mättöpäivä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veturi
  • Aloitettu Aloitettu
Olen noin viis viikkoo ollut miinuskaloreilla ja käyttänyt viikottaista
mättöpäivää.Kysyisinkin mielipiteitä voiko mättöpäivänä syödä mitävaanjakuinkapaljonvaan... tosin ei sitä tunnu edes niin paljoa jaksavan lauantaina kun to-pe suunnittelee. :nolo:
itselleni on ainakin henkisesti tärkeä toi mättöpäivä tosin seuraava puuropäivä
on aina se viikon vaikein :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
veturi sanoi:
Kysyisinkin mielipiteitä voiko mättöpäivänä syödä mitävaanjakuinkapaljonvaan...
No toki VOI syödä, mutta eri asia on se, että kannattaako se. Fiksu mättöpäivä olisi sellainen, että se ylimääräinen kalorimäärä otettaisiin pääasiassa hiilihydraarista. Esim paljon riisiä, leipää, ja ehkä myös nopeitakin hiilareita, kuten suurehko säkki irtokarkkeja jne. Mielestäni metsään mennään syömäpäivissä, jossa syödään 10 000 kcal:n edestä mitä tahansa roskaa, esim. pari jättipussia sipsejä, perhepizza, kebabia, suklaata, karkkia, jne... Tämän jälkeen sitten ihmetellään ja harmitellaan, kun mättöpäivästä kertyneitä nesteitä joudutaan tiputtelemaan 3-7 päivää.

Tässä mun tyypillinen mättöpäivä (1 krt / 1-2 vko)

Aamupala:

- 8 siivua grahampaahtoleipää
- 4 munaa
- Polar-juustoa
- Kultakalkkunaa
- tomaattia
- jääkylmää aplarimehua

Lounas/välipala/ruoka/whatevvahh:

- kiinalaista safkaa, riisiä niin paljon kuin sielu sietää ja napa vetää

Välipala:

- Makuunin kautta kotiin, mukaan leffa ja 300-500 grammaa irtiksiä
- Protksujuoma

Tähän mennessä onkin sitten masu jo niin täynnä, että voikin seuraavaksi jo syödä jonkun kevyen iltapalan ja mennä nukkumaan. Mulla ei ainakaan tule nukkumisesta mitään, jos syön alle esim nopeita hiilareita...

Saatana. Taidankin lähteä tästä kauppaan. :jahas:

noh onhan noita mätööpäiviä ollu pari kertaa viikossa...Ei nyt kannata syödä iha mitä saattu.Mäkin suosittelisin mielummin syömään karkkia kun esim. sipsei...

Tomi Fiksu mättöpäivä olisi sellainen, että se ylimääräinen kalorimäärä otettaisiin pääasiassa hiilihydraarista. Esim paljon riisiä, leipää, ja ehkä myös nopeitakin hiilareita, kuten suurehko säkki irtokarkkeja jne. Mielestäni metsään mennään syömäpäivissä, jossa syödään 10 000 kcal:n edestä mitä tahansa roskaa, esim. pari jättipussia sipsejä, perhepizza, kebabia, suklaata, karkkia, jne... Tämän jälkeen sitten ihmetellään ja harmitellaan, kun mättöpäivästä kertyneitä nesteitä joudutaan tiputtelemaan 3-7 päivää.

Eli siis rasvapitoinen ruoka kerää nimenomaan tuota nestettä?

Marek tuossa on kyllä aika paljon suolaa Sipsejä jne, Kyllä se kerää nestettä ja paljon.
Puhetta ei ollut mistään rasvapitoisesta ruuasta.

Eilen tuli syötyä seuraavasti:

Aamupala:
paahtoleipää
leikkelettä
appelsiinimehua (Rybb & Deckers :haart: )
muromysliä
jogurttia

Lounas:

muutama El Maco
ranskalaisia

Iltapala:
hieman paahtoleipää

Päivän aikana tein selvää myös pullosta Coca-Colaa ja litrasta Trio-jäätelöä.

Olin aika täynnä.

veturi sanoi:
Kysyisinkin mielipiteitä voiko mättöpäivänä syödä mitävaanjakuinkapaljonvaan..

Jos olet dieetillä niin yhdellä tolkuttomalla mättöpäivällä voi hyvinkin lähes nollata edeltävän viikon miinukset (been there). Jos et, niin mättö voi olla syy hitaasti kerääntyvään fläsään.

Tosta hiilaripainotteisuudesta samaa mieltä. Ensinnäkin se ajaa paremmin tarkoituksensa aineenvaihdunnan piristymisessä, sekä kun rasvapohjaiset mässyt ei ole pääosassa niin kalorit pysyy kuosissa. Toi on hyvä idea vetää ns. kunnon hyvää ruokaa alle ja sitten siirtyä irtokarkkiin, Tomin setti on toimivaksi koettu...

Matalarasvaisellakin mätöllä saa aika helposti 2xkulutuksen verran kaloreita kasaan, eikä tee oikeastaan tiukkaa (paljon jotain vehnäleipää, pastaa ja irtokarkkia). Sipseillä ja muulla rasvaisella kököllä vielä enemmän.

Marek sanoi:
Eli siis rasvapitoinen ruoka kerää nimenomaan tuota nestettä?

Suola kerää, ja ilmeisesti myös (nopeat) hiilarit isoissa määrin. Toi rasvan välttämisen idea on vain se että kun vedät kaloreita yli tarpeen ja runsaan hiilarin kera, niin löydät luultavasti syödyt rasvat vatsasi ympäriltä.

Toisaalta taas, ketodieetin tankkauspäivinä ihmiset ovat syöneet luokkaa 10 kcal (enimmäkseen hiilareista), ja rasvan kertyminen on ollut melko minimaalista.

JSmith sanoi:
Toisaalta taas, ketodieetin tankkauspäivinä ihmiset ovat syöneet luokkaa 10 kcal (enimmäkseen hiilareista), ja rasvan kertyminen on ollut melko minimaalista.

Siis tankanneet 2,5 grammaa hiilareita, vau.

Asiaa JSmithiltä. Ns. "mättöpäivää" pohdiskeltaessa tulisi pitää mielessä, edelleen, kalorit. Kuten todettiin niin yhdellä megalomaanisella mättöpäivällä saattaa hyvinkin kuitata kymmenienkin päivien aikaansaadut miinuskalorit. Kannattaa myös muistaa, että yhden päivän sikamaisellakaan mätöllä ei aineenvaihdunnalle tehdä ihmeitä, kun takana on usemman viikon kituutus ja edessä samanmoinen.

Jos oletetaan, että dietillä syödään rasvaa se 30% tai jopa enemmän, niin aineenvaihdunnan "boostaaminen" ylimääräisellä (etenkin tyydyttyneellä) rasvalla lienee tyhjänpäiväistä. Myös proteiinit ovat oletettavasti joka päivä vähintäänkin kohtuullisella tasolla, joten tälläkään saralla mieletön sikamättö ei tule asiaan.
Kun taas puhutaan hiilihydraateista, on tämä useinmiten nimenomaan se osa-alue, jolta dietillä on puutetta. Sitä kautta glykogeenivarastoista ja sitä kautta energiantuotossa.

Niinpä, kuten todettu, ns. MALTILLINEN mättöpäivä kehiin vaikkapa kahden viikon välein lähinnä hiilihydraatteja lisäämällä.

PS. Riippumatta hiilihydraattien laadusta, sitovat ne vettä glykogeenivarastojen muodossa.

:kippis1:

Jason82 sanoi:
aineenvaihdunnan "boostaaminen" ylimääräisellä (etenkin tyydyttyneellä) rasvalla lienee tyhjänpäiväistä.

Asiaa jasonilta :D

Hiilarien lisäyksen kroppa (ja rasvasolut) "huomaavat" nopeasti, ja niiden ylimäärä on päivän ylisyönnissä tärkeämpi kuin rasvan lisäys. Ei päivän hiilariylensyönnilläkään mahdottomia kyllä tehdä, ja muutokset hiipuvat aika äkkiä. Mutta sekä psyyken kannalta, että siksi että edes osan aikaa glykogeenivarastot olisivat täynnä, tankkaus on aika olennainen. Mitä hoikemmaksi mennään, sitä tiheämmin tankkauksia pitäisi pitää.

Tolla turvotuksella meinasin siis sitä että nopeat hiilarit = sokeri saattaa vetää nestettä myös ihonalaiseen rasvakudokseen, eikä vaan glykogeenin kanssa lihaksiin. Onhan se hiilariturvotus tuttu monelle.

tulikin aikapaljon uutta mulle olisi helposti kuvitellut että yhden päivän/1-2vko lihottaa
yhtä paljon kun yhen päivän dietti laihduttaa... mutta kutensanottu aikansa 1700-2000kcal safkalla oltuaan ei taho mäkkiaterian tms. jälkeen paljon muuta jaksaakaan.

Itse kun olen dieetillä niin pidän yhden mättöpäivän kans viikos, jolloinka syön vain hiilarii ja protskua, mut en rasvaa. Eli siis ihan perus tankkauspäivä.

Mut jos ei oo dieetti päällä niin ei mulla mitään varsinaista mättöpäivää oo mut siis kyllä jos vaikka kavereiden kans lähetään leffaan tai jos katotaan kotona tyttiksen kans jotain ohjelmaa/leffaa telkkarist niin syön siinä samalla sitten seuraks.
Parhaillaan saattaa siis tulla vaikka jokapäivä vedettyy mässyy, mut ei siinä määrin kuin dietin mättöpäivänä jolloinka niitä hiilareitä oikeesti pistelee ihan mielellään, eikä vaan toisten seuraks.

JSmith sanoi:
Jos olet dieetillä niin yhdellä tolkuttomalla mättöpäivällä voi hyvinkin lähes nollata edeltävän viikon miinukset (been there). Jos et, niin mättö voi olla syy hitaasti kerääntyvään fläsään.

Tästä olen kyllä eri mieltä. Itse dieetillä ollessani annoin itseni syödä mässypäivänä lähes mitä vaan. Yleensä meni tyyliin joku mäkkäriateria / pizza + leffaa ja sipsejä. Ei sitä älyttömiä jaksa syödä vaikka mieli tekiskin, varsinkin kun dieetillä mahalaukkukin usein vähän kutistuu.

Mutta jos viikon dieetin saat pilattua yhden päivän syönneillä, saa kyllä syödä aika perkeleesti. Itellä olo oli seuraavana aamuna nesteinen, mutta tiukka aamuaerobinen ja paluu normaaliin dieettiruokavalioon kyllä hoiti olon taas normaaliksi.

hmm

Oon ollu viikon dieetillä. Viime lauantaina paino oli 85kg ja nyt viikon diettaamisen jälkeen paino oli 87kg. Tuli sitten eilen mättöpäivänä näköjään syötyä vanhat kilot takasin and then some :eek:

yajo sanoi:
Oon ollu viikon dieetillä. Viime lauantaina paino oli 85kg ja nyt viikon diettaamisen jälkeen paino oli 87kg. Tuli sitten eilen mättöpäivänä näköjään syötyä vanhat kilot takasin and then some :eek:

Jep, yleensä mättöpäivän jälkeen itsellänikin oli parhaillaan 4kg enemmän painoo kuin edeltävänä päivänä. Nesteet tykkää tarttua kroppaan... Ja tämä kyllä myös näkyy aamulla -> järkyttävä pöhökki peilissä. Mut yleensä 2-3pv päästä paino on sama kuin ennen tankkausta.

Eiköhän tuon mässypäivän saldo ole yksilöllistä meidän ihmisten välillä. Kokeilemalla asiat selviävät ja kun muistaa, että KOHTUUS KAIKESSA. Itselläni toimii hyvin yksi mässypäivä viikossa ja ääntä kohti kulkee kebab riisillä ja hieman irtokarkkia. Ehkä kahvin kanssa tavallinen pullan siivu ja keksiä. Ihmeellistä, kun vatsa pienenee tasaisen tappavaa tahtia...ja habakin tuntuu pullottavan kivasti. Itselleni yhtenä päivänä viikossa suotu ylimääräinen herkuttelu vaikuttaa todella positiivisesti kun ajatellaan ,että tarkoituksena on elämäntapa eikä jokin kuuriluontoinen, ohi menevä asia. Näin on hyvä elää ja jos tuloksia tulee niin aivan sama syönkö pizzaa tai kebua. Onko rasvat tyydyttyneitä tai ei...tämäkin näyttää olevan omalla kohdalla sama kun muistetaan se kohtuus.

Postaanpa nyt vielä oman normaalin tankkauspäivän ravintokoostumuksen:

Yleensä tykkään leipoo jotain(juu, ihan kivaa siis se leipominen) tyyliin pullaa/sämpylöitä/pizza/keksejä jne. Voin tehdä mieleisen variaation milloin mistäkin. Ja ainahan se itse tehty maistuu paremmalta, ja uunilämpimänä kaikki on todella hyvää.
Lisäksi sitten semmonen 300-400g irtokarkkeja. Ja yleensä tulee vielä vedettyä jotain riisi/pasta + kastike hässäkkää(itsetehtynä tai joskus jostain räkälästä).

Kaloreita noina päivinä tulee jotain ~4000, eli ei mitään ihan älyttömiä kuitenkaan. Ja niinkuin jo mainitsin yritän vältellä suuria määriä rasvaa tuonna päivänä(en mee kyl sanomaan onko tuolla sitten mitään merkitystä)

Ite oon vetäny ihan säälimättä dieetin mässypäivänä mitä mieli tekee, yleensä joku mäkki ateria, pizza/kebab ja karkkia aika reilusti. Joskus myös jotain leivonnaisia yms. eikä oo haitannu tahtia yhtään...päinvastoin!! Lienee jokseenkin yksilöllistä siis :kippis1:

Suositut

Back
Ylös Bottom