Mättöpäivä

Mihin perustat tuon, että kova treeni syö lihasmassaa kevyempää treeniä enempää, jos miinuskalorit on samat? En oikein ymmärrä...

No enemmän kokemukseen kuin mihinkään muuhun, sekä omasta kehosta saatuun dataan että satojen kehonrakentajien treenien ja dieettien seuraamiseen vuosien varrella. Omalla kohdalla voin sanoa, että kun treenasin dieetillä aika naurettavan kevyillä painoilla mutta suhteellisen reippaaseen tahtiin, lihasmassa säilyi parhaiten.

Erittäin intensiivinen harjoittelu kovalla dieetillä näyttää johtavan siihen, ettei keho millään palaudu kunnolla, ja se johtaa helposti jonkinlaiseen lievään pysyvään kataboliaan. Puhun tässä siis naturaalitreenaamisesta, doping-harjoittelu on sitten asia erikseen.

Edellisellä sivulla siteerattu Timo Kosonen olisi oikea mies selittämään asiaa fysiologiselta kannalta, hän on tietääkseni perehtynyt viime aikoina laajalti rasvanpolttoon ja siihen, miten samalla säilytettäisiin mahdollisimman paljon lihasmassaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missä menee (suurinpiirtein) "erittäin intensiivisen harjoittelun" ja "ei-niin-intensiivisen -harjoittelun" raja oltaessa maltillisilla miinuskaloreilla?

OK, ymmärrän. Silloin, kun itse aloitin junnuna treenaamisen, lähestymistapa oli aivan toinen. Lihasmassaa pyrittiin kasvattamaan toden teolla useita vuosia aloituksen jälkeen ja dieettejä pidettiin vasta, kun massaa oli suht reippaasti. Painoin itse aloittaessani muistaakseni 63 kiloa (pituus 168 cm), kondis oli futisuran jäljiltä aika tiukka (= helvetin kuiva). Treenasin sitten pari vuotta tunnollisesti, paino nousi 85 kiloon, ja siitä trimmasin hyvään kondikseen, joka oli tuolloin noin 78 kiloa. Treeni oli ekat kaksi vuotta koko ajan sama eli kolme treeniä viikossa, joka kerta koko keho läpi yksi perusliike per lihasryhmä 3 x 8-10 toistoa. Harjoituspainoja lisättiin hiljalleen.

Muutama vuosi myöhemmin otin uuden massakauden ja painoin noin 110 kiloa, siitä pudotin suht tiukkaan 95 kiloon (siisti six pack ja treenikunto, ei kisakunto läheskään). Yleisesti ottaen sanoisin, että kannattaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja panostaa siihen täysillä. Jos haluaa lisää voimaa, pitää treenata voimatreeniä, jos haluaa todella lisää lihasmassaa, mitään välidieettejä ei kannata pitää, miinuksilla ei ole mitään järkeä olla päivääkään. Ja jos haluaa olla tiukassa kunnossa, kuten esimerkiksi Mike tällä hetkellä, silloin syödään vähemmän ja treenataan paljon, mutta kevyemmin. Dieetin aikana kova treeni syö lihasmassaa, keho ei pysty palautumaan kovista treeneistä, joten silloin kannattaa treenata useammin ja useampia sarjoja, mutta kevyemmin.

Siinäpä pähkinänkuoressa entisaikojen systeemit, niillä tuli itselle lihasta tuollaiset 30 kiloa. Ja monille muille myös.

Oisko sulla kuvia näistä ajoista, tuntuu aika kovalta kunnolta jos pituutta on 170cm ja paino 95 niin six pack näkyy hyvin :) ja jos kerta vain treenasit 3 kertaa viikkoon 1 jakoisella etkä tehnyt mitään muuta?

Mutta kerrankun noin hyvin sitä lihasmassaa oot tollain saanut, niin mitä mieltä sä oot jos minä näin päälle puolenvuoden kestäneen 2-jakoisen ohjelman hinkkaamisen jälkeen aloittaisin syksyllä tekemään tuolla G6 ohjelmalla ja maltillisesti siis nostamaan massaa tuonne noin 76-77kiloon. Mitään överi bulkkia en voi alkaa vetämään kun intti on puolen vuoden päästä :D Mutta en myös halua olla mikään peruslaiha inttipoika.

Hmm, outoa. Paino laski tankkauspäivän jälkeen vrt. edelliseen aamuun vaikka hiilaria tuli semmonen 600g~. Edellississä tankkauksissa noussut sen 1-2kg, mielenkiintoista.
no tuohan on melkeen mahdotonta :D^

Niinpä. Vaa'alla käydessä kun ei ollut vielä edes WC-istuntoa suoritettu, uskov*tunmatonta! :D

No siis bulkille kyllä, mutta en överibulkille eli en syö 1000 kaloria ylimääräistä päivässä joka päivä, kun ennemmin otan ison osan lihana sen 5-7kg kuin että siitä ois rasvaa se 6kg.. ja eikä sinne inttiinkään varmaan voi missään ihan jokinorsun mitoissa mennä :D

Missä menee (suurinpiirtein) "erittäin intensiivisen harjoittelun" ja "ei-niin-intensiivisen -harjoittelun" raja oltaessa maltillisilla miinuskaloreilla?

Liian kova treeni on sellainen, josta et palaudu. Olet jatkuvasti hieman väsynyt ja haluton, treeni alkaa tuntua liian haasteelliselta. Asia on siis täysin yksilöllinen.

Tiivistän tähän vielä: Kun halutaan ensisijaisesti polttaa pois kehon ylimääräisiä rasvoja, mielestäni paras yhdistelmä on reilusti miinuksilla oleva dieetti ja suhteellisen kevyt volyymitreeni, jolla pyritään lähinnä kuluttamaan energiaa. Miinuskaloridieetti on kuitenkin rasvanpoltossa täysin ratkaiseva tekijä.

Tärkeää: Älkää ottako mallia ammattilaisten treeneistä ennen kisaa, heillä on aina koneessa sellaiset yskänlääkkeet, että dieetin aikana treenataan todella kovaa ja rakennetaan jopa parhaassa tapauksessa lisää lihasmassaa samalla, kun ylimääräinen rasva palaa pois.

Oisko sulla kuvia näistä ajoista, tuntuu aika kovalta kunnolta jos pituutta on 170cm ja paino 95 niin six pack näkyy hyvin :) ja jos kerta vain treenasit 3 kertaa viikkoon 1 jakoisella etkä tehnyt mitään muuta?

Mutta kerrankun noin hyvin sitä lihasmassaa oot tollain saanut, niin mitä mieltä sä oot jos minä näin päälle puolenvuoden kestäneen 2-jakoisen ohjelman hinkkaamisen jälkeen aloittaisin syksyllä tekemään tuolla G6 ohjelmalla ja maltillisesti siis nostamaan massaa tuonne noin 76-77kiloon. Mitään överi bulkkia en voi alkaa vetämään kun intti on puolen vuoden päästä :D Mutta en myös halua olla mikään peruslaiha inttipoika.

On minulla junnuajoilta joitakin valokuvia, myöhemmiltä ajoilta ehkä joitakin, joissa on treenivehkeet päällä. Ja mitä massan kehittämiseen tulee, sain siis uutta lihasmassaa todella helposti. Lahjoja oli varmasti enemmän kuin kovaa treenisisua. Kehonrakennus taitaa kuitenkin perustua aika paljon genetiikkaan, ei kai siitä mihinkään pääse.

Treenasin ekat pari vuotta tuolla kolme kertaa viikossa systeemillä. Sen jälkeen treenasin ensin kaksijakoisella neljästi viikossa ja joitakin vuosia myöhemmin kolmeen jaetulla ohjelmalla 3 on-1 off-3 on-2 off -systeemillä. Se oli minusta kehittävin ohjelma, jolla koskaan treenasin.

Maltillinen bulkkaus on juuri oikea tapa, en minäkään koskaan mitään läskibulkkia vetänyt. Minä olen lihonut vasta monta vuotta treenaamisen lopettamisen jälkeen. Syö siis jonkin verran yli kulutuksen, se riittää. Itse en koskaan punninnut tai mitannut mitään bulkkisafkoja, vaan systeemi oli se, että syötiin siten, että koskaan ei ollut oikeasti nälkä.

G6:sta en osaa sanoa mitään, koska en tiedä, mitä se tarkoittaa. Armeijasta sanon sen verran, että älä murehdi siellä lihasten perään vaan suorita palvelus kunnolla ja kunnialla, siitä jää hyvä mieli. Jos lihasmassaa lähtee, saat sen takaisin muutamassa viikossa hyvällä treenillä ja reippaalla syömisellä.

Olen ajatellut, että voisin valmentaa joitakin nuoria noilla entisaikojen systeemeillä, jos halukkaita treenaajia löytyy. Jonkin seminaarin voisi ainakin pitää, mukaan voisi pyytää vaikka Keijo Reimanin, joka oli meidän idolimme 1970-luvun lopulla ja 1980-luvun alkuvuosina.

G6 siis tuo arnoldin kultainen kuusikko.. mutta hiukan OT: ksi menny nyt tämän threadin keskustelu :D tosiaan voinko vielä pitää yhden mättöpäivän tällä viimeisellä dieettiviikolla? viime kerrasta tulee kohta se 3vko: a täyteen..

No enemmän kokemukseen kuin mihinkään muuhun, sekä omasta kehosta saatuun dataan että satojen kehonrakentajien treenien ja dieettien seuraamiseen vuosien varrella. Omalla kohdalla voin sanoa, että kun treenasin dieetillä aika naurettavan kevyillä painoilla mutta suhteellisen reippaaseen tahtiin, lihasmassa säilyi parhaiten.

Erittäin intensiivinen harjoittelu kovalla dieetillä näyttää johtavan siihen, ettei keho millään palaudu kunnolla, ja se johtaa helposti jonkinlaiseen lievään pysyvään kataboliaan. Puhun tässä siis naturaalitreenaamisesta, doping-harjoittelu on sitten asia erikseen.

Edellisellä sivulla siteerattu Timo Kosonen olisi oikea mies selittämään asiaa fysiologiselta kannalta, hän on tietääkseni perehtynyt viime aikoina laajalti rasvanpolttoon ja siihen, miten samalla säilytettäisiin mahdollisimman paljon lihasmassaa.

Aika tiukkaa dataa, jos tätä olet saanut sadoilta kehonrakentajilta. Onko tähän olemassa vasta-aihetta niistä sadoista, jotka treenasi kovempaa?
Nimenomaan naturaalin kohdalla en usko tuohon, vaan "kevyellä" treenillä säilyy ainoastaan douppaajan lihat.

Hei camoon, vedätte yhen kebab annoksen viikossa, kuoletteko siihen, NO ETTE!
Jos muuten normi safkat päivässä vetelee naamariin ja sitte yhe lämpimän aterian korvaa kebulla, ni se on aika jees.
On se kebab vaan hyvää. Ja jos se tuottaa hankaluuksia, niin menkää Subille vetäseen kunnon 30 sentin patonki. Saatte valita kaiken mitä siihen otatte leivästä kastikkeeseen.

pyhpah jos joku ostais mulle ton määrän safkaa niin kyllä vetäisin. Eihän tossa oo ku ehkä puolet tai 1/3 jotain karkkia tai sokerimössöä.

Diettiä takana jo jonkun aikaa ja taitaa olla aika käydä raxissa boostailemassa aineenvaihduntaa ja pääkoppaa. Pepperonipitsaa ja fantaa :D

No nyt dieetit on loppu ja vedän nyt kun mieli tekee pitää mättöpäivä :) joku 5000kaloria syöty..

Voi perhana kun olen kateellinen. Siis oikeasti. Itse olen dietillä koko kesäkauden yli, ja vasta syyskuussa pääsen SYÖMÄÄN =/ Olen ollut dietillä jo noin 3-4 kk, mutta oma vikani kun olin päästänyt vararavinnon karkaamaan käsistä.

Hieman se kyllä omatuntoa kirpasee ku syö helvetisti, mut palkitsen nyt sitten itteni onnistuneella dieetillä :) tosin paino on huomenna joku 2-3kiloo ylempänä mitä normaalisti mutta kait se siitä sitten tasoittuu parin päivän päästä :) sitten pitäisi syödä +-0 kaloreilla koko kesä ja syksyllä alkaa taas massaa keräämään..

Voi perhana kun olen kateellinen. Siis oikeasti. Itse olen dietillä koko kesäkauden yli, ja vasta syyskuussa pääsen SYÖMÄÄN =/ Olen ollut dietillä jo noin 3-4 kk, mutta oma vikani kun olin päästänyt vararavinnon karkaamaan käsistä.

siis ootko sä kisadieetillä?

Niin, mutta ei skoudeja turhaan pullapojiksi kutsuta. ;)

Mun pitäis puolestaan saada jotain nahan alle. Olen vaan huomannu, että aineenvaihdunta on niin kovaa, jolloin mättöpäivä päräyttää lähinnä pötsin sekaisin. Joku fiksu bulkki olis sinänsä paikallaan, mutta ei onnaa nykyisissä olosuhteissa. Vaikka koulun sapuskoissa ei ole valittamisen varaa, niin siltikään se säännöllinen terveellinen syöminen ei natsaa. Pitäis varmaan kiskoa maltoa naamaan ikään kuin tankkauksissa. Voisko joku myydä mulle lihaksensa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom