Mättöpäivä

Rime, tossa ei ole mitään järkeä.

Sun perjantaiset läskiksi heitot johtuu vain ja ainoastaan siitä, että kituutat viikolla liian pienillä kaloreilla. Tuossa tulee tuota lenkkiä heitettyä siihen malliin, että nosta ihan huoletta energian saantia viikolla ja syö kunnon täyttäviä aterioita, niin pysyy tuollaiset pakonomaiset perjantai-mätöt loitolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rime, tiedätkö, sen perusteella, mitä olet tänne itsestäsi ja tavoistasi kirjoittanut (olet nuori, todella hoikissa mitoissa, pelkäät rasvaa & olet myöntänyt olevasi syömishäiriöinen, mietit onko 100kcal viili vai 110kcal jogurtti järkevämpi vaihtoehto jne.) niin sanoisin, että sun kannattaisi miettiä syömistä paljon laajemmalta perspektiiviltä, kuin mitä nyt teet. Et kai kuvittele, että jaksat lopun elämääsi pähkäillä noita päivittäisiä iik-söinkö-1300-vai-1302-kcal -juttuja, jotka kaiken lisäksi näyttävät kulminoituvan perjantai-iltojen mässyhetkiin, joista sinulle tulee morkkis? Kaikkein parasta pääkopallesi ja terveydellesi olisi varmaan miettiä vähän rennompaa elämäntapaa. Ajatteleppa noita 'ongelmiasi' ulkopuolisena: mitä sanoisit kaverillesi, joka pohtisi ja tuskailisi tuollaisia asioita? Pyytäisitkö löysäämään pipoa?

(Kauniisti ketjun aiheen ohi, sori.)

Kirjoitanpa omista jutuistani vähän, jos se saisi Rimen silmät avautumaan. Olin hyvin pitkälti sinun tilanteessasi muutama vuosi sitten. Tein kuntopiiriä kuudesti viikossa ja aina kuntopiirin jälkeen lenkin. Lenkki meni usein kävellen, koska ei jaksanut juosta. Söin aivan säälittävän vähän. Valitettavasti pystyin kestämään mättöpäivien mielihalutkin, joten olin pahimmillani mitoissa 175/59. Siltä ajalta ei voi nykyisin katsoa kuvia ilman pahaa oloa. Yhtenä jouluna annoin itselleni luvan herkutella, koska olin sitä varten oikein kiristellyt aiemmin. Söinkin erittäin hyvin, paljon suklaata ja kakkuja jne. Sama jatkui seuraavana päivänä, ja sitä seuraavana. Huomasin, etten heti turvonnutkaan muodottomaksi läskiksi ja olo oli noin 10 kertaa energisempi ja hyväntuulisempi. Siitä lähti pikku hiljaa ymmärrys, että ihmisen on syötävä, etenkin treenaavan kaverin. Nyt olen mitoissa 175/77, eikä siinä ole fläsää nimeksikään. Elämä on paljon parempaa kuin tuohon aikaan.

Ala hyvä ihminen syömään kunnolla. Sikaile vaikka koko ensi viikko ja ihmettele viikon lopussa, kuinka hyvä olo sinulla on. Itsensä pystyy tappamaan olemalla syömättä. Herätys!

eilen oli mättö päivä meni vaan pilalle kun keskiseltä ostin tollasen boss-aterian söin sen mutta en ees jaksanut kotona sipsejä syyä:D

Itselläni on tosi suuria ongelmia noiden mättöpäivien kanssa, koska ne ei meinaa millään pysyä yhdessä päivässä vaan venyy ja venyy vaan, ja ne syömäni määrät on jotain ihan tajuttomia. Eli mietin etukäteen hemmetisti mitä kaikkea haluan syödä, sitten tekee tuhatta eri asiaa mieli ja ostan hulluna kaikkea ja alan mässäämään. Siitä se sitten helposti venyy useamman päivän holtittomaksi syömiseksi koska sitä syömistä on enemmän kuin yhden päivän tarpeiksi.

Onni onnettomuudessa on toki se että tiedän itse tämän olevan mun sudenkuoppa, ja valmentajan kanssa onkin päätetty että nyt en 4kk syö mitään herkkuja. En voi edes pähkinöitä vetää normiruokavaliossa koska söisin niitä pussillisen. Mun pää kestää hyvin kuria siinä mielessä että kun vaan olen syömättä mitään niin ei paniikkia, mutta sitten itsekuri on paska jos annan nautinnolle mahdollisuuden. Kun antaa sen pikkusormen niin se vie koko käden.

Mä alan pitämään noita syöntipäiviä vasta kesällä kun on saanut dietattua pahimmat pois. Sitten ei varmaan muutenkaan pelkoa että ne mässäilyt tuottaisi takapakkia meininkiin.

Amen, mulla ihan sama juttu, siksi en pidä mitään mässypäiviä enää. Ne on teoriassa ja käytännössä ok, mutta ei toimi ns. syöpöille/syömisongelmaisille ollenkaan.
Vähän sama kuin narkki pitäis heroiinipäivän tai juoppo dokausillan kerran viikossa.

Varoitus, nyt tulee erittäin idioottimaista pohdintaa.

Mä saan laskujeni mukaan sen alle 1500 kcal päivässä viikolla (joku 1300 kcal, ei mukaan laskettuna vihanneksia, hedelmiä tai marjoja)
mutta sitten joka ikinen perjantai tulee mätettyä...

Vaaleeta leipää, juustoa, karjalanpiirakoita, sämpylää, leipäjuustoa...
Mitä nyt sattuu kaapissa olemaan.
Eilen meni about kokonainen paketti karjalanpiirakoita, 285g leipäjuustoa ja mitä lie..

Ja kaloreita helposti plus 3000.

Vaikuttaako tällanen pidemmällä tähtäimellä painoon?

Jos joka viikko tekee näin, - joka ikinen perjantai.

Ennen viikon juoksukilometrit on ollu 40km, mutta nyt ne tällä viikolla vähennettiin puoleen, eli energiaakin kuluu puolet vähemmän nyt. (akillesjännevaivoja)

Äh, en siis osaa laskea tai ajatella loogisesti, helppiä.

Eli, oon siis aina syöny näinä kahtena 10km lenkkipäivänä lisäksi 2 ruislimppuviipaletta, viipaleen sulatejuustoa ja bulgarian jugurtin, eli plus 250kcal, ns. "lenkkilisä".
Joten noina päivinä tulee energiaa ainakin 1600.

Sitten yleensä pe on ollu lyhyt lenkki (6-7km) ja se mättö (jota en kyllä haluaisi tehdä, mutta himot on niin kamalat että aina sortuu...) ja sitten sunnuntaina oon menny viikon pisimmän lenkin 13,7km ja silloin en oo syöny myöskään tota 2 näkkärin "lenkkilisää", vaan vedän sen ton perjantain takia miinuksella.
Tai en tiedä onko se miinuksella, koska perjantaina tulee energiaa koko viikonlopun edestä.

Kuulostaa tyhmältä ja idioottimaiselta kysyä tällasia, mutta mulla on oikeesti järkyttävän paha olo tällasesta, ja oon ihan pihalla näistä kaikista energiajutuista.

Ja nyt siis tästä lähtien on vain 2 x 10km lenkki viikossa, ja ehkä 1 hiihto, muut venyttelyä ja vähän vatsojen tekemistä kotosalla.
Joten miten se vaikuttaa energiankulutukseen, kun ei enää tule niin paljoa liikuntaa?

Noilla kaloreilla et varmasti paisu pullaksi vaikket tekis yhtään lenkkiä viikossa. Kuten kaikki muutkin täälä on neuvonu niin syö enemmän JOKA päivä niin ei tuu niitä hulluja himoja. Moni kyllä herkuttelee kerran viikossa muutenkin, sillä sen kummemmin turpoomatta, vaikka syövät muutenkin tarpeeks. Että rohkeesti vaan ruokaa naamariin ja lopeta liian tarkka miettiminen. ;)

Kiitoksia kauniista sanoistanne.
Mukava kuulla, että edes joku saa iloa näistä mun päättömistä huuteluista :)
Tuli muuten mieleen tuosta kommentoinnista tässä ketjussa että itse asiassa aika harvoin olen kommentoinut tänne mitään.
Juurikin sen takia, ettei ole tullut kauheita mättöjä harrastettua. Mulle mättöpäivä on hieman erilainen kuin mikä se yleinen käsitys siitä on.
Anteeksi asian vierestä puhuminen.

Varsågod vain. On tämä pakkis vain niin herttainen paikka :)

Odotetty Mättöpäivä !

-Atrian Pizzoja
-Ruokavalion hiilarit tuplataan
-Karkkia
-Limua
-Riisifrutteja
-Kebabbia

Eilen upposi:

Puuroa, raejuustoo, mehukeittoo
4kpl Vehnäsämpylöitä metukalla&juustolla
2kpl Laskiaispullia
9kpl Suklaakeksejä
Iskenderkebab tuplalihalla
0,9l Aino suklaajäätelöö
1kpl Twix
9kpl Sulkaakeksejä
Chicken McNuggets 20 kpl + 3 dippiä
1kpl Tuplajuustohampurilainen
1kpl El Maco Jr.
1kpl Chicken El Maco Jr.
500g Irtokarkkeja

Onko kukaan huomannu eroa painonlaskussa seuraavalla viikolla jos mättöpäivänä on/ei ole ottanu alkoholia? Itellä tuli hieman lisää painoa sen jälkeen ku otin mättöpäivänä olutta 10 pulloa, vaikka ruokavalio on pysynyt juuri samana ja liikuntaa hieman jopa lisänny. Eli paino ei laskenu seuraavalla viikolla edes niin alas kuin mitä se oli. Aiemmin paino on tullu joka viikko kilon alemmas. Tosin omaan silmään kuitenki näyttää että vatsalihakset näkyy silti vähän paremmin taas.:rock:

Noin kuukausi tullu diettailtua. Tänään tuli pidettyä eka mässäilypäivä:

Amarillossa kaverin kans puokkiin: Rockefellers Ribs (vai mikä lie), grillikylkeä ja ranskalaisia, ja joku iso kombosetti (kaikkea friteerattua saissea kanaa, sipulirenkaita, katkarapua ranskalaisia, dippejä yms...). Tuli ahmittua antaumuksella, toipuminen kesti kolmisen tuntia:D
Kaks isoa pullaa ja kaakaota.
Päälle pakolliset tonnikalat, paistetut kananmunat, salaatit ja palkkarit. (salipäivä)

Näkyy porukalla olevan vähä suuremmalla volalla vedettyjä mättöpäiviä, mutta eiköhän tällanenki potkase koneen käyntiin. Dieettikalorit 1700-1900, tänään joku reilu 3000->

On ollu niin kurinalainen ruokavalio viimeaikoina, että melkeen morkkiksen pistää päälle tämmönen irstailu.

On tosiaan dieetti ollu päällä tässä parikytä viikkoa ja tähänsaakka pidettynä oikeestaan 3mättöpäivää ja 1 kakspäivänen.
Yleensä on koostunu just kaikesta paskasta, kuten irtokarkit, kebut, hampparit, keksit jne, joten tänäviikonloppunakaan ei oo poikkeusta tuohon tulossa. Kolmen viikon välein oon pitäny ja hyvin on toiminu, yhessävaiheessa paino junnas tosi pahasti ja kolmen viikon aikana paino putos sen 0.5kg, nooh, samoilla kaloreilla nyt menty ko sillon, mutta yhtäkkiä paino lähti tuleen taas vauhdilla alas ja läski alko taas tiriseen... Tarvetta noin aineenvaihdunnallisesti ei varmastikaan tälle viikonlopulle olis, mutta kun se on itselle tullu luvattua että saa syödä, niin sillonhan syödään.

Kun mättöpäivä koittaa niin ensimmäisenä hakemaan kotipizzan kotzone ja pussipari tortillasipsejä k-marketista. kylkeen olutta taikka muuta vastaavaa. morsiammen viereen sohvalle tai mars kaupungille.. nämä tosin surullisen harvassa=D

Epic Meal Timen jätkät sais kyllä tehä mulle safkat vaikka joka päivälle :kuola:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ai helevetti ku näyttää hyvältä.....

No lähempä lenkille. prkl...

Huomenna ois taas aika vähän rentoilla ruokien suhteen. Viime kerrat menny vähän persiilleen ja tullu syötä melkein vähemmän kun normipäivinä. Saas nähä mitä keksii, kebulla nyt varmaan tulee käytyä. Raporttia ehkä huomenissa..
e. ja se kolme viikkoa näköjään taas tullut viime kerrasta

Bulkkipäivän ruoat

Eli ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää millaisella ruokavaliolla porukka vetää bulkilla? Päivän ateriat (syömiset) siis kiinnostaa.

Eiliseltä itellä:

Aamiainen:
Maitorahka 235g
Rasvaton maito 315g
4-viljan hiutale 120g
Pakastemustikka 50g

Lounas
Koulusafka, kaikkea sopivan paljon. Arviolta 500kcal, luultavasti paljon enemmän.

Välipala
Hera 55g
Malto 40g

Päivällinen
Tumma makaroni 50g
Vihannesmix 250g
Broilerin fileesuikaleet hunajamarinadissa 200g
Rasvaton maito 250g
Suklaakeksejä 225g

Palkkari
Hera 55g
Malto 40g

Illallinen
Tumma makaroni 50g
Vihannesmix 250g
Broilerin fileesuikaleet hunajamarinadissa 200g
Rasvaton maito 300g

Iltapala
Maitorahka 250g
Oliiviöljy 20g

Vitamiinit sun muut hifit puuttuu, mut öbaut noin. Kaloreita ~4500-5000kcal.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom