mättöpäivä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veturi
  • Aloitettu Aloitettu
Kokeilemalla se selviää. Mittaat painosi cheattiaamuna. Nestettä kertyy se on varma mutta ne lähtee päivässä, parissa pois kun käy salilla ja lenkillä. Mittaat myös seuraavina päivinä painosi, ja jos seuraavalla viikolla paino putoaa 0,5-1 kg niin hurraa, mättö on onnistunut :)

Kannattaa suosia dietillä saman kaavan mukaista ruokailua joka päivä niin on helppo nähdä miten homma etenee ja ei tarvitse jossitella että onko pudonnut paino nestettä vai läskiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kokemusta kyllä on, mutta se tieteellinen puoli kiinnostaa, koska sillä voi eliminoida monia mahdollisesti sattumasta johtuneita asioita. Jos siis kävisi ilmi, millä tavoin keho ottaa rajallisesti päivätasolla energiaa vastaan niin mässäisin ehkä mieluummin harvemmin ja muhevammin sitten kerralla. :kuola:

Entä miten alkoholi ja mättöpäivä? Jos päivällä syö niinku ei olis dietillä + esim. nauttii pussillisen irtokarkkeja ja illalla lähtee bilettämään, niin käykö se mättöpäivästä? Vai onko ihan hassu ajatus, haittaa läskien katoamisen suhteen...?

Integrandi sanoi:
Kuulin eräältä asiantuntijalta että keho pystyy vastaanottamaan vuorokaudessa hyvinkin rajallisen määrän energiaa riippumatta siitä missä muodossa se tulee. Tästä johtuen on melkein sama asia vetääkö mättöpäivänä pussin sipsejä+perhepitsan vaiko hääkakun+ämpärillisen sulaa rasvaa. Siis kehoon imeytyvien kalorien osalta.

Asiantuntijan nimi, linkki?

Noin yleensä, rasvan tallennus on se juttu jonka ihminen osaa hyvin. Toki jossain tulee raja vastaan; lieneekö se vatsalaukun vetoisuus, sulatuskyky vai mikä, mutta AFAIK rasvan säilöminen onnistuu vielä hyvinkin korkeilla kaloreilla varsinkin jos ne ovat rasvaa eli helpoiten suoraan rasvakudokseen talletettavissa.

edit: voisin panna pään pantiksi että aiheesta löytyisi tutkimuksiakin jos vaan viitsisi etsiä.

luumu sanoi:
Tästä olisi hyvä saada tietoa. Tietäisi miten mättönsä järjestää.
Kokeilemalla. Ehkä huono vastaus, mutta saa ainakin varmaan tietoa.

Muistan lukeneeni pari vuotta sitten myöskin artikkelin joka koski ravintoasioita ja siinä mainittiin myös tuo seikka että ihminen ei pystyisi lihoamaan vuorkauden aikana paljoakaan. Uskon että tämä pitää paikkansa, rasvan kertyminen on useamman kaloririkkaan päivän seurausta. Jos sitä kertyisi yhdessä päivässä niin miten oma kehonpainoni ei reagoi siihen millään tavalla kun nesteet ovat lähteneet seuraavan päivän aikana pois, paino on sama kuin mitä ennen mässäilyä ?

Jos niitä faktoja joku löytäisi olisi erittäin mukava lueskella, ei tarvitsisi enää pähkäillä.

eli jos vedän kovaa diettia kuus päivää niin voin seitsämäntenä päivänä ottaa mättöpäivän ja syödä vähän irtokarkkia ja muuta hyvää ilman huonoa oma tuntoa.

Omskakas sanoi:
Hiilaritankkauksen voi suorittaa vaikka kaurahiutaleilla. Sokeriin ja ylijalostettuun valkoiseen vehnäsontaan pätevät samat 'säännöt' tankkauksen aikana kuin muutoinkin kehonrakentajan ruokavaliossa: ne eivät kuulu sinne.

Tarkoitan nyt sitä, että kaikenlaisen sokerisonnan syömistä ei tulisi puolustella hiilaritankkaukseen vedoten. Eli syö, jos syöt, mutta muista, että se ei ole hyväksi sinulle eikä tavoitteillesi.

sinulta omskakas kyllä tulee oikeaa puhetta!Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Tankkauspäivästä ei ole mitään hyötyä, jos vetää pelkkää paskaa (sokeria, huonoa rasvaa). Tankkauspäivä tulisi tehdä hyvillä hiilareilla ja rasvoilla (puuro, riisi jne.). Monesti se tankkauspäivä pidetään vaan siitä syystä, että mieliteot kasvaa valtavaksi. Itse olen vetänyt useamman kuukauden dieettiä ilman tankkauksia ja hyvin se aineenvaihdunta on potkinut. Jonain päivänä voi vähän nostaa hiilareita, jos on kova tarve.

VZ58 sanoi:
Muistan lukeneeni pari vuotta sitten myöskin artikkelin joka koski ravintoasioita ja siinä mainittiin myös tuo seikka että ihminen ei pystyisi lihoamaan vuorkauden aikana paljoakaan.

Onhan siinä tietysti se että teoreettisestikin esim. 7000 kcalin ylimäärä voi tuoda maksimissaan kilon läskiä. 7000 kcal yli ylläpidon hipoo monella jo 10000 kcalia kokonaisuudessaan, mikä on aika tolkuton määrä ruokaa. Tuohon jos vielä laitetaan alle low-carb jakso niin saadaan hiilareille "puskuria" vielä lisää.

Yleisesti tankkauksesta: sellainen peukkusääntö oli mm. Lylen materiaalissa, että mitä lyhyempi tankkaus ja mitä tyhjemmästä tilasta lähdetään, niin sitä löysemmin hiilarin laatua pitää katsoa. Osa dieeteistähän käyttää pidempää, parinkin päivän tankkausta jolloin riisi/kaura/leipä jne. -linjalla pysyminen voi olla hyvä idea. Jos tankkaus taas on alle päivän mittainen, niin sen onnistumiseen vaikuttaa lähinnä hiilarien riittävä määrä, joskin fruktoosin (samalla pöytäsokerin) määrää kannattaa niissäkin seurata. Rasvan määrää ei tietenkään kannata päästää kovin ylös missään vaihtoehdossa.

Jos tarkoituksena on tankata lyhyesti mutta silti tehokkaasti niin puuron kaltaiset kuiturikkaat hiilarit eivät vaan toimi. Tosi monet käyttävät Lylen dieettiopuksen mukaisessa päivän pikatankkauksessa vehnärinkilöitä, riisikakkuja ynnä muita "roskahiilareita" ja tulokset puhuvat silti puolestaan. Ainoana sääntönä on se että fruktoosia ja rasvaa molempia pitäisi tulla alle 50 g (joka toki rajoittaa karkin mässäystä ellet satu löytämään dektroosikarkkeja).

-500g elovena kaurahiutaleet
-2 litraa rasvatonta maitoa
-2 jacky makupalaa
-ristorante pizza 355g
-fazer vehnäpaahtoa + vadelma marmelaadia
-125g pistaasipähkinä pussi

Jatketaan huomenna ja tunnustellaan miten kroppa reagoi.......

EDIT: Laitoinko mä p*rkl väärään topicciin :hyper: Missä se yleinen mättö -topicci on???

Aina ei tule ajateltua miten paljon mättöpäivä pidentää dieetin kestoa. Noin -500 kcal/päivä tarkoittaa noin -0.5 kg painonpudotusta per viikko. Jos pitää mättöpäivän, jossa on +500 kcal, niin silloin varsinaisia dieettipäiviä jää viikossa 5 kappaletta. Mättöpäivä kun nollaa yhden miinuspäivän.

Lineaarisesti laskettuna 5/7= 0.71 eli 0.5 kg vaihtuu 0.36 kg:aan per viikko.

Itse tykkään syödä kunnolla, joten mättöpäivänä tulee myös liikuttua extrapaljon. Tiiä sitten onko viisasta..

Tulee vain mieleen, että miksi te ylipäätään olette itsenne lihottaneet aikoinaan. Eikö päästään terve ihminen ymmärrä peilikuvansa kertomaa. Mulla ei ole koskaan ollu läskiä, en ole koskaan ollu dietillä, enkä koskaan harrasta mättöpäiviäkään. en syö karkkia sipsejä enkä muutakaan paskaa. Ei ne oo urheilijan eväitä millään tavalla. Tuo on vain niin homoa kuin olla ja voi tuo diettaaminen.

Nii justii. Mutta sinä ootkin puhdasverinen viikinki, Odinin itsensä ruumiillistuma. Me muut vain rahvasta, jotka silloin tällöin tekee asioita sen mukaan mikä tuntuu hyvältä.

Tulee vain mieleen, että miksi te ylipäätään olette itsenne lihottaneet aikoinaan. Eikö päästään terve ihminen ymmärrä peilikuvansa kertomaa. Mulla ei ole koskaan ollu läskiä, en ole koskaan ollu dietillä, enkä koskaan harrasta mättöpäiviäkään. en syö karkkia sipsejä enkä muutakaan paskaa. Ei ne oo urheilijan eväitä millään tavalla. Tuo on vain niin homoa kuin olla ja voi tuo diettaaminen.

Kerran kuulin kylähullun sanovan että lihasta kun kasvatetaa, niin siinä sivussa tulee läskiäki. Mitä lie ukko höpötteli...

Ei terve. Mistä tätä porukkaa aina välillä pomppaa esiin. Homoa hommaa :face:

Luulis että oot pakkista lukenut edes pari riviä, jos oot kuitenkin tuota sontaa suoltanut jo reilut 200:n viestin verran. Joten vastaus tuohon miksi jollekkin tulee läskiä ei ehkä ole se, että hän vetää sipsiä iltapalaks.

Onko tämän mättöpäivän sijoituksella niin väliä? kannattaako sijoittaa esim madollisimman kauaksi lepopäivästä tai muuta sellaista? Itse treenaan 6 päivänä viikossa, kolmena-neljänä päivänä salia?

Onko tämän mättöpäivän sijoituksella niin väliä? kannattaako sijoittaa esim madollisimman kauaksi lepopäivästä tai muuta sellaista? Itse treenaan 6 päivänä viikossa, kolmena-neljänä päivänä salia?

Itse pidän mättöpäivän aina rankkana volyymipäivänä + aerobiset päälle. Mentaalisesti mukavampaa syödä, kun on "ansainnut" herkut.

Tuntuu aika moni olevan sitä mieltä että kunnon mättöpäivällä nollaa koko viikon työn. Mitenkäs se on sitten mahdollista kun ite olen 1000kcal/d miinuksilla ja pidän joka viikko sen mättöpäivän, millon menee 8000-12000 kcal, ruoka koostuu kaikenlaisesta roskasta ja paino tippuu kuitenkin joka viikko 0,5-1kg. Paitsi ensimmäisellä puolellatoista viikolla -4,5kg (nesteet). Yksilöllistähän tämä voi olla mutta jos nuo kaikki mättöpäivän kalorit tulis käyttöön ni bulkillahan tässä olisin! :) En siis todellakaan tarkota että tuollanen mättöpäivä olis rasvanpoltollisesti paras mahdollinen, mutta kestääpä pää ainakin hyvin kasassa ja paino tippuu (läski palaa) ni miks ei???

Suositut

Back
Ylös Bottom