Halla-aho on kyllä ilmeisen älykäs kaveri ja kirjoittaa paremmin kuin perusreino (no pun intended ...), mutta sisältöhän se on se mikä ratkaisee, eikö niin? Ja se on aika simppelisti seuraava: ulkomaalaiset on pahoja jos ne ovat mustia ja/tai muslimeita. Ne ei tee töitä ja jos tekee niin sitten ne tekee vääriä töitä.
Se niissä Halla-Ahon jutuissa on vähän valitettavaa, että se tosiaan kirjoittaa myös siitä, kuinka hänen mielestään näyttäisi siltä, että afrikkalaiset on myös tyhmempiä kuin valkoiset ja orientaalit.
Siis sikäli valitettavaa, että moinen menee jo niin raskaasti rasismilta kuulostavaksi, ja lipsahtaa sellaiseen skinheadimäiseen: vittu ne nekrut on tyhmiä apinoita -argumentointiin.
Mikä taas on harmillista siksi, että se kenties hautaa ne vallan hyvätkin pointit, joita Halla-Ahon jutuissa on:
monikultuurisuus ei tunnu toimivan, ei sitten saatana missään,
ja sen että kaikenlainen eri kulttuurista tulleen ihmisen tekemisen arvostelu on Suomessa aika kiellettyä, ja se että suomalaiset pistetään automaagisesti heikompaan asemaan siksi, että ovat suomalaisia, ja että se on ihan hivenen epäreilua, ja siitä seuraava vitutus voip olla jopa oikeutettua.
Maahanmuutto sinänsä ei mielestäni ole ongelma, eipä tainnut olla Halla-Ahonkaan mielestä.
Sanoisin että jos muutat kotimaasta toisaalle ja opettelet sen kohdemaan kielen, ja toimit siinä kohdemaasi yhteiskunnassa sen sääntöjen mukaan, niin eihän sua edes siellä huomaa.
Mutta jos se sun oma kulttuuri on niin saatanan tärkeä, että mistään sen aspektista ei voi luopua, niin ehdottomasti sun kannattaa pysyä siellä oman kulttuurisi vaikutusalueella.
Jos itse muuttaisin, sanotaan nyt Irlantiin, niin olettaisin automaagisesti että siellä on asia jos toinen eri lailla. Ai miksi, no kun se ei ole Suomi.
Ei mulla ois oikeen pokkaa vaatia että hei, nyt on juhannus, se on Suomessa juhlapäivä ja pyhä, joten se on mulla oltava lomapäivä myös täällä Irlannissa, ja tanssitte kans juhannussalon ympärillä ja vedätte perseet ja osa teistä hukkukoon, muutenhan te vitun rasisti-irkut syrjitte mua.
Mutta minä olen saanut käydä peruskoulua ja lukiota yhteensä 12 vuotta, siinä laiskempikin ehtii oppia jotain jostain, saada esim käsitystä siitä että kaikki maailman maat eivät ole ihan samanlaisia.
No, sanotaan että Suomeen on tulossa pakolainen sellaisesta maasta, jossa 20 vuoden ikään mennessä olet tuurilla saanut käytyä ehkä vuoden koulua, jossa yhteiskunta ja infrastruktuuri ovat suht vituillaan, jossa loistavat käytöstavat ja toisen huomioonottokyky katsotaan olevan sellaisella, joka ei ammu toista Kalashnikovilla, ja jossa kasvaneella ei ole mitään hajua siitä, miten toimii yhteiskunta joka...noh, toimii.
Hatusta esimerkin vetäen, vaikka Somaliasta. Tai Angolasta. Tai Sierra Leonesta. Tai Sudanista.
Miten tällaiselle mistään mitään tietämättömälle vois vähän kirkastaa että miten se kohdemaan yhteiskunta toimii, miksi se toimii niin, ja mitä siinä kohdeyhteiskunnassa asuvalta odotetaan, ja mitä näin ollen odotetaan myös häneltä, ja mitä seuraa jos katsoo että uuden yhteiskunnan säännöt eivät häntä koske?
Ja kuinka sääntöjen rikkomisesta voipi seurata rangaistus, jopa linnaa, ILMAN että se on rasistista, niin kivalta kuin rasismiin vetoaminen kuulostaakin?
Eli, minusta se mitä Hollannissa tehtiin on varsin hyvä ajatus, noin kulttuurishokin lievittämiseksi:
eli ihan opetusvideo maahanmuuttajille siitä, millaista elämä Hollannissa on, jotta voivat vähän miettiä haluavatko siellä olla, ja sopiiko se heidän pyhiin arvoihinsa.
Tässä videossa ihan eksplisiittisesti mainittiin, esimerkiksi, että Hollannissa miehet ja naiset voivat suudella kadulla, naiset voivat pitää vähiä kuteita ja heillä on siihen täysi oikeus, ja muutenkin naisillakin on ihmisarvo.
No, arvannette minkä uskontokunnan jo Hollantiin päässeet edustajat nostivat videosta älämölön, kuinka video on rasistinen ja tehty sillä tarkoituksella että Hollantiin ei muuttaisi enää musulmaaneja....
Silti, en nyt ihan heti keksi mitään asiaa, mistä joku imaami jossain ei nostaisi älämölöä, joten jos tämä takuuvarma seuraus asiasta unohdetaan, niin tollanen ”esittelyvideo” maasta kuin maasta voisi olla paikallaan.