Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

demoni sanoi:
Siis uskonto/aate on usein pelkkä väline, ei motiivi.

Yleensä (lue: aina) tilanne on kuitenkin se, että uskonto tai ideologia on sodan, muun selkkauksen tai vainoamisen käytännössä toteuttaville motiivi. Ainoastaan takapiruille se voi olla väline.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
horroroso sanoi:
Yleensä (lue: aina) tilanne on kuitenkin se, että uskonto tai ideologia on sodan, muun selkkauksen tai vainoamisen käytännössä toteuttaville motiivi. Ainoastaan takapiruille se voi olla väline.

Kyllä mä heittäisin tuon uskonnon ja ideologian sekaan vielä ahneuden sekä itsekkyyden...jos nimittäin mietitään sotien/selkkausten motiiveja.

demoni sanoi:
Siis uskonto/aate on usein pelkkä väline, ei motiivi.

Näin voidaan kyllä sanoa, mutta en ymmärrä kuinka se pelastaa tilanteen. Sovitaan uskonnon olevan mopo. Kun mopo lähtee käsistä, se menee minne sattuu, vaikka onkin pelkkä väline.

Niin taikka jos sitten ihan vaan vituttaa niin paljon, että otetaan naapuriheimolta nirri pois? :hyper:

ringside sanoi:
Noh, ainakin sen niiniluodon artikkelin mukaan kvanttien väliset suhteet ovat itseasiassa ns. "propabilistinen kausaliteetti". Eli ne kvarkit, vai mitä vittua ne nyt oli, menee "mahdollisesti" paikasta a paikkaan b, mutta ei aina. Ne voi mennä myös paikkaan c, eli niiden liikkeitä ei pysty ennustamaan.

Eikös tämä todennäköisyysjakauman heittäminen hiukkasen positio-avaruuden ylle ole ihan standardikamaa. Eli ei mitään suuria Niiniluodon tai Enqvistin paljastuksia. Luultavasti tämän uskovaisfyysikon jumalan olemassaoloargumentti perustui johonkin muuhun. Esimerkiksi siihen, että todennäköisyyksiä voidaan helposti pistää konvergoimaan haluttuun suuntaan, kun sopivasti käännellään vipuja kokeessa (= jumala).
Kuka sanoi, että Jumala ei haluaisi heittää painotettua noppaa :) Jumalahan voi aivan hyvin tehdä huvikseen satunnaiskokeita.

N.O.Kummonen sanoi:
1. Voitko tämän threadin luettuasi vakavalla naamalla väittää, että uskonnottomat eivät puolusta näkemystään yhtä suurella vakaumuksella ja energialla.

2. Ei Jumalaan uskovan tarvitse maksaa kirkollisveroa, käydä kirkossa, pyrkiä käännyttämään kanssaihmisiä tai osata Raamattua sanasta sanaan saati sitten uskoa sitä sanasta sanaan.

3. ....uskovaiset ovat tahdottomia aivopestyjä hihhuleita jok'ikinen.

4. Mulle ei ainakaan ole uskonnotunneilla koskaan tuputettu uskoa.

1. Minun mielestä on arvokasta puolustaa vapautta luoda itse omat näkemyksensä, johtavat ne sitten uskoon tai johonkin muuhun.

2. Tuntuupa vaan monelle uskovaiselle olevan tärkeitä nuo asiat. Miksi jehovat käyvät ovellani? Miten on tulkittava se, että lainataan jotain raamatunkohtaa ja sanotaan "lue tämä jne.?" Uskovainen joka uskoo evoluutioteoriaan, ei ole oikea uskovainen ja joutuu HELVETTIIN.

3. Totuus on kuitenkin se, että uskovaiset ovat saastaisia limanuljaskoita, jotka saarnaisivat raamaatua ja tuomitsisivat ihmisiä helvettiin, ellei se olisi epäsopivaa yleisten käyttäytymissääntöjen mukaan. Tämä on jokaisen oikeasti uskovan uskonnollisen kehityksen huipennus.

4. Loppukevennys. Mulle on tuputettu uskoa. Hillittömin oli ehkä makkaratalon edustalla oleva mummo joka huusi värisevällää äänellä: "Tehkää parannus Jeesuksen nimessä". :)

Tuli mieleen ihan vitun hauska juttu.
Olin joskus vuonna commodore ja waspi tulossa jyväskylästä. Ennen Tamperetta olevalla seisakkeella tuli mummo istumaan siihen mun eteen. Pisti jonkun landolan siihen viereenä (oli pussissa) ja alkoi lukemaan Vartiotornia. Noh, tuli konnari ja kuulutti "Matkaliput vithulajänkältä nousseilta". Mummeli vaan kyräili silleen silmäkulmasta. Ei tehny mitään.
Mansessa kun oli meikäläisen vaihto, niin tokaisin mummolle, että "Onko se niin, että jos on Herran asialla, niin ei tarvitse ostaa matkalippua?"
Mummo menee ihan sekaisin ja sönkkää: "Juu, onhan minulla se tässä, mutta kun minä tuosta etsin LEIMAUSLAITETTA, niin ei siinä sellaista ollut juu ollenkaan..."

Ensin pelastettiin suutari Andersson, sitten suutari Pesonen ja suutari Petterson. HALLELUUUUJAAA synnistä pois - minun rumpuni pelastusta soi!

(Vai oliko se vartsari pelastusarmeijan lehti? vai oliko se "tiedonkantaja". No, yks vitun väli varmaan...)

Pertti 123 sanoi:
Ei saatana mä repesin. Miten tollasta shittiä voi kirjoittaa. Mun alkuunpaneva voima on kyllä ihan se harmaa tavara siellä korvien välissä. Kuten esim... ööö kaikilla muilla eläimillä.

Ja mikä ihmeen positiivinen. Ihminen tekee aina kaiken omien etujensa tavoittelemiseksi.

No joo toi on sen verran epäselvä toi lause, että sitä on varmaan turha ajatella liikaa.

Mutta siis se, että jumalaa ei ole olemassa pätee siihenkin, että mitään tollasta ei ole olemassa.

En tarkottanut mitään herraa pilven reunalla, vaan yleensäkkään minkään henkiolennon olemassa oloa. Meihin ei vaikuta mitkään "ulkopuoliset / sisäiset voimat", tai ei ainakaan muhun ;)

Et tainnu yhtään ymmärtää mun keloja...Kun puhutaan jostain näin abstraktista asiasta kuin Jumala tai uskonto niin ei sitä mun mielestä voi tuon tarkemmin määritellä. Ihmisen on aika vaikea käsittää käsittömiä asioita kuten kyseessä oleva aihe tai vaikkapa maailmainkaikkeus...

En tosiaan usko siihen että on yksi Jumalallinen ilmentymä vaan olen sitä mieltä että se , mikä uskonnoissa käsitetään hyväksi, positiiviseksi ja Jumailaiseksi on joka tilanteessa siinä mielessä läsnä, että aina voi tehdä hyviä ja huonoja päätöksiä ja valintoja...

Positiiviset valinnat ja ajatukset kertantuu postitiivisina ilmiöinä ja päinvastoin..Ei tästä tarvii kenenkään vetää hernettä nenään, eihän nämä ole mitään sen enempää kuin allekirjoittaneen ajatuksia.

Pertti 123 sanoi:
Mutta siis se, että jumalaa ei ole olemassa pätee siihenkin, että mitään tollasta ei ole olemassa.

En tarkottanut mitään herraa pilven reunalla, vaan yleensäkkään minkään henkiolennon olemassa oloa. Meihin ei vaikuta mitkään "ulkopuoliset / sisäiset voimat", tai ei ainakaan muhun ;)

Vielä tosta sen verran, että en minäkään ole valmis luovuttamaan / uskomaan "kohtaloa" kenenkään ulkopuolisen voiman ohjailtavaksi vaan olen sitä mieltä, että sitä mitä kylvää niin takuulla niittää, eli itse on teoistaan vastussa.

Suurin epäitsekkyys on siis mun mielestä viimekädessä itsekkyyttä ja oman edun mukaista, jota kannattaa tavoitella ihan yksilötasollakin. Siis yksinkertaisimmillaan se on sitä, että jos hymyilet vastaantulijalle niin se hymyilee sulle suurella todennäköisyydellä takaisin. Tai käyttäydyt asiallisesti ja kohteliaasti niin huomaat, että ihmiset tekevät samoin sinua kohtaan pääsääntöisesti.

Eli kun jakaa omaa hyvää muille niin saa itse enemmän vielä takaisin. Tämä on minusta asian ydin. Kaikista pääuskonnoista tuo ajatuis löytyy vahvana, mutta on vähän unohtunut Raamattujen ja Koraanien versioijien tulkintojen sekaan.

skeema sanoi:
Eikös tämä todennäköisyysjakauman heittäminen hiukkasen positio-avaruuden ylle ole ihan standardikamaa. Eli ei mitään suuria Niiniluodon tai Enqvistin paljastuksia. Luultavasti tämän uskovaisfyysikon jumalan olemassaoloargumentti perustui johonkin muuhun. Esimerkiksi siihen, että todennäköisyyksiä voidaan helposti pistää konvergoimaan haluttuun suuntaan, kun sopivasti käännellään vipuja kokeessa (= jumala).
Kuka sanoi, että Jumala ei haluaisi heittää painotettua noppaa :) Jumalahan voi aivan hyvin tehdä huvikseen satunnaiskokeita.

Yrittäessään puolustella teoriaansa piilomuuttujista Einstein sanoi vastoin parempaa tietoaan, "God does not play dice with the universe."
Myöhemmin Joseph Ford korjasi tämän muotoon "Not only does God play dice, but they are loaded."
Hawkingin sanomaa taas on seuraava, "Not only does God play dice, but he sometimes throws them where they cannot be seen."

No entäpä jos olisi monta jumalaa ja monta maailmankaikkeutta? Putoaisiko ihmisten keksimältä kristinuskolta silloin pohja pois vai olisiko edelleen paikallaan palvoa tätä meidän linnunradan jumalaa?

:)

protsku sanoi:
No entäpä jos olisi monta jumalaa ja monta maailmankaikkeutta? Putoaisiko ihmisten keksimältä kristinuskolta silloin pohja pois vai olisiko edelleen paikallaan palvoa tätä meidän linnunradan jumalaa?

apina sanoi:
No entäpä jos ei olisi yhtäkään jumalaa ja olisi monta harhaoppinutta? Putoaisiko ihmisten keksimältä kristinuskolta silloin pohja pois vai olisiko edelleen paikallaan palvoa tätä meidän keksimäämme jumalaa?

apina sanoi:
No entäpä jos olisi omat jumalat sodalle, rakkaudelle, viinille, vauraudelle, musiikille, runoudelle ja manalalle? Putoaisiko ihmisten keksimältä kristinuskolta silloin pohja pois vai olisiko edelleen paikallaan palvoa tätä "meidän aikamme Jumalaa"?

:thumbs:

En tiedä onko tällainen ajatus jo tullut tänne, mutta onko kukaan miettinyt mistä kaikki on lähtösin, maailmankaikkeus.. kaikki.

Siis jos vaikka ajatellaan että koko avaruus lukuisine galakseineen on vain mömmö jonkun jättiläisen palautusjuomapurkin kannessa, ja tämä jättiläinen taas asuisi jollain planeetalla siellä omassa isommassa maailmassaan ja tuo planeettaa taas sijaitsisi siellä toisessa avaruudessa jne. Niin mihin tuo sitten loppuu? Ja mistä kaikki on tullut?
Kun eihän mikään synny yhtäkkiä itsekseen. Oisko tähän vaikka luontevin selitys Jumala. Hmm.. menee yli hilseen...

ojuni sanoi:
En tiedä onko tällainen ajatus jo tullut tänne, mutta onko kukaan miettinyt mistä kaikki on lähtösin, maailmankaikkeus.. kaikki.

Siis jos vaikka ajatellaan että koko avaruus lukuisine galakseineen on vain mömmö jonkun jättiläisen palautusjuomapurkin kannessa, ja tämä jättiläinen taas asuisi jollain planeetalla siellä omassa isommassa maailmassaan ja tuo planeettaa taas sijaitsisi siellä toisessa avaruudessa jne. Niin mihin tuo sitten loppuu? Ja mistä kaikki on tullut?
Kun eihän mikään synny yhtäkkiä itsekseen. Oisko tähän vaikka luontevin selitys Jumala. Hmm.. menee yli hilseen...

Tuohon ei kenellekään ole selitystä.. Tai on varmaan monella, mutta totuutta ei varmasti ikinä tiedetä..
Hmm.. Mistä sitten Jumala on tullut ja koska? :D

Ajattelemaanhan tässä on alettava, kun seuraavia miettii tämän threadin ansiosta, kieltämättä kuitenkaan laulusolisti/kirjailija A.W. Yrjänän runojen, tekstien ja ajatuksien osaa. Seuraavan väsyneenä kirjoitetun pohdiskelman ei ole tarkoitus päteä millään tavalla eikä olla provosoiva, en arvostele kenenkään elämänkatsomusta millään tavalla.

Ei ihminen tule koskaan ymmärtämään mitään niin suurta käsitettä kuin Jumala, turhaa te yritätte löytää absoluuttista totuutta mistä mikin johtuu. Keskustellahan toki saa :). Ja Jumalaa ei tulla ymmärtämään minkään mahdin tieteillä eikä taiteilla, ei nyt eikä miljoonan vuoden kuluttua. Myö ja ajatuksemme ollaan fyysistä ja käsite "Jumala" on eteeristä.

Ja mitä nyt olen tässä pienen tovin ajatellessa viettänyt, tulin johtopäätökseen että myö ollaan kirkkoja ja siellä ne hyvät ja pahat teot asuu, olimme sitten henkeen ja vereen ateisteja tai mitälie shamaaneita. Kuten myös Saatana sisällämme, voimana Jumalan rinnalla.

Lähden tästä lukemaan tietoa kreatiinista, pitäkää ajatukset vuolaina :).

edit. Kiteytettynä siis: Konkretiat pois, eläkäämme miten sisäinen kirkkomme sallii. Jos joku tarvii sen rinnalle sitä isoa kivitemppeliä, jonka suuressa tornissa on kello ja risti niin mikäs siinä.

Raven sanoi:
Tuohon ei kenellekään ole selitystä.. Tai on varmaan monella, mutta totuutta ei varmasti ikinä tiedetä..
Hmm.. Mistä sitten Jumala on tullut ja koska? :D

Josta päästään siihen isoon kysymykseen...
Mitä v****a ME IHMISET täällä telluksella tehdään?

Hmm.. Mistä sitten Jumala on tullut ja koska?

Tai mikä se on? jne...
Mitä on kuolema tai sen jälkeen?
Ymmärrän uskontoja sen takia, että tämä kysymys voi olla hyvinkin vaikea monelle ihmiselle. Uskonnolla helpotetaan ihmisen taakkaa/ajattelua ja on helpompi ymmärtää/lähestyä kuolemaa kun sen koittaessa uskoo johonkin...

Maailmankaikkeus on toinen rajaton olemus, kuinka paljon on elämää muualla? mikä on sen muoto? yleensä elämän tarkoitus? Olemmeko osa suurempaa kokonaisuutta, jota jumal hahmoilla yritetään selittää vaiko pelkkä laji, jonka päätarkoitus on vain lisääntyä ja elää oma aikansa ja kuolla sukupuuttoon.
Vai onko ihminen oman mahdottomuutensa uhri...kuolema kuittaa univelat mutta kertooko se totuuden tästä kaikesta...
Niitä ihmetellessä huitasenkin tästä protskurinkin iltapalaksi :D

Hah, nytpäs alkoikin hävettämään. Tuli lukastua tuo äskinen ajatelma läpi ja turhan vakavaksihan se meni, varsinkin kun sisältö on tuollaista 5min siirappia. Ehkä tuosta nyt jollekkin selveni ripaus ajatusmaailmastani(minulle ei selvennyt vieläkään).

Mitäpä sitten jos saisimmekin tietää että ei ole muuta elämää, ei jumalia vain me ihmiset tässä ja nyt...kotiplaneetta maa joka ehtyy ehtymistään..lopullinen tarkotus olis, että lisäännymme ja jatkamme sukua, moni olisi odottanut enemmän..ehkäpä juuri sitä ,että olemme osa suurempaa tietoisuutta jota emme vielä ymmärrä...siinä vois itekki vähä aikaa olla hiljanen poitsu :)
Tuntus kaikki alussa varmaankin turhalta kun odotukset oli isot..

Hah, nytpäs alkoikin hävettämään. Tuli lukastua tuo äskinen ajatelma läpi ja turhan vakavaksihan se meni, varsinkin kun sisältö on tuollaista 5min siirappia. Ehkä tuosta nyt jollekkin selveni ripaus ajatusmaailmastani(minulle ei selvennyt vieläkään).

Eiköhän tähän treadiin ole tervetulleet kaikenlaiset ajatukset ja arvoitukset ,arvostelkoot kuka tahtoo... :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom