Mättöpäivä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yhdessä banaanissa on hiilaria about 20-25g, mutta siitä määrästä fruktoosia vain 3-4g. Vain pieni osa hedelmän sokerista on siis hedelmäsokeria (fruktoosia). Hedelmien syömistä ei siis liian fruktoosin pelossa kannata rajoittaa, teollisesti fruktoosilla, glukoosi-fruktoosilla tms. makeutettujen elintarvikkeiden kylläkin... joita on melkein kaikki mitä kaupassa myydään aina karkeista proteiinipatukoihin.

Ai? Mä luulin että kaikki hedelmän hiilari on fruktoosia. Tämäpä hyvä uutinen :)

e. Siellähän se lukee finelissä, olisin voinu huomata itekin jos olisin vaan tajunnu joskus tutkia

Joku demoni valtasi mun kehoni ja pisti mut ostamaan kaupasta paketin Ainon maitosuklaajäätelöä ja karkkia, eli näköjään herkuttelupäivä tulossa...No tekee ainakin päälle ihan hyvää, kun olen melko orjallisesti dietannut viimeiset kuukaudet (no joo, olen kyllä sortunut kaksi kertaa aiemminkin dietin aikana).

Vaimo ja lapset on kyllä jakamassa noita herkkuja, etten itse voi tuhota kaikkea =(

Mulla on menny 5pv ja kävin eilen hakee yöllä pakastepizzan ja pienen karkkipussin. Onneks ei menny kalorit välttämäti ees yli kulutuksen, ettei varmaan ihan kauhee rikos. Tänään sit pelkkää heradrinkkiä huuleen.

tänään on tankkauspäivä (valmentajan termi), vai pitäisikö sanoa "herkkupäivä" (mun termi).

12 vkoa dieettiä takana ja paljon läskiä hävitettynä. nyt mennään viikoittaisilla tankkauksilla.

tänään mennyt tähän mennessä:

1 susette suklaavanukas
2 x pågen sub-sämpylä (maailman valkosinta jauhoa ja yli 200 kcal / sämpylä)
200 g omenapiirakkaa pullataikinalla
1 classic jätskipuikko
jugurttia ja fitness-mysliä kupillinen
pieni fazerin suklaapatukka
mini-tupla
100 g lakua
2 korvapuustia

.... ja jatkoa seuraa :) ainakin menee vielä lisää leipää, vaniljavanukasta, jugurttia ja ananasta ja jotain karkkia :)

ei sporttia, paitsi illalla menen omin lupineni telinevoikkaan vaikka en saisi....

1½vkoa diettiä takana. 800kcal miinuksilla, ja tankkipvä joka vko (sunnuntaisin). Tänään ohjelmassa suolapähkinöitä, pottumuusia iso läjä, sekä nuudeleita, diettisapuskan ohella. Saattaa olla että pizzan tai kebapin käyn illalla hakemassa jos siltä tuntuu. Mutta yleensä en ole tankkipäivinäkään senkummemmin repässyt, kunhan hiilareita tulee enempi kun normipäivinä.

Eilinen oli tosiaan kunnon mättöpäivä, tuli syötyä pari pullaa, piirakkaa, n. 150g lakuja, jäätelö, kanahamppari ja tuli vielä otettua alkoholiakin. Nyt on turvonnut olo eikä tee pahemmin mieli mitään syödäkkään, hyvä muistutus hetkeksi ettei ne vehnäjauhomössöt olekkaan niin hyviä, että niitä kannattaisi syödä. Varsinkin kanahampparin sämpylä jäi syömättä, kertakaikkisen pahaa :D.

Kattelin tossa Hesburgerin sivuilla eri hamppareitten ravintoarvoja ja megahampurilaisessa peräti 1050kcal! Heselle siis mättöpäivänä :D Itse en oo kyllä vuosiin käyny hesellä..

Onko tosiaan niin, että periaatteessa voi jopa kerran viikossa pitää pienen mättöhetken? Harmittaa herkuttelun jälkeen aina ihan pirusti, kun ajattelee että siinä meni pari päivää hukkaan. Olen herkutteluidenkin jälkeen (joita on tapahtunut n. 3 kertaa tammikuun jälkeen) aina laihtunut, mutta jotenkin tuntuu että kävis ikäänkuin vieraissa ja tulee morkkis (en toki itse ole käynyt, mutta kuulemma siitä tulee morkkis...) =/ Koitan vakuutella itselleni ettei plussapäivä nyt koko diettiä pilaa, mutta hankala joustaa dietistä kun kesä lähestyy ;)

Onko tosiaan niin, että periaatteessa voi jopa kerran viikossa pitää pienen mättöhetken? Harmittaa herkuttelun jälkeen aina ihan pirusti, kun ajattelee että siinä meni pari päivää hukkaan. Olen herkutteluidenkin jälkeen (joita on tapahtunut n. 3 kertaa tammikuun jälkeen) aina laihtunut, mutta jotenkin tuntuu että kävis ikäänkuin vieraissa ja tulee morkkis (en toki itse ole käynyt, mutta kuulemma siitä tulee morkkis...) =/ Koitan vakuutella itselleni ettei plussapäivä nyt koko diettiä pilaa, mutta hankala joustaa dietistä kun kesä lähestyy ;)

plussat otetaan käyttöön yleensä vasta pidemmän dieettijakson jälkeen kun painon lasku alkaa hidastumaan aineenvaihdunnan jäädessä hitaalle vähäisten kalorien ja runsaan liikunnan myötä. oma valmentajani otti tankkauspäivät käyttöön 10 dieettiviikon jälkeen, ensin yhden kerran ja sitten toinen kerta kahden viikon päästä siitä. ja sen jäljeen nyt loppuun asti tankkaus tulee joka viikko.

tankkauspäivinä syön normaaliin verrattuna yli kaksinkertaisen määrän kaloreista, jotka koostuvat pääosin hiilareista. ohjeena on tietysti syödä hyvälaatuista ja vähärasvaista hiilaria, mutta meiksi kyllä cheattaa ja vetää karkkia ja suklaatakin (pienen määrän tosin) vaalean leivän, lettujen ja vanukkaiden lisäksi.

hiilaripäivän jälkeen paino humpsahtaa pari kiloa ylös, mutta laskee viikon aikana niin, että seuraavan hiilaripäivän aamuna paino on yleensä kuitenkin alempi kuin mitä se oli viikkoa sitä ennen. treenit sujuu hyvin kun alkuviikolla riittää paljon energiaa varastossa lihaksissa ja näin myös dieetillä voi tulokset pysyä mahdollisimman hyvänä ja ainakin minulla luultavasti jonkin sortin pientä lihaskasvuakin on ilmassa. ja yksi iso asia on tietysti se, että hiilarilla täyttyvät lihakset ja aleneva rasvaprosentti yhdessä muodostaa melko motivoivan peilikuvan alkuviikolle ja salilla on helppo jaksaa painaa kovaakin.

mulle ainakin sopii hyvin tässä vaiheessa kun dieetillä ei ole kiire, vaan sitä voi tehdä rauhassa ja pitkällä tähtäimellä muuntaa kehonkoostumusta.

Se on vaan hyvästä piettää tankkauspäivä. Mättöpäivästä en sitten tiedä, nekun taitaa olla vähän eriasteisia noiden kalorien suhteen. Itse tankkauspäivänä syön plussalle kalorit. Suurin osa tankkipäivän ylimääräsistä kaloreista tuleepi mulla hiilareista. Rasvaa vetelen kutakuinkin samat määrät kuin normipäivinäkin. Plussakaloreita tulee yleensä sellaset 600-1000kcal, riippuu miten sitä jaksaa syyä. Kovimmat reenit sijotan aina parille tankkauspäivän jälkeiselle päivälle, jolloin henk. koht. tuntuu kulkevan parhaiten.

Mättöpäivästä tulee mieleen että vedellään sen enempiä kattelematta niinpaljon kaloreita kun pystyy ahtamaan kitusiinsa. Tätä en ole kokeillut ikinä, joten en sen eduista ja haitoista osaa sen enempiä kertoilla.

En ole mihinkään kisoihin menossa, joten ei ole tarvetta revityn kireäksi vetää, kunhan semmoinen kiva rantakunto tulisi heinäkuuksi kun kesäloma alkaa.

Olen ollut nyt noin 3kk dietillä ja rasvaa on kyllä lähtenyt runsaasti (on sitä kyllä vielä jäljelläkin). Meikällä noi harvat herkuttelupäivät on kyllä ollut sitten ihan puhdasta herkuttelua. Pitäisi kokeilla tuota hiilaritankkausta ja jättää karkit yms. pois. En nyt varmaan ihan viikottain rupea sitä tekemään, mutta hyvä tietää että silloin tällöin voi syödä jotain muutakin kuin sitä mitä ruokaohjelmassa on. Olen viimeiset kaksi kuukautta punninnut kaiken mitä syön ja vetänyt käytännössä samaa ruokaa joka päivä, pieni vaihtelu silloin tällöin virkistäisi =)

mun saamien ohjeiden mukaan tankkauspäivänö nimenomaan tankataan lihaksiin sitä hiilaria tuottamaan glykogeenia, eli energiaa tulevia treenejä varten. tankkauspäivänä pitäisi rasvat ja proteiini olla minimissään, että se hiilarin nostama veresokeri ja insuliini ei kuljeta sitä rasvaa rasvasoluihin niin helposti. samoin hitaammin sulava proteiini pitäisi jättää pois, jotta elimistön "kiertokulku", eli ns. tavara mahalaukussa ja suolistossa kiertää nopeammin ja boostaa sitä aineenvaihduntaa. näin siis yritän ymmärtää sen maalaisjärjellä. toki sen voi tieteellisemminkin selittää, mutta en nyt jaksa tässä alkaa puhumaan sellaista höpölöpä, kun tämä maalaistolloversio riittää ainakin minulle itselleni.

mättöpäivä taitaa tosiaan olla enemmän psykologinen juttu ja kyseessä on jokin sortin ahmiminen. mulla kyseessä on oikeasti tankkauspäivä, mutta teen sitä itselleni samalla hieman mättöpäivän. eli mutustelen niitä herkkuja mitä en muulloin voi syödä.

mutta kuten olen huomannut, niin nyt kun tankkauksia on kerta viikkoon niin eipä nuo karkit enää oikein edes houkuttele. eniten iloitsen etukäteen leivästä ja pullasta :)

Kiitos neuvoista Karpo. Teen seuraavalla kerralla hiukan eri tavalla kun tekee mieli vaihtelua. Itseasiassa enemmän meikäläisellä tekeekin mieli esim. vaaleaa kauraleipää kuin karkkia =/

mun saamien ohjeiden mukaan tankkauspäivänö nimenomaan tankataan lihaksiin sitä hiilaria tuottamaan glykogeenia, eli energiaa tulevia treenejä varten. tankkauspäivänä pitäisi rasvat ja proteiini olla minimissään, että se hiilarin nostama veresokeri ja insuliini ei kuljeta sitä rasvaa rasvasoluihin niin helposti. samoin hitaammin sulava proteiini pitäisi jättää pois, jotta elimistön "kiertokulku", eli ns. tavara mahalaukussa ja suolistossa kiertää nopeammin ja boostaa sitä aineenvaihduntaa. näin siis yritän ymmärtää sen maalaisjärjellä. toki sen voi tieteellisemminkin selittää, mutta en nyt jaksa tässä alkaa puhumaan sellaista höpölöpä, kun tämä maalaistolloversio riittää ainakin minulle itselleni.

mättöpäivä taitaa tosiaan olla enemmän psykologinen juttu ja kyseessä on jokin sortin ahmiminen. mulla kyseessä on oikeasti tankkauspäivä, mutta teen sitä itselleni samalla hieman mättöpäivän. eli mutustelen niitä herkkuja mitä en muulloin voi syödä.

mutta kuten olen huomannut, niin nyt kun tankkauksia on kerta viikkoon niin eipä nuo karkit enää oikein edes houkuttele. eniten iloitsen etukäteen leivästä ja pullasta :)

Tää oli mulle uutta tuon proteiinin suhteen.. en oo tienny et tankkauspäivän kaikki kalorit pitäisi pääosin tulla hiilareista, ite oon syöny reippaasti proteiiniakin.

Tää oli mulle uutta tuon proteiinin suhteen.. en oo tienny et tankkauspäivän kaikki kalorit pitäisi pääosin tulla hiilareista, ite oon syöny reippaasti proteiiniakin.

no en mä tiedä onko näissä asioissa yhtä ainutta oikeaa totuutta olemassa. mutta mun järkeen se menee noin ja näin sen mulle on tietävämmät selittäneet.

Unohda tuo karpon "ohje" ja syö jatkossakin vain normaalisti myös proteiinia ja rasvoja. Yhdellä tankkauspäivällä ei saada aikaan juuri minkäänlaista lihasten glykogeenivarastojen superkompensaatiota, sellaiseen tarvitaan aivan erilaiset kuviot monen päivän tyhjennyksineen ym. Aihe liittyy muutenkin enemmän maratonjuoksuun ja triathloniin kuin painoharjoitteluun, jossa yhdessä harjoituksessa kuluu suhteellisen vähän energiaa.

Unohda tuo karpon "ohje" ja syö jatkossakin vain normaalisti myös proteiinia ja rasvoja. Yhdellä tankkauspäivällä ei saada aikaan juuri minkäänlaista lihasten glykogeenivarastojen superkompensaatiota, sellaiseen tarvitaan aivan erilaiset kuviot monen päivän tyhjennyksineen ym. Aihe liittyy muutenkin enemmän maratonjuoksuun ja triathloniin kuin painoharjoitteluun, jossa yhdessä harjoituksessa kuluu suhteellisen vähän energiaa.

Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Kapish?

Laitetaan nyt tännekkin kun piti muutenkin alunperin tänne postata tämä:

Tässä vähän juttua ylensyömiseen ja aineenvaihduntaan liittyen:
http://www.redram.fi/spesialisti/ti...kki/tiede-tanaan-ravinto-treeni-ja-lihaskasvu

Koin ite aika mielenkiintosena juttuna tuon, että näyttää olevan aika henkilökohtaista kenelle sopii mikäkin malli syömisen suhteen.. Jopa ääretön bulkkaaminen voi olla hyvä vaihtoehto joillekkin, mutta sen varmistamiseksi olisi vissiin hyvä käydä labroissa varmistamassa asia..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom