Mättöpäivä

Itelläni (vaikka en varsinaisella dietillä ole ollut herran aikoihin) karkin ja "paskan" syönti vaikeuttaa hyvin paljolti normaalia terveellistä/"terveellistä" ruokavaliota, vaikka söisin esim karkkia kerran viikossa.. Olin varmaan 2v syömättä jäätelöitä ja karkkeja, ei tehnyt yhtään mieli makeaa.. Sitten ku ostin duunissa parit suklaapatukat ja aloin niitä mussuttamaan niin alko taas tehä mieli makeaa.. Ei sentään mitään ylitsepääsemätöntä himoa, vaan sellasta että lähinnä tiedostin sen.. Että suosittelen kyllä jättämään noi makeat (sokerituotteet) niin vähälle huomiolle kuin vaan voi, helposti alkaa tollanen "hiilarikierre" jos kerran viikossa, kahdessa, tai kuukaudessa sallii itselleen tollasen sokeri-rasva-hiilari-mega-kaloripommin.. Jonkun ajan kuluttua se himo kyllä häviää, toivottavasti..

Tosta hiilarikierteestä oli muistaakseni jotai juttua pakkiksellakin joskus..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä "mättöpäivä" asia on kiinnostava ja olen sitä joutunut pohtimaan paljon. Taitaa olla yksilöllistä tämäkin. Kuitenkin esimerkiksi minulle kuntosalitreeni-harrastuksen kompastuskivi on ollut ravintopuoli. Välillä olen kokeillut "mättöpäivää" ja tiedostanut, että tein sen lähinnä halusta herkutella ja saada kulinaarista nautintoa. Kuitenkin yletön mässääminen ei edistä kondista (ainakaan minulla).
Olen miettinyt pääni puhki miten toteutan halun relata ja herkutella joskus (ja nauttia alkoholia):
- kerran viikossa
- silloin kuin siltä tuntuu
- kerran kahdessa viikossa
...ja tehdä se niin ettei aikaansaadut tulokset tuhoudu sen takia. Olen 185/78 mies ja treenaan 3-4 kertaa viikossa (ei mitään hardcore treeniä). Pitäisikö siis ajatella asiaa ihan matemaattisesti (kaloreita laskemalla) vai ajatella rennosti, että seuraavana päivänä palaan normaaliin ja asia sillä hyvä. Toisaalta jos noita syömisiä alkaa tulla enemänkin niin vaikutusket kumuloituu...
Ehkä tää on "heikon ihmisen" pohdintaa ja halua saada tekosyitä syömiselle. Mutta mielelläni lukisin samojen asioiden kanssa mietiskelevien kokemuksia ja miten olette ratkaiseet asian perusteluineen.

Toisaalta vaikka tämmösestä päivästä ei mitään hyötyä olisikaan, niin ei se kuitenkaan maailmaa kaada jos esim kerran kuussa tälläisen päivän pitää.. Ite tosiaan pidin eilen ja paino tosiaan nousi 2,6kg :D mutta kaiketi tuo tasaantuu nopeasti mitä ny muitten kokemuksista kuullu ja nyt pitäis seuraavat 3vko vetää miinuskaloreilla eli tuonne päättäjäispäivään asti ja tänään pitäis vetää jo kova kuntopiiri illalla..

Just jokin aika sitten luin eräästä lehdestä, kuinka joku ravintotutkija tai mikälie ei suositellut erityisiä mättöpäiviä kellekään. Perusteluna se, että kyseistä päivää tulee odotettua kuin kuuta nousevaa ja pahimmillaan ajatukset eivät pyöri minkään muun asian ympärillä läpi viikon. Lisäksi seuraavana päivänä monella iskee armoton morkkis. Mikäli ruokavalio on kokonaisuudessaan kunnossa ja liikuntaa saa riittävän määrän, ei pitäisi pelätä päivittäistä kahvipullaa. Edellyttäen nimenomaan kohtuutta kaikessa.

Mä olen itse sitä mieltä, että dietillä ei pitäisi olla mitään pakollisia mättöpäiviä. Tulee liiallisia heilauksia ruokavalioon ja sitä kautta mielialaan. Kehonrakentajien tankkaukseen en ota kantaa. Mutta kukin tyylillään...

Oon kans miettiny mättöpäivä-asiaa. Varsinkin tuossa talvella olin todella kriittinen syömiseni suhteen ja pystyin olemaan pitkiäkin aikoja ilman herkkuja. Toisaalta, silloin harvoin kun relasin, vedin itseni aivan piukkaan mättämällä suuhuni oikein urakalla herkkuja, eikä sekään välttämättä kovin fiksua ollut. Päätin, että nyt on suhtauduttava asiaan rennommin, ja olenkin nyt pitänyt oikeastaan kerran viikossa herkuttelupäivän, yleensä viikonloppuisin. Välillä tulee silti morkkis, mutta yleensä nykyään pystyn herkuttelemaan hyvällä omallatunnolla kun tietää että seuraavana päivänä palaa taas ruotuun, eikä vedä itseä ihan ähkyyn. Olen oppinut kuuntelemaan kroppaani, ja välillä tuntee kun se vaatimalla vaatii rasvaa ja sokeria, silloin tietää että voi esim. käydä ravintolassa herkuttelemassa :) Kokonaisuus kun ratkaisee, joten satunnaiset herkuttelut ei tunnu missään, ja mielestäni on myös ihan hyvää mielenterveydelle :)

Oon kans miettiny mättöpäivä-asiaa. Varsinkin tuossa talvella olin todella kriittinen syömiseni suhteen ja pystyin olemaan pitkiäkin aikoja ilman herkkuja. Toisaalta, silloin harvoin kun relasin, vedin itseni aivan piukkaan mättämällä suuhuni oikein urakalla herkkuja, eikä sekään välttämättä kovin fiksua ollut. Päätin, että nyt on suhtauduttava asiaan rennommin, ja olenkin nyt pitänyt oikeastaan kerran viikossa herkuttelupäivän, yleensä viikonloppuisin. Välillä tulee silti morkkis, mutta yleensä nykyään pystyn herkuttelemaan hyvällä omallatunnolla kun tietää että seuraavana päivänä palaa taas ruotuun, eikä vedä itseä ihan ähkyyn. Olen oppinut kuuntelemaan kroppaani, ja välillä tuntee kun se vaatimalla vaatii rasvaa ja sokeria, silloin tietää että voi esim. käydä ravintolassa herkuttelemassa :) Kokonaisuus kun ratkaisee, joten satunnaiset herkuttelut ei tunnu missään, ja mielestäni on myös ihan hyvää mielenterveydelle :)

Minä vastasin äskettäin ilmeisesti väärään ketjuun, koska luulin, että tässä keskusteltaisiin kovan rasvanpolttodieetin aikaisesta satunnaisesta tai säännöllisestä tankkauspäivästä, jota monet myös mättöpäiväksi osuvasti kutsuvat, ja siitä, miten tällainen tankkaus mahdollisesti vaikuttaa itse rasvanpolttodieettiin ja sen lopulliseen tulokseen. Onko tankkauksesta haittaa vai hyötyä jne. Jengi on kuitenkin tässä puhunut nyt ihan muista ongelmista, karkinsyönnistä ym.

Itseäni siis edelleen kiinnostaisi esimerkiksi ysikymppisen kommentti siitä, kannattaako rasvanpolttodieetillä pitää välillä tankkaupäivä vai ei. Oman kokemukseni mukaan ja lukuisten kehonrakentajien lausumien mukaan tankkauksesta olisi hyötyä pitkässä juoksussa, mutta syy siihen on hieman hämärän peitossa. Onko hyöty vain henkistä laatua, sekin voi toki olla merkittävä apu kovalla dieetillä?

Vaikka en itse ikinä mitään kisadieettiä ole vetänyt, niin vastaan silti omien kevätdieettien pohjalta. :) Itsellä näkisin, että ns.mättöpäivä tuo juurikin sitä henkistä jaksamista sille dieetille. Keskimäärin kerran kolmeen viikkoon, kun pitää mättöpäivän, niin tekee ainakin itselle henkisesti melko gutaa. Tuon mättöpäivän jälkeen jaksaa jo painaa 1,5 viikkoa pelkän vitutuksen avulla, mikä johtuu mättöpäivän tuomasta morkkiksesta. :D Taas seuraavat 1,5 viikkoa jaksaa painaa sata lasissa, kun tietää, että pian saa taas maistaa jäätelöä. :kuola:

Vaikka en itse ikinä mitään kisadieettiä ole vetänyt, niin vastaan silti omien kevätdieettien pohjalta. :) Itsellä näkisin, että ns.mättöpäivä tuo juurikin sitä henkistä jaksamista sille dieetille. Keskimäärin kerran kolmeen viikkoon, kun pitää mättöpäivän, niin tekee ainakin itselle henkisesti melko gutaa. Tuon mättöpäivän jälkeen jaksaa jo painaa 1,5 viikkoa pelkän vitutuksen avulla, mikä johtuu mättöpäivän tuomasta morkkiksesta. :D Taas seuraavat 1,5 viikkoa jaksaa painaa sata lasissa, kun tietää, että pian saa taas maistaa jäätelöä. :kuola:

Tätä morkkisjuttua en ymmärrä, koska tarkoitan nimen omaan suunnitelmallista tankkauspäivää. Mainitsin tuossa aiemmin esimerkkinä haastattelemani Mika Kauppisen, jolla siis kevään dieettiin kuului nimen omaan reippaita tankkauspäiviä. Silloin ymmärrän morkkiksen, jos dieetti koko ajan lipsuu, syödään vähän sitä ja tätä, vaikkei pitäisi, se pistää kyllä jälkeenpäin vituttamaan aika tavalla (kokemusta on, valitettavasti).

Tätä morkkisjuttua en ymmärrä, koska tarkoitan nimen omaan suunnitelmallista tankkauspäivää. Mainitsin tuossa aiemmin esimerkkinä haastattelemani Mika Kauppisen, jolla siis kevään dieettiin kuului nimen omaan reippaita tankkauspäiviä. Silloin ymmärrän morkkiksen, jos dieetti koko ajan lipsuu, syödään vähän sitä ja tätä, vaikkei pitäisi, se pistää kyllä jälkeenpäin vituttamaan aika tavalla (kokemusta on, valitettavasti).

No joo, ehkä hieman huonosti ilmaistu. Sanotaanko sitten niin, että kun on sen päivän syönyt, niin ei juurikaan tee mieli mitään makeaa hetkeen. Morkkikseksi sitä tosiaan on hieman huono kutsua, koska toiminta on "suunnitelmallista." :D

Sen tankkauksenkin voi tehdä niin ettei kalorit paljon nouse jos lainkaan. Vähennetään 1 tai 2 kertaa viikossa proteiinia ja rasvaa, jotka korvataan lisäämällä hiilareita. Eli tehdään refeed. Kyllä se ainakin voimiin vaikuttaa taas vähäksi aikaa, ku roppa kerää hiukan nestettä.

Edit:Nii ja jos se karkinhimo on hirveä, niin voihan malton vaihtaa irtokarkkeihin ja vetää karkkia vaikka joka treenin jälkeen.

Sen tankkauksenkin voi tehdä niin ettei kalorit paljon nouse jos lainkaan. Vähennetään 1 tai 2 kertaa viikossa proteiinia ja rasvaa, jotka korvataan lisäämällä hiilareita. Eli tehdään refeed. Kyllä se ainakin voimiin vaikuttaa taas vähäksi aikaa, ku roppa kerää hiukan nestettä.

Edit:Nii ja jos se karkinhimo on hirveä, niin voihan malton vaihtaa irtokarkkeihin ja vetää karkkia vaikka joka treenin jälkeen.

Minä tarkoitan tankkausta, jossa on runsaasti kaloreita ja kaikkea muutakin. Kuvailemasi refeed on eri asia, mutta varsin kiintoisa kyllä.

Jahas.. Onkohan vaan yhtä hyvä idea vetää karkkia ku maltoa..

Mättöpäivät tuntuu kyllä vähän oudoilta. Mitä järkeä on syödä viikossa esim. 3500kcal alle kulutuksen, ja sitten yhtenä päivänä vetää 3000kcal yli? Paljon helpompaa olisi laskea vaikka joka päivälle 300kcal 'paskasta', eli vaikka twix patukan syö päivittäin ja muuten pitää ruokavalion puhtaana ja ravintoarvot ja kalorit kohdillaan. Ja kuten naruman sanoi, palkkarissa voi sen malton sijasta vedellä vaikka karkkia tai jäätelön.

Jahas.. Onkohan vaan yhtä hyvä idea vetää karkkia ku maltoa..

No on kyllä helvetin iso ero. Molemmat on pääasiassa sokeria, eikä tuo malto(tai hiilarit yleensä) palautusjuomassa muutenkaan ole mitenkään erityisen perusteltua toimintaa. Yhyy karkissa on lisäaineita ja väriaineita ja niistä saa syövän ja lihoo pakosti jos karkkiin koskee :rolleyes:

Mättöpäivät tuntuu kyllä vähän oudoilta. Mitä järkeä on syödä viikossa esim. 3500kcal alle kulutuksen, ja sitten yhtenä päivänä vetää 3000kcal yli? Paljon helpompaa olisi laskea vaikka joka päivälle 300kcal 'paskasta', eli vaikka twix patukan syö päivittäin ja muuten pitää ruokavalion puhtaana ja ravintoarvot ja kalorit kohdillaan. Ja kuten naruman sanoi, palkkarissa voi sen malton sijasta vedellä vaikka karkkia tai jäätelön.

Miksi!?

Joo, mutta tässähän katoaa se pääpointti koko touhusta. Kuten puhetta on ollut, monelle tuo mättöpäivä tuo "helpotusta" siihen dieettiin. Saa yhtenä päivänä rötvätä tv:n edessä ja syödä hyvää ruokaa. Tuosta "Twix per päivä" -metodista ei ainakaan itselleni olisi mitään iloa. Ennemmin diettaan kunnolla sen 2-3 viikkoa ja sitten yhdeksi päiväksi ruokapäiväkirja heitetään nurkkaan ja syödään.

Mutta, kuten aiemmin todettua, en tosiaan ole mitään kisadieettejä vetämässäkään. Itselleni riittää, että paino tulee alas, samalla elämän pikkupaheista nauttien.

Yhden jutun huomasin tänään mitä haittaa tästä päivästä oli eli eilen oli kuten monta kertaa jo tullut mainittua niin tankkauspäivä joku 7000-9000 kaloria tais tulla vedettyä, niin tänään kun piti kuntopiiriä tehä illalla ni oli kyllä kroppa iha tukossa ei jaksanu jostai syystä tehä entiseen malliin ja helvetillistä tuskaa oli.. voi johtua kyllä kun tänää oon ollu noin 1000 kaloria taasen miinuksilla, kun sen 3vko: a pitäis viel dieettailla tosin vain tämä vkl tolla -1000 ja ens viikko alkaa tasasella -500 tahdilla ja sillä myös loppuun..

Oliskohan tässä osittain takana myös itsensä palkitseminen ja sen tuoma ilo ja nautinto. Vaikka en ole itse vielä aktiivisesti dieetannut niin voi kuvitella sen tunteen, kun tietää saavansa palkita itsensä hyvällä ruoalla pitkän henkisen taistelun ja kroppansa likoon laittamisen jälkeen.
Se tunne kun on viikkoja kieltäytynyt kaikista niistä kielletyistä herkkupaloista.
Saavutuksien ja omien rajojen ylittämisen tuoma voittajafiilis, joka kulminoituu siihen päivään kun kaikki se mistä on koko uuvuttavan rupeaman aikana voinut vain uneksia tulee todeksi.

Kyllä vaan se hiilarimässy maistuu, kun paino putoaa suunnitellusti ja on hh-päivän vuoro. Eilen meni:

Aamupuuro kaurahiutaleista, kookosöljy, raejuusto, mustaherukkaa
2 x luumu Yosa, pellavansiemenrouheella ja myslillä
Kuivattua ananasta, papaijaa, muuta hedelmää ja pähkinäsekoitusta, viinirypäleitä
Viinimarjamehua PALJON
Karjalanpiirakka, perunapiirakka, savulohta, leipäjuustoa
Cappuccino kevtmaidosta
Minuttusuklaajäätelöpallo
Porkkanasämpylä, tattarisämpylä, 2 x rahkapulla, ½ avocado, kurkkua
Ehrmann, päärynä, gluteenittomia muroja
Riisifrutti ja suklaa Frezza-mokka kahvi
Protskupatukka, muutama nallekarkki, 1 gintonic ja Campari-tuoremehu
Ja hyvin vielä uppos ennen nukkumaanmenoa pari pientä leipäpalaa tahinilla ja tomaatilla.

Aika täynnä oli, kun normaalisti treeni- ja lepopäivän kcalorit 1900. Aamupaino nousi tällä setillä 1,5 kg. Olishan sen voinu puhtaamminkin syödä, mutta sama se. Mutta 100-varmasti taas tipahtaa ensi viikolla alemmaksi kuin ennen. Mättämisen jälkeen palaa ihan mielellään ruotuun. Nälkä alkaa oleen varsinaisesti vasta tiistaina.

Ja tarpeellisuudesta sen verran, että itse olen huomannut tämän erittäin toimivaksi itselleni. Loppuviikosta kroppa alkaa olla todella tyhjä hiilarista ja 7. pvän tankkaus laittaa aineenvaihdunnan todella kierroksille. Monta viikkoa jo pudonnut aina sen -0,5 kg tällä, ensin olin tosin useita viikkoja ilman mitään herkkuja/tankkauksia.

Tsemppiä dieeteille! Puntille ->

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom