Elämme kovia aikoja. Sveitsissähän on kautta aikojen ollut tod.näk. maailman tiukin maahanmuuttopolitiikka, jossa vierastyöläisiä otetaan (tietyksi ajaksi) työskentelemään maahan, mutta käytännössä kenelläkään ei ole mahdollista saada kansalaisuutta. Sitten kun olet asunut 20 vuotta itsesi elättäneenä kotivävynä samassa kantonissa, niin kotikylän väki saa pitää kansanäänestyksen siitä, että no onko se suomireino niin mukava jätkä, että sen voi ottaa kansalaiseksi.
Kova ja ylpeä linja tuottaa hyvinvoivan maan. En silti itse haluaisi muuttaa Sveitsiin. Enkä itse asiassa minnekään. Haluaisin elää Suomessa ja haluaisin pitää tämän asumiskelpoisena maana jatkossakin.
Jopa Englannissa, joka maksaa kammottavaa hintaa menneestä imperiumistaan ja orjakaupan vuosista, uskalletaan nyt pakon edessä keskustella hallitsemattoman maahanmuuton hinnasta.
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=402607&in_page_id=1770
Disclaimer: linkki tuskin vastaa AKV:n käsitystä tieteellistä lähteestä.
Ja sitten keskusteluun, joka on päässyt ihan hyvään vauhtiin:
Kyllä näinkin, mutta harvemmin kuitenkin näkee esim. suomalaiskakaroita somalilaumassa.
Eikö? Turun äskettäisten (suomalaisen tukattoman nuoren laihan miehen pysyvään vammautumiseen johtaneiden) levottomuuksien yhteydessä on dokumentoitu suomalaisia pissiksiä, joiden repusta se aivovammaan johtanut kaljapullo, jolla siis lyötiin tukattomaan päähän, kaivettiin. Pissiksiä, jotka uhoavat turkulaisten selvin päin sinivalkoisissa liiveissä kaduilla partioivien aikuisten ryhmille, että "hei kamoon nyt, ottakaa noi liivit pois, toi on rasistista ja provosoivaa."
Siinä olet oikeassa, että minäkään en laske Haagan nuorta tappajaromania "suomalaiskakaraksi".
Kun tulen maalaisena Helsinkiin, siihen rautatieasemalle, niin näen nuorisojengejä, joissa somalit, venäläiset ja (parhaan näköni mukaan) ihan suomalaisetkin wannabeneekerit hengailet sulassa sovussa. Olen taannoisen työni puolesta ollut tekemisissä näiden steissin somppujen kanssa. Aidosti monikulttuurisia hemmoja ovat. Puhuvat kaikkia kieliä yhtä hyvin tai huonosti: suomea, räppärienglantia, yllättävän hyvää venäjää (vaikka nämä nuoret eivät ole ryssää nähneet muualla kuin steissillä). Jotkut osaavat jopa puhua somaliaa (tai mitä vittua siellä nyt puhutaankin), silloin kun se somalialainen kulttuuri- ja sopeuttamiskonsultti tulee jutskaamaan niille. Rauhan uskonnosta. Kirjoittaa nämä jätkät eivät osaa millään kielellä. Siinä teille monikulttuuria.
Siis hetkonen. Tarkoitatko nyt, että
a) eri väriset ja eri paikasta kotoisin olevat paskapäät menevät SAMAAN jengiin
Kyllä. Tämä on pitkälti minun näkemykseni nykyisestä kehityksestä Suomessa. Mennävuosien Fonzien ihailu on vaihtunut räp-neekerien ihailuun. Samaan aikaan syrjäytynyttä väkeä, jo toisessa sukupolvessa, on yhä enemmän.
Ymmärrä: minä en ole huolissani 35+ Arskasta, Rapesta ja Lissusta, jotka tappavat korkeintaan toisensa. Toki on sääli, että heidän voimavarojaan, jos jotain vielä on, ei pystytä käyttämään mihinkään hyödylliseen.
Minä olen huolissani heidän lapsistaan, joiden street name on Arzka, da Gangsta RAPE ja Lizztstu, vaikka geeniperimässä ei ole ensimmäistäkään räppärigeeniä. Ja joiden suvussa tai tuttavapiirissä ei ole ensimmäistäkään ihmistä, joka olisi joskus ollut töissä.
Näiden ihmisten ensimmäinen ja ainoa samaistumiskohde on valitettavasti nyt tai hyvin läheisessä tulevaisuudessa jokuvitun 50cent.
Sama pätee jokaiseen neekeriin tai arabiin, joka jatkossa tulee Suomeen maahanmuuttajana. Kun minä olin nuori (80-luku), Suomessa oli varsin vähän maahanmuuttajia tai erivärisiä. Sanaa "rasismi" ei oltu vielä keksitty. Erivärisen elämä oli kovaa, ja jos isäneekeri oli jo palannut Afrikkaan ja äiti alkoholisoitunut, niin sitten mentiin koulukodin kautta, opeteltiin nyrkkeilemään ja mentiin yliopistoon. Mutta eivät nämä sen ajan mulatit ja maahanmuuttajat jaksa paljon vouhottaa siitä, miten on ollut vaikeaa ja rasistista. Fiksu pärjää aina. Äijät ja mimmit puhuu leveetä tampereen murretta ja elää omaa elämäänsä. Koska ainoa mahdollinen samaistumisen kohde ja tavoite oli ns. kantaväestö. Suomalaisuus.
Nykyisille maahanmuuttajille ei ole tätä mahdollisuutta suotu.
Niiden ei anneta tulla suomalaisiksi. Kovemman tai helpomman kautta. Vaikka haluaisivat.
Reino, sulla on huumorintajua, mutta jotenkin onnistun hukkaamaan sen punaisen langan teksteissäsi. Voitko selventää tällaiselle yksinkertaiselle, että miten ne rajoitukset nyt pantaisiin toteen, siten että me voidaan edes jollain tavalla ylläpitää imagoa meriittiin perustuvasta demokratiasta, jossa ihmisen omat teot - eivät muiden teot - ratkaisevat sen, miten häntä kohdellaan yhteiskunnassa?
Mä uskon työvoimapulaan sitten kun se tulee. Vielä tässä vaiheessa minkä tahansa vähemmän kiinnostavan alan kiinnostavuutta on mahdollista lisätä lisäämällä palkkaa. Jos halutaan.
Mutta en välttämättä usko siihen, että Suomen (pienenä kansana) tulisi pyrkiä pitämään yllä minkäänlaista imagoa missään asiassa. Pienten kansojen tehtävä on selviytyä.
Eikä minulla ole vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Miten edes voisi olla.
Tuohon sinun kysymykseesi meriiteistä minulla kuitenkin on yksi vastaus: jos joku haluaa muuttaa Suomeen, hänellä tulisi olla jokin järkevä syy muuttaa Suomeen. Se voi olla äärimmäinen rakkaus äärimmäisiä korpiolosuhteita tai vaaleaa pillua kohtaan. Tai työpaikka sellaisella alalla, jossa häntä todella tarvitaan. Tai lähes mikä tahansa muu syy kuin se, että Suomessa asuu tyhmä ja hyväuskoinen kansa, jota on helppo huijata tarjoamaan parempi sosiaaliturva kuin muualla. Ihan näinkin yksinkertaisella linjanvedolla pääsemme jo pitkälle.