Mättöpäivä

Veikkaus:

Niin, mutta onko se suoraan niin, että jos tekee mieli hiilaria niin se on hiilarin puutosta?
Eikä esim. rasvan?

Kuulostaa aika idioottimaiselta kysymykseltä varmaan, mutta ei kaikki ole aina niinkuin luulisi.
Ja yleensä asiat on just päinvastoin jos kuvittelisi.

Mutta nojoo.. Ajattelinpahan vaan.
Koska mulla on rasvansaanti vähän miinuksella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite olen kans nykyisellä dieetilläni pyrkiny tankkauspäivinä syömään ruokia missä on max.10grasvaa/100g. Suolaa en tosin juuri välttele. Tankkauspäivinä tulee syötyä yleensä jäätelöä, leipää, pakastepitsaa, vähän karkkia, mäkkärin euronhampurilaisia(9g rasvaa), limua, riisiä, pastaa, maitoa yms. Ja tietenki lihaa niinku normaalistikkin. Tankkauksen aloitan heti aamusta mutta lopetan 3-4 tuntia ennen nukkumaan menoa. Mulla alkaa yöllä puskeen hikeä vitusti jos syö hiilareita liian myöhään. Kaupan hyllyltä löytyy muuten pullaakin missä on 10g/100g rasvaa.:D

Rime: Sä oot varmaan viikolla ihan liikaa miinuskaloreilla, niin sitte kroppa koittaa tasapainottaa tilannetta ja vaatii energiaa = hiilaria. Ainaki mulla oli näin, että silloin kun söin kulutukseeni nähden ihan liian vähän, niin tuli kerran viikossa aina järkyttävä hiilarihimo ja tuli vedettyä kokonainen muromyslipaketti tms. Syö viikolla rohkeasti enemmän, niin ei tuu mättöjä. Aerobinen liikunta kuluttaa niin paljon energiaa.

Iltapalalla mätätty

4dl dippiä
150g sipsiä
300g irtokarkkia
2.5l rasvatonta maitoa
350g uunipitsa+ päälle 400g juustoraastetta+150g aurajuustoa
1 pakastekakku

Paino nousi päivän aikana 7kg :D

Huomenna ois tarkotus vähän mässätä (3 viikkoo menty melko siististi) mutta ei vaan keksi mitä sitä söis :D Kai sitä perusruokaa tulee vaan syötyä enemmän...

Goblin, heh mulla on tismalleen sama homma, jos erehdyn veteleen hiilareita illalla, niin nukkumisesta ei tule yhtään mitään. Hikoilen vain kun sika ja on aivan liikaa energiaa nukkuakseen. Pelkkää levotonta pyörimistä sängyssä =(

Juttelin tästä erään "ravintogurun" kanssa ja hän kertoi, että sun kroppasi on selkeästi hiilaripolttoinen, eli voit vedellä huoletta hiilaria pitkin päivää ja niin pitäisikin. Rasvaa kohtuu vähän (minimimäärä, jotta hormoonit ym pelaa) proteiinia kohtuudella, jotta on rakennusainetta saatavilla, mutta hiilari on se pääasiallinen polttoaine.

Tämä tuntuu tosi loogiselta. Olenkin nyt pikkuhiljaa siirtymässä hiilihydraattipitoisempaan ruokaan. Toki kaikki HH:t tulee vain hyvistä pitkistä lähteistä.

Ei mulle tule koskaan mitään väsymystä hiilareiden mätöstä, päinvastoin. Virtaa ihan vi#%sti, joten miksipä niitä enään rajoittamaan.

Ensi viikolla, jos pitäisi tankkaus/mättöpäivän. En kyl ala mitään hyber määriä roskaa syömään ! Menee masu vaan sekasin ja pierettää sit niin pirusti :D ..Kebabbia,Suklaata,Limua.. siinä jos tarpeeksi yhdelle.

Onko tähän joku järkeväkin syy?

Eheei, on vaan siis vähän hukassa että kuinka paljon on tarpeeksi rasvaa jne...

Pääsääntöisesti rasvat tulee pellavansiemenistä aamulla, välipalalla 1 rkl kookosöljystä, muuten tofusta yms. ja sitten bulgarian jugurtista tai punaisesta viilistä.

Sellainen 20-30% päivittäisestä energiamäärästä...
...joista tyydyttyneiden osuus n. 1/3 ja tyydyttymättömien osuus 2/3 (muistaakseni).
Tyydyttyneiden rasvojen saantiin kuitenkin harvemmin joutuu kiinnittämään huomiota, koska sitä saadaan ns. piilorasvana (esim. maitotuotteet. liha).

Munakas,
mun tiiäkkö täytyy sanoa, että mulle tulee tosi hyvä mieli, kun aina vilkaistessani ravintopuolta täällä, niin sun nimimerkki on viimeksi kommentoinut Mättöpäivä-ketjuun! :)
Ei sulla selvästikään mitään "joka päivä on mättöpäivä"- tyyliä ole, mutta tuo nimimerkki yhdistettynä tähän ketjuun herättää mussa jonkun äidillisen voihellanlettaskuinkasuloista -reaktion. :nolo:

Munakas,
mun tiiäkkö täytyy sanoa, että mulle tulee tosi hyvä mieli, kun aina vilkaistessani ravintopuolta täällä, niin sun nimimerkki on viimeksi kommentoinut Mättöpäivä-ketjuun! :)
Ei sulla selvästikään mitään "joka päivä on mättöpäivä"- tyyliä ole, mutta tuo nimimerkki yhdistettynä tähän ketjuun herättää mussa jonkun äidillisen voihellanlettaskuinkasuloista -reaktion. :nolo:

Kiitoksia kauniista sanoistanne.
Mukava kuulla, että edes joku saa iloa näistä mun päättömistä huuteluista :)
Tuli muuten mieleen tuosta kommentoinnista tässä ketjussa että itse asiassa aika harvoin olen kommentoinut tänne mitään.
Juurikin sen takia, ettei ole tullut kauheita mättöjä harrastettua. Mulle mättöpäivä on hieman erilainen kuin mikä se yleinen käsitys siitä on.
Anteeksi asian vierestä puhuminen.

Itselläni on tosi suuria ongelmia noiden mättöpäivien kanssa, koska ne ei meinaa millään pysyä yhdessä päivässä vaan venyy ja venyy vaan, ja ne syömäni määrät on jotain ihan tajuttomia. Eli mietin etukäteen hemmetisti mitä kaikkea haluan syödä, sitten tekee tuhatta eri asiaa mieli ja ostan hulluna kaikkea ja alan mässäämään. Siitä se sitten helposti venyy useamman päivän holtittomaksi syömiseksi koska sitä syömistä on enemmän kuin yhden päivän tarpeiksi.

Onni onnettomuudessa on toki se että tiedän itse tämän olevan mun sudenkuoppa, ja valmentajan kanssa onkin päätetty että nyt en 4kk syö mitään herkkuja. En voi edes pähkinöitä vetää normiruokavaliossa koska söisin niitä pussillisen. Mun pää kestää hyvin kuria siinä mielessä että kun vaan olen syömättä mitään niin ei paniikkia, mutta sitten itsekuri on paska jos annan nautinnolle mahdollisuuden. Kun antaa sen pikkusormen niin se vie koko käden.

Mä alan pitämään noita syöntipäiviä vasta kesällä kun on saanut dietattua pahimmat pois. Sitten ei varmaan muutenkaan pelkoa että ne mässäilyt tuottaisi takapakkia meininkiin.

Ihan vaan kebabin söin mättöpäivänä ja siitä johtuen meni koko yön perseelleen. Suu oli koko yön ajan niin kuiva ja hyvä kun edes pysty enää juomaan vettä. Meni sitten se 1 vrk siihen, että janontunne lähti pois. Sai siis kiskoa aika urakalla vettä vaikka juon sitä päivässä aika paljon. Vatsa ei onneks menny sekasin :) Tais suolat tehä tepposet...

Onko kenellekkään tullu kovia nivelkipuja mättöpäivän jälkeen esim. seuraavana yönä? Itselle on tullu ja sillon söin irtokarkkia, jäätelöä 0,5l ja kebabin. Sen takia pitäny mättöpäivät hiilareiden osalta hieman "kurissa"

Aamulla uppos 250g rahkaa ja 300g loota keittokinkkua. Reilu pari tuntia tän jälkeen 200g raejuustoa ja kahvin kanssa kermamunkki. Lounaalla sitten hienoon etniseen ravintolaan syömään rullakebab tuplalihalla.

Tästä toivuttuani nautin paketin hookoon blöötä kylmänä sinapin kera. Päivälliseksi kanan sisäfileitä ja reilusti ruisleipää. Jälkkäriksi päätin sitten syödä karkkia (400g pussi) pitkästä aikaa. Epähuomiossa söin kaikki namuset ja nyt on sitten aivan saatanan huono olo. Jos tästä selviän, niin illemmalla haen lähikepalista pizzan.

Aiva ihana mättöpäivä takana. Sipsiä 200g+ siihen päälle tietenkin dippi, 2litraa cokista, jaffa keksi paketti, 300g karkkipussi ja suklaalevy!
Yhteensä sellanen 5000kcal :D

Varoitus, nyt tulee erittäin idioottimaista pohdintaa.

Mä saan laskujeni mukaan sen alle 1500 kcal päivässä viikolla (joku 1300 kcal, ei mukaan laskettuna vihanneksia, hedelmiä tai marjoja)
mutta sitten joka ikinen perjantai tulee mätettyä...

Vaaleeta leipää, juustoa, karjalanpiirakoita, sämpylää, leipäjuustoa...
Mitä nyt sattuu kaapissa olemaan.
Eilen meni about kokonainen paketti karjalanpiirakoita, 285g leipäjuustoa ja mitä lie..

Ja kaloreita helposti plus 3000.

Vaikuttaako tällanen pidemmällä tähtäimellä painoon?

Jos joka viikko tekee näin, - joka ikinen perjantai.

Ennen viikon juoksukilometrit on ollu 40km, mutta nyt ne tällä viikolla vähennettiin puoleen, eli energiaakin kuluu puolet vähemmän nyt. (akillesjännevaivoja)

Äh, en siis osaa laskea tai ajatella loogisesti, helppiä.

Eli, oon siis aina syöny näinä kahtena 10km lenkkipäivänä lisäksi 2 ruislimppuviipaletta, viipaleen sulatejuustoa ja bulgarian jugurtin, eli plus 250kcal, ns. "lenkkilisä".
Joten noina päivinä tulee energiaa ainakin 1600.

Sitten yleensä pe on ollu lyhyt lenkki (6-7km) ja se mättö (jota en kyllä haluaisi tehdä, mutta himot on niin kamalat että aina sortuu...) ja sitten sunnuntaina oon menny viikon pisimmän lenkin 13,7km ja silloin en oo syöny myöskään tota 2 näkkärin "lenkkilisää", vaan vedän sen ton perjantain takia miinuksella.
Tai en tiedä onko se miinuksella, koska perjantaina tulee energiaa koko viikonlopun edestä.

Kuulostaa tyhmältä ja idioottimaiselta kysyä tällasia, mutta mulla on oikeesti järkyttävän paha olo tällasesta, ja oon ihan pihalla näistä kaikista energiajutuista.

Ja nyt siis tästä lähtien on vain 2 x 10km lenkki viikossa, ja ehkä 1 hiihto, muut venyttelyä ja vähän vatsojen tekemistä kotosalla.
Joten miten se vaikuttaa energiankulutukseen, kun ei enää tule niin paljoa liikuntaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom