Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

ZeiZei sanoi:
Kiitos Ringsidelle, Dragonille, Ravenille ja MKS:lle, että jaksatte kirjoittaa tähän ketjuun asiaa :)

Kiitos modeille, jotka ovat antaneet tämän keskustelun jatkua näinkin pitkään. Yleensä tämäntyyliset väittelyt ovat lukkiutuneet hyvin nopeasti. Tai ehkäpä nyt on ollut tavanomaista laadukkaampaa keskustelua, eikä ole menty mauttomuuksiin. Hyvä me kaikki :worship:

ringside sanoi:
Olen vahvassa oppositiossa argumenttisi kanssa. Mielestäni täällä on esitetty ainoastaan argumentteja positiivisen väitteen "evoluutio on totta" puolesta. Tästä on sitten härskisti johdettu päätelmä: "Jumalaa ei tarvita". Logiikka ja argumentaatio on sitten asia erikseen. Negaatiota ei todisteta tieteellä, eikä myöskään logiikalla. Vähän kuulostaa hassulta kemian gradun hypoteesilta, että "Mä aion todistaa, että yhtä alkuainetta, jota ei ole olemassa, ei ole olemassa". Negaatio tarkoittaa sitä, että asiaa ei ole meidän maailmankaikkeudessamme. Tota ei tietenkään pidä sotkea tuplanegaatioon eli "ei ole niin, että jumala ei ole olemassa", mikä on tietenkin positiivinen väite. Tästä eteenpäin ei liity Kummoseen, vaan enemmänkin Heikin jne. diskurssiin:

Mun mielestä tässä on lähinnä retorinen kamppailu klassisessa asetelmassa empiristit vs. rationalistit. Aistien havaitsema tieto vs. Järjellä "päättelemällä" saavutettu "tieto". Rationalistit turvautuvat ihan samoihin argumentteihin kuin Tuomas "homo" Akvinolainen. "Syiden ketju ei voi jatkua loputtomiin, pitää olla ensimmäinen syy", "Tämä asia on lähes täydellinen, tällä täytyy olla suunnittelija", "Maapallo on juuri oikealla kohdalla, tämä ei voi olla sattumaa".

Pistänpä tähän huvikseni pari suoraa lainausta Tuomaalta (1225-1274). Eikö ole häkellyttävää huomata, miten samankaltaisesti se tiettyjen ihmisten järki toimii armon vuonna 2004?

"Mikä liikkuu täytyy olla jonkun toisen liikuttama ... tämä ei voi jatkua äärettömiin, koska siinä tapauksessa ei olisi ensimmäistä liikuttajaa ... tästä syystä on välttämätöntä päätyä ensimmäiseen liikuttajaan, jota mikään muu ei liikuta; ja sen jokainen ymmärtää jumalaksi" (Summa Theologica, I, Q. 2. Art.3)

"Ei ole mahdollista seurata vaikuttavia syitä äärettömyyksiin ... on välttämätöntä myöntää, että on olemassa ensimmäinen syy, ja tälle jokainen antaa nimen jumala" (Ibid)

"Näin täytyy olla jotain, joka on kaikkien olioiden olemisen hyvyyden ja kaikkien muidenkin TÄYDELLISYYDEN muotojen syy; tätä kutsutaan jumalaksi" (Ibid, mun isot kirj.)

"Oliot saavuttavat päämääränsä suunnitelmallisesti eivätkä vain sattuman kauppaa" (Ibid)

Viljelemällä "sattuman", "täydellisen" ja "epätodennäköisyyden" käsitteitä yhdistettynä biologisiin ja fysikaalisiin fatkoihin, tuotetaan ajatus siitä, että maailmankaikkeus olisi jotenkin "rakennettu" tai "järjestetty". Tai tarkemmin; tuotetaan ajatus siitä, että on JÄRKEVÄMPÄÄ uskoa luomiseen kuin kosmologiseen sattumaan. Tieteelliset faktat jotenkin "viestivät" meille näkymättömästä ukkelista. Logiikan kanssa tällä retoriikalla ei ole mitään tekemistä. Eikä kausaalisuuden tai empiriikan. Siinä ainoastaan vedottaan ihmisnisäkkään psyykeessä olevaan, hybriseen tarpeeseen, selittää maailmankaikkeus. Tämän ketjun empiristeillä ei tuota tarvetta ole. Empiristi viittaa siihen, että evoluutiosta on kosolti empiiristä faktaa, ja jumalasta nolla. Rationalisti viittaa siihen, että jumalaan uskominen on fiksua, koska "eihän tämä voi olla sattumaa/tyhjästä ei voi syntyä mitään/silmä on täydellinen"

Rationalistien retoriikka myöskin usein onnistuu hämäämään sen tosiasian, että kyseessä on puhdas usko paranormaaliin ja yliaistilliseen. Periaatteessa umpipuhdasta skitsofreniaa; Näkymätön ukko näkee mun ajatukset. Jos olen tuhma, se rankaisee mua siitä. Se tietää etukäteen kaiken mitä mä teen. Se haluaa, että mulla on mahdollisuus päästä mikä-mikä-maahan. Se duunas sen silleen, että sen poikaa kidutettiin. Se poika herätti kuolleita ja käveli veden päällä. Jos mä olen tuhma, mä joudun tuleen. Se näkee nytkin, mitä mä kirjoitan. Mä kirjoitan, mitä mä kirjoitan, koska se on päättänyt näin.

Musta on täysin uskomatonta, että uskovaisuutta ei ole määritelty mielisairaudeksi. Ontologisena systeeminä se ei eroa skitsofreniasta mitenkään. Vain nimet ovat vaihtuneet. Ehkä juuri uskonto on paras esimerkki sille, että sairaan ja terveen raja on täysin sopimuksen varainen, enemmistön päättämä, juttu.

Ja mä hetken kuvittelin, ettei tällä threadilla olisi enään mitään annettavaa ihmiskunnalle. :thumbs:

Elikkä siis: rationalismi ja empirismi äärimmilleen vietynä molemmat sisältävät ongelmia. HC empiristi uskoo vain siihen, mitä näkee, ja rationalisti kaikkeen, minkä järki voi todeta oikeaksi. Empiristi menee pimeään, eristettyyn kaappiin, ja kadottaa itsensä ja ulkomaailman. Rationalisti taas voi todistaa, sekä sen, että kaappi on olemassa, ja ettei se ole. Voisi sanoa, että empiristi on sairaalloisen likinäköinen, ja rationalisti kärsii pahasta karsastuksesta.

Vuonna xxx eKr joku rationalisti tuumaili, että maailma on pyöreä, laskipa vielä ympärysmitankin melko tarkkaan. Toinen, oliko se Democritos, tuumaili, että on oltava pienin mahd. yhteinen, jakamaton tekijä, joka yhdistää maailmankaikkeuden. Hän pilkkoi aineen osiin mielessään, kunnes päätyi johonkin, jolle antoi nimeksi atomos, jakamaton. Tosi empiristi, joka ei järkeen luota, asuu vielä tänäänkin pannukakulla, jota Aurinko ja Kuu kiertävät. Toisaalta puhdaus järkeily vailla empiiristä todistusaineistoa saattaa johtaa eriskummallisuuksiin: Tottahan suuri kivi putoaa nopeammin kuin pieni... Ihmisen järki on erehtyväinen, mutta suureksi avuksi. On unelmoitava jostain ennen kuin voi toteuttaa sen.

Eli empiristi luottaa järkeen liian vähän, ja rationalisti liikaa. Se mies, joka pudotti punnukset, ison ja pienen, Pisan kaltevasta tornista nähdäkseen, mikä on loppujenlopuksi totta, on esimerkki siitä, mitä me ihmiset kaikki loppujenlopuksi olemme: rationaalisia empiristejä. Pragmaatikoita. Miehiä, naisia, lapsia, uskovaisia ja ateisteja. Tummia ja valkoisia. Ihmisiä, jotka yrittävät tulla toimeen tässä maailmassa sillä, mitä heillä on. On yhtä lyhytnäköistä moittia heitä siitä, että he luottavat järkeensä, kuin siihen, että he luottavat aisteihinsa. The truth lies in the middle of somewhere...

Jokaisella ihmisellä on perspektiivinsä maailmasta, jossa elää. Kuka on tuomari sille, kenen näkökulma on arvokkain ja oikein? Varmasti jokaisella on jotain oikein, ja yhtä varmaa on, että kaikilla löytyy tarkastamisen varaa. Linssiä, joka on hieman sumea, ei heitetä pois, tai isketä palasiksi, vaan sitä hiotaan, kunnes se on tarkka omistajalleen.

Tämä toisten näkökulmien hiominen ei saa tapahtua survomalla omia ajatuksiaan siitä, mikä on mielestään oikein, toisille. Ihminen, joka ymmärtää sen, miten vähän tietää, ja osaa arvostaa sitä, miten paljon jo ymmärtää, osaa antaa tilaa myös toisenlaisille ajatuksille ja ihmisille. Ihmiskunta ei ole yksi näkemys tai idea, vaan yksilöidensä summa. Ota yksi pois, niin sinulla on vähemmän.

Tähän loppuun voisin lainata muuatta kanssaselviytyjää, ihmistä, jolla oli oma näkemyksensä yli 400 vuotta sitten:

Yksikään ihminen ei ole saari,
täydellinen itsestään; jokainen on palanen mannermaata,
kokonaisuuden osa; jos meri huuhtaisee mukaansa maakimpaleen,
niin Eurooppa pienenee vastaavasti,
samoin kuin pienenee niemimaa ja myös maatila,
joka kuuluu sinun ystävillesi tai sinulle itsellesi;
jokaisen ihmisen kuolema vähentää minua,
sillä minä sisällyn ihmiskuntaan;
äläkä sen vuoksi konsanaan lähetä kysymään kenelle kellot soivat;
ne soivat sinulle.

John Donne

:offtopic:

Tää on pistänyt mun silmään palstaa selatessa jo niin monta päivää, että pakko pistää se tännekin. Eli eikös tossa otsikossa ole typo? En ole varma, mutta minusta tuntuu hullulta, että lapsi on 11-kuukautinen? :kuola:

Dragon sanoi:
Miten tämä puoltaa jumalan olemassaoloa? Me emme tiedä onko maapallon ulkopuolella elämää? Jos on niin missä sitä on? Millaista se on? Ymmärrämmekö sitä? Ovatko he huomattavasti kehittyneempiä kuin me tai päinvastoin? Mihin tässä tarvitaan jumalaa? Ei mihenkään.

Tähtitieteen professori Esko Valtaojan mukaan pitäisi miettiä uudestaan jumalan olemassaoloa mikäli muualta ei löydetä elämää. Tämän hän kertoi henkilökohtaisena mielipiteenään erässä tv-haastattelussa. Olisi ihmeellistä, jos jossain päin maailmankaikkeutta ei olisi kehittynyt elämää, koska tännekin on kehittynyt elämää. Olisi kummallista, jos olisimme aivan yksin tällä kauniilla ja elinkelpoisella planeetalla maailmankaikkeudessa. Mutta miksei ole mitään kontaktia maapallon ulkopuolisesta elämästä? Heidän teknologiansa voisi olla paljon monimutkaisempaa kuin meidän.

No, miksi maailmankaikkeus ei olisi pienempi, jos jumala olisi luonut sen? Onhan maapallommekin täynnä monimuotoisuutta, kauneutta ja virikkeitä. Näin ihimisellä riittää pällisteltävää avaruudessa.

Dragon sanoi:
1. Antibioottiresistenssi bakteereilla
2. Hemoglobiinin sirppisolumuoto malaria-alueilla
3. T-auttajasolun CCR5 ja CD4+ pintaproteiinien mutaatio, joilla saavutetaan HIV resistenssi
4. Immuglobuliinimolekyylien "hypervariable" päiden mutaatiot, joita elimistö käyttää patogeenejä vastaan

Yli 99% mutaatioista on haitallisia. Yhtään yksilön kilpailukykyä sen luonnollisessa elinympäristössä parantavaa mutaatiota ei ole löydetty. Näennäisesti mutaatiot voivat olla hyödyllisiä, mutta niihen liittyy myös negatiivisia puolia. Esimerkiksi malarian vastineena saa sirppisoluanemian. Mutaatiot eivät myöskään itsessään vielä todista evoluution paikkansapitävyyden. Nuo esimerkkisi eivät voi muuttaa lajia toiseksi, kuten evoluutio väittää.

Kokeellisesti on voitu todistaa, etteivät muutaatiot voi muuttaa lajia toiseksi. Röngtensäteillä voidaan mutaatiomäärä saada lisääntymään suunnattomasti ja näin simuloida väitettyä evoluutiota pitkällä aikavälillä. Näitä kokeita on tehty banaanikärpäsillä aina meidän päiviin asti. Tuloksista kirjoitti Journal of American Scientific Affiliation syyskuussa 1965: "Mutaation vuoksi voi syntyä muutoksia joihinkin jo olemassa oleviin ominaisuuksiin, esimerkiksi banaanikärpästen karvojen määrään ja kokoon, mutta näyttää siltä, että kun kärpäspolville on annettu useita kertoja röntgensäteitä, aikaansaadut mutaatiot saavuttavat johonkin tiettyyn ominaisuuteen nähden raja, jonka jälkeen ei enää tapahdu muutoksia. ... Sitäpaitsi, ja tällä on ratkaiseva merkitys, mutaatiot ja mutaatioiden sarjatkaan eivät koskaan aikaansaa geneettisesti merkittäviä varsinaisesti uusia ominasuuksia. Tästä käy ilmi, että mutaatioiden aiheuttamat muutokset rajoittuvat rakenteellisesti siihen perusasuun, mikä kyseisellä lajilla on. Toisin sanoen kokeissa ei ole voitu saada aikaan yhteen suuntaan vaikuttavien mutaatioiden sarjan tuloksena perusasun muuttumista toiseksi perusasuksi."

Alku on kaiken tulevan perusta. Mutaatioita tärkempää on miettiä, miten evoluutio sai alkunsa. Kuten aiemmin tuli todettua, siitä ei ole todisteita, miten elottomasta tuli elollista. Tämä on perustavanlaatuinen kysymys. Koko evoluutioteoria-niminen ajatusrakennelma ei perustu todisteisiin.

Dragon sanoi:
Puhelinluettelon mutaatiot korreloivat erinomaisesti elöiden geneettisten mutaatioiden kanssa. Olen suorastaan iloinen, että toit tämän esimerkin tähän keskusteluun. Puhelinluettelo on vain ikävästi pelkkä informatiivinen osa ja siitä puuttuu ekspressoituva operatiivinen osa, jotä ihmisellä kutsutaan proteonomiksi. Informaatiolla itsellään ei tee mitään jos ei sitä voitaisi muuttaa translaatiokoneiston kautta proteiineiksi.

Niin. Esitäpä siis pitävä näyttö siitä A) miten informaatiota syntyy esim. DNA, sekä B) miten on syntynyt järjestelmä eli translaatiokoneisto sen hyödyntämiseksi?

Oletko ateisti? Kerro minulle, miksi et usko jumalaan? Sinä et pysty esittämään todisteita siitä, miten syntyi informaatio tai siitä, miten elottomasta syntyi elotonta. Tieteellinen jargoniasi ei tässä auta. Myönsit itsekin, että informaation syntymiseen liittyy kysymyksiä. Elät mielikuvitusmaailmassa, jossa räjähdyksessä syntyy järjestystä ilman ulkopuolista voimaa ja elottomat itsestään syntyvät elolliseksi ja jostain tulee vielä informaatio. Tässä maailmassa näin ei tapahdu.

ringside sanoi:
Viljelemällä "sattuman", "täydellisen" ja "epätodennäköisyyden" käsitteitä yhdistettynä biologisiin ja fysikaalisiin fatkoihin, tuotetaan ajatus siitä, että maailmankaikkeus olisi jotenkin "rakennettu" tai "järjestetty". Tai tarkemmin; tuotetaan ajatus siitä, että on JÄRKEVÄMPÄÄ uskoa luomiseen kuin kosmologiseen sattumaan. Tieteelliset faktat jotenkin "viestivät" meille näkymättömästä ukkelista. Logiikan kanssa tällä retoriikalla ei ole mitään tekemistä. Eikä kausaalisuuden tai empiriikan. Siinä ainoastaan vedottaan ihmisnisäkkään psyykeessä olevaan, hybriseen tarpeeseen, selittää maailmankaikkeus. Tämän ketjun empiristeillä ei tuota tarvetta ole. Empiristi viittaa siihen, että evoluutiosta on kosolti empiiristä faktaa, ja jumalasta nolla. Rationalisti viittaa siihen, että jumalaan uskominen on fiksua, koska "eihän tämä voi olla sattumaa/tyhjästä ei voi syntyä mitään/silmä on täydellinen"

Tässä kappaleessa tuli aika hyvin esiin ne asiat, joiden takia ihmettelen kreationistien touhuja. Olen taipuvainen ajattelemaan kreatinistien olevan tietoisesti valehteleviä, kyynisiä nihilistejä. Näin siksi, etten ymmärrä miksi on lähdettävä tekemään valheellista pseudotiedettä. Ei kai kukaan todellinen uskovainen halua tahrata sieluaan kreationisilla, sehän on ainakin luterilaisen raamattuopin mukaan menolippu helvettiin.

Jos meillä on jo se näkymätön ukko, jonka rinnalla Laplacen demoni kalpenee, emme tarvitse kreatinismia. Kukaan ei koskaan voi todistaa ettei kaikkea ohjaa näkymätön olento, jolla on ääretön voima tehdä mitä tahansa. Ehkä kaikki johtuu siitä, että monilla uskovaisilla on sisäinen ristariita sen suhteen, mitä täydellisen olennon luoma deterministinen maailmankaikkeus aiheuttaa. Täytyy yrittää välttää syntiä samaan aikaan, kun aivot yrittävät ymmärtää miksi se täydellinen olento aiheuttaa tilanteen, jossa täytyy yrittää välttää syntiä. Palkinto kaikesta onkin sitten taivaspaikka. Tässä tapauksessa skitsofreenikkojen taivaassa :)

Heikki M. sanoi:
Tähtitieteen professori Esko Valtaojan mukaan pitäisi miettiä uudestaan jumalan olemassaoloa mikäli muualta ei löydetä elämää. Tämän hän kertoi henkilökohtaisena mielipiteenään erässä tv-haastattelussa. Olisi ihmeellistä, jos jossain päin maailmankaikkeutta ei olisi kehittynyt elämää, koska tännekin on kehittynyt elämää. Olisi kummallista, jos olisimme aivan yksin tällä kauniilla ja elinkelpoisella planeetalla maailmankaikkeudessa. Mutta miksei ole mitään kontaktia maapallon ulkopuolisesta elämästä? Heidän teknologiansa voisi olla paljon monimutkaisempaa kuin meidän.
Et edelleenkään vastannut kysymykseen järkevästi. Vaikka on kummallista, ettei muualta löydy elämää, niin miten se edelleenkään puoltaa jumalan olemassaoloa. Ja jos muualla olisikin elämää, niin miksi heidän teknologiansa olisi kehittyneempää kuin meidän? On aivan yhtä mahdollista, että he olisivat meitä jäljessä teknologisessa kehityksessä.

Aiemmin puhuit siitä, kuinka epätodennäköistä elämän syntyminen on. Sait laskettua muun muassa luvun, jossa on suuri määrä nollia. Siis jos jumalaa ei olisi, elämän syntyminen olisi aivan liian epätodennäköistä. Tällä kertaa sinun mukaasi on ihmeellistä, että elämää ei ole Maapallon ulkopuolella, onhan elämän syntyminen tyhjään avaruuteen hyvin todennäköistä. Puhu vielä vähän enemmän ristiin :david:.

Ja minua ei edelleenkään kiinnosta, uskooko joku proffa jumalaan vai ei. Sillä ei ole mitään merkitystä tämän keskustelun kannalta.

Heikki M. sanoi:
No, miksi maailmankaikkeus ei olisi pienempi, jos jumala olisi luonut sen? Onhan maapallommekin täynnä monimuotoisuutta, kauneutta ja virikkeitä. Näin ihimisellä riittää pällisteltävää avaruudessa.

:wall: Ja jos tädillä olisi munat, niin se olisi setä. Kaikkeen löytyy todella järkevä selitys. Enää en tiedä pitäisikö :itku: vai :lol2:. Otan osaa, joku on onnistunut aivopesemään sinut todella pahasti.

Heikki M. sanoi:
Oletko ateisti? Kerro minulle, miksi et usko jumalaan?

Mihin jumalaan, jahveen, allahiin, krishnaan vai zeukseen? Miksi täytyy löytää syy olla uskomatta johonkin jumalaan? Vain siksi, ettemme tiedä miten jokin erittäin kompleksinen systeemi toimii? En tiedä miten tietokoneeni toimii, vaikka olen joutunut tekemisiin siinä käytettyjen tekniikoiden kanssa. Olen ihmetellyt erinäiisten systeemien core dumppeja, yms. ja miettinyt missä vika on. Silti en pysty täydellisesti selittämään kuinka tämä toimii. Löydänkö avun jumalasta?

Kraftwerk n sanoi:
:offtopic:

Tää on pistänyt mun silmään palstaa selatessa jo niin monta päivää, että pakko pistää se tännekin. Eli eikös tossa otsikossa ole typo? En ole varma, mutta minusta tuntuu hullulta, että lapsi on 11-kuukautinen? :kuola:
Pitääkö siihen editoida "vauvansa", että olet tyytyväinen? :D

Heikki M. sanoi:
No, miksi maailmankaikkeus ei olisi pienempi, jos jumala olisi luonut sen?

Olisi voinut kaiken "turhan" luomisen sijasta keskittyä enemmän tähän maailmaan. Maailmankaikkeuden laajentuminen pitää luojan koko ajan kiireisenä, joten ei mikään ihme, ettei aika meinaa riittää ihmisten kärsimyksille.

Yli 99% mutaatioista on haitallisia.
Eikös mutaatioista ylivoimaisesti suurin osa ole neutraaleja.

Evoluution mekanismit toimivat sinunkin sisällä. Ihmisen miljoonat vasta-aineet syntyvät rekombinaatioin ja hypermutaatioin.

Valkosolujen DNA:ssa tapahtuu muutoksia, immunoglobuliinien palaset yhdistyvät satunnaisesti muodostaen uusia yhdistelmiä, vasta-aineita, jotka sitoutuvat taudinaiheuttajiin. Ihmisen sairastuttua (flunssa jne) hänen immuunijärjestelmänsä näin oppii tunnistamaan taudinaiheuttajan. Hänen kehonsa "informaatio" on kasvanut tässä mielessä taudinaiheuttaja-infolla

Satunnaisia muutoksia testataan ja pannaan onnistuneet lisääntymään.
Ihmisen immuunijärjestelmä toimii mutaatioiden ja luonnonvalinnan
periaatteella.

Alku on kaiken tulevan perusta. Mutaatioita tärkempää on miettiä, miten evoluutio sai alkunsa. Kuten aiemmin tuli todettua, siitä ei ole todisteita, miten elottomasta tuli elollista.
No shit. Tällä asettelulla saadaan helposti pohja myös jumalalta. Vai joko osaat kertoa kuka oli jumalan iskä? Tai jumalan iskän iskä?

Niin. Esitäpä siis pitävä näyttö siitä A) miten informaatiota syntyy esim. DNA, sekä B) miten on syntynyt järjestelmä eli translaatiokoneisto sen hyödyntämiseksi?

Jospa sinä esittäisit vaihteeksi niitä pitäviä näyttöjä. Rna:n ja dna:n historiaan ja tutkimukseen voit perehtyä vaikka täällä http://www.postmodern.com/~jka/rnaworld/nfrna/nf-index.html

Oletko ateisti? Kerro minulle, miksi et usko jumalaan?
Vaikka et varsinaisesti minulta kysynytkään niin vastaanpa silti. En yksikertaisesti usko, koska tällä hetkellä mikään ei tue ajatusta jumalan olemassaolosta.

Elät mielikuvitusmaailmassa, jossa räjähdyksessä syntyy järjestystä ilman ulkopuolista voimaa ja elottomat itsestään syntyvät elolliseksi ja jostain tulee vielä informaatio. Tässä maailmassa näin ei tapahdu.
Kukakohan täällä elää mielikuvitusmaailmassa :D. Saanko kysyä, että kuka/ketkä on onnistuneet aivopesemään sut näin pahasti?

Ja Heikki M, kuinka vanha maapallo mielestäsi on?

Heikki M. sanoi:

Blaa blaa blaa blaa... "tämäkin merkittävä henkilö on joskus maininnut sanan jumala, siispä hän uskoo siihen ja jumalan on oltava olemassa..."

Mietitään tosiaan uudelleen sitä jumalan olemassaoloa, jos emme löydä universumista elämää. Vähän aikaa siihen menee mutta ei tässä kiire ole mihinkään.

Laitahan jotain kunnollisia väitteitä, kuin näitä kirkollisen filosofian mietelmiä joita ei voi tieteellisesti falsifoida.

Yli 99% mutaatioista on haitallisia.

Edelleen - mistä tutkimuksesta tämä luku on peräisin? Herra toistelee itseään kuin jumiinjäänyt äänilevy.

Yhtään yksilön kilpailukykyä sen luonnollisessa elinympäristössä parantavaa mutaatiota ei ole löydetty.

Mikäs siinä bakteerien antibioottiresistenssissä on vikana, kun ei kelpaa sulle.

Näennäisesti mutaatiot voivat olla hyödyllisiä, mutta niihen liittyy myös negatiivisia puolia. Esimerkiksi malarian vastineena saa sirppisoluanemian.

Jos mutaatiosta on yksilön eloonjäämisen tai jälkeläistuoton kannalta positiivista merkitystä niin miten siihen voi tässä tapauksessa liittyä negatiivisia puolia. Sirppisoluanemia on vain ihmisen keksimä nimi. Ilman tätä mutaatiota yksilön kuolleisuus olisi suurempi.

Mutaatiot eivät myöskään itsessään vielä todista evoluution paikkansapitävyyden. Nuo esimerkkisi eivät voi muuttaa lajia toiseksi, kuten evoluutio väittää.

Monisoluisten lajien mutaatio on niin hidas tapahtuma ettei siitä yksinkertaisesti ole vielä kattavia empiirisiä todistusaineistoja. Et voi siltikään vedota tässäkään tapauksessa negaatioon. Lajiutuminen on asia, jota tutkitaan edelleen.

Tiettyjä viitteitä lajiutumisesta on kuitenkin saatu. Tässä on englannissa kasvava Marskiheinä, josta on genomin tutkimuksella saatu selville, että kyseisessä tapauksessa on muotoutunut allopolyploidinen hybridikasvi. Uusi laji kahdesta erilaisesta lajista.

<pre>
Spartina Alterniflora Spartina Maritima
native to North America native to Britain
2n=62 2n=60
\__________________________/
|
V
Spartina Townsendii
first collected in Britain in 1870
2n=61
|
|
spontaneous doubling
|
V
Spartina Anglica
first collected in Britain in 1892
2n=122</pre>

Rhagoletis pomonella lajin kärpästen on puolestaan havaittu lajiutuvan tällä hetkellä kahdeksi omaksi lajikseen. Lajit ovat erikoistumassa tiettyyn ravintokasviin. Linkki Nature -lehdessä julkaistuun tutkimukseen

Kokeellisesti on voitu todistaa, etteivät muutaatiot voi muuttaa lajia toiseksi.

:anssi: Mikä tutkimus? Missä julkaistu?

Tuloksista kirjoitti Journal of American Scientific Affiliation syyskuussa 1965: " - - "

En ota kovinkaan vakavasti "tieteellistä" julkaisua, jonka nettisivuilla mainitaan heti alkuun sanat: The American Scientific Affiliation (ASA) is a fellowship of men and women in science and disciplines that relate to science who share a common fidelity to the Word of God and a commitment to integrity in the practice of science.

Siteraamasi lehti tekee varmasti laadukasta tieteellistä tutkimusta, mutta valitettavasti mainitsemasi lehti on ei ole tieteellisesti objektiivinen lehti.

Mutaatioita tärkempää on miettiä, miten evoluutio sai alkunsa. Kuten aiemmin tuli todettua, siitä ei ole todisteita, miten elottomasta tuli elollista.

Tämä on yksi perimmäisistä kysymyksistä, joita yritetään selvittää. Tällä hetkellä oletus on käsittääkseni, että elollisen ja elottoman välinen raja ei ole kovinkaan selvä vaan ihmisen veteen piirtämä viiva. Elämä saattaa olla vain tiettyjen alkuaineiden kemiallinen luonne.

Koko evoluutioteoria-niminen ajatusrakennelma ei perustu todisteisiin.

Kattavammin kuin kreationistinen ajatusrakennelma, joka perustuu yhteen kirjaan.

Alkuinformaatio on todennäköisesti syntynyt täysin sattumanvaraisesti. RNA-nauha, joka on kemiallisen luonteensa vuoksi kopioinut itseään. On syntynyt mutaatioita :) Eli nauha ei ole onnistunut kopioimaan joka kerta itsestään täysin identtistä kopiota. Osa RNA-nauhoista on pystynyt jostain syystä tuottamaan itsestään enemmän kopioita kuin muut RNA-nauhat => Alkaa tapahtua luonnonvalintaa ja samalla tietynlaista informaatiota. Tietty RNA-nukleotidijakso kopioituu nopeammin tietyssä ympäristössä kuin toinen. Sekvenssin informaatio korreloi siis samalla ympäröivään maailmaan.

B-kohta on aika monimutkainen ja spekulatiivinen, en tiedä onko tästä tehty tutkimuksia. rRNA:n fylogeneettisiä tutkimuksia tosin on internetissäkin luettavana.

Mutta asiaan: RNA-juoste voi olla entsymaattisesti aktiivinen laskoutuessaan kolmiulotteiseen muotoon. Ehkä muinoin, jokin RNA-nauha on mutatoitunut ja laskostunut kolmiulotteisiin muotoon ja sillä ei välttämättä ole alkuun ollut edes mitään käyttöä. Kuitenkin siitä on ollut solulle jotain hyötyä. Entsymaattinen RNA on mahdollistanut tiettyjen alkusolun toimintojen nopeutumisen ja tätä kautta antanut valintaetua. Tämä on puolestaan voinut johtaa myöhemmin specifiseen proteiinisynteesiin kykenevään RNA-muotoon.

Alla on vielä kuva ribosomin laskostumismuodosta.
ch29f17.gif

Oletko ateisti?

Mietippä sitä :)

Sinä et pysty esittämään todisteita siitä, miten syntyi informaatio

Informaation synty on todistettu melko hyvin jo kauan sitten yksinkertaisilla tietokonemalleilla ja ns. mutaatiosimulaattoreila.

tai siitä, miten elottomasta syntyi elotonta.

Tätä ei pysty ketään todistamaan tällä hetkellä. Et myöskään sinä.

Tieteellinen jargoniasi ei tässä auta.

Mutta sinun ID-kreationistinen jargon auttaa?

Myönsit itsekin, että informaation syntymiseen liittyy kysymyksiä.

Totta kai tähän asiaan liittyy kysymyksiä - ihminen ei tiedä kaikkea.

Elät mielikuvitusmaailmassa, jossa räjähdyksessä syntyy järjestystä ilman ulkopuolista voimaa ja elottomat itsestään syntyvät elolliseksi ja jostain tulee vielä informaatio. Tässä maailmassa näin ei tapahdu.

Me olemme jo muistaakseni käyneet läpi näitä termodynamiikan asioita. Järjestys ilman ulkopuolista voimaa ei olekaan mahdollista, siksi elimistö käyttää ravinnosta saatua energiaa kehon metastaasin ylläpitoon.
Näillä sinun argumenteillasi jääkiteidenkin muodostumiseen tarvitaan jumalallista väliinpuuttumista.

Heikki M. sanoi:
Tähtitieteen professori Esko Valtaojan mukaan pitäisi miettiä uudestaan jumalan olemassaoloa mikäli muualta ei löydetä elämää. Tämän hän kertoi henkilökohtaisena mielipiteenään erässä tv-haastattelussa.
Annat varmasti paljon arvoa myös Valtaojan nykyisille mietteille jumalien olemassaolosta?

Kokeellisesti on voitu todistaa, etteivät muutaatiot voi muuttaa lajia toiseksi.

Röngtensäteillä voidaan mutaatiomäärä saada lisääntymään suunnattomasti ja näin simuloida väitettyä evoluutiota pitkällä aikavälillä. Näitä kokeita on tehty banaanikärpäsillä aina meidän päiviin asti. Tuloksista kirjoitti Journal of American Scientific Affiliation syyskuussa 1965:

Jopas tuoreen tutkimuksen nykäisit :D Tyypillistä kreationistien epärehellisyyttä, etsitään se yksi ikivanhan tutkimus jota luovasti lainaamalla saadaan asia vaikuttamaan itselle edulliselta.

Alku on kaiken tulevan perusta. Mutaatioita tärkempää on miettiä, miten evoluutio sai alkunsa. Kuten aiemmin tuli todettua, siitä ei ole todisteita, miten elottomasta tuli elollista. Tämä on perustavanlaatuinen kysymys. Koko evoluutioteoria-niminen ajatusrakennelma ei perustu todisteisiin.
Sillä miten elämä sai alkunsa ei ole tekemistä sen kanssa tapahtuuko evoluutiota, evoluutio on populaation geenistössä ajan myötä tapahtuvaa muutosta. Alkusynty tai alkuräjähdys ei mitenkään kuulu biologiseen evoluution.

Oletko ateisti?

Olen, ja ylpeä siitä.

Mielenkiintoinen tapahtuma on itse kullakin edessä. Mitkä on tuntemukset silloin, kun ollaan kuolinvuoteella. Hyvä, jos te ateistit pystytte sen tilanteen kohtaamaan kylmän rauhallisesti ja luotatte katoavanne täydellisesti.

Itse henkilökohtaisesti olen oikeastaan koko nuoruuteni epäillyt vahvasti, pohtinut asioiden eri puolia jne. Silti en ole muuta kuin voinut pitäytyä kannassani uskoa Jeesukseen. Tiedän, että en tälläkään hetkellä elä niin kuin pitäisi, enkä välttämättä ikinä pystykään. En ole juuri kavereilleni mitään asiasta sanonut. Myönnän toki uskoni, mutta en siitä muille selittänyt.

Jotkut asiat vaan puhuttelevat aina vahvasti. Raamattu on varmasti mielenkiintoisin lukemani kirja, oli se sitten kirjoitettu Jumalan tai mielenvikaisen kautta. Pari lainausta, jotka jotensakin sopivat näihin juttuihin:

"Autuaita ne, jotka uskovat vaikka eivät näe"

Niin, mitä tehdä, siihen pelkkään uskoon pitäisi todella vain luottaa.Historiallisestihan Jeesuksen elo ja kuolema, sekä ylösnousu(ainakin tyhjä hauta) on hyvin varmaa tietoa ja tapahtunutta. Enhän sitä voi mennä vannomaan. Sanonpa vaan, että kai te tieteeseen luottavat uskotte sokeasti tiedemiesten jutut jostain epämääräisistä löydöistä. "Hiljattain löytyi luita afrikan savannilta, jotka todennäköisesti kuuluivat evoluution puuttuvalle renkaalle, homo erektukselle. Nämä luut ovat 200000 vuotta vanhoja." Siis mistä helvetistä ne oikeasti tietää, että ne on just noin ja noin vanhoja ja kuuluu millon millekin eliölle. Tollasia uutisia näkee usein.

Toisekseen tämä lisääntynyt kova vastustus kristinuskoa kohtaan tuo mieleeni taas tämän Jeesuksen sanan. Ei siitä sen enempää.

"Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua."

Sitten tuli vielä mieleeni yksi juttu, hiukan tuohon alkuun palatakseni. Ikään kuin todistuksen tynkää, että jotain henkimaailmaa voi olla. Kaikkihan kunnioittavat suuresti sotaveteraanejamme, kai te heidän puhetta siis uskotte? Talvisodassahan oli tämä kuuluisa enkelinäky, jonka monet sanoivat selvästi nähneen. Toinen ilmiö on ollut mm. isovanhempieni kohdalla. Vaarini kysyi lähdön hetkellä muoriltani: "Kuka tuo valkoinen iso komea hahmo tuossa sängyn päässä on?" Ei muori mitään nähnyt. Samantyylisiä juttuja olen kuullut monia. Pelokkaiden ja kuolevien houreita, tiedä häntä.

Siinä ajatuksiani. Toivottavasti jotain mietityttää. Mielenkiinnolla odotan replyjä, mutta keskustelun jatko saattaa mennä toistoksi, lienee siis parasta vetäytyä. Joulumieltä :thumbs:

Ei pidä unohtaa että ihmisen evoluution tutkimus alkoi kunnolla vasta 1950-luvulla. On siis selvää että aukkoja on, tutkimusmenetelmät kehittyvät jatkuvasti eikä fossiilejakaan kasva puissa. Silti pidän evoluutioteoriaa luotettavampana kuin minkään uskonnon muinaisiin maailmankatsomuksiin perustuvia selityksiä. Oikeasti, ihmisen maailmankuva muuttuu sitä mukaa kun saamme lisää tietoa. Maapallokin on nykyisin pyöreä. :rolleyes:

Manuel sanoi:
Mielenkiintoinen tapahtuma on itse kullakin edessä. Mitkä on tuntemukset silloin, kun ollaan kuolinvuoteella.

Käytännössä näin: kun makaat siinä terveyskeskuksen vuodeosastolla äkillisesti dementoituneena ja perushoitaja tulee vaihtamaan sinulle vaipat, tunnet tarvetta keskustella siitä elämän filminauhasta joka pyörii silmiesi ohi, ja kaikki asiat jotka ovat jääneet elämän varrella vaivaamaan ovat mieltäsi pinnassa. "Oliko sillä miehellä jonka kanssa sä mua petit niin oliko sillä isompi mela!?!??! No sano oliko?" Ja kaikkeen viaton perushoitaja, joka siinä vaiheessa on maahanmuuttajataustainen tumma tyttö näyttää sinulle käsillään kalavalheen että miten iso hänen miehellään oikein on, ja sinä menet tämä näky silmissäsi dementikkona hautaan.

Että sellaiset tulevaisuudennäkymät.

Back
Ylös Bottom