Määräaikaisen työsopimuksen purku??

lej sanoi:
Kuten itsekin sanoit, niin sillä lailla voi tosiaan pyyhkiä perseensä tosi elämässä. Mutta jos paperissa ei lue irtisanomis aikaa, jota määräaikaisessa sopimuksessa ei ole, ellei sitä erikseen sovita, niin ainakin teoriassa se firma vois pitää sen joka haluaa lehteä, sopimuksen loppuun asti. Tietysti pitää olla oikeus vaihtaa työtä myös kesken sopimuskauden, mutta se laki on tietääkseni ainakin periaatteessa myös sen vuoksi, ettei nousukausien aikana kaikki vaihda firmaa ja aiheuta palkannosto paineita, ja vastaavasti Suomessa on vaikea laittaa väkeä pellolle sen takia, ettei työttömyys nouse niin helposti laskukauden aikana.
Toihan tässä maassa just on ihan perseestä. Tarvii mennä ku Ruotsiin duuniin niin normaali duunariki saa palkallaan juustoa leipänsä päälle. Tai esimerkiksi Saksa: keskimääräinen eroraha on vuoden palkka.
Missään Euroopan maassa ei ole duunarit niin ahtaalla, kuin Suomessa. Ja sit joku nutipää vielä huutaa et "vittu Suomi suomalaisille!!1"...
Ei kiinnosta pätkääkään jos joku haluu tänne tulla töihin, siitä vaan jos haluu tunkee kätensä paskaan. Mulle on 5 vuotta riittäny näkee ton meiningin. Seuraavana on Aussit vuorossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
demoni sanoi:
Kyseessä on "yleinen käytäntö", jota ei valvota.
Ei kannata nostaa meteliä, koska silloin et varmasti saa uutta määräaikaista tai työtodistukseen ei tule niin hyvää arvostelua.

Syyksi kelpaa: "tilauskannan huono ennustettavuus" tai sitten laitetaan kohtaan syy "oma pyyntö" tai sopimusta ei tehdä.

Yleensä työhönottohaastattelussa sanotaan, että meillä on tapana tehdä yksi määräaikainen sopimus, jonka jälkeen vasta voidaan vakinaistaa, puolen vuoden päästä tehdään uusi, jne..

Näin se menee, ei kannata paljon aukoa päätään määräaikaisista sopimuksista jo se on firman tapa ja aikoo työssään pysyä. Kenkään tulee todella helposti jos rupeaa avautumaan, valitettavaa mutta totta!

Mutta jos oisin itse määräaikainen ja ois vakipaikka muualla tiedossa niin aika turhaa ois työnantajan yrittää olla purkamatta määräaikasta sopimusta. Sitä kun on käytännössä todella helppo olla tekemättä mitään ja nostaa vaan palkkaa ja muutenkin löydä kapuloita rattaisiin. Tuskin kovinkaan moni työantaja lähtee taisetelemaan jos asiallisesti asiansa esittää. Ja kuten jo edellä mainittiin, parempi lähtee hyvässä hegessä kuin ovat paukkuen.

on vähä :wanha:

Tomi sanoi:
Olisi se hienoa tehdä vaikkapa 12 kk työsopimus ja paukutella koeajan jälkeen henkseleitä ja heitellä pomoa nuuskalla. "What-evvaaa!!! I can do what I want!!!"

mut silti REPSlollotilollotilolchupachups!!!!!! :lol2: :lol2: :lol2: aika velikulta...

MP-Lite sanoi:
Missään Euroopan maassa ei ole duunarit niin ahtaalla, kuin Suomessa.

Häh... Vaikka olen palkkatyöläinen itsekin, niin en voi tuota allekirjoittaa! Sos. dem. hallitukset viime vuosikymmenien aikana ovat kyllä pitäneet huolen työntekijöiden oikeuksista, etuja pitäisi saada vaan lisää, mutta mistäs ne maksetaan? Palkkaerot Suomessa yksiä maailman pienimmistä. Itsekin ulkomailla työskennelleenä tiedän, ettei monessakaan maissa pidetä sellaisia lomia kuin Suomessa...

Kovasti kiinnostaisi laittaa omaa firmaa pystyyn, mutta aloittavalle PK firmalle henkilöstösivukulut ja työsuhdeturva on aika kova pala. Jos satut tarvitsemaan työntekijän hyvinä aikoina ja suhdanteet huononevat, minkäs teet. PK firmoille pitäisi saada poikkeuksia työsuhdeturva sääntöihin. Suuret pörssifirmat ovat aivan toinen juttu. Loppukaneettina tälle tilitykselle vain, jos joku Suomessa on ahtaalla, niin pienyrittäjät!!

Vähän on taas :offtopic: tuosta alkuperäisestä otsikosta, mutta piti avautua :D

Homma meni ihan putkeen :rock: Ilmotin vanhassa työpaikassa, että oon löytäny uuden paikan. Kyl ne yritti mua pidätellä ja vedota vuoden työsopimukseen, mutta sanoin niille, ettei hirveesti oo työmotivaatioo jos pakotetaan käymään töissä. Tajusivat varmaan, ettei paljo kannata estellä mua lähtemästä.

Nyt pidetään lomia pois kuun loppuun asti ja sitte alotetaan uudessa vakituisessa työpaikassa :kippis1:

Juupeli82 sanoi:
Homma meni ihan putkeen :rock: Ilmotin vanhassa työpaikassa, että oon löytäny uuden paikan. Kyl ne yritti mua pidätellä ja vedota vuoden työsopimukseen, mutta sanoin niille, ettei hirveesti oo työmotivaatioo jos pakotetaan käymään töissä. Tajusivat varmaan, ettei paljo kannata estellä mua lähtemästä.

Nyt pidetään lomia pois kuun loppuun asti ja sitte alotetaan uudessa vakituisessa työpaikassa :kippis1:

Onnkeks olkoon, sehän meni sit just niinkuin pitikin. :kippis1:

Nostetaan yhdeksän vuoden takaista ketjua ylöspäin.

Itellä on hemmetin moinen probleema duunissa ja haluaisinkin tietää onko itellä riittävät perusteet lopettaa duunit kyseisessä paikassa.

Määräaikainen työsopimus Joulukuun 2013 loppuun. Jäljellä siis reilut kuukausi, joista työpäiviä about 20 päivää jos oikein laskin.
Eilen pomo tuli illalla uhkailemaan, että jatkossa toimenkuva olisi ulkona roskia lakaisemassa.

Tänään tuli sitten siirto työkaluosastola tekstiiliosastolle. Voitte kuvitella miesmyyjä käsittelemässä naisten ja lasten vaatteita..
Olen ainut mies tuolla osastolla ja tällä hetkellä kyseisen osaston työntekijät ihmettelevät mitä voin ylipäätänsä tehdä heidän osastolla. En nimittäin tiedä paskaakaan naisten ja lasten vaatteista..

Johtaja oli tänään raivonnut aika monelle työtekijälle, että heidän pitäisi nopeuttaa tahtiaan...

Nyt alkaa olemaan pää täynnä tuota kyseistä työpaikkaa..
Onko seuraavat syyt tarpeeksi päteviä purkamaan työsuhteen samantien?

Ei luottamusmiestä. (Omistaja on kerran ollut oikeudessa liittyen luottamusmiehen laittomaan irtisanomiseen)
Ei kielilisää (käytetään englantia päivittäin)
Henkinen väkivalta (uhkailua jatkuvasti)

Narsistipomo kyseessä..

haet saikkua? Tai alat haistelemaan osastolla niitä naisten alusvaatteita asiakkaiden nähden, niin kyllä ne sut siirtää jollekin toiselle osastolle.

Sanot että haista paska ja kävelet ovesta ulos, ei sen vaikeempaa....Tai kerran kun huutaa sulle niin tinttase päin näköä niin eiköhän työsopimus purkaudu.:)

Kuukausi nyt on melko lyhyt aika, eikö sen nyt jaksaisi vaikka lakaista. Tai jos et jaksa niin käppäilet pomon luo ja sanot ettet halua enää tehdä töitä. Harva työnantaja haluaa pitää työntekijää, joka ei halua töitä tehdä. Jos se ei suostu suosiolla siihen, niin sitten vaan menet töihin ja et tee siellä mitään. Tai teet "vahingossa" pieniä virheitä ja otat ilon irti koko kuukaudesta. Jos siulla lukee sopparissa joku keskimääräinen viikkotyöaika, niin jos oot sattunut tekee ylitöitä ja se aika täyttyy niin sitten voit ainakin lopettaa. Ei tarvi edes ilmoittaa. Jonkun henkisen väkivallan ja tuon kielihomman osoittaminen taasen voi olla hieman hankalaa. Tuskin tuollaisen ajan takia kannattaa tappelemaan lähteä, varsinkaan jos et ole pykälistä perillä.

Vittu sä Joleo olet ääliö. Tyypillinen "en tee koska paskaa" -tyyppi. Sä oot ite sössiny asias duunissa huonolla asenteella. Sulla on 4 vai 5 viikkoa jäljellä ja meinaat irtisanoa ittes. Mitä vittua jos saan kysyä? Mitäpä luulet mitä tulevaisuudessa tapahtuu kun haet uusia töitä? Nykyinen pomos sanoo että otti fudut kun vähän vitutti.

Arvasin hei otsikosta, että kukas se täällä huuteloo :david:

Vai että oikein kielilisä :hyper:

Varmaan ihan asiallisella käytöksellä ja keskustelulla määräaikaisen sopimuksen saa helpoiten purettua, eihän se nyt ole työnantajankaan etujen mukaista pidellä nurkissaan vastentahtoista työntekijää ja vieläpä maksaa siitä hyvästä.
Luultavasti vähemmällä stressaamisella kuitenkin selviät, kun teet hommat kunnolla loppuun. Paljon huonompiakin hommia varmasti löytyy.

Narsisti esimiehenä ? työyhteisön toiminnan teholamautin : Konsultin jaarituksia

Kuvastaa niin hyvin tätä esimiestä. Ostajaa/ketju päällikköä.

Mielellään kysyisin että mistä puristaa miehen kenkä, mutta vastauksena on 100% pelkkää huutoa. Eli tästäkään ei ole apua.
Juttelin äsken tunnin verran puhelimessa erään henkilön kanssa ja nyt pitää nuo reilut 20 työpäivää tehdä loppuun ja thats it!
Tammikuussa sitten matkalle saksaan.

Jatkoa en tule ottamaan tuossa firmassa.

Toki ymmärrän sen, että kun ''chain manager'' on tulospalkkausella töissä niin stressi on ilmeisesti kova, mutta ei me sille mahdeta mitään jos asiaaat eivät osta enempää tavaroita..
Tänään puhuttelussa sanoi, että pitäisi pikkuhiljaa alkaa pelaamaan työnantajan pussiin eikä omaan pussiin.

Pystytkö rehellisesti kertomaan, miksi pomosi sanoi, että aikaisemmin olit intoa täynnä, mutta nyt sulle ei maistu työt? Noita sanoja ei lauo tyhjästä edes itse Narkissos. Vaikka se pomo olisi kuinka vittumainen tahansa, niin mikään muu ei ole omiin muroihin kusemista, kuin työtehon lasku. Mitäpä luulet mitä pomosi sanoo seuraavaa työpaikkaa hakiessasi?

Jos olet palkollisena jossain, niin silloin pelataan työnantajan pussiin.

Nostellaanpas vaihteeksi tätä.

Tein tuossa reilu 1kk sitten määräaikaisen sopparin vuoden loppuun asti. Työnteko maistuu ihan hyvin uudessa paikassa, toki pientä stressiä/kiirettä tuottaa kun yksi tekijä on pitkällä sairaslomalla. Tänään illasta huomasin lehdessä työpaikkailmoituksen vakihommasta synnyinpaikkakunnallani. Luonnollisesti kova mielenkiinto heräsi heti tätä paikka kohtaan, kun tässä aikaisemmin keväällä hain kyseiseen firmaan töihin ja pääsinkin käymään jo haastattelussa. Imeisesti on ihan riittävä peruste päättää märäaikainen sopimus, jos sattuisin saamaan vakipaikan. Varmaan olisi hyvä ilmoittaa työnantajalle aikomuksistaan hakea vakipaikkaa jo etukäteen niin osaavat sitten varautua? Vai kuinka itse toimisitte vastaavassa tilanteessa? Kokemuksia?

Älä ilmoittele mitään, ennenkuin olet saanut varmuuden tuosta toisesta paikasta. Sitten jos saat tuon toisen vakituisen paikan, voit ottaa loparit nykyisestä paikasta.

Imeisesti on ihan riittävä peruste päättää märäaikainen sopimus, jos sattuisin saamaan vakipaikan.
Ei ole. Määräaikaista sopparia ei voi päättää kumpikaan yksipuolisesti ennen määräajan päättymistä. Se on mentävä juttelemaan ja sopimaan asiasta, jos haluaa tuon katkaista.

Jos tuossa sopimuksessa on ollut koeaika, niin sen aikana purkaminen onnistuu ilman mitään selittelyjä.

^ Minulla on määräaikainen vuoden sopimus. Työsopimuksen mukaan ns. normaalit irtisanomisehdot pätevät, eli asiaa selvitettyäni irtisanomisaika on minun puoleltani kaksi viikkoa, työnantajan puolelta kuukausi.

Eli ihan ensin kannattaa @CRG lukea se oma työsopimus.

Edit. Noin muuten, en ilmoittaisi nykyiselle työnantajalle mitään uuden työpaikan hakemisesta. Hakuprosessit ovat muutenkin niin pitkiä, että tuossa vakipaikassa aloitus voi hyvinkin ajoittua loppuvuoteen tai se voi yksinkertaisesti olla sovittavissa valittavan henkilön tilanteen mukaan.
Ei kannata huudella hakujutuista muutenkaan; sellainen viestii, ettet ole sitoutunut ja voi johtaa siihen, ettei jatkoa määräaikaiselle sopimukselle tarjota (ethän sinä voi tietää saatko hakemasi työpaikan, joten siksi sinun on pidettävä ovi auki myös nykyisen paikan jatkolle).
Jos nykyisestä paikasta suoraan kysytään oletko hakenut muita töitä (esim. määräaikaisuuden lopun lähestyessä, kun kartoittavat voivatko laskea sinun varaasi myös keväällä) voit sanoa, että totta kai aktivoidut työn haussa, kun määräaikaisuus on loppumassa. Sen tarkemmin ei tarvitse omaa tilannetta avata.

Viimeksi muokattu:
^ Minulla on määräaikainen vuoden sopimus. Työsopimuksen mukaan ns. normaalit irtisanomisehdot pätevät, eli asiaa selvitettyäni irtisanomisaika on minun puoleltani kaksi viikkoa, työnantajan puolelta kuukausi.

Eli ihan ensin kannattaa @CRG lukea se oma työsopimus.
Rupesin miettimään, että onko nuo sovittavissa olevia asioita... Teet työsopimuksen, jolla ohitetaan työsopimuslain säännöksiä. No mutta joka tapauksessa jos noin lukee sopparissa, niin työnantajakaan ei varmaan pullikoi vastaan työsopimusta päättäessä. Muuten tuon edellämainitun pitäisi pitää paikkansa määräaikaisten työsopimusten tapauksessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom