Määräaikaisen työsopimuksen purku??

Hippa: Olisko niin että systeemit on kehittyny eli meillä oli vanhentunutta tietoa. Katsos kun mun tieto oli peräsin vieläkin kauempaa 90-luvun alusta. Parempi systeemihän tuo nyt on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hippa sanoi:
Minkä ihmeen takia tehtäisiin määräaikaisia sopimuksia, jos kerta työntekijä voi lopettaa ihan milloin haluaa?

Oon joskus yrittänyt selvittää noita juttuja (vuonna -98) ja silloin oli ainakaan ei onnistunut määräaikaisen työsuhteen lopettaminen, koska työnantaja ei halunnut sitä.

Eiks määräaikainen ole sen takia "edullinen" työnantajalle ettei tarvitse mitään palkallisia lomia antaa yms, ainakin oma muija on määräaikaisena ja aika huonoa "kohtelua" sillä saa, ei palkallisia joululomia yms, eikä muutenkaan lomaa kunnolla. Monet paikat varmaan tekee jatkuvasti 1vee määräaika sopimuksia vaikka pitäisikin kauemmin töissä, tuon takia. Itse en kyllä haluaisi olla määräaikaisena missään koska tuntuu ettei ite kuulu niin kovasti firmaan kuin mitä muut kuuluvat.

Hööh,voi olla ettei se teidän tieto ole vanhaa. En mä ainakaan löytäny TSL stä mitään määräaikaisen työsopimuksen irtisanomiseen oikeuttavaa säännöstä. TSL vaan tuumasi että määraikainen työsopimus päättyy ilman irtisanomista määrättynä ajankohtana..että sellasta sitten. voi valopää ku ei näitä voi muistaa :)

jamaan sanoi:
Eiks määräaikainen ole sen takia "edullinen" työnantajalle ettei tarvitse mitään palkallisia lomia antaa yms, ainakin oma muija on määräaikaisena ja aika huonoa "kohtelua" sillä saa, ei palkallisia joululomia yms, eikä muutenkaan lomaa kunnolla. Monet paikat varmaan tekee jatkuvasti 1vee määräaika sopimuksia vaikka pitäisikin kauemmin töissä, tuon takia. Itse en kyllä haluaisi olla määräaikaisena missään koska tuntuu ettei ite kuulu niin kovasti firmaan kuin mitä muut kuuluvat.

Joo ei määräaikasena ole hyvä olla. Kyllä siitä lomapäiviä kait kuitenkin kertyy, eri asia on ettei niitä saa pitää vaan ne maksetaan rahana työsuhteen päättyessä.

Edit: Vinkkinä vielä muijallesi: Alotin aluksi 6 kk määräaikasessa suhteessa eräässä työpaikassa. 6KK jälkeen keräsin kamani ja läksin mitään puhumatta lomalle enkä vastannut puhelimeen. Lomalta palattuani himassa odotti pikakirje että tääl olis vakkariduuni jos huvittaa tulla takasin.

Mutta eikö työntekijällä ole silti aina mahdollisuus irtisanoa itsensä huolimatta siitä, onko työsopimus määräaikainen vai voimassa toistaikseksi? Sitä mieltä mä ainakin olen. Toisaalta voisi sopimusoikeudellisesti kyllä ajatella, ettei määräaikaista sopimusta voida irtisanoa, vaan se päättyy kun päättyy. Työsopimuksia ei tosin voi verrata muihin sopimuksiin, sillä valtiovalta pyrkii lähes poikkeuksetta TSL.ssä suojaamaan heikompaa osapuolta eli työntekijää.

Määräaikaisena voimassa olevaa työsuhdetta on pidettävä aina toissijaisena vaihtoehtona. Määräaikaisen työsopimuksen tekemiseen vaaditaan perusteltu syy. Perustellusta syystä käy vaikkapa kausiluonteinen työ. Ellei perusteltua syytä ole, määräaikaisuus ei ole pätevää, vaan työsopimus on voimassa toistaiseksi. Näin pyritään ehkäisemään irtisanomissuojan kiertäminen.

Perusteltu syy vaaditaan siis kun työnantaja ehdottaa määräaikaisen työsopimuksen tekemistä, työntekijä voi ehdottaa sitä niin halutessaan.
Eli määräaikaisia työsopimuksia tehdään koska joillain aloilla määräaikainen työsopimus on paras vaihtoehto kaikille osapuolille.

Nyt kai sitten pitää kohta alkaa kaivamaan vanhoja tenttikirjoja jostain esiin ja alkaa kertaamaan. Olis ehkä kannattanut siellä luennoilla kuunnella eikä vaan jauhaa paskaa sen vieressä istuvan kissan kanssa :jahas:

Määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa. Kyllä, sen voi purkaa, mutta ei irtisanoa. Oikeustieteen opiskelijalle, Annie Starkille, tarkennukseksi: kirjattu irtisanomisklausuuli muuttaa luonnollisesti tilanteen.

Itse olin viime keväänä tilanteessa jossa mulle tarjottiin määräaikaista sijaisuutta vuoden loppuun. Koska lain mukaan määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa (paitsi mikäli se kestää yli kahdeksan kuukautta sopimus on irtisanottavissa lain mukaisin irtisanomisajoin) ja en ollut varma syksyn suhteen (mahdolliset opiskelut), joten soitin liiton lakimiehelle asiasta. Hän kehotti minua kirjaamaan työsopimukseen, että irtisanomisaika on työsopimuslain mukainen, jolloin sopimukseni (vaikka oli määräaikainen ja alle kahdeksan kuukautta) oli irtisanottavissa. Työnantaja ei kuitenkaan työsopimusta voi irtisanoa ilman aiheellista syytä (purkaminen).

Näin minua neuvottiin asiassa ja kehottaisinkin alkuperäistä kysyjää ottamaan yhteyttä esim. liittonsa lakimieheen mikäli haluaa tarkistaa oikeuksiaan. Neuvottelemalla työnantajan kanssa luulisin, että asia sujuu kuitenkin hyvin.

Tsemppiä!

Kyllä mä uskon, että saan työnantajan kanssa neuvoteltua asian. Kysyin ihan varmuudeks, meinaa vituttais menettää uus työpaikka sen takia, ettei pääse pois vanhasta.

Ja jos käräjille lähetään, ni täältä löytyy näköjään asianajajia :D

Annie Stark sanoi:
No niin. Piti munki sit kaivaa noi tenttikirjat esille.Siis määräaikaista ei saa irtisanoa.Kiitos valaisusta, dude.Näin ne luennot sit menee ;)

Eli?? Ainoa keino on purkaa se sopimus työnantajan kanssa yhteisymmärryksessä??

Juupeli82 sanoi:

Voi lähtee, mutta kannattaa olla irtisanomisaika (2-4 viikkoo) töis tai muuten ei työnantajan ole pakko maksaa lomarahoja !!!

Doh, tänne ehdittiinkin jo laitella asiat..just meinasin päteä työsuhdejuridiikan luentojen muistiinpanoilla ;>

Juupeli82 sanoi:

Näin on. Muutoin kyseeseen voi tulla vahingonkorvausvastuu. Lukaisitko allekirjoittaneen edellisen kommentin (ed. sivun viimeinen)? Eli jos teet työtä, johon on helposti saatavissa sijainen, vahingonkorvauksen maksaminen hyvin epätodennäköistä.

Vaikka tiedekunnasta olen päässyt jonkin aikaa sitten, ovat työoikeuden opit kyllä edelleen mielessä :) Myös työoikeudessa siis sopimusten sitovuus on pääsääntö ja työntekijöiden suojeluperiaate poikkeus siitä.

Onko täällä siis muitakin oikkareita (tai kenties jo valmistuneita) kuin Annie Stark? Olen aikaisemminkin kirjoitellut lakia sivuaviin threadeihin, enemmän tai vähemmän huonolla menestyksellä vakuuttaa 'maallikoita', apu voisi joskus olla poikaa :) Täysin lakimiesetiikan vastaista toimintaa sinänsä - työtä ilman korvausta :hyper:

Eli lopputulos on se, että lain mukaan määräaikaista työsuhdetta ei voi irtisanoa? Työsuhde päättyy kesken ainoastaan, jos työnantaja ja työntekijä purkavat työsopimukset yhteisymmärryksessä?

Itse sain sellaisen neuvon liittomme lakimieheltä, että jos määräaikaiseen työsopimukseen kirjaa irtisanomisehdon niin työntekijän puolelta irtisanominen onnistuu, muuten ei! Meidän TES:ssä lukee että yli kahdeksan kuukauden määräaikaiseen sopimukseen pätee normaalit irtisanomisajat, mutta se riippuu ilmeisesti sopimuksesta.

irtautumisesta...

kannan nyt sit oman omakohtaisen korteni kokemuksena kekoon.

määräaikaisesta voi tosiaan lähteä just kun tahtoo. nimimerkillä kohta neljä vuotta ollut samassa puulaakissa määräaikaisena, nykyinen soppari olis kestäny elokuun loppuun asti. ei enää kiinnostanu - erinäisten syiden ja toisen työpaikan tähden - joten ei muuta kuin vek. irtisanomisaika kaksi viikkoa.

eli ei muuta kuin työmaa vaihtoon jos siltä tuntuu.

edit. niin. siis tämä omalla työpaikallani. jos joku lainoppinut sanoo ettei voisi sanoutua määräaikaisesta irti, niin kannattaa toki ottaa selvää ennen kuin menee heittämään sitä sormea työnantajalle. voihan näissä toki olla eroja eri aloilla, mutta ihmettelisin sitä kyllä. tämä siis sillä ettei taica ota vastuuta mahdollisista irtisanoutumislakitupajutuista jotka on tehty pohjautuen minun kokemukseeni omasta irtisanoutumisestani.

Nojuu, Taica oot kyllä käytännön suhteen harvinaisen oikeassa. En ole itse kuullutkaan koskaan kenenkään ikinä saaneen sanktioita tuollaisesta. Työnantaja suostuu käytännössä aina siihen että sopimus puretaan, koska muuten vaihtoehtona on sitten juuri sellainen "what eva" - helvetti ettei sitä mikään bisnes kestä (kuten Tomi jo mainitsikin).

"Työsopimukseen kirjataan määräaikaisuuden syy ja milloin määräaikaisuus päättyy. Jos työsopimus on määräaikainen, työntekijää ei voi irtisanoa ennen määräajan loppua. Työntekijä ei voi irtisanoutua ennen kuin määräaikainen työsopimus päättyy. Jos koeajasta on sovittu, työsopimuksen voi tänä aikana purkaa määräajasta riippumatta. Jos työnantajan ja työntekijän välillä on tehty useita peräkkäisiä, keskeytymättömiä tai vain lyhytaikaisin keskeytyksin jatkuvia määräaikaisia työsopimuksia, työsuhteen katsotaan etuuksien määräytymisen kannalta jatkuneen yhdenjaksoisesti."

Lähde: työmarkkina-avain

Täältä löytyy kaikki työntekijän kannalta tarvittava tieto. Ja kun kerran on ammattiliittojen lähde niin varmasti on kaikki mahdolliset asiat kerrottu mistä työntekijä voi hyötyä.

Uskoisin silti, että Suomessa ay-liikkeen johdosta oikeus on aika vahvasti työntekijän puolella, jolloin ainakin reilu työnantaja antaa irtisanoutua. Tai ainahan voi syljeskellä kattoon prosessin nopeuttamiseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom