkiksi tai papiksi jos noin paljon kiinnostaa mutta mitäs jos sitä uskoontuloa ei koskaan tulekaan?

Minähän en uskoon tulosta tiedä juuri mitään kuin sen mitä olen henkilöiltä itseltään kuullut ja yleensä se menee, että mitä karismaattisempi suunta ja hihhulimmalta henkilö vaikuttaa niin taustalla on joku oman elämän tragedia (huumeet, viina, naiset, pettäminen) tai ihminen erittäin maaninen elämänvaihe, josta tahdotaan pois. Epätoivoisessa tilanteessa on sitten turvattu uskontoon/Jeesukseen ja saatu voimia jatkaa elämää eteenpäin... ne jotka ovat saaneet sitä voimaa, kaikki tuskin saavat, koska he harvemmin kiertävät kertomassa miten Jeesus auttoi jne.
Tai läheisen kuolema.

Mutta jos haluaa uskoon tulla, niin kevyt vaihtoehto olisi aloittaa vaikka horoskoopeista. Löytyy lehdistä ja netistä. Varmasti mielenkiintosia kuin esim. nuo lähi-idän tuhansia vuosia vanhat sadut. Ja ihan yhtä uskoa ne on kuin "uskonnotkin", ei yhtään sen todenperäisempiä.

Tai läheisen kuolema.

Mutta jos haluaa uskoon tulla, niin kevyt vaihtoehto olisi aloittaa vaikka horoskoopeista. Löytyy lehdistä ja netistä. Varmasti mielenkiintosia kuin esim. nuo lähi-idän tuhansia vuosia vanhat sadut. Ja ihan yhtä uskoa ne on kuin "uskonnotkin", ei yhtään sen todenperäisempiä.
Jos oikein rasittavaksi haluaa ryhtyä (Ja minähän haluan), voisi nostaa esille sen faktan, että horroskoopithan ovat tapa luokitella ihmisiä jonkin syntyperäinen ominaisuutensa perusteella, johon he eivät itse kykene vaikuttamaan.

Nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä pidän siis yllättävänä, ettei niiden julkaisua aikakauslehdissä ole jo kielletty. Onhan mediassakin todettu, että ihmisten luokittelusta syntyperäisten ominaisuuksiensa perusteella on pelottavan lyhyt matka ihmisten massamurhaamiseen ja kaasuttamiseen.

Mä haluisin tulla uskoon.. en sit tiiä miten se oikeen onnistus. Noi kristittyjen pikku seurakunnat kiinostas... En haluis kokoajan elää tätä elämää omillani vaan go with the flow and love the Jesus meiningillä :D vihaajat vihaa.

Missä päin asustelet? Itse jopa suosittelen kiertelemään eri seurakuntien tilaisuuksissa ja kuuntelemaan heidän opetustaan. Näin olen itsekin tehnyt. Tosin itse olen tehnyt sen vuoksi, että näkisin, että onko ne uskovaiset niin todellisuudesta irtaantunutta sakkia, kuin keskustelufoorumeilla puhutaan. Saattaa tulla läheisiltä vähän ihmetystä, että esim. mitä sinä nyt missään helluntaiseurakunnassa käyt, mutta voit ihan hyvin sanoa, että ei se sinusta uskovaista tee, jos käyt kuuntelemassa heidän opetuksiaan.

Mikäli Tampereella asut, niin suosittelen käymään sellaisessa kuin Pyhän Hengen Seurakunnassa. Ei sillä, että heillä olisi mitenkään erityisen hyvää opetusta, mutta mielestäni kyseinen seurakunta antaa hyvän esimerkin siitä, miksi en pidä uskontoa mitenkään fiksuna asiana. Se meininki ja ajatuksenkulku on välillä aika... aikamoista. Käy katsomassa niin ymmärrät. Itse kävin sielä joskus ja välillä oli todella ahdistavaa, kun pienet lapset pyöri kokoontumistilassa samaan aikaan, kun edessä joku puhuu kielillä, alkaa sätkimään ja kaatuu lattialle. Itseltäni kysyttiin myös monet kerrat, että joko olen tullut uskoon, ja haluanko jo ottaa Jeesuksen sydämeeni. Taidettiinpa kerran jopa epäsuorasti helvetillä uhkailla.

Etsi lähin Helluntaiseurakunta tai Vapaakirkkoseurakunta ja mee kattomaan menoa. :thumbs:

Kannattaa tosiaan ensin käydä näitä "kirkkoja" läpi ja kun on joku viis ainaki käyty läpi niin vikana mennä Jehovantodistajien kokoukseen.. itse olen myös näitä edellä mainittuja mestoja kolunnut, ja jopa sellaiseen "hassu jeesus" kiertävään jenkkisirkukseenkin eksyin missä ne pyhänhengen nimessä taittaa jotain tankoja ja hakkaa harkkotiiliä kädellä palasiksi yms. :D
Kaikissa näissä eri "kristikunnan" kolminaisuus kekkereissä oli näitä hölpöttäjiä ja pyörtyilijöitä/lattialla sätkijöitä, mikä sai itsessäni aikaan tosi vaivautuneen ja ahdistuneen olon, vähän samanlaisen kuin kouluaikaan kirkkoon joutuminen. JT kokouksessa käydessäni huomasin että siellä oikeasti opiskeltiin asiaa eikä lavalla äänessä oleva tuonut omaa karismaansa esiin eikä huutanut vaan käyttäytyi johdonmukaisesti ja järkevästi.. tämä erosi näistä helluntalais meiningeistä aivan täysin, eikä tuota voinut kummemmin verrata myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon menoihinkaan.. ai niin ja kävinpä kerran sellaisessa "herätysliikkeessäkin" kun kaveri pyysi.. ne keskittyivät lähinnä parantamaan sairaita ja herättämään kuolleita.. oli hieman liikaa mun makuun ja lähdin keskenkaiken pois. No anyway.. kannattaa käydä toteamassa näitä.. ja voihan laajentaa näköpiiriä kuten minä kristikunnan ulkopuolelle ja käydä vaikka hieman krisna harettajien hulabaloota kuuntelemassa.. se olikin melkoisen jännää kun en tajunnut mitä ne edes puhui (molkotusta ja jotain mantroja). Yks mikä pitäs viel käydä "testaamassa" olis kyl ehdottomasti skientologi setti.. siinä on varmasti paljon sellaista mistä voi oppia jotain.. jännää.

Kannattaa tosiaan ensin käydä näitä "kirkkoja" läpi ja kun on joku viis ainaki käyty läpi niin vikana mennä Jehovantodistajien kokoukseen.

Vaikka mä olen ollut eri mieltä lähes kaikesta, mitä Pena sanoo, niin nyt on pakko todeta, että kannattaa tosiaan käydä tietenkin myös sielä Valtakunnansalilla. Itsekin kävin muutamia kertoja, ja meininki on hyvin erilainen kuin jossain helluntaiseurakunnassa. Siitä nyt on hetki, kun Valtakunnansalilla kävin, mutta sen muistan, että kovan rakkauspommituksen kohteeksi ainakin jouduin :D. Olihan se kiva kun ihmiset oli kiinnostuneita ja ymmärrän, miksi jotkut innostuvat siitä touhusta. Olen osallistunut jopa Jehovan todistajan pitämään "Raamatuntutkimukseen", mutta se keskeytyi. Se vanhin, jonka kanssa tutkin, sanoi, että "ei kannata jatkaa, koska keskustelut menee aina niin väittelyksi, eivätkä Jehovan todistajat väittele". :D

Suositut

Back
Ylös Bottom