Maailman suurimpia koneita!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ironchef
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hakkuukoneet toimii kai hyvin kun maasto on suht tasaista, korkeuserot ovat maltillisia ja raivattavat rungot tietynpaksuisia. Suomen oloissa siis sopivaa.

Kalliovuorten rinteillä asia on hieman eri. Puuiden halkaisupinta-ala on suomen suurimpiin runkoihin verrattuna 10-kertainen ja kun sellaisia on haettava jyrkänteeltä ei tee harvesterilla mitään. Myös teiden rakentaminen on hieman haastavampaa ja olennainen osa työtä.

Tulikohan tohon jo vähä Ameriikan lisää? :D Ei siin telkkarisarjassa ainakaan kaikki puut mitään reilusti metrisiä ollu halkaisijaltaan.. Kyllä jenkeissä perinteet puunkorjuussa pakottaa jo tohon vinssihommaan.. muita vaihtoehtojan ei edes ole :rolleyes: ja miks ne puut pitää kiskoa sinne mäen päälle? Edellisellä hakkuullahan joskus 30-luvulla rakensivat rautatietä sinne soliin ja vetivät puita alaspäin rinteiltä..
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tulikohan tohon jo vähä Ameriikan lisää? :D Ei siin telkkarisarjassa ainakaan kaikki puut mitään reilusti metrisiä ollu halkaisijaltaan.. Kyllä jenkeissä perinteet puunkorjuussa pakottaa jo tohon vinssihommaan.. muita vaihtoehtojan ei edes ole :rolleyes: ja miks ne puut pitää kiskoa sinne mäen päälle? Edellisellä hakkuullahan joskus 30-luvulla rakensivat rautatietä sinne soliin ja vetivät puita alaspäin rinteiltä..
Onhan noita sellasia "tilttaaviakin" koneita jotka telaketju malleina menevät jo ihan järkyttävissä rinteissäkin. Pikaisella googletuksella john deerelläkin näyttäisi riittävän vehkeet yli 80senttisille rungoille ja jos se nyt ihan talousmetsää kumminkin on niin pakkoko sen on antaa kasvaa ihan järjettömän kokoiseksi. Kyllä ne jenkit vaan tykkäävät äijäillä porukalla sielä metsässä sahoineen :D
 
Tulikohan tohon jo vähä Ameriikan lisää? :D Ei siin telkkarisarjassa ainakaan kaikki puut mitään reilusti metrisiä ollu halkaisijaltaan.. Kyllä jenkeissä perinteet puunkorjuussa pakottaa jo tohon vinssihommaan.. muita vaihtoehtojan ei edes ole :rolleyes: ja miks ne puut pitää kiskoa sinne mäen päälle? Edellisellä hakkuullahan joskus 30-luvulla rakensivat rautatietä sinne soliin ja vetivät puita alaspäin rinteiltä..

Kenties tuli vähän ameriikanlisää. Tuo 10-kertainen halkaisupinta-ala tuli siitä kun ajattelee suomalaisen talousmetsän maks noin puolimetristä halkaisiaa ja ohjelmassa moni puu oli lähemmän kaksimetrinen. Nelinkertainen halkaisija tekee kuusitoistakertaisen halkaisupinta-alan, johon paino on verrannollinen.

Kirjoittakoon tästä asiasta ne jotka tietävät. Minä vaikenen.
 
Kaikille suurista koneista pitäville must teeveesarja jimiltä tuleva Insinöörien taidonnäytteet. Richard hammond kertoo vekottimista ja keksinnöistä niiden taustalla toissapäivänä oli uusi iso airbussi ja eilen Troll A-kaasunporaus lautta (korkein ikinä ihmisen siirtämä esine 472metriä ja 656.000 tonnia)

Jotain kuvia lautasta

284333769_cacedd153c_o.jpg

Kuva jalan pohjalta merenpohjan tasolta näkyvä osa on noin 1/3 koko jalan mitasta
Troll_illustrasjon.jpg
 
Kokki laittoi jo viime vuoden puolella kuvia Oasis of the Seas aluksesta, ja koska alus on lähes valmis (luovutus n. 1kk päästä), niin laitetaan muutamia lisäkuvia. Ei tuota purkkia voi liikaa hehkuttaa.

Wikipedia

Huomatkaa mm. seuraavat faktat:

-5400 matkustajaa, 3000 miehistöä
-360m pitkä, 47m leveä, 65m korkea (vesirajasta)
-Uppouma 100 000 tonnia

Oasis_of_the_Seas_3.jpg


Oasis_of_the_Seas_Boardwalk.jpg


Pieni kristallikruunukin ruokasaliin rakenteilla.

Oasis_of_the_Seas_Main_Dining_room_070309.jpg


Oasis_of_the_Seas_070309_1.jpg


Oasis_of_the_Seas_Aquatheater_070309.jpg


Verratkaa kahta edellistä ja seuraavaa kuvaa keskenään, jolloin laivan koosta saa jonkinlaisen käsityksen.

Oasis_of_the_Seas_4.jpg


:worship:
Oasis_of_the_Seas_7.jpg



Kuvan vasemman reunan musta alue on Allure of the Seasin keula.

300px-MS_Oasis_of_the_Seas,_Turku,_26.7.2009.JPG



En löytänyt tähän hätään hyvää yhteiskuvaa Oasis of the Seasta ja sisaralus Allure of the Seasta. Molemmat ovat siis tällä hetkellä peräkkäin Turun telakalla (Allure tosin kuivalla maalla vielä, mutta on ulkoisesti jo hyvin pitkällä). Siinä on miljardi poikineen jonossa. :D

(Kuvat: http://cruises.about.com/od/royalcaribbeancruiseline/ig/Oasis-Under-Construction/ ja http://en.wikipedia.org/wiki/MS_Allure_of_the_Seas)
 
[nelo];2617934 sanoi:
Kokki laittoi jo viime vuoden puolella kuvia Oasis of the Seas aluksesta, ja koska alus on lähes valmis (luovutus n. 1kk päästä), niin laitetaan muutamia lisäkuvia. Ei tuota purkkia voi liikaa hehkuttaa.

:worship:
Oasis_of_the_Seas_7.jpg

Tuon ilmapallon kanssahan kävi hieman nolosti koeajossa: vaijerit kiertyivät savupiipun ympärille, nirhautuivat poikki ja pallo karkasi jonnekin teille tietämättömille. Sitä ei sitten yllättäen otettu käyttöön ihan vielä tässä laivassa ainakaan :)
 
Noissa on se hauska puoli että yleensä nuo ajaa alittaessa kovalla vauhdilla jolloin laiva ui syvemmällä. Rysähtää ainakin kunnolla. :lol2:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos jotakuta kiinnostaa...

Tuo laivan uiminen syvemmällä kovalla vauhdilla ajettaessa matalassa vedessä johtuu ns Ship Squat-ilmiöstä. Syvässä vedessä potkurien takaa imemä vesimassa korvautuu sekä sivuilta että alhaaltapäin. Hyvin matalassa vedessä vesimassan palautuminen hidastuu ja tuloksena on alipaine aluksen alla. "puuttuva vesimassa korvautuu laivan uppoumalla, siis alus laskeutuu alemmas. Välttämättä nopeutta ei ilmiön sattuessa ole yhtään enemmän kuin muuten vaan kyse on lähinnä suuremmasta konetehon käytöstä. Oasis of the Seas'sa on konetehoa yhteensä 130.000hv joten jonkin verran potkua löytyy kun kapteeni huutaa messinkiputkeen "TIME TO DROP THE HAMMER" :rock:

Periaatteessa sama tapahtuu liukuvan veneen liikkeellehähdössä kun potkuri kaivaa kantavat vedet pois perän alta.

Joku on jopa innostunut omista kokonaiset sivustot ilmiölle:
http://www.ship-squat.com/index.html
 
Olikos nämä nyt louhe- vai kiviautoja suomenkieliseltä nimikkeeltään?
Käteviä pikku lavapelejä kuitenkin, tosin kaupunkiliikenteessä saattaisi herättää tarpeetonta huomiota.

Caterpillar 797 :
cat-797-1.jpg
 
jep

ja speksejä

uusin 797 malli:


Introduction to Service 2008

Nominal Payload Capacity 400 short tons (363 t)

Gross Machine Operating Weight 1,375,000 lb (623,700 kg) 1,375,000 lb (623,700 kg)

Engine Power 3,793 hp (2,828 kW) net (SAE J1349)

Top Speed (Loaded) 42 mph (68 km/h)

Overall Height to Top of ROPS (Empty) 24 ft 5 in (7.44 m)

Overall Height (Body Raised) 51 ft 6 in (15.70 m)

Overall Length 49 ft 6 in (15.09 m)

Overall Tire Width 31 ft 3 in (9.53 m)

Fuel Capacity 1,000 US gal (3,785 l)



Koneita hiilikentiltä Fort McMurraysta
cat 797
627136-Cat_797_worlds_largest_truck-Edmonton.jpg

Täyteen lastattuna painoa puolet enemmän ku 747 jumbojetillä

Ja sitte lisää Draglineja:

Auto antaa hyvän käsityksen koosta

414626-Travel_Picture-Edmonton.jpg


Hiiliuuneja kuskataan McMurrayhyn

pituus yhdellä 110m ja paino 416tonnia.
Laveteissa on yhteensä 320 rengasta ja kaks rekkaa vetää ja kaks työntää. Kaikki sillat piti vahvistaa matkan varrelta.

414627-Travel_Picture-Edmonton.jpg

414628-Travel_Picture-Edmonton.jpg


http://members.virtualtourist.com
 
Zone-sarja -42%
Originally Posted by ironchef

Juupa juu, luetaan ensin se ketju läpi.. :nolo:
 
Maailman suurin laiva taitaa sittenkin olla rahtialus nimeltä "Jahre Viking", ennen tunnettu myös nimillä "Happy Giant" ja "Seawise giant". Painoa kaverilla on 564,763 tonnia. Pituutta 458m ja leveyttä 69m. Uppouma noin 25 metriä.

Laivan koosta kertoo sekin, että täydessä lastissa sillä ei pystytä menemään Englannin kanaalin läpi...

Lisää tietoa "Jahre Vikingistä":
http://www.tribuneindia.com/1999/99jul11/sunday/head3.htm

Laivojen vertailuja:
http://www.rpsoft2000.com/shipsize.htm
http://www.geocities.com/swsodspickly/largest.html

Jatketaan vielä isojen laivojen ihmettelyä eli tämä Jahre Viking tai mikä se nimeltään nykyään onkaan on tietysti suurin laiva for ever mutta on näitä isoja tankkereita ollut Suomessakin. Nykyään suurin on m/t Mastera muistaakseni n.270 metriä/106000 tonnia. Mutta paljon suurempiakin on Suomessa tosin ollut esim.s/s Jurmo. Pituus 340 metriä ja lähes 260000 tonnia kantavuudeltaan. Mainittakoon että yhtä pitkä ms. Oasis of the Seas-aluksen syväys on muistaakseni 9 metriä kun nämä suuret tankerit uivat yli kahdenkymmenen metrin syvyydellä täydessä lastissa!

Mielenkiintoinen yksityiskohta tässä Jurmossa ja sen sisaraluksissa on se että ne olivat HÖYRYLAIVOJA! Nykyäänhän laivojen moottorit ovat raskaspolttoöljykäyttöisiä dieselmoottoreita.

Harmi etten onnistunut löytämään parempaa tietoa Jatulista,Jaarlista ja muista aikalaisistaan. Jos jollain enemmän faktaa noista laivoista olisi kiva saada linkkejä :)
 
Pistetäänpä vähän Oasis of the Seas faktoja, kun kerta olin sitä tekemässäkin..:D Ja oli muuten pidempi kuin edellisessä viestissä mainittu, eli se on 361m pitkä.;)

Leveys vesiviivassa 47m, suurin leveys 66m
2100 miehistön jäsentä 65 eri maasta
5400 matkustajaa, 2 per hytti, enintään 6360
vastaa tilavuudeltaan 6,5 Amorella-laivaa
korkeus merenpinnasta 65/72m
suurin syväys 9,3m
kokonaisteho 97 000kw (130 000hv)
potkuriteho 3 x 20 000kW (3 x 34 460hv)
potkurien halkaisija 6,1m
4 keulapotkuria, jokainen 5,6MW (7400hv)
keulapotkurien halkaisija 4,1m
risteilynopeus 22,6 solmua

matkustajatilat:
hyttejä 2704
parvekkeita 1956, joista ulkoparvekkeita 1481
parvekkeita Central Park/Boardwalk alueilla 475
22 eri hyttiluokkaa, sviitti 156m2, normaali hytti 18m2
26 000 istumapaikkaa (matkustajille)
16 matkustajakantta
24 matkustajahissiä
Central Parkissa 12 175 kasvia, 62 viiniköynnöstä, 56 puuta ja bambua, pisimmät yli 7,3m
Aqua Theaterin allas 5,4m syvä, 580 paikkaa
pääruokasalissa kaksi kattausta, 3100 paikkaa
Promenade 19 x 135m
teatterissa 1358 paikkaa
Studio B:ssä 789 paikkaa
7000 taideteosta

rakennusteknisiä tietoja:
181kpl suurlohkoja, yhden paino jopa 600t
rungossa yhteensä 500 000 osaa
laivan kannet 25ha eli 250 000 m2
90 000m2 kokolattiamattoa
250km yli 25mm halkaisijan putkia
2400km hitsaussaumaa
16 000 sprinkler-suutinta ja 100km putkea
5310km sähkökaapeleita
600 000 litraa maalia
4100m3 makeaa vettä tehdään 24 tunnissa
50 tonnia jääkuutioita tehdään joka päivä
21 altaassa ja porealtaassa on 2300m3 vettä...

oasis_of_the_seas_1.jpg


POST%207.%20Oasis%20of%20the%20seas,%20el%20crucero%20m%C3%A1s%20grande4.jpg


Oasis_of_the_Seas_1.jpg
 
Jatketaan vielä isojen laivojen ihmettelyä eli tämä Jahre Viking tai mikä se nimeltään nykyään onkaan on tietysti suurin laiva for ever mutta on näitä isoja tankkereita ollut Suomessakin. Nykyään suurin on m/t Mastera muistaakseni n.270 metriä/106000 tonnia. Mutta paljon suurempiakin on Suomessa tosin ollut esim.s/s Jurmo. Pituus 340 metriä ja lähes 260000 tonnia kantavuudeltaan. Mainittakoon että yhtä pitkä ms. Oasis of the Seas-aluksen syväys on muistaakseni 9 metriä kun nämä suuret tankerit uivat yli kahdenkymmenen metrin syvyydellä täydessä lastissa!

Mielenkiintoinen yksityiskohta tässä Jurmossa ja sen sisaraluksissa on se että ne olivat HÖYRYLAIVOJA! Nykyäänhän laivojen moottorit ovat raskaspolttoöljykäyttöisiä dieselmoottoreita.

Harmi etten onnistunut löytämään parempaa tietoa Jatulista,Jaarlista ja muista aikalaisistaan. Jos jollain enemmän faktaa noista laivoista olisi kiva saada linkkejä :)

Niin siis toimivat kyllä raskasöljyllä, mutta pannut teki höyryä mikä laitto propellin pyörimään. Eli ei toki hiilipolttoaineella liikkunut, millä alkuperäiset s/s Stem Shipit kulki.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom