Mua kiinnostaisi miten tuo usein mainostettu slummiutumisen ehkäisy toteutettaisiin käytännössä.
Jos tietyn suunnan mamuja sijoitettaisiin eri puolelle Suomea, niin kuinka estettäisiin heitä valumasta etelä-Suomeen? Tämä vaatisi kaiketi jonkinlaista kaupunkipassi-järjestelmää, jollainen oli käytössä Stalinin aikoina.
Toisaalta jos hyväksytään että ok, asukoon sitten samassa kaupungissa, niin kuinka mamujen keräytyminen samoihin kaupunginosiin estettäisiin? Eikö ihmisillä pitäisi kuitenkin olla oikeus asua siellä missä haluavat? Vai onko niin että kantaväestöllä olisi oikeus asua missä haluavat, mutta mamuilla ei? On käsittääkseni ehdotettu, että olisi järkevää pitää jotain kynnystä eli jotakin määrää, jota mamujen määrä ei saa ylittää taloyhtiössä, esim. 25%. Mitäs sitten siinä tapauksessa kun jossakin tietyssä taloyhtiössä mamuja on se 25% ja talosta vapautuu asunto. Hakijana on mamu ja kantasuomalainen. Asunto annetaan kantasuomalaiselle, koska kynnys tai 'kipuraja' mamujen suhteen on jo täynnä. Eikö tämä nimenomaan ole rasismia? Ainakin minun mielestäni tässä tapauksessa mamu-hakijaa olisi syrijitty.
Minun mielestäni oleellinen kysymys slummiutumisen estämisessä on se, että miksi tietyt väestöryhmät haluavat slummiutua.