Siis ihan aloittelijan mä vasta näissä koko punttihommissa olen, aloitin vasta viimevuoden marraskuussa, lähtöpaino oli silloin joku 65kg sitten vedin maaliskuuhun asti ruokaa aika paljon ja sitten paino oli siinä 75 ja nyt pudottanut maaliskuun lopusta lähtien tänne 68 mikä nyt on ehdoton alaraja, dieetilläkin oon syöny proteiinia laskelmien mukaan lähes joka päivä 3g per painokilo. Nyt ajattelin kesän pitää painon tuossa ja aloittaa syksyllä G6 ohjelman ja maltillisesti nostella taas painoa..
OK, ymmärrän. Silloin, kun itse aloitin junnuna treenaamisen, lähestymistapa oli aivan toinen. Lihasmassaa pyrittiin kasvattamaan toden teolla useita vuosia aloituksen jälkeen ja dieettejä pidettiin vasta, kun massaa oli suht reippaasti. Painoin itse aloittaessani muistaakseni 63 kiloa (pituus 168 cm), kondis oli futisuran jäljiltä aika tiukka (= helvetin kuiva). Treenasin sitten pari vuotta tunnollisesti, paino nousi 85 kiloon, ja siitä trimmasin hyvään kondikseen, joka oli tuolloin noin 78 kiloa. Treeni oli ekat kaksi vuotta koko ajan sama eli kolme treeniä viikossa, joka kerta koko keho läpi yksi perusliike per lihasryhmä 3 x 8-10 toistoa. Harjoituspainoja lisättiin hiljalleen.
Muutama vuosi myöhemmin otin uuden massakauden ja painoin noin 110 kiloa, siitä pudotin suht tiukkaan 95 kiloon (siisti six pack ja treenikunto, ei kisakunto läheskään). Yleisesti ottaen sanoisin, että kannattaa keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja panostaa siihen täysillä. Jos haluaa lisää voimaa, pitää treenata voimatreeniä, jos haluaa todella lisää lihasmassaa, mitään välidieettejä ei kannata pitää, miinuksilla ei ole mitään järkeä olla päivääkään. Ja jos haluaa olla tiukassa kunnossa, kuten esimerkiksi Mike tällä hetkellä, silloin syödään vähemmän ja treenataan paljon, mutta kevyemmin. Dieetin aikana kova treeni syö lihasmassaa, keho ei pysty palautumaan kovista treeneistä, joten silloin kannattaa treenata useammin ja useampia sarjoja, mutta kevyemmin.
Siinäpä pähkinänkuoressa entisaikojen systeemit, niillä tuli itselle lihasta tuollaiset 30 kiloa. Ja monille muille myös.