Luottotiedot menneet, miten vaikuttaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö kulutusluotot ole poikkeus muihin laskuihin yms..? Niissähän voidaan tehdä merkintä jo 60 päivän jälkeen alkuperäisen laskun eräpäivästä. Muut maksut saa käsittääkseni olla rästissä tyyliin sen puoli vuotta ennen merkintää.

En ole varma, mutta eikö merkintä vaadi oikeuden päätöksen? 60 päivää taitaa olla se minimi aika mihin sen oikeuden päätöksen voi lain mukaan saada.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei riipu ulosottopäätöksen saamisesta vaan on erillinen toimenpide:

Luottotietolaki sanoi:
14 § Velkojan ilmoittamia maksuhäiriöitä koskevat erityissäännökset

Velkojan ilmoittamat maksuhäiriötiedot saadaan ilmoittaa rekisterinpitäjälle ja tallettaa luottotietorekisteriin, jos maksu on viivästynyt vähintään 60 päivää alkuperäisestä eräpäivästä, jolleivät velallinen ja velkoja ole tehneet alkuperäisen eräpäivän jälkeen uutta maksusopimusta. Maksuhäiriötietojen ilmoittamisen ja tallettamisen edellytyksenä on lisäksi, että:

1) kulutusluottosopimuksessa, jonka velvoitteiden laiminlyöntiä maksuhäiriö koskee, on ollut maininta maksuhäiriötietojen luovuttamisesta luottotietorekisterin pitäjälle;

2) velkoja on lähettänyt velalliselle vähintään 21 päivää ennen tietojen luovuttamista kirjallisen maksukehotuksen, jossa on muistutettu maksuhäiriötietojen ilmoittamisesta ja merkitsemisestä luottotietorekisteriin sekä maksuhäiriötietojen tallentamista koskevista edellä säädetyistä edellytyksistä.

Velkojan on ilmoitettava luottotietorekisterin pitäjälle sellaisen saatavan suorittamisesta, jonka laiminlyönnistä velkoja on tehnyt ilmoituksen luottotietorekisterin pitäjälle.

Tuolla menettelyllä velkoja voi tavallaan suojata tulevia velkojia luottokelvottomasta velallisesta. Eli jos ei maksa laskuaan 60 päivän jälkeen eräpäivästä eikä ole sopinut maksuohjelmasta tms. ja velkoja on ilmoittanut tästä, niin velkojalla on oikeus tehdä maksuhäiriömerkintä.

Jos pelkää että tällainen merkintä voi tulla niin minimissään kannattaa ilmoittaa velkojalle ettei pysty maksamaan laskua. Näin velkoja voi ehdottaa maksuohjelmaa jonka johdosta velkojan oikeus tehdä maksuhäiriömerkintä poistuu.
 
Hitto. kävi moka erään laskun takia, ja siitä tuli tuo uhkaus, ja aika meni umpeen perjantaina. Vasta nyt huomasin tuon kirjeen jossa uhkaus oli. Asian tekeekin jännäksi sen, että olin ottanut yhteyttä aiemmin, sopinut summan ja maksoin sen ilmeisesti lähellä kirjeen päiväystä. Mutta nyt ne olivat lisänneet jotain laskuun, eli alkuperäinn n. 160 lasku olikin n. 210 lasku. Maksoin siis osan tuosta ilmoitetusta laskusta, (tai siis luulemani koko osuuden 160) ja nyt huomaan että maksu jäänyt vajaaksi.

Mitenköhän tässä nyt on käynyt/tulee tapahtumaan? Pystyn maksamaan vaikka heti laskun loppuosan pois, mutta viikonloppuna ei ole tietenkään puhelinpalvelua että olisin saanut kiinni.

Lasketanko tuo maksuni jotenkin että olen noteerannut laskun vai miten homma on?

Ei kannata tuhlata energiaa ja vittuilla, vituttaa itseäni jo tarpeeksi muutenkin kun olin jotenkin tuon kirjeen ohittanut...
 
ilmeisesti seuraava erä tms... kyseessä sampopankin masterinlasku mikä oli aiemmin suoraveloituksessa, mutta tarpeeksi monta kertaa seottuaan siirryin maksamaan suoraan kun kuitenkin joutui koko ajan käymään asioita läpi...
 
Uuden erän olivat kirjoittaneet mukaan ja homma on nyt ok... Ei merkintää
 
Meikäläiselle tulu luottotiedot 5 vuoden tauon jälkeen takaisin! ensi töikseni hommasin uuden vuokra-asunnon itelleni. tekee hyvää kun saa jonkun kämpän vihdoin mikä on ihan hyvän kuntoinen ja kivalla paikalla.
 
Mites toi muuten menee... Onkos se heti 5 vuotta maksuhäiriömerkintä päällä jos vaikkapa 2000 euroa on ulosotossa? Vai meneekös se jotenkin vaikkapa velan mukaan?

Itellä on n.4 vuotta siitä kun olen saanut maksettua ulosottomiehelle viimiset roposet. Oli kyl jotenki vapautunut fiilis sen jälkeen kun ties ettei tarvii sinne enää rahojaan maksella. Ja ihan omista nuoruuden kämmeistähän tuo summa tuli.
Ei ole kyllä vaikuttanut esim. vuokrakämpän saantiin millään tavalla ja asunto/autotolainankin olen saanut.
 
Mites toi muuten menee... Onkos se heti 5 vuotta maksuhäiriömerkintä päällä jos vaikkapa 2000 euroa on ulosotossa? Vai meneekös se jotenkin vaikkapa velan mukaan?
Velan määrästä asia ei ole kiinni. Mutta luottotietohäiriömerkintä ei synny automaattisesti siitä, että hoidat laskusi ulosottomiehen kautta. Vasta siinä vaiheessa, jos jätät ne sinnekin maksamatta tai sulla ei ole mistä ulosottomies ottaisi, syntyy merkintä.
 
Velan määrästä asia ei ole kiinni. Mutta luottotietohäiriömerkintä ei synny automaattisesti siitä, että hoidat laskusi ulosottomiehen kautta. Vasta siinä vaiheessa, jos jätät ne sinnekin maksamatta tai sulla ei ole mistä ulosottomies ottaisi, syntyy merkintä.

Tästä poisluettuna kulutusluotot yms...
 
Mihin laskuun lätkäistään 50€ lisää, jos ei makseta ajoissa?

Mihin tahansa summan kunhan tarpeeksi monta maksuvaatimusta lähetetään. Itseasiassa alle 250€ saatavan maksimi perintäkulut ovat 190€ ja yli 250€ saatavan 220€.
 
Onko porukalla kokemusta seuraavanlaisesta asiasta:

Luottotiedot meni 3 vuotta sitten kun en pystynyt vuokraa maksamaan. Asun vieläkin samassa kämpässä, kun maksoin vuokrarästit. Luottotiedot silti meni - oma vika ei siinä mitään.

Nyt vuoden päästä luottotiedot tulee takaisin. Olen vakituisessa työsuhteessa ja muutenkin raha-asiat hoidan hyvin. Nyt itse kysymykseen: Onko minulla mahdollisuutta saada koskaan esim asuntolainaa? Katsoin että luottotiedoissa näkyy myös poistuneet merkinnät. Ottaako mikään pankki minua koskaan tosissani vai olenko leimattu tuon menneen merkinnän takia loppuiäksi? Vai näkyykö tuo merkintä heille? Siis se poistunut merkintä sen jälkeen kun luottotiedot ovat tulleet takaisin?

Oma pankkini (nordea) ainakin tietää maksuhäiriöni, niin tuskin ainakaan heiltä vuoden päästä lainaa heruu.
 
No tuskin pankki enää senjälkeen noista jaksaa mussuttaa, kun tiedot on taas kunnossa ja homma muutenkin ollut moitteetonta siinä välissä. Toki ne saattaa esim. vakuuksia katsoa pilkulleen, eli joustoja ei ehkä löydy.

Mitä hyötyä on siitä, että luottotiedot palautuu jos ne kuitenkin näkyy menneenä esim. pankille? Ei tuo noin voi mennä?

Eli jos Nordeassa ei homma toimi, niin sitten teet selväksi että pankkeja on muitakin.
 
No tuskin pankki enää senjälkeen noista jaksaa mussuttaa, kun tiedot on taas kunnossa ja homma muutenkin ollut moitteetonta siinä välissä. Toki ne saattaa esim. vakuuksia katsoa pilkulleen, eli joustoja ei ehkä löydy.

Mitä hyötyä on siitä, että luottotiedot palautuu jos ne kuitenkin näkyy menneenä esim. pankille? Ei tuo noin voi mennä?

Eli jos Nordeassa ei homma toimi, niin sitten teet selväksi että pankkeja on muitakin.
Kiitos vastauksesta.

Tosiaan oudolta kuulostaa mun ajatukseni, mutta olen jotenkin vainoharhainen näissä asioissa. :)
 
Vainoharhainen noissa jutuissa saa ollakin.
Mutta turha huolehtia. Itsekin tunnen kaksi kaveria, jotka sössivät asiansa nuorena.
Nyt kuitenkin molemmat maksavat iloisena asuntolainaa.

Jos nyt lähdet lainaa hakemaan, niin kannattaa lukea se Asuntolainaa keskustelu kokonaisuudessaan. Sieltä saa hienoja vinkkejä lainaneuvotteluihin ja kaikkeen, mitä kannattaa ottaa huomioon.
 
Nyt vuoden päästä luottotiedot tulee takaisin. Olen vakituisessa työsuhteessa ja muutenkin raha-asiat hoidan hyvin. Nyt itse kysymykseen: Onko minulla mahdollisuutta saada koskaan esim asuntolainaa? Katsoin että luottotiedoissa näkyy myös poistuneet merkinnät. Ottaako mikään pankki minua koskaan tosissani vai olenko leimattu tuon menneen merkinnän takia loppuiäksi? Vai näkyykö tuo merkintä heille? Siis se poistunut merkintä sen jälkeen kun luottotiedot ovat tulleet takaisin?

Oma pankkini (nordea) ainakin tietää maksuhäiriöni, niin tuskin ainakaan heiltä vuoden päästä lainaa heruu.
Poistuneet luottotietomerkinnät näkyvät vain sinulle, ei muille kyselijöille, tuon puoli vuotta merkinnän poistumisen jälkeen.

Luottotietorekisterin poistumisen jälkeen, kokemukseni mukaan, olet pankkisi silmissä ihan kelpo kansalainen taas. Ainakin oma pankkini meinasi tyrkyttää mulla aikanaan Mastercardia, mutta kerroin, että luottotiedot ovat viturallaan (niinkuin muka eivät olisi tarkistaneet) vielä kotvasen. No, pankkitäti sanoi kiltisti, että odotellaan siihen kunnes merkinnät poistuvat ja palataan sitten asiaan. Ei hän ainakaan tuntunut olevan sitä mieltä, että olisi lopullisesti "leimautunut". Merkintöjen sitten poistuttua hain Mastercardini ja muutakin lainaa kauniisti nettipankista, joten varsinaisesti tilikonttorini kanssa en asioinut, mutta kauniisti sekä kortti, että muu laina tuli.
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen eli miten etenee asiat jos ihmisellä on vaikka ulosotossa summa x velkaa. Lisää velkaa ei ole tulossa tai menossa ulosottoon eli sama velkasumma pysyy siellä. Makselet vaikka ulosottoon jokusen satasen kuussa lyhennyksiä. Sitten tuo 4 vuotta menee umpeen ja luottotietojen pitäisi palautua normaaliksi. Mutta jos sitä velkaa onkin vielä ulosotossa niin pysyykö se merkintä vielä? Siis pointtina tosiaan että uutta velkaa ei ole ulosottoon mennyt tuona aikana? Vai miten nää jutut menee? :)

Itsellä ollut kyl joskus ongelmia raha-asioissa mutta eips enää pahemmin tollasia :)

Aika yleisiä nämä asiat tuntuu nykyään kylläkin olevan..
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen eli miten etenee asiat jos ihmisellä on vaikka ulosotossa summa x velkaa. Lisää velkaa ei ole tulossa tai menossa ulosottoon eli sama velkasumma pysyy siellä. Makselet vaikka ulosottoon jokusen satasen kuussa lyhennyksiä. Sitten tuo 4 vuotta menee umpeen ja luottotietojen pitäisi palautua normaaliksi. Mutta jos sitä velkaa onkin vielä ulosotossa niin pysyykö se merkintä vielä? Siis pointtina tosiaan että uutta velkaa ei ole ulosottoon mennyt tuona aikana?
Ulosottomiehellä maksussa olevilla asioilla ei ole luottotietoasioihin mitään merkitystä, niin kauan kuin maksat niitä ulosottomiehen kanssa tekemäsi sopimuksen mukaan. Jso laiminlyöt tätä sopimusta, niin sitten taas luottotietorekisteri heilahtaa.

Itselläkin viime keväänä luottotiedot tosiaan korjaantuivat ja kesän kynnyksellä ulosottomies lähetti vielä lähes kolmen tonnin laskun. :) Ja tuo lasku siis oli sellainen vanha, jo kauan ulosotossa ollut yhteisvastuullinen maksu, mutta jonka maksamisesta ei oltu vielä keritty mitään sopia.
 
Ulosottomiehellä maksussa olevilla asioilla ei ole luottotietoasioihin mitään merkitystä, niin kauan kuin maksat niitä ulosottomiehen kanssa tekemäsi sopimuksen mukaan. Jso laiminlyöt tätä sopimusta, niin sitten taas luottotietorekisteri heilahtaa.

Itselläkin viime keväänä luottotiedot tosiaan korjaantuivat ja kesän kynnyksellä ulosottomies lähetti vielä lähes kolmen tonnin laskun. :) Ja tuo lasku siis oli sellainen vanha, jo kauan ulosotossa ollut yhteisvastuullinen maksu, mutta jonka maksamisesta ei oltu vielä keritty mitään sopia.

Eli siis toisinsanoen, maksat summan x kuukaudessa ulosottomiehelle kunnes 4 vuotta kuluu umpeen. Tämän jälkeen luottotiedot korjaantuu ja voit periaatteessa ottaa lainan pankista ja vaikka käyttää osan siitä ulosotossa olevien velkojen maksuun?
 
Back
Ylös Bottom