Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

kno sanoi:
Mielenkiintoista on se, että Darwin itse sanoi; Jos välimuotoja ei löytyisi, voitaisiin hänen teoriansa kumota vääränä.

Tässähän tämä falsifiointiperiaate juuri tulee ilmi. Tieteellinen teoria on väärä, kun se voidaan osoittaa vääräksi. Tuo mainitsemasi tapa olisi yksi keino osoittaa teoria vääräksi.

Olen kai oikeutettu mielipiteeseeni. Saan kai olla uskomatta keskeneräiseen teoriaan.

Tottakai :)

Mitenkäs painovoimateoria? Gravitoneja ei käsittääkseni vielä ole löydetty mutta silti uskot painovoimateoriaan, vaikka sekin on puutteellinen teoria?

Huhhuh. Ymmärrä toki, että en ole kreationistikaan. Onko sitä vaikea ymmärtää?

Ymmärrän toki. Kumma vaan, että tätä raamatun luomisteoriaa tarjotaan niin kovasti modernin synteesin tilalle, evokriitikoiden toimesta. Mutta koska et ole kreationisti niin siitä ei tarvitse jauhaa sen enempää. :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kno sanoi:
Olen kai oikeutettu mielipiteeseeni. Saan kai olla uskomatta keskeneräiseen teoriaan.

Erästä palstan ajattelevaa kirjoittajaa lainatakseni:
Nat_Ural sanoi:
Uskonnot ovat hyviä asioita niille, jotka haluavat uskoa johonkin sokeasti. Sokea usko on eräs inhimillisistä tarpeista, jota ei tarvitse hävetä sen enempää kuin paskalla käyntiä :)
..joten älä sinäkään häpeä itseäsi, teen sen puolestasi.

kekexx sanoi:
Lampaista saadaan myös villaa ja sitten ne teurastetaan, eli ihminen on viisaimmillaan hyväksikäytettynä ja herkullisena ihmispaistina.

Olipas nokkelasti käännetty koko asia ylösalasin. Kun Jeesuksen persoonaan tutustuu Raamatun kautta, ja kun se kuoli Rakkaudesta ihmisten takia, niin tuskimpa se lampailla tota tarkoitti.

Tässä yks linkki missä joitain tieteeseen ja evoluutioon liittyviä asioita:

http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/evoluutio/index.htm

No Raamatun luomiskertomus kertoo miks me ollaan täällä. Ihminen rikko Jumalaa vastaan, eli lankes ainooseen mahdolliseen syntiin ja teki sen yhden ainoan asian mitä Jumala pyys ettei se tekis. Sit ihminen ajettiin paratiisista pois maailmaan, ja syntiinlankeemuksen mukana elämästä tuli vaikeeta. Eihän toi vastaakkaan mihinkään yksityiskohtaan, mutta toi vastaa siihen olennaiseen kysymykseen "miks mä oon täällä ja mitä tän jälkeen tulee?"

-K- :david:

Kynäniska80 sanoi:
No Raamatun luomiskertomus kertoo miks me ollaan täällä. Ihminen rikko Jumalaa vastaan, eli lankes ainooseen mahdolliseen syntiin ja teki sen yhden ainoan asian mitä Jumala pyys ettei se tekis. Sit ihminen ajettiin paratiisista pois maailmaan, ja syntiinlankeemuksen mukana elämästä tuli vaikeeta. Eihän toi vastaakkaan mihinkään yksityiskohtaan, mutta toi vastaa siihen olennaiseen kysymykseen "miks mä oon täällä ja mitä tän jälkeen tulee?

Mutta miks just raamatun luomis kertomus olisi totta. Eikö esim. hindujen tarinat voi olla totta, tai vaikka haitilaisen voodoo papin jorinat. Tosin myös kalevala on erittäin vakuuttava kertomus maailman synnylle. Eli pointti on se että maailmassa on liikaa uskontoja jotta olisi järkevää olettaa minkään niistä olevan oikea. Uskonnot ovat vain ihmisten kehitelmiä koska eivät halua myötään omaa kuolevaisuuttaan. Sen lisäksi uskonnolla pystyy hallitsemaan ihmisiä paremmin kuin millään muulla keinolla. Vai kuinka moni on valmis kuolemaan rahan takia? Uskonnon takia voi kuolla, esim. itsemurha pommittajat.

Eletään vaan tätä päivää eikä mietitä liian vaikeita! Joku uhraa elämänsä vaikkapa filosofian pohtimiseen, julkaisee ehkä pari kirjaa - kuka niitä tuherruksia lukee enää 100 vuoden kuluttua?

;)

Kynäniska80 sanoi:
No Raamatun luomiskertomus kertoo miks me ollaan täällä. Ihminen rikko Jumalaa vastaan, eli lankes ainooseen mahdolliseen syntiin ja teki sen yhden ainoan asian mitä Jumala pyys ettei se tekis. Sit ihminen ajettiin paratiisista pois maailmaan, ja syntiinlankeemuksen mukana elämästä tuli vaikeeta. Eihän toi vastaakkaan mihinkään yksityiskohtaan, mutta toi vastaa siihen olennaiseen kysymykseen "miks mä oon täällä ja mitä tän jälkeen tulee?"

Aikoinaan kartoitettiin ala-asteen opettajien luonnontieteellistä osaamista ja opetusta. Tulokset olivat, sanoisinko, melko masentavia. Anyway, eräs opettaja selitti esimerkiksi yön ja päivän vaihtelut oppilaille sillä tavoin, että 'aivan kuten ihmisetkin, niin aurinko menee illalla nukkumaan ( --> yö) ja sitten se taas aamulla nousee ylös (--> päivä)'. Minusta tuo sinun esittämäsi malli siitä 'miks sä oot täällä' on yhtä vakuuttava.

protsku sanoi:
Eletään vaan tätä päivää eikä mietitä liian vaikeita! Joku uhraa elämänsä vaikkapa filosofian pohtimiseen, julkaisee ehkä pari kirjaa - kuka niitä tuherruksia lukee enää 100 vuoden kuluttua?

;)

Minua ainakin kiinnostaa lukea tuollaisia teoksia.

AKT sanoi:
Kynäniska80 sanoi:
No Raamatun luomiskertomus kertoo miks me ollaan täällä. Ihminen rikko Jumalaa vastaan, eli lankes ainooseen mahdolliseen syntiin ja teki sen yhden ainoan asian mitä Jumala pyys ettei se tekis. Sit ihminen ajettiin paratiisista pois maailmaan, ja syntiinlankeemuksen mukana elämästä tuli vaikeeta. Eihän toi vastaakkaan mihinkään yksityiskohtaan, mutta toi vastaa siihen olennaiseen kysymykseen "miks mä oon täällä ja mitä tän jälkeen tulee?
Mutta miks just raamatun luomis kertomus olisi totta. Eikö esim. hindujen tarinat voi olla totta, tai vaikka haitilaisen voodoo papin jorinat. Tosin myös kalevala on erittäin vakuuttava kertomus maailman synnylle. Eli pointti on se että maailmassa on liikaa uskontoja jotta olisi järkevää olettaa minkään niistä olevan oikea. Uskonnot ovat vain ihmisten kehitelmiä koska eivät halua myötään omaa kuolevaisuuttaan. Sen lisäksi uskonnolla pystyy hallitsemaan ihmisiä paremmin kuin millään muulla keinolla. Vai kuinka moni on valmis kuolemaan rahan takia? Uskonnon takia voi kuolla, esim. itsemurha pommittajat.

No hinduilla on tuhat eri Jumalaa, nehän palvoo lehmiä ja apinoitakin... hinduilla on niinkun sanoit noita tarinoita ja uskomuksia joka lähtöön enkä oo siitä sunnasta kuullut mitään fiksua mikä selittäis miks ihminen on millanen on yms. Voin myös myöntää etten ole liiemmin muihin uskontoihin perehtynt sillä uskon että totuus on tässä. Mulla on nyt aika paljon hegellisiä kokemuksiakin ihan Pyhän Hengen läsnäolosta, Jumalan johdatuksesta yms. yms. niiden jälkeen mun on vaikea kyseenalaistaa mun uskoa, vaikka mäkin inhimillisyydessäni sitä joskus teen.

Islamistakaan en tiedä kun sen verran että ei oo kovin fiksu niiden Jumala kun se sallii tappamisen tietyissä tapauksissa niinkun Muhammed tappo porukkaa kun siltä loppu rahat kesken. Sen lisäks se perustuu tekoihin, eli jos teet yli puolet hyvää niin pääse taivaaseen - sun ajatuksilla ei oo niin väliä. Taivaaseen pääsee vaan miehet, ja jokainen mies saa taivaassa oliks nyt 7 enkelikasvoista neitsyttä joita ne sit siellä pääsee rossaamaan.... Eli voin vaan sanoa että vaikka toi uskonto olis totta, niin mä mieluummin menisin helvettiin kun noitten taivaaseen.

En osaa paljoa noista Voodoista sanoa kun vaan että aika sairaalta koko homma vaikuttaa. Raamatun luomiskertomus selittää mulle miks ihmiset on yleisesti jollain tavalla perseestä. Petetään, halutaan rahaa ja tehdään sen eteen mitä vaan, valehdellaan.... On pedofiileja, vaimon hakkaajia, juoppoja, perverssejä ja kaikista noista Raamattu puhuu yli 2000 vuotta vanha kirja.
Kaiken mitä oon kuullu ja kokenu perusteella voin sanoa että Raamattu on musta viisain mahdollinen kirja. Sen lisäksi se on kaunein ja oikeudenmukaisin.
Vaikka en olis uskossa niin jos miettisin millanen Jumala on, niin voisin kuvitella sen olevan viisas - ja mä olen ymmärtänyt sen että Rakkaus on kaiken viisauden lähde. Rakkaus täyttää kaiken hyvän. Kaikki minkä teet rakkaudessa on aina hyvää, ja Raamattu sanoo "Jumala on rakkaus".

indigof73 sanoi:
Aikoinaan kartoitettiin ala-asteen opettajien luonnontieteellistä osaamista ja opetusta. Tulokset olivat, sanoisinko, melko masentavia. Anyway, eräs opettaja selitti esimerkiksi yön ja päivän vaihtelut oppilaille sillä tavoin, että 'aivan kuten ihmisetkin, niin aurinko menee illalla nukkumaan ( --> yö) ja sitten se taas aamulla nousee ylös (--> päivä)'. Minusta tuo sinun esittämäsi malli siitä 'miks sä oot täällä' on yhtä vakuuttava.

Niinkun mä oon aiemmin sanonu usko on sydämen viisautta kykyä nähdä typeryyden ja hulluuden yli. Sä et ole uskossa mä olen. Lue huvikses Uusi Testamentti rukoile kuukausi ja käy muutama kerta kirkossa. Etsi huvikses niinkun Raamattu sanoo "etsivä löytää" ja tuu sitten sanomaan että et oo mitään löytänyt. Suuri osa joka Kristinuskoa arvostelee ei oo sitä ikinä tutkinu. Jos elämän tarkotus kiinnostaa oikeesti, niin sillon te ootte valmiit uhraamaan siihen aikaa.

Kynäniska80 sanoi:
Jos elämän tarkotus kiinnostaa oikeesti, niin sillon te ootte valmiit uhraamaan siihen aikaa.

Elämän tarkoitus on lisääntyminen ja jälkeläisistä huolehtiminen. Kaikki muu on ylimääräistä kuorrutusta.

Kynäniska80 sanoi:
"Jumala on rakkaus".

Käys sanomassa tuo esim Jammu Siltavuoren raiskaamien ja polttamien pikkutyttöjen vanhemmille, jotka kärsivät sinun rakastavan jumalasi tahdon tähden lopun ikää, Jammu taas porskuttaa menemään vieläkin ilman sen kummempia tuskia. Jos jumala olisi olemassa, ei maapallolta sadistisempaa olentoa löytyisi, sitäkö pitäisi vielä palvoa, never!

Jossain sanottiin hyvin, "jumala kidutti ja ristiinnaulitutti oman poikansa, en voisi kuvitella mitä hän tekisi minulle".

Mike sanoi:
Jossain sanottiin hyvin, "jumala kidutti ja ristiinnaulitutti oman poikansa, en voisi kuvitella mitä hän tekisi minulle".

Raamatussa kuitenkin sanotaan että Jeesus kuoli meidän ihmisten syntien takia? Olen myös ymmärtänyt niin että kaikki maailmassa oleva paha ei tapahdu suinkaan sen takia että joku ihmistä korkeampi voima sen sallii vaan siksi että tuo alakerran sarvipää riehuu aikansa ennen maailman loppua...

Tosin jos sitten ajatellaan että ihmiskunta kärsii sodista ja muista julmuuksista ehkä vielä tuhansia vuosia niin on siinä paratiisin odottamista sitten.

:eek:

Mike sanoi:
Käys sanomassa tuo esim Jammu Siltavuoren raiskaamien ja polttamien pikkutyttöjen vanhemmille, jotka kärsivät sinun rakastavan jumalasi tahdon tähden lopun ikää, Jammu taas porskuttaa menemään vieläkin ilman sen kummempia tuskia. Jos jumala olisi olemassa, ei maapallolta sadistisempaa olentoa löytyisi, sitäkö pitäisi vielä palvoa, never!

Jeeus kuoli ihmisten syntien takia ja välitti ihmisistä vielä sillon kun ihmiset oli syntisiä. Ton suurempaa rakkautta ei ole kun kuolla toisen puolesta - Jeesus teki sen vapaaehtoisesti.

Toi että on olemassa raiskaajia ja pedofiileja ja sotia puhuu vaan sen puolesta että Raamattu on totta. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, siihen kuului se että ihminen sai oman vapaan tahdon. Ihmisen vapaa tahto kuvastuu synteinäkin maailmassa. Jos Jumala pysäyttäis jokaisen raiskaajan, niin sillon ihminen olis koira jota sen isäntä vetäis narussa, sellanenko haluisit olla?

Alunperin ei ollut rakotus että raiskaajia olis edes olemassa, sen aiheutti syntiinlankeemus ja se että ihminen erotettii Jumalan yhteydestä, eli siinä samassa ihminen erotettiin Rakkaudesta. Jokainen raiskaaja saa kyllä tuomoinsa Jumalan edessä ja muistakaa se että elämä on hyvin lyhyt, ikuisuus Jumalan luona pitkä - eli tän ajan kärsimykset ei oo mitään verrattuna siihen mitä on odotettavissa Jumalan luona.

Jumala on rakkaus, ja rakkaudessa on hyvä elää. Ihmiset ymmärtää rakkauden välillä vähän väärin, joten tässä vielä Raamatun antama määritelmä:

Rakkaus on kärsivällinen,
rakkaus on lempeä.
Rakkaus ei kadehdi,
ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti,
ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu,
ei muistele kärsimäänsä pahaa,
ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa.
Kaiken se kestää, kaikessa uskoo,
kaikessa toivoo, kaiken se kärsii.
Rakkaus ei koskaan katoa.
Mutta profetoiminen vaikenee,
kielillä puhuminen lakkaa, tieto käy turhaksi.
Tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista,
mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa.
Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi,
minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset.
Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen
mikä kuuluu lapsuuteen.
Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta,
kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin.
Nyt tietoni on vielä vajavaista, mutta kerran se on täydellistä,
niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee.
Niin pysyvät nämä kolme:
usko, toivo, rakkaus.
Mutta suurin niistä on rakkaus.

Ensimmäinen kirje Korinttilaisille 13:4-13

Niin ja Mike, musta on hienoa että sä etsit totuutta. Moni ihminen ei edes välitä, mutta kun katsoo monta kertaa sä ot postannu tänne, niin huomaa että aihealue kiinnostaa sua. Raamattu sanoo "Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan" - jatka samaan malliin ja käytä myös sydäntä järjen ohella.

-K-

Kynäniska80 sanoi:
.
Kaiken mitä oon kuullu ja kokenu perusteella voin sanoa että Raamattu on musta viisain mahdollinen kirja. Sen lisäksi se on kaunein ja oikeudenmukaisin.
Vaikka en olis uskossa niin jos miettisin millanen Jumala on, niin voisin kuvitella sen olevan viisas - ja mä olen ymmärtänyt sen että Rakkaus on kaiken viisauden lähde. Rakkaus täyttää kaiken hyvän. Kaikki minkä teet rakkaudessa on aina hyvää, ja Raamattu sanoo "Jumala on rakkaus".

Eli sä voit sanoa että se on viisain kirja. Sun ei sitä tarvi todistella mitenkään, riiittää vain kun sanot että sä uskot niin. Ja joku toinen on mielestään yhtä oikeassa uskoessaan koraaniin. Ja se joka uskoo koraaniin on mielestään oikeassa ja sinun jumalasi tuntuu hänestä aivan naurettavalta. Riippuu täysin kulttuurista mihin uskoo. Ei vaan mahdu mun päähän miks just länsimainen uskonto olisi totta. Miksi se ei yhtä hyvin voisi olla islam.

Kristinusko on juutalaisuudesta lähtöisin ja käsittääkseni olen suomalainen. En siis voi olla kristitty. Hieman muutakin kuin sarjakuvia lukeneena voin kertoa että Raamatun (vt) tarinoista erittäin suuri osa on plagiointia Gilgamesh eepoksesta, kuten mm. Nooan arkki.
Kuolemanpelko saa ihmisen uskomaan kaikkea höpöä rakastavasta jumalasta ja kuinka hän välittää lässyn lässyn... Lähi-idän uskonnot eivät ole tuoneet muuta kuin pahaa tähän maailmaan.

Ikinä en ole tajunnut mikä lähi-idän uskonnoissa kiinnostaa pohjoisen ihmistä. Minulle jumaluutta edustavat ukkonen, salamat ja puiden humina. Ne ovat jotain ihmistä suurempaa.

Nostradamus muuten oli ennustanut koko pohjolana palaavan jonain päivänä pakanuuden aikaan. Tiedä sitten tuosta (kuka nyt sitten uskoo ennustuksiin...), mutta esim. Islannissa asatrulla on jo virallinen asema.

Ps. pikkuinen filosofinen juttu, joka todistaa että kaikkivoipaa jumalaa ei ole.

"Voiko jumala luoda niin ison kiven, että ei itse jaksa nostaa sitä?"

Siinäpä se. Nyt lähden metsään rasvanpolttolenkille ja juttelemaan puille. :)

Kynäniska80 sanoi:
Niin ja Mike, musta on hienoa että sä etsit totuutta. Moni ihminen ei edes välitä, mutta kun katsoo monta kertaa sä ot postannu tänne, niin huomaa että aihealue kiinnostaa sua. Raamattu sanoo "Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan" - jatka samaan malliin ja käytä myös sydäntä järjen ohella.

-K-

Voi jeesus, montako kertaa elämässä olen tuonkin paskalauseen kuullut. Miksi uskovaiset aina aliarvioivat ateisteja? Tuo on niin säälittävää, se että en ymmärrä miten kukaan voi uskoa satuolentoihin, EI TODELLAKAAN meinaa sitä että etsisin jotain suurempaa voimaa.

Mitä tulee tuohon talutushihnaan, niin koira on se, joka matelee ja nöyristelee olemattoman edessä ja antaa päättömän kirjan viedä kuin pässiä.

Oman itsensä herra ei etsi, vaan ELÄÄ!

Mike sanoi:
Kuitenkin pääpiirteittäin tiede on selittänyt varsin loogisesti elämän synnyn.

Etsä viitsisitsä selittää? Miten se elämä on syntynyt? Mie oon maalta niin en mie voi tajuta.

Mike sanoi:
Voi jeesus, montako kertaa elämässä olen tuonkin paskalauseen kuullut. Miksi uskovaiset aina aliarvioivat ateisteja? Tuo on niin säälittävää, se että en ymmärrä miten kukaan voi uskoa satuolentoihin, EI TODELLAKAAN meinaa sitä että etsisin jotain suurempaa voimaa.

Mitä tulee tuohon talutushihnaan, niin koira on se, joka matelee ja nöyristelee olemattoman edessä ja antaa päättömän kirjan viedä kuin pässiä.

Oman itsensä herra ei etsi, vaan ELÄÄ!

Joo, mul on vähän sellanen fiilis että oon aikalailla kaiken basicin ja olennaisen kirjottanu mun viesteissä, joten pitäs varmaan mennä lifee, eikä hinata täälä netissä näin paljoa. Tohon ylläolevaan lainaukseen vielä sen verran että mä en aliarvioi ketään vaan kaikkia ihmisiä itseni mukaan lukien. Kun kokee löytäneensä totuuden, niin sillon lähtökohtana on että muut teoriat kun Raamattu on väärässä, koska voi olla vaan yksi totuus.

No, koira voi olla myöskin se joka seuraa omia syntejään ja ei omassa ylpeydessään suostu nöyrtymään Jumalan edessä ja tunnustamaan omia syntejään ja virheitään. Toi nöyryys on vaatinut multakin suunnattomia ponnisteluja. Sitäpaitsi Jumalaan luottamus on hyvin vapauttava kokemus ja se kun pääsee irti omista synneistään vapauttaa vaan lisää, joten mä en yhdy tohon että uskova olis pässi hihnan päässä, vaan enemmänkin sellanen nöyrä lammas ja Jeesus siinä paimena niinkun Raamattukin sanoo. On kivaa olla nöyrä Jumalan lapsi.

GG tää tais olla tässä, asioista voi väitellä loputtomiin mut niinkun sanoin eiköhän tossa tullu jo aika paljon puhuttua.

Äijä sanoi:
Etsä viitsisitsä selittää? Miten se elämä on syntynyt? Mie oon maalta niin en mie voi tajuta.

Evoluutioteoriasta jotakin mennyt ohitse? Eiköhän se sieltä ihan mikrobitasolta ole lähtenyt, tietkö mikrobit on semmoisia sairaan pieniä eliöitä ju nou? Ääh antaa olla, maalainen uskovainen, voiko olla enää pahempaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom