Mä voin kertoa asiaa tutkailleena mistä toi "mutujen" (muualta tulleen) huono työllistyminen moneen hommaan johtuu eikä tän pitäs olla yllätys kenellekkään.. siis tarkkana nyt:
Kerron esimerkin kautta, olin purkuhommissa yhdellä toimistolla. Siel oli myös sähköjä (kattovalaisimia) asentamassa joku iranilainen kaveri, about mun ikäinen oli eli alle kolkyt.
Kertoi käyneensä nuorempana iranissa sähköasentajan koulutuksen ja muutti sit suomeen asumaan, ja kävi sitten uudelleen sähköasentajan koulun joka kelpaisi EUssa.
eli kaksinkertainen koulutus, sit se kertoi et oli hakenut viimeisen 6kk aikana yli 130 paikkaan duuniin, ja tämä missä oli töissä.. oli eka joka oli huolinut sen töihin.. ja se teki siel tosiaan 150euron kokonaiskorvauksella (4pvä oli siel) hommia 8 h päivää eli ihan susipaskalla palkalla, muttei välittänyt koska oli ylpeä siitä että saattoi sanoa vaimolle tulevansa töistä. No mikäpä siinä, mun työllistäjä sanoi sille iranilaiselle ettei sen pitäs siivota siellä, sähkömiehet tekee sähköasennuksia ja siivoajat siivoaa.. se meni ihan hämilleen ja alkoi heti kysellä voisko se päästä mun työllistäjätaholle töihin
Tulimme irani tyypin kaa siihen tulokseen ettei osaaminen ratkaise poikkeavan näköistä tyyppiä palkatessa, vaan se ettei asiakkaat välttämättä halua "neekeriä" kotiansa/firmansa tiloihin häärimään. Eli työnantajan ei kannata palkata kaveria josta tulee asiakkailta noloa palautetta ja joutuis vaihtamaan äijää.. siihen päälle kaikenmaailman rasistihölökukkahattu porukat kimpussa vaikkei asia työnantajan vika olisikaan.
Olisihan se huono bisnes.. asiakastaho vaihtaa firmaa josta tilaa palvelua, ja jää rahaa saamatta vain koska halusi olla hyvä tyyppi ja ottaa osaavan musun hommiin.
Nyt varmaan kaikki käsittää miks mutut ei kelpaa monen tahon mielestä asiakaskontakti pohjaisiin hommiin.. ei siis työnantajan takia.. vaan mahdollisien asiakas yhteyksien nolojen tilanteiden ehkäisemiseksi.