Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Ja kyllä ainakin Helsingissä herkästi agrehuudellaan vähänkin tummemmille. Tunnen useamman pääkaupunkiseudulla asuvan akateemisesti koulutetun italialaisen eikä huutelu ainakaan heille ole mikään poikkeuksellinen tapaus kaupungilla liikkuessa.

Huudellaan kyllä. Mutta kyllä minä ainakin olen pitänyt noita huutavia luusereita yksittäistapauksina, enkä ole ajatellut heidän edustavan koko Suomea.

Huudellaan kyllä. Mutta kyllä minä ainakin olen pitänyt noita huutavia luusereita yksittäistapauksina, enkä ole ajatellut heidän edustavan koko Suomea.

Juu, kyllä minullekin huudeltiin Australiassa useampaankin otteeseen ja käskettiin mennä takaisin sinne mistä olen tullutkin, mutta kyllä melko vässykkä saa olla jos tuollaisesta itseensä ottaa.

Lapsena oli vaikea aluksi tajuta, että tuntemattomat aikuiset voivat loukata ilman järkevää syytä, mutta aika pian oppi tajuamaan, että he eivät edusta sitä älyllisesti tai henkisesti korkeinta tasoa ihmisistä. Kyllähän ne aika maanpuollustajat osastoa ovat.

Juu, kyllä minullekin huudeltiin Australiassa useampaankin otteeseen ja käskettiin mennä takaisin sinne mistä olen tullutkin, mutta kyllä melko vässykkä saa olla jos tuollaisesta itseensä ottaa.

Niimpä - koska nimimerkki Juoni on joutunut Australiassa kuuntelemaan huutelua, niin se että jotkut Suomalaiset huutavat rasistisia ilmauksia mamuille on ymmärrettävää. Noh, eiköhän tämäkin huutelu ole sitä tunteen paloa. Mitä kummasti tuntuu näillä kriitikoilla olevan.

Eli käytännössä:

Kaveri haukkuu sua neekeriksi, ali-ihmiseksi yms, niin elä ota kuitenkaan itseesi: olet vässykkä jos tästä viitsit edes mainita täällä.

Onneksi sentään suurimmalla osalla Suomalaisista ei ole tapana tunteen paloa osoittaa tummemmalle kaverille ihonvärin takia.

Niimpä - koska nimimerkki Juoni on joutunut Australiassa kuuntelemaan huutelua, niin se että jotkut Suomalaiset huutavat rasistisia ilmauksia mamuille on ymmärrettävää.

On se siinä mielessä erittäin ymmärrettävää, että kyseessä lienee kohtuullisen universaali ihmisluontoon kuuluva ominaisuus. Kaikkialla maailmassa ihmiset ovat osa jotain sisäryhmää ja vastaavasti muut ovat ulkoryhmäläisiä. Tämä eron teko manifestoituu lievimmillään huuteluna tai selän takana marmattamisena, pahimmillaan ulkoryhmäläisten pahoinpitelemisenä, raiskaamisena ja murhaamisena.

Noh, eiköhän tämäkin huutelu ole sitä tunteen paloa.

Sitäpä juuri. Mitä sitten?

Kaveri haukkuu sua neekeriksi, ali-ihmiseksi yms, niin elä ota kuitenkaan itseesi: olet vässykkä jos tästä viitsit edes mainita täällä.

Voi siitä itseensäkin ottaa, mutten oikein jaksa uskoa että ilmiöstä koskaan päästäisiin täysin eroon. Varsinkin kun katsoo kuinka vihamielisesti osa Eurooppaan tulleista barbaareista suhtautuu länkkäreihin.

On se siinä mielessä erittäin ymmärrettävää, että kyseessä lienee kohtuullisen universaali ihmisluontoon kuuluva ominaisuus. Kaikkialla maailmassa ihmiset ovat osa jotain sisäryhmää ja vastaavasti muut ovat ulkoryhmäläisiä. Tämä eron teko manifestoituu lievimmillään huuteluna tai selän takana marmattamisena, pahimmillaan ulkoryhmäläisten pahoinpitelemisenä, raiskaamisena ja murhaamisena.

Niinno, en tiedä kuinka universaali ilmiö on kantaväestön huudella tummemmalle kaverille rasistisia ilmauksia.

Jos tämä on Ausseissa tapana - ok, en ole ko. maassa ikinä vieraillut. Epäilen tosin, että siellä ei ole huudella ulkomaalaisille.

Sitäpä juuri. Mitä sitten?

Hyvin inhottava piirre. Itseäni vituttaa, ja hyvin monesti, mutta ei vielä ole tullut mieleen huutaa ulkomaalaisille ali-ihmis, ja neekerijuttuja.

Jos tämä on tapasi purkaa vihaa, niin ok. Suosittelen toista keinoa.

Voi siitä itseensäkin ottaa, mutten oikein jaksa uskoa että ilmiöstä koskaan päästäisiin täysin eroon. Varsinkin kun katsoo kuinka vihamielisesti osa Eurooppaan tulleista barbaareista suhtautuu länkkäreihin.

No niinhän ne saatana suhtautuu. Perkele. Olisiko syynä vihamieliseen suhtautumiseen nämä "tunteet palot" esimerkiksi?

Itse en ole kokenut mamujen kanssa mitään ongelmia sen kanssa että olen länkkäri ja valkoinen - ehkäpä se johtuu siitä, että mulla ei ole näitä "tunteen paloja"?

Nim. muslimitytön kanssa onnellisesti seurusteleva ateisti.

Muslimimaita jonkin verran kiertäneenä. Muuten ihan ystävällistä, mutta kaikki muuttuu kun nappaat paikallisen kaunottaren. Vaarallisin tilanne oli Turkissa. Heitettiin liikkuvasta autosta pullolla. Onneksi ei osunut. Muuten sellasta normi huutelua jne. Mutta ketä kiinnostaa, koska mä varastin niiden naisen!!

Edit. Niin nämä hommat ei tapahtunut tyyliin Iran Saudi-Arabia akselilla. Siellä olis varmaan leikattu pää irti.

Niinno, en tiedä kuinka universaali ilmiö on kantaväestön huudella tummemmalle kaverille rasistisia ilmauksia.

Minä olen vaalea suomalainen ja silti huudeltiin. Saati sitten jos olisin tumma.

Vastaavasti mustien afrikkalaisten asuttamissa paikoissa Rotterdamista, Detroitin kautta Afrikkaan kalpeanaamat ovat hengenvaarassa pelkällä olemassaolollaan. Jemenissä tai Somaliassa kaapataan valkkiksia puhtaasti etniteetin perusteella.

Mm. tästä syystä en jaksa aivan kauheaa syyllisyyttä tuntea siitä että tietyissä länsimaissa mahdollisesti harrastetaan niinkin iljettävää toimintaa kuin huutelua. Parempi toki jos sitäkään ei olisi.

Jos tämä on Ausseissa tapana - ok, en ole ko. maassa ikinä vieraillut. Epäilen tosin, että siellä ei ole huudella ulkomaalaisille.

En osaa sanoa onko se tapana. En osaa myöskään sanoa onko se tapana Suomessa, mutta kyllä sitä silti tapahtuu. Kuinka paljon pitäisi tapahtua että sitä voisi sanoa tavaksi, en tiedä.

Vielä 80-luvulla esim. Queenslandissa (koillinen osavaltio) ei välttämättä kaupoissa myyty tai juottolassa vedettiin turpaan, jos puhui väärää(=ei aussi) murretta. Että kyllä siellä nurkkakuntaisia osataan olla.

Hyvin inhottava piirre. Itseäni vituttaa, ja hyvin monesti, mutta ei vielä ole tullut mieleen huutaa ulkomaalaisille ali-ihmis, ja neekerijuttuja.

Inhottava piirre kieltämättä, mutta ehkei kuitenkaan erityisen vaarallinen.

Jos tämä on tapasi purkaa vihaa, niin ok. Suosittelen toista keinoa.

Mitä sekoilet?

En harrasta huutelua, toisinaan tosin huomautan epäsopivasta käytöksestä julkisellakin paikalla.

No niinhän ne saatana suhtautuu. Perkele. Olisiko syynä vihamieliseen suhtautumiseen nämä "tunteet palot" esimerkiksi?

Älä viitsi esittää idioottia.

Itse en ole kokenut mamujen kanssa mitään ongelmia sen kanssa että olen länkkäri ja valkoinen

En minäkään, mutta moni muu on.

Niimpä - koska nimimerkki Juoni on joutunut Australiassa kuuntelemaan huutelua, niin se että jotkut Suomalaiset huutavat rasistisia ilmauksia mamuille on ymmärrettävää. Noh, eiköhän tämäkin huutelu ole sitä tunteen paloa. Mitä kummasti tuntuu näillä kriitikoilla olevan.

Eli käytännössä:

Onneksi sentään suurimmalla osalla Suomalaisista ei ole tapana tunteen paloa osoittaa tummemmalle kaverille ihonvärin takia.

Minusta tämä koko rasismin vastainen touhu on mennyt ihan hysteeriseksi ja överiksi, joka vitun paikassa saa lukea, että rasismi on ehdottomasti tuomittavaa ja se on kitkettävä pois. Tästä olen samaa mieltä, mutta mun mielestä olisi parempi sanoa yleisemmin, että kusipäisyys on ehdottomasti tuomittavaa ja kitkettävä pois. Kyllä mullekin on huudeltu kadulla ja olen kokenut vääryyttä elämäni aikana, mutta se ei taida johtua rasismista koska olen enimmäkseen liikkunut Suomessa ja olen kantaväestön edustaja. En voi välttyä ajatukselta, että jos sattuisin olemaan maahanmuuttaja niin saattaisin pitää näitä idiootteja rasisteina.

Kusipäät haluavat loukata ihmisiä ja huutelevat mitä sattuu, tätä tapahtuu kaikille huolimatta siitä minkä värinen olet. Voi olla etten tiedä asiasta mitään, mutta jos teitä maahanmuuttajia oikeasti syrjitään ja haukutaan säännöllisesti kerran kuukaudessa tai useammin, niin myönnän olevani väärässä. Jos näin ei yleensä tapahdu vaan nämä ovat niitä kuuluisia yksittäistapauksia, niin tervetuloa vaan julmaan maailmaan, sellaista se elämä on.

Yksi suomalaistunut maahanmuuttaja tokaisi kerran haastattelussa hyvin: "Kyse on siitä, miten asiat ymmärtää. Jos kävelet kadulla ja auto roiskii päällesi vettä kuralätäköstä, voit ajatella, että se roiski, koska olet musta. Tai sitten voit ajatella, että auto roiski sinua, koska tiellä oli lätäkkö."

Kerrompa tarinan joka tapahtui melko tasan kolme tuntia sitten (melko tasan kello 03.00): kaksi ählämiä kävelee jonon ohi jonoa tönien suoraan kassalle, kävelen heput kiinni ja ilmoitan että "jonon perälle kuten muutkin" ja osoitan kädellä suuntaa. Vastaus: "sorry, english" vastaan: "sorry, but lines back is there, please go there like everyone else". Toinen kaveri ei ymmärrä, ja lopun keskustelen saman henkilön kanssa. "Hey, help me my friend. I have been here for 45 mins let me buy one food, I have drunk only 4 beers, those are drunk" osoittaa jonooa. Vastaan: "no you just came, go back of the line. We have same rules for everyone". Saman toistoa muutaman kertaa. Heidän välillään arabiaa samalla. Kaveri yritti ängetä kassalle, astuin eteen ja sanoin: "you cant cut trough the lane, please go back of the lane". Äijältä totaali räjähdys ja seuraaville argumenteille en muista tarkkaa järjestystä:
-I am from Iraq and youre not helping me
-I have trained kickboxing for 15 years in Iraq. Minä: "that doesnt belong here, we are at xxx restaurant
-I have lived 5 years in finland (eikä sanaakaan suomea, vastasin että edelleen samat säännöt)
-your life in finland is bullshit, I come from hard place to live
-you are racist motherfucker (!!!) Vastasin että en oo rasisti vaan piän yllä sääntöjä.
-Finnish motherfuckers racist
-we go outside (lopusta en saanut selvää, no eihän mennä)
-Finnish people, police everybody racist

Taisi tulla muutakin, en enää muista niin tarkkaan.

Pari kertaa toistelin että en oo rasisti vaan samat säännöt kaikille, sen jälkeen enkkua puhumaton veti kaverin pihalle vihaisesti mulkoillen.

En alkanut yksin työntämään kahta pihalle, ja lähtivät viimein kumminkin.

Tälläistä sitä nykyään näkee liiankin usein. Suomalaisten kanssa ongelmat lievempiä, ja uskotaan mun sanaa.

Disgust, oonko tän perusteella sun mielestä rasisti? Olisko mun pitänyt päästää ne 40-60 ihmisen ohi, kun en muitakaan päästänyt? Puutun kaikkeen minkä nään, ja niitä tuolla väkimäärällä riittää.

Asia tullee ilmi huonosta kirjoituasusta huolimatta, puhelimella liikenteessä, eikä muutenkaan nyt jaksa säätää.

Kun Abu-Hanna joitakin vuosia sitten ilmoitti muuttavansa pois Suomesta, ajattelin sen olevan ihan hyvä juttu, sillä sitten ei tarvitsisi enää lukea tai kuunnella mediasta kannanottoja siitä, miten paska ja takapajuinen maa Suomi on asua. Ilmeisesti olin väärässä. Niin pitkään kun muistan, on Abu-Hanna käytännössä joka ikisessä kannanotossaan moittinut Suomea jollain tavalla, useimmiten juuri rasismin ja muukalaisvihamielisyyden vuoksi.

Kurjaahan se tottakai on, jos hän tai hänen omaisensa ovat joutuneet kadulla kulkiessaan pilkan ja vihamielisyyden kohteeksi, sitä ei varmaan kukaan kiellä eikä sellaista pidä suvaita. Valitettavasti idiootteja löytyy kuitenkin joka kansasta ja siinä mielessä olen samoilla linjoilla monen muun kanssa, että on aika suoraviivaista leimata kokonainen maa ja sen kansa rasisteiksi ja junteiksi näiden idioottien perusteella. Etenkin kun kyseessä on maa, joka on tarjonnut Abu-Hannalle asuinpaikan, ilmaisen koulutuksen ja työtä sen 30 vuoden ajan, jonka hän on täällä asunut. En usko, että maahanmuuttajataustaisen naisen olisi mahdollista päästä näin pitkälle elämässään, jos Suomi ja kaikki suomalaiset todella olisivat niin rasistisia ja vihamielisiä maahanmuuttajia kohtaan, mitä Abu-Hanna antaa kannanotoissaan ymmärtää.

Aika näyttää, miten Abu-Hanna uuteen kotimaahansa asettuu, vai alkaako Hollantikin ajan kuluessa näyttää hänen silmissään yhtä vihamieliseltä ja rasistiselta asuinpaikalta kuin Suomi. Toiset ihmiset näkevät synkissäkin pilvissä ne hopeareunukset ja toisilla mikään ei koskaan ole hyvin. Jos katsoo Abu-Hannan kannanottoja taaksepäin, niin vahvasti näyttää siltä, että hän kuuluu näistä kahdesta tähän jälkimmäiseen ryhmään.

yle.fi/uutiset/uutta_vuotta_juhlittu_vaihtelevasti_eri_puolilla_maata/6433829

Viimeiseen väli-otsikkoon katseet. Satku vetoa, että kyseessä ei ole Härmä vs. Savo, eikä Lappi vs. Kainuu.

Ai niin, onhan niitä hirvikivääreitä joka toisessa suomalaisessa kodissa.

Kusipäät haluavat loukata ihmisiä ja huutelevat mitä sattuu, tätä tapahtuu kaikille huolimatta siitä minkä värinen olet. Voi olla etten tiedä asiasta mitään, mutta jos teitä maahanmuuttajia oikeasti syrjitään ja haukutaan säännöllisesti kerran kuukaudessa tai useammin, niin myönnän olevani väärässä. Jos näin ei yleensä tapahdu vaan nämä ovat niitä kuuluisia yksittäistapauksia, niin tervetuloa vaan julmaan maailmaan, sellaista se elämä on.

Minun mielestäni ne ovat yksittäistapauksia, vaikka niitä tapahtuu kerran kuussa tai useammin. Ja näiden yksittäisten ihmisten luuseriudesta ja rasismista siinä on kyse, eikä kaikkien suomalaisten.

- Teksti -

Toi on kyllä niin perus, että heti aletaan huudella rasistiksi :D Jos sanot jotain tyhmästä käytöksestä - olet rasisti. Että ihan ok, mutta eihän tollaset apinat mitään tajua muutenkaan. Pitää varmaan itekkin alkaa huudella rasistiksi, kun joku haukkuu baarissa tai sanoo ilkeästi, tai missä tahansa muuallakaan. "Johtuuks tää siitä, että mulla on ruskeat silmät!"

Ihmettelen, ettei nämä muualta tulleet ole vieläkään ymmärtäneet että täällä Suomessa ollaan vaan tälläisiä. Vaikka olisit vitivalkokoinen, sinisilmäinen ja suomessa syntynyt ja sinun esiesäsi olisivat olleet täällä yli 10 sukupolvea, niin kyllä sinua katsotaan kieroon jos puhut etelän-murteella ja menet Turkuun, saati sitten että menet vaikka Ahvenanmaalle ja puhut suomea. Täällä vaan katsotaan kieroon kaikkea mikä poikkeaa paikallisesta kulttuurista ja kaikesta ollaan kateellsia mistä voi olla. Siitä ei vaan kannata välittää tai ottaa itseenä, se kuuluu suomalaiseen kulttuuriin, eikä se tule täältä koskaan loppumaan. Joten kannataa vain opetella elämään suomalaisen kulttuurin kanssa.

Ihmettelen, ettei nämä muualta tulleet ole vieläkään ymmärtäneet että täällä Suomessa ollaan vaan tälläisiä. Vaikka olisit vitivalkokoinen, sinisilmäinen ja suomessa syntynyt ja sinun esiesäsi olisivat olleet täällä yli 10 sukupolvea, niin kyllä sinua katsotaan kieroon jos puhut etelän-murteella ja menet Turkuun, saati sitten että menet vaikka Ahvenanmaalle ja puhut suomea. Täällä vaan katsotaan kieroon kaikkea mikä poikkeaa paikallisesta kulttuurista ja kaikesta ollaan kateellsia mistä voi olla. Siitä ei vaan kannata välittää tai ottaa itseenä, se kuuluu suomalaiseen kulttuuriin, eikä se tule täältä koskaan loppumaan. Joten kannataa vain opetella elämään suomalaisen kulttuurin kanssa.

Niin naulan kantaan todettu kuin ikinä vaan voi olla. Ei saa olla liian hyvä eikä saa olla liian huono, ei saa olla viimeinen, ei saa olla ensimmäinen, ei saa olla liian erottuva, mutta ei saa myöskään olla liian huomaamaton, ei saa, ei saa, ei saa, ei saa, ei, ei, ei, ei.... ja syyllistyn tähän kaikkeen itsekin kun sellaiseksi on kasvatettu enkä osaa päästää siitä täysin irti vaikka haluaisin. Amen.

Täällä vaan katsotaan kieroon kaikkea mikä poikkeaa paikallisesta kulttuurista ja kaikesta ollaan kateellsia mistä voi olla. Siitä ei vaan kannata välittää tai ottaa itseenä, se kuuluu suomalaiseen kulttuuriin, eikä se tule täältä koskaan loppumaan. Joten kannataa vain opetella elämään suomalaisen kulttuurin kanssa.

Mielestäni kieroon katsominen on vähän eri asia kuin se, että aikuinen osoittaa sanallisesti halveksuntaansa lasta kohtaan siksi, että lapsen vanhemmat ovat vaikkapa jostain arabimaasta kotoisin.

Mielestäni kieroon katsominen on vähän eri asia kuin se, että aikuinen osoittaa sanallisesti halveksuntaansa lasta kohtaan siksi, että lapsen vanhemmat ovat vaikkapa jostain arabimaasta kotoisin.

Väitän, että jos muutat vähän johonkin syrjäisemmälle paikkakunnalle kehä 3 ulkopuolelle. Niin kauan kun sinua tai perhettäsi ei tunneta kylillä, niin he voivat kohdata mitä ihmeellisempiä huutelijoita varsinkin jos huutelijat on kännissä, tätä voi tapahtua keskellä päivää. Edellä mainittua tapahtuu ihan rodusta tai kansallisuudesta riippumatta, ihan omakohtaista kokemusta tästä. Se on vaan itsestään kiinni miten siihen suhtautuu. Suomessa ei varsinaisesti toivoteta tervetulleiksi ulkopuolisia, vaikka olisivat ihan naapurikaupungista.

Jos minut pelastettais jostain viidakon tai aavikon keskeltä sivistysvaltioon ja tarjottaisiin toimeentulotuki, kotouttamistuki, asumistuki+HARKINNAN varainen tuki, ni olisin kiitollinen siintä sille valtiolle ja ihmisille ketkä antaisi nämä minulle, mutta nämä moniosaajat vain valittaa kuorossa ku on liian pieni asunto tai rasisteja joka paikassa tai joutuu jonottaa lääkäriin niinkuin muuutkin suomalaiset, täysin kiittämättömiä apinoita. Koko paskan ironisin homma on se että tuet on vielä enemmän kuin normaali ruumillisen työntekijä saa palkkaa.

mutta nämä moniosaajat vain valittaa kuorossa..

Tuskin kaikki mutut valittaa, jotkut kovaäänisimmät tietenkin ja leimaavat koko porukan.. se on ikävää.

Mutta viellä ikävämpää on se että meille suomalaisille ilmoitetaan että "meillä ei ole enää varaa hyvinvointivaltioon" ja samalla näiden mutiaisten elättäminen maksaa useita useita miljardeja joka vuosi. Eli selkeällä suomen kielellä: meillä ei ole varaa koska olemme koko maailman sossu, ja näitä tulijoita elättäessä on eletty yli taloudellisen sietokyvyn + meillä on niin paskat politiikot etteivät he saa kuin tuhoa aikaan.

Back
Ylös Bottom