Tiedät kuitenkin aivan hyvin, että Jumalan tai Jumalien olemassaolo on aivan erityyppinen kysymys kuin katulyhdyn mysteeri. Siinä missä katulyhtyä voimme lähteä tutkimaan nuijin ja vesurein, niin Jumalan olemassaolon tutkiminen jää retorisen pyörittelyn tasolle. Maapallon tapahtumia voimme kyllä tutkia mielin määrin ja etsiä ristiriitaisuuksia oman todellisuutemme ja uskonnollisen kirjallisuuden väliltä. Kyllähän esimerkiksi kertomus paratiisista ja luomisesta saa toki sadun piirteet, kun rinnalle löydään parin sadan vuoden tutkimusten tulokset ja vertaillaan kertomusten vastaavuutta. Kuitenkin mikäli Aapiset ja kumppanit haluavat tulkita, että tiede paljastaa vain kertomuksen vertauskuvallisuuden suhteessa todelliseen storylineen siitä, miten Jumala loikaan sen taivaan ja maan, niin siitä vaan.
Mutta kun nyt esim tuo JayJay, jonka kanssa olen etupäässä tästä asiasta nyt puhunut, väittää että ne raamatun tapahtumat on tapahtuneet ihan kirjaimellisesti. Tai siis ainakin ne siinä kuvatut ihmeet. Valtameret on auenneet ja sairaat parantuneet koskemalla. Ja yhä edelleenkin paranee halvauspotilaat jumalan väliintulon vuoksi. Kyllähän tuollainen jumala, joka aktiivisesti vuorovaikuttaa fyysisen maailman kanssa, on aivan yhtä konkreettisesti tutkittavissa luonnontieteen menetelmin kuin se katulyhtykin. Ja mitään todistusaineistoa ei ole, joten johtopäätös on, ettei ole jumalaakaan.
Sitten taas jos halutaan ajatella, että oikeasti kaikki asiat luonnossa toimii tunnettujen tai tuntemattomien luonnonlakien mukaan, ja jumalan ohjaus elämän luomisessa on jonkinlainen vertauskuva, niin en käsitä mikä sen jumalan rooli sitten enää on, muu kuin ehkä vastata tuohon alkuperäisen alullepanijan kysymykseen. Ja se ei taas tuo mitään lisävaloa kyllä koko asiaan.
Uskonto kuuluu kuitenkin tunnemaailman puolelle ja sitä on tieteellisesti yhtä vaikea tutkia kuin vaikkapa sitä, että onko väärin rakastua liito-oravaan.
Uskonto ilmiönä, eli se fakta että uskontoja on olemassa, on tietysti aivan erillinen kysymys siitä, että onko uskontojen väitteet totta. Ja kyllä väitän että kumpaakin kysymystä, sekä uskontoja että liito-oravaan rakastumista voidaan tutkia tieteellisin menetelmin, mutta kyseessä ei silloin ole luonnontiede.
Jos jonkin fysiikan osa-alueen puolelta luulisi löytyvän ymmärrystä tälle ajattelulle, niin luulisi sitä löytyvän nimenomaan teoreettisen fysiikan puolelta. Korjaa jos olen väärässä, mutta eikö iso osa teoreettisen fysiikan teorioista kuitenkin perustu "jos" - olettamuksille eikä niinkään suorien aistihavaintojen selittämiseen. Eli "jos Higgsin hiukkanen ei olekaan, niin se tarkoittaa tätä ja tätä". Eivät normiuskovaiset siitä hirveän kaukana ole. Kysymykset ovat vain erilaiset ja pohditaan esimerkiksi sellaista kuin "miksi mitään on olemassa" tai "mikä on elämän tarkoitus", ja ne kuuluvat sinne retorisen pyörittelyn maailmaan, jossa Jumalan olemassaolo ei vääjäämättä ole epälooginen ratkaisu, vaikka ei tosin yhtään sen loogisempi kuin spagettimonsterinkaan olemassaolo. Ajatusmaailmaa voi kritisoida kyllä, varsinkin silloin kun niitä olemassaolon "todisteita" ruvetaan hakemaan milloin mistäkin, mutta ei se nyt kenestäkään automaattisesti hullua tai idioottia tee.
No kehitysvaiheessa olevat teoriat tietysti perustuvat olettamuksille, eli mietitään miten asiat voisi ehkä olla. Mutta tietysti lähtökohtana on, että näitä teorioita on tarkoitus sitten kokeellisesti testata. Ja sitten kun todistusaineistoa puolesta tai vastaan on riittävästi saatu, niin teoria joko vakiintuu osaksi hyväksyttyä mallia tai hylätään. Sen sijaan uskovaisilla ei ole mitään aikomustakaan ikinä asettaa oletuksiaan puolueettomaan testiin.
Minusta se, että uskoo ihan tosissaan raamatussa kuvattujen ihmeiden tapahtuneen, tekee ihmisestä aika lailla hullun, tai sitten täysin arvostelukyvyttömän. Ihmisiä jotka kertovat joutuneensa ufojen abduktoimaksi pidetään yleisesti mielenvikaisina, mutta sitten jos kertookin että on henkilökohtaisesti kommunikoinut jeesuksen tai jumalan kanssa (näitähän on kasapäin ainakin katolisissa maissa), niin samat skitsofrenian oireet ovatkin vain uskonnollisia elämyksiä.