Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Powerhousu sanoi:
Yksi asia jota olen aina ihmetellyt, on jos joku tuomitaan jumalanpilkasta. Miten sellaisesta asiasta voi tuomita.

Älä muuta sano. Luulisi, ettei ihmisten tarvitsisi puolustella "kaikkivaltiasta jumalaa" maanpäällisillä laeilla :david:.

Henkilökohtaisesti en voi käsittää miten jotkut ihmiset voi uskoa persoonalliseen jumalaan. Jo pelkkä eri uskontojen paljous todistaa uskontojen maallisen alkuperän. Parhainta tässä on, että jokainen uskonnon edustaja kokee oman käsityksensä oikeaksi. Toisten mielestä oletkin sitten harhaoppinen. On siis ihan sama mihin uskoo; silti on miljoonia ja miljoonia ihmisiä joiden mielestä joudut kadotukseen, helvettiin, ihan mihin vaan.

Entäs kaikki nämä ihmiset, jotka elivät autuaan tietämättöminä kristinuskon sanomasta (mm. suomalaiset aina ristiretkiin asti) ---> Helvettiin. Terve ja kiitos. Puheet jeesuksen ottamisesta sydämeen ja jumalan rakkaudesta

Edelleen en ymmärrä myöskään jumalan intressejä luoda ihmiskuntaa, jonka elämän tarkoitus on palvoa häntä itseään. Aika kusipää. Pakko sanoa.
Raamattu on rationaalisuuden ja loogisuuden kannalta yksi paskakirja. Täynnä ristiriitoja ja toisiaan kumoavia väitteitä.

Loppukevennykseksi pieni ote raamatusta:

Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."

God really loves his children :rolleyes:.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
detox666 sanoi:
Älä muuta sano. Luulisi, ettei ihmisten tarvitsisi puolustella "kaikkivaltiasta jumalaa" maanpäällisillä laeilla :david:.

Henkilökohtaisesti en voi käsittää miten jotkut ihmiset voi uskoa persoonalliseen jumalaan. Jo pelkkä eri uskontojen paljous todistaa uskontojen maallisen alkuperän. Parhainta tässä on, että jokainen uskonnon edustaja kokee oman käsityksensä oikeaksi. Toisten mielestä oletkin sitten harhaoppinen. On siis ihan sama mihin uskoo; silti on miljoonia ja miljoonia ihmisiä joiden mielestä joudut kadotukseen, helvettiin, ihan mihin vaan.

Entäs kaikki nämä ihmiset, jotka elivät autuaan tietämättöminä kristinuskon sanomasta (mm. suomalaiset aina ristiretkiin asti) ---> Helvettiin. Terve ja kiitos. Puheet jeesuksen ottamisesta sydämeen ja jumalan rakkaudesta

Edelleen en ymmärrä myöskään jumalan intressejä luoda ihmiskuntaa, jonka elämän tarkoitus on palvoa häntä itseään. Aika kusipää. Pakko sanoa.
Raamattu on rationaalisuuden ja loogisuuden kannalta yksi paskakirja. Täynnä ristiriitoja ja toisiaan kumoavia väitteitä.

Loppukevennykseksi pieni ote raamatusta:

Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."

God really loves his children :rolleyes:.

Sinäkin koet maailmankatsomuksesi oikeaksi, ja henkiset ihmiset ovat harhaoppisia mielestäsi. Paskaa yleistystä. Et voi käsittää ihmisiä jotka uskovat persoonalliseen jumalaan mutta tulkitset itse uskontoja(tässä tapauksessa ilmeisesti kristinuskoa) niin, että jos et usko tiettyyn/tiettyihin jumalaan/jumaliin niin joudut helvettiin.

Sinulle raamatun(kuten muidenkin metaforisten tekstien) pitäisi varmaankin olla joku kolmen kuvan sarjakuva jonka mukana tulee kasetille nauhoitettu absoluuttinen analyysi, jotta se olisi sinulle tarpeeksi looginen. Ja turha kirjoitella mitään otteita vanhasta testamentista, se kuuluu juutalaisuuteen. Osittain myös kristinuskoon, mutta uuden ja vanhan testamentin jumalhahmot ovat aivan erilaisia.

Ja sitten vielä semmoinen pieni juttu että lopetahan se provosointi, ymmärtääkseni tässä threadissa oli tarkoitus keskustella järkevästi erilaisista maailmankatsomuksista ym. arvoituksista, eikä huudella omia mielipiteitä provoisovaan sävyyn.

Aleleyn kanssa samoilla linjoilla. En jaksa kummemmin detoxin viestiä eritellä ja kommentoida, mutta eiköhän kaikille ole nyt tullut hänen mielipiteensä selväksi.

Aleley sanoi:
Sinulle raamatun(kuten muidenkin metaforisten tekstien) pitäisi varmaankin olla joku kolmen kuvan sarjakuva jonka mukana tulee kasetille nauhoitettu absoluuttinen analyysi, jotta se olisi sinulle tarpeeksi looginen.
Jos kyseinen käännös saadaan tehtyä, mulle voi kans lähettää yhden. Voi olla paha homma, kun jokaisella tuntuu olevan eri näkemys mitä siinä oikeesti halutaan sanoa. Delfoin oraakkelin huurusista mutinoistakin on varmaan vähemmän tulkintoja.
Sitä varrotessa luen akua, siitä saa tolkun.

eno sanoi:
Jos kyseinen käännös saadaan tehtyä, mulle voi kans lähettää yhden. Voi olla paha homma, kun jokaisella tuntuu olevan eri näkemys mitä siinä oikeesti halutaan sanoa. Delfoin oraakkelin huurusista mutinoistakin on varmaan vähemmän tulkintoja.
Sitä varrotessa luen akua, siitä saa tolkun.

No sellainen olisi todellakin asiallinen, mutta miettikääs että eihän meillä sitten olisi maailmankatsomusthreadia :).

edit. Olisi siis, mutta ei tarvitsisi kristinuskosta kuulla tuhatta eri tulkintaa. Väsymystä. Nyt nukkumaan. Nämä on taas niitä viestejä jotka tulee lähetettyä muutama minuutti liian aikaisin.

Aleley sanoi:
Sinäkin koet maailmankatsomuksesi oikeaksi, ja henkiset ihmiset ovat harhaoppisia mielestäsi.

Jos riittävän pitkälle mennään, niin jokaisesta käsityksestä voidaan tehdä uskon asia. Minun maailmankatsomus pohjautuu kuitenkin tällä hetkellä käsiteltävissä olevaan tietoon ja rationaaliseen ajatteluun.
Aleley sanoi:
Paskaa yleistystä. Et voi käsittää ihmisiä jotka uskovat persoonalliseen jumalaan mutta tulkitset itse uskontoja(tässä tapauksessa ilmeisesti kristinuskoa) niin, että jos et usko tiettyyn/tiettyihin jumalaan/jumaliin niin joudut helvettiin.

Siis mitä? Niinhän se raamatun mukaan menee ja niin meille on aina opetettu. Ei tässä ole kyse mistään minun tulkinnastani.

Aleley sanoi:
Sinulle raamatun(kuten muidenkin metaforisten tekstien) pitäisi varmaankin olla joku kolmen kuvan sarjakuva jonka mukana tulee kasetille nauhoitettu absoluuttinen analyysi, jotta se olisi sinulle tarpeeksi looginen.

Ei vaan kirja, joka perustuu faktoihin eikä olisi täynnä ristiriitoja.

Aleley sanoi:
Ja turha kirjoitella mitään otteita vanhasta testamentista, se kuuluu juutalaisuuteen. Osittain myös kristinuskoon, mutta uuden ja vanhan testamentin jumalhahmot ovat aivan erilaisia.

Juutalaisuus, kristinusko. Sama mulle. Sitä paitsi kovasti tuntuvat uskovaisetkin ihmiset siteeravan vanhaa testamenttia. Mitä ne edes tekevät samoissa kansissa, jos niiden jumalkäsityksetkin eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Vanha testamentti on paha kirja kun siinä jumala niittä ihmistä kuin heinää. Noh, lakaistaan se piiloon ja ollaan hissukseen :rolleyes:.

Aleley sanoi:
Ja sitten vielä semmoinen pieni juttu että lopetahan se provosointi, ymmärtääkseni tässä threadissa oli tarkoitus keskustella järkevästi erilaisista maailmankatsomuksista ym. arvoituksista, eikä huudella omia mielipiteitä provoisovaan sävyyn.

Ei mun viesti ollu sen enempää provosoivampi mitä yleinen linja tässä ketjussa on ollut. Kyllä sen tietää mitä siitä tulee kun yrittää keskustella uskovaisten kanssa. Yritetty on. Ja monesti.

Tikrun uskonasiat

Aika tulenarka threadi on tosiaan. ;) Niinkun täällä jo muutaman toimesta on toivotettu; antakaa kaikkien uskoa niinkuin tahtovat..peace...En myöskään näe mitään tarvetta todistaa millään "tieteellisillä faktoilla" uskoani suuntaan tai toiseen, koska tässähän on kyse USKON asiasta. Kerron vain miten itse uskon :)

Itse olen kristitty, ja rakastan Jumalaani, Jesus would always be my first love :haart: Ei tämä asia aina ole mun elämässä näin ollut, mutta Jeesus on mut pelastanut kuolemasta elämään ja rakastaa mua. Ja niin, nyt moni varmaan ajattelee että "mistä sä sen voit tietää, todista" -no mulle riittää usko siihen. Sinisilmäistäkö uskoa että Raamattu on kokonaan Jumalan sanaa, ehkä, mutta näin mä uskon, ja mulle henkilökohtainen suhde Jumalaan on tärkein asia. Ja mun elämässäni Jumala ansaitsee kaiken ylistyksen ja palvonnan. :worship:

Tiger Girl sanoi:
antakaa kaikkien uskoa niinkuin tahtovat..peace...

Voi kun tämä toimisi myös uskovaisten ihmisten osalta, jotka käännytystyöllään ovat tuhonneet kokonaisia kulttuureja. Harvemmin kenelläkään ei-uskovaisella on mitään ihmisen henkilökohtaista uskoa vastaan, mutta siinä vaiheessa kun alkaa tämä järjesteytynyt tuomitseminen ja tuputtaminen, niin on ihan ymmärrettävää ettei se kovin positiivisísta kuvaa anna.

Mutta kuten sanoit niin :piis: & :haart:.

On totta, että kristinuskon nimissä on tehty paljon julmuuksia historian saatossa. Kuitenkin haluan huomauttaa, että vertaaminen esim. ristiretkiin tai kulttuuri-imperialismiin on hieman köykäistä, koska silloin lähtöoletus on selvästi, että tämän päivän kristinusko on samanlaista kuin 600-vuotta sitten. Se, että kristityt tuntisivat jonkinlaista kollektiivista syyllisyyttä historian tapahtumista on mielestäni turhaa ja hedelmätöntä.
Detox ymmärrän myös hyvin, että kaikenlainen tuputtaminen ja tuomitseminen ottaa sua pannuun. Haluan kuitenkin muistuttaa, että kristittyjäkin on moneen junaan. Tuputtajat ja tuomitsijat ovat äänekäs vähemmistö, joka helposti leimaa suvaitsevaisen riviluterilaisen.
Rauhaa
¨
Gideon

Aleley sanoi:
Ja turha kirjoitella mitään otteita vanhasta testamentista, se kuuluu juutalaisuuteen. Osittain myös kristinuskoon, mutta uuden ja vanhan testamentin jumalhahmot ovat aivan erilaisia.

Mikä muuten takaa, ettei Jumala päätä huomenna julkistaa "Raamattu - Director's Cut" -versiota, johon on lisätty vielä uudempi testamentti? Jos kerran J voi muuttaa pelin säännöt yhden kerran täydellisesti, niin eiköhän se onnistu toisenkin kerran.

Agnostikko ja Zen-Budhalainen.

Kukaan ei ole vielä todistanut minulle vedenpitävästi, että jumala olisi olemassa. Jos joku ääni kertoisi minulle täysin tarkasti mitä minulle tulee tapahtumaan seuraavan 24 tunnin aikana niin sitten uskoisin kaikkivaltiaan jumalan olemassa oloon. Muussa tapauksessa jään odottomaan todisteita, joita yksikään kiihko uskovainen ei ole vielä esittänyt tai jumala. Sinällään en kiellä etteikö jumalaa voisi olla, mutta en todistamattomia harhaoppeja lähde kannattamaan ilman todisteita.

Zen-Buddahalainen taas olen sen takia, että se on ainoa järkevä oppi, joka keskittyy lähinnä itsekasvatukseen eikä tyrkytä oppejaan kuten kaikki muut "uskonnot" tekevät.

Tosin en kyllä hallitse kaikkia Zen-Buddhalaisuuden hyveitä. :kippis1:

Willie sanoi:
Onko koiralla buddhaluonto vai ei?
Sokea ei näe, aurinkoa, mutta onko se auringon vika?

Sanat eivät riitä kuvaamaan ihmeellistä koettua unta, mutta onko se sanojen vika?

Vastaus on kaksi kirjaiminen: Mu

detox666 sanoi:
Jos riittävän pitkälle mennään, niin jokaisesta käsityksestä voidaan tehdä uskon asia. Minun maailmankatsomus pohjautuu kuitenkin tällä hetkellä käsiteltävissä olevaan tietoon ja rationaaliseen ajatteluun.

Siis mitä? Niinhän se raamatun mukaan menee ja niin meille on aina opetettu. Ei tässä ole kyse mistään minun tulkinnastani.

Ei vaan kirja, joka perustuu faktoihin eikä olisi täynnä ristiriitoja.

Juutalaisuus, kristinusko. Sama mulle. Sitä paitsi kovasti tuntuvat uskovaisetkin ihmiset siteeravan vanhaa testamenttia. Mitä ne edes tekevät samoissa kansissa, jos niiden jumalkäsityksetkin eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Vanha testamentti on paha kirja kun siinä jumala niittä ihmistä kuin heinää. Noh, lakaistaan se piiloon ja ollaan hissukseen :rolleyes:.

1. Nyt ei ole kyse mistään pelkistä uskonasioista, vaan ihan siitä tosiasiasta että käsityksiä on monia ja sinun ei ole sen oikeampi kuin kenenkään muunkaan.

2. Niin raamatun mukaan menee myös moni muu aivan järjettömältä kuulostava teksti, joihin kirjaimellisesti uskovia et käsitä. En minäkään käsittää että miten voit sen muutaman pätkän raamatusta niin konkreettisesti.

3. Raamattupa on sellainen kirja että se vaatii vähän ajatusta, toisin kuin joku tietosanakirja josta kaiken voi lukea totena silloin kuin tarvitsee tai viitsii. Näin ollen vertasin sitä kolmikuvaiseen sarjakuvaan analyysin kera.

4. Itseasiassa, jos totta puhutaan niin vanha testamentti ei liity kristinuskoon mitenkään. Uuden testamentin juuret ovat vain vanhassa testamentissa, kuten kristinuskon juutalaisuudessa.

5. Äitisi on kusipää kuten kaikki muutkin lähimmäisesi. Se oli minun mielipiteeni eikä sen pitäisi provoisoida ketään, right?

6. Ja minua et lähde lokeroimaan miksikään uskovaiseksi taikka muuksikaan, joten ihan turhia "Yritetty on" "Ja monesti" kommentteja.

Jos suoraan sanotaan niin et eroa mitenkään noista "aivopestyistä uskovaisista" joita kohtaan sinulla näyttää jotain olevan vastaan. Jos luet nuo pari edellistä viestiäsi uudestaan, niin huomaat minkälaista paskaa suollat. Tuputtamista tuputtamisen jälkeen ja vielä lisää. On se kyllä kummallista miten yksikään tälläinen keskustelu ei pysy puhtaana kun jo sinne tulee joku satan666 kiihkon liekeissä kuittailemaan jokaiselle "omia" näkemyksiään.

Ja allekirjoituksessahan pitää vielä olla linkki sivustolle jossa voi erota kirkosta, jolle ei varmaan kukaan osaa ilman sinun neuvontaasi mennä, tuolle kaikelle pontta antamaan.

Demoritus sanoi:
Sokea ei näe, aurinkoa, mutta onko se auringon vika?

Sanat eivät riitä kuvaamaan ihmeellistä koettua unta, mutta onko se sanojen vika?

Vastaus on kaksi kirjaiminen: Mu

:)

Nyt on joku vetäny tennispallot nenään.

Aleley.
Sulla on mopo karannu niin pahasti käsistä, etten jaksa alkaa väittelemään sun kanssa. Etenkään kun noissa sun lausunnoissa ei ollu mitään pointtia, eikä varsinkaan tuoneet mitään uutta tähän keskusteluun.

Minä en ole tässä threadissa kertaakaan viitannut keneenkään yksilötasolla, toisin kuin sinä, joka aloit jakamaan henkilökohtaisuuksiin menevää kommenttia. Päinvastoin, totesin aiemmin, että jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa. Miten voit väittää minun tuputtaneen kenellekään mitään?

Saanko kysyä, että jos et ole uskovainen, niin miksi koet tämän sinun henkilökohtaiseksi missioksi? Tosta sun postauksesta, kaikessa epäselvyydessään, paistaa läpi sokea angsti, jonka vallassa se on kirjoitettu. Ja jos väität mun kirjoituksien olleen erityisen provosoivia, niin et selvästikään ole lukenut koko ketjua läpi.

GIDEON sanoi:
Haluan kuitenkin muistuttaa, että kristittyjäkin on moneen junaan.

Tiedossa on. Itsellänikin on pari uskovaista ystävää, jotka ovat ihmisinä erittäin hienoja ja hyvin tullaan toimeen, vaikka en heidän vakaumustaan käsitäkään :).

detox666 sanoi:
Nyt on joku vetäny tennispallot nenään.

Aleley.
Sulla on mopo karannu niin pahasti käsistä, etten jaksa alkaa väittelemään sun kanssa. Etenkään kun noissa sun lausunnoissa ei ollu mitään pointtia, eikä varsinkaan tuoneet mitään uutta tähän keskusteluun.

Minä en ole tässä threadissa kertaakaan viitannut keneenkään yksilötasolla, toisin kuin sinä, joka aloit jakamaan henkilökohtaisuuksiin menevää kommenttia. Päinvastoin, totesin aiemmin, että jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa. Miten voit väittää minun tuputtaneen kenellekään mitään?

Saanko kysyä, että jos et ole uskovainen, niin miksi koet tämän sinun henkilökohtaiseksi missioksi? Tosta sun postauksesta, kaikessa epäselvyydessään, paistaa läpi sokea angsti, jonka vallassa se on kirjoitettu. Ja jos väität mun kirjoituksien olleen erityisen provosoivia, niin et selvästikään ole lukenut koko ketjua läpi.

Tiedossa on. Itsellänikin on pari uskovaista ystävää, jotka ovat ihmisinä erittäin hienoja ja hyvin tullaan toimeen, vaikka en heidän vakaumustaan käsitäkään :).

Joo olet oikeassa, taisi hiiltyessä mennä ylilyönniksi koko homma. Vielä kun puolenyön aikoihin kirjoittaa niin lopputulos on selvä. Ei ollut tarkoitus ketään lähimmäistäsi lähteä haukkumaan, jutun pointti oli se että vaikka kuinka olisi mielipiteitä niin nekin saattaa joitakin pistää vihaksi. Ei välttämättä minua, mutta joitakin.

Angstia edellisessä postissa ei ollut tippakaan, mutta aika ala-arvoiseksi se kumminkin loppua kohden meni, sen myönnän. Niin tai näin, antaa threadin jatkua. Detox666 :kippis1:

Jos ottaa ykköset pois mun syntymäajasta jää jäljelle 666. :D

Uskonasioista sen verran että olisi varmaan pitemmän päälle terveellistä olla jonkin sortin uskovainen. Osaisi suhtautu lepposemmin asioihin tyyliin tutkimattomia ovat herran tiet eikä aina olisi syyttämässä muita tai itseään. Osaisi oikeesti antaa anteeksi ja eikä tuntisi vihaa tai muita negatiivisia tuontemuksia. Eikä murehtisi tulevaisuutta vaan eläisi päivän tyytyväisenä kerrallaan tietäen että joku korkeampi voima pitää meistä kyllä huolen. Materian perässä juoksemisen voisi korvata henkisillä asioilla. Ja vois sitten aikainaan kupsahtaa levollisin mielin kun tietää että pääsee taivaaseen tapaamaan kaikkia vanhoja tuttuja.

Eipä kuulosta pahalta ollenkaan. Tuolla uskoon tulomisella saattaisi olla pelkästään positiivinen vaikutus elämään. Täytyypä varmaan testata tätäkin vaikka en mä kyllä mihinkään ainakaan vielä usko. Enkä ole koskaan uskonutkaan vaikka ev. lut. seurakuntaan kuuluikin aikanaan 20 vuotta. Oli jotenkin etäistä tuo touhu. Pitäisiköhän kokeilla vaikka Jehovia seuraavaksi. Tai joku aasialainen juttu voisi sopia mun maailmankatsomukseen paremmin. Halmeellekin teki kuulemma hyvää uskoontulo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom