Tässähän tää juju onkin.. Poliisilla ei ole oikeutta käskeä, ellei heillä ole oikeutta käskeä. True story: monta vuotta taaksepäin poliisi pysäytti Kehällä. Kyselin syytä ja poliisin vastaus "Vanha auto", jonka jälkeen hän nosti päätään ja sanoi työkaverilleen katon yli "Tää auto on täynnä tummia päitä". Eikö tässä kohtaa täyty mulkun kytän kriteerit? No, totta kai siitä provosoiduin ja rullasin auton ikkun kiinni. Poliisi koputti auton ikkunaa fikkarilla ja vaati useita kertoja avaamaan ikkunan. En totellut vaan pidin ikkunaa kiinni täysin ignooraten poliisin käskyt. Hetken kuluttua aukaisin ikkunaa sentin verran ja sanoin kohteliaasti että "aloita alusta, niin voidaan jutella".. siinä kohtaa lainvalvoja tuijotti silmiin pitkiin sanomatta sanaakaan ja minä tuijotin takaisin. Pienen tuijotusskaban jälkeen hän kysyi ajokorttia ja rekisteriotetta. Kaikki oli kunnossa ja poliisi toivotti hyvää illanjatkoa.
Tässä siis yksi tapaus siitä miten poliisin EI pidä toimia. Jos poliisi olisi vastannut mun alkuperäiseen kysymykseen esim. "rutiinipysäytys", niin oltaisi vältytty tältä pikku episodilta. Näitä tapauksia on vaikka kuinka monta. Tästä ei montaa viikkoa ole kun yölliseen nälkään menin Helsingin keskustan Sokoksen mäkkiin syömään.. tultuani ulos huomasin kuinka kaksi suomalaista kaveria kävi yhden maahanmuuttajan päälle (mamu oli naisensa kanssa). En tiedä mistä tilanne alkoi.. toisen suomalaisen tämä mamu löi kanveesiin ja toisen kanssa jäi painimaan maahan. Poliisit tulivat paikalle todella nopeasti vielä kun nahistelu oli kesken ja kappas kummaa, mamu oli se joka lähti maijaan, ja näiltä kahdelta kaverilta otettiin vain tiedot ylös. Näin epäoikeuden tapahtuneen joten kävelin toisen poliisisedän luokse ja sanoin mielestäni varsin kohteliaasti, että nämä kaksi kaveria kävivät yhdessä tämän ulkomaalaisen kimppuun joka oli naisensa kanssa.. tähän poliisin vastaus oli todella tylysti "jatka matkaa siitä ja äkkiä". Vaikka olin sivullinen todistaja ja näin koko tilanteen. Eli taas päin vittua hoidettu työtehtävä.
Sanon vielä kerran.. niitä mulkkuja kyttiä on täällä ja paljon. Vaikka kuinka kuka täällä väittää vastaan.