mun saamien ohjeiden mukaan tankkauspäivänö nimenomaan tankataan lihaksiin sitä hiilaria tuottamaan glykogeenia, eli energiaa tulevia treenejä varten. tankkauspäivänä pitäisi rasvat ja proteiini olla minimissään, että se hiilarin nostama veresokeri ja insuliini ei kuljeta sitä rasvaa rasvasoluihin niin helposti. samoin hitaammin sulava proteiini pitäisi jättää pois, jotta elimistön "kiertokulku", eli ns. tavara mahalaukussa ja suolistossa kiertää nopeammin ja boostaa sitä aineenvaihduntaa. näin siis yritän ymmärtää sen maalaisjärjellä. toki sen voi tieteellisemminkin selittää, mutta en nyt jaksa tässä alkaa puhumaan sellaista höpölöpä, kun tämä maalaistolloversio riittää ainakin minulle itselleni.
mättöpäivä taitaa tosiaan olla enemmän psykologinen juttu ja kyseessä on jokin sortin ahmiminen. mulla kyseessä on oikeasti tankkauspäivä, mutta teen sitä itselleni samalla hieman mättöpäivän. eli mutustelen niitä herkkuja mitä en muulloin voi syödä.
mutta kuten olen huomannut, niin nyt kun tankkauksia on kerta viikkoon niin eipä nuo karkit enää oikein edes houkuttele. eniten iloitsen etukäteen leivästä ja pullasta