Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
lepex sanoi:Suurin mörssäri
iivili sanoi:Mörssäri sana tulee muistaakseni sanasta mortar, eli kyseessä on kranaatinheittimen periaatteella toimiva vehje vissiin, eli erilainen kuin tykit. Joku KRH:n tai tykistön alik tai koksu voi varmaan tarkemmin asiaa valaista, jos jaksaa.
Mun muistaakseni ei ole tykki ja heitin sama asia, koska niillä on erilainen toimintaperiaate.ironchef sanoi:Siis tykkihän mörssärikin on, mut sen ero on ampumakulmassa joka on yli 45astetta.
Heh tarkoitit varmaan heittimen oli pakko päästä hieman nusaseen pilkkua.iivili sanoi:Tosiaan semmoinen mielikuva mulla jäi, että tykin toimintaperiaate olisi erilainen kuin tykin, ainakin nykyään.
iivili sanoi:Mun muistaakseni ei ole tykki ja heitin sama asia, koska niillä on erilainen toimintaperiaate.
Äh, en nopsalla guuglettamisella löytänyt tämän kummoisempaa tietoa asiasta (=heittimen ja tykin eroista):
http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/00060.dsp (hieno kuva 155mm Tampellalla ampumisesta )
http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/00050.dsp
Nooh, kertoilkoon asiasta joku asiantuntija, jos jaksaa ja kerkiää.
Hianoja värkkejä ovat noi isot tykit ja heittimet jokatapauksessa. Tähän threadiin vaan lisää kuvia kiitos varsinkin ammunnoista.
Ite kävin vain AUKin ykkösosan heitinlinjalla, joten en muista kovin tarkasti näitä asioita, mutta päässä soi kappareiden sanomana mm. "Heittimellä ammus saa hidasta, mutta varmaa ja halpaa kyytiä." ja "Heittimen etuina ovat keveys, yksinkertaisuus ja suuri tulinopeus verrattuna kenttätykkeihin.". Tykeissä sitten etuina reilusti pitempi kantama ja hieman suurempi tulivoima per ammus (esim. jos verrattaisiin Suomen puolustusvoimien 120mm raskaan heittimen ja 122mm kenttätykin ammuksia).
Tosiaan semmoinen mielikuva mulla jäi, että heittimen toimintaperiaate olisi erilainen kuin tykin, ainakin nykyään. Onkohan sitten niin, että heitin olisi ikäänkuin vanhanaikaisen kanuunan toimintaperiaattella, kun taas nykyaikaiseen kenttätykkiin olisi kehitetty jotain uutta, joka antaisi lisää kantomatkaa?
Narutumppu sanoi:- ampumakulmat (tykki ampuu alakulmilla, ts. 0-45 astetta, heitin yläkulmilla ,45-90 astetta)
Muay sanoi:Intistä on vähän aikaa, mutta eikö tykitkin jaettu karkeasti haupitseihin (alakulmat+yläkulmat) ja kanuunoihin (alakulmat)? Muistelen ainakin 122H63:n pystyvän jopa 70-asteen laukaisuihin... eikä se tod ole mikään heitin... ;)
Narutumppu sanoi:No, onhan näitä. Tuo erottelevin eroavaisuus on tosiaan ammukset, mutta onhan AMOS-järjestelmässäkin hylsyyn verrattavissa oleva alusalautanen kranaatin pyrstön takana...
Että jos nusastaan, niin ainoa erottava tekijä taitanee tosiaan olla se, ettei heittimissä ole rihloja, tosin taas löytyy historian hämäristä tykkejä, joissa ei ole..
Tätä voisi jatkaa ikuisesti.
Muay sanoi:Mutta tuskin näistä tän enempää kannattaa väitellä...
tätä vois tosiaan jatkaa loputtomiin...