Luottotiedot menneet, miten vaikuttaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Toisaalta kovin harvoin tuollainen tilanne tulee omista valinnoista riippumatta. Eli kyllä sitä oma myötävaikutus vaaditaan. Siis melkein aina :)

Jos ei ole syntyessä papan kultalusikka perseessä, jospa se onkin ruosteinen haarukka? Valintoja tulee eteen joka päivä. Valinta voi olla oikea tai väärä, kunhan se on tosi juuri sillä hetkellä. Jälkiviisaita riittää, siitä voit olla varma.:)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ei ole syntyessä papan kultalusikka perseessä, jospa se onkin ruosteinen haarukka? Valintoja tulee eteen joka päivä. Valinta voi olla oikea tai väärä, kunhan se on tosi juuri sillä hetkellä. Jälkiviisaita riittää, siitä voit olla varma.:)

Toisaalta ruosteinen haarukka perseessä pitäisi varmaankin muistaa, ettei se kultalusikaksi muutu. Vaikka valinta olisi sillä hetkellä hyvä, mutta parin vuoden päästä johtaa kiloon paskaa on se silti mielestäni oma moka.

Liikaa näkee ihmisiä, jotka ovat unohtaneet sen, että asioita voisi miettiä hieman pidemmälläkin aikavälillä.

Välillä voisi olla viisas juurikin tässä hetkessä :kippis1:
 
Toisaalta ruosteinen haarukka perseessä pitäisi varmaankin muistaa, ettei se kultalusikaksi muutu. Vaikka valinta olisi sillä hetkellä hyvä, mutta parin vuoden päästä johtaa kiloon paskaa on se silti mielestäni oma moka.

Liikaa näkee ihmisiä, jotka ovat unohtaneet sen, että asioita voisi miettiä hieman pidemmälläkin aikavälillä.

Välillä voisi olla viisas juurikin tässä hetkessä :kippis1:

Oma mokahan se on. Ja kantaa kunnialla mokansa hän. Viisastelijoita riittää. Mutta aikaisemmasta viestiketjusta jäi käteen, että jokainen joka on luottotietonsa (joksikin aikaa) menettänyt, tekee sen saatana tahallaan!!
 
Toisaalta kovin harvoin tuollainen tilanne tulee omista valinnoista riippumatta. Eli kyllä sitä oma myötävaikutus vaaditaan. Siis melkein aina :)
Melkein, mutta ei kuitenkaan ihan aina.

Nimim. Kokemusta omaava

Edit. No toisaalta, olihan sekin tietysti tavallaan oma valintani aikanaan, että ulosottomiehen kysellessä reilua kahdeksaatonnia, oli vaan pakko nostaa köyhänä kädet pystyyn luottotietojen menettämisen uhallakin. Mutta kun ei ole rahaa, niin sitä ei vaan saatana ole.
 
Lähinnä ainakin itse tajusin tuolla "ei yllätyksenä tulemisena" sen, että vaikka asioiden kulkuun ei enää voikaan itse vaikuttaa, ne luottotiedot eivät mene hetkessä, ts. lähes aina prosessi kestää melko kauan, monella olisi ehkä mahdollisuuksia korjata vielä tilanne, mutta kaikki eivät halua/osaa. Joillain ei sitten ihan oikeasti ole mahdollisuuttakaan. Eli sen kyllä yleensä tietää etukäteen. Eri asia on sitten miten paljon siitä piittaa, moni ei viitsi edes yrittää korjata tilannetta vaan "antaa mennä sitten kunnolla" kun kerran on lähtenyt alamäkeen. Useimmat tietysti hoitavat asiansa sitä mukaa kun mahdollisuuksia on.

Itseä kyllä vituttaa tuo asenne, mikä joillain tuntuu olevan kun ei tajuta, että sitä rahaa ei yksinkertaisesti ole. Eikä ole ketään, keneltä pyytää. Ei ihminen voi nälkäänkään kuolla, onko se sitten hienompi juttu, että maksaa laskut mutta ostaa luotolla ruokaa ja saa sen merkinnän sitten siitä? Kaikilla ei ole, mitä säästää. Paha elämäntilanne voi tulla ennen kuin säästöjä on ehtinyt kertyä. Säästöt eivät välttämättä riitä. Moneen asiaan voi elämässään vaikuttaa, mutta kaikki ei tapahdu päivässä. Kaikille ei niitä nälkävuosia onneksi tule ikinä. Joillain ne eivät lopu koskaan. Ei se paljoa lohduta, että yrittää ja pyrkii eteenpäin, mitä tahansa voi silti elämässä tapahtua, eikä se tapahtuminen odota sitä, että minä valmistun koulusta, saan töitä ja kerään puskurirahaston.
 
Lähinnä ainakin itse tajusin tuolla "ei yllätyksenä tulemisena" sen, että vaikka asioiden kulkuun ei enää voikaan itse vaikuttaa, ne luottotiedot eivät mene hetkessä, ts. lähes aina prosessi kestää melko kauan, monella olisi ehkä mahdollisuuksia korjata vielä tilanne, mutta kaikki eivät halua/osaa. Joillain ei sitten ihan oikeasti ole mahdollisuuttakaan. Eli sen kyllä yleensä tietää etukäteen.
Juurikin näin. Omat "velkani", jotka luottotiedot aluperin veivät, olivat sen luonteiset, että niitä ei alkuperäinen velkoja yrittänytkään minulta suoraan laskuttaa vaan asialla oli heti ulosottomies, velkojana Valtiokonttori. Kyllä niitä mahdollisuuksien mukaan tuli makseltua ja luonnollisesti kaikki veronpalautukset menivät niihin.

Mutta velkoja ei odota ikuisesti, joten jossain vaiheessa tuli se tilanne, että olisi pitänyt maksaa loput kerralla tai saada tehtyä kunnollinen maksusopimus ulosottomiehen kanssa. Työttömänä kun olin, ei perse yksinkertaisesti kestänyt minkäänlaisen säällisen sopimuksen tekemistä ja ulosottomiehen ainoaksi vaihtoehdoksi jäi kertoa velkojalle, että ei pysty maksamaan ja sillä hyvä. Ja siinä napsahtivat luottotiedot.

Eri asia on sitten miten paljon siitä piittaa, moni ei viitsi edes yrittää korjata tilannetta vaan "antaa mennä sitten kunnolla" kun kerran on lähtenyt alamäkeen.
Näinkin tuli muutaminen opintotukitakaisinperintöjen kanssa toimittua, kun kerran oli "piikki auki". Mutta nyt on hommat kuitattu ja luottotiedotkin kunnossa. Pitää vaan vastedes koittaa olla saamatta tuollaisia "velkoja".

// ShoGun
 
Omat "velkani", // ShoGun

Ja sitten pääsyttiin asian ytimeen.

Kertokaapa joku mulle miten voi tulla "velkoja" ilman että voi sanoa että ne ovat oma syy?

Jos ei tulot riitä elintasoon niin sitten se on voi voi, ei sitä pidä jonkun muun maksaa. Jos ei tulot riitä kämppään siellä missä haluaa asua,niin iso kyynel. Vai mikä se olikaan se elossapysymisen kannalta välttämätön syyn joska takia meni luottotiedot? Tähänkin on siis pari oikeaa vastausta, mutta oikeasti suurimmalla osalla vastaus on väärä.
 
Itseä kyllä vituttaa tuo asenne, mikä joillain tuntuu olevan kun ei tajuta, että sitä rahaa ei yksinkertaisesti ole. Eikä ole ketään, keneltä pyytää.

Ja itseäni vituttaa se, että joku väittä ettei tämä johtuisi useimiten omista valinnoista.
 
Ja itseäni vituttaa se, että joku väittä ettei tämä johtuisi useimiten omista valinnoista.

No totta kai johtuu. Suurempi pointti tossa mun jutussa oli kyllä jokin ihan muu, mutta olettaisin että toi ei sinänsä ollut mulle koska jos ajatuksella luit, varmaan tajusit mitä tarkoitin.

Pointti: kaikki eivät hanki merkintöjä luottotietoihin asenteella "elän tahallani yli varojeni, rellestän ja otan velkaa kun en töitäkään jaksa tehdä". Kuten sanottua, elämä voi joskus yllättää, ja jos oikein paska tuuri käy, lumipalloefektinä mennään. Ja kuten sanottua, ns. kunnon ihmiset tavallisesti rämpivät sieltä ylös ja korjaavat asiansa.
 
Kertokaapa joku mulle miten voi tulla "velkoja" ilman että voi sanoa että ne ovat oma syy?
Grilli-ilta klo 03:30. Ventovieras idiootti käy syyttä kimppuun, saakin turpaansa. Oikeus katsoo pahoinpitelyksi vaikka kaveri aloittikin. Korvaukset yhteisvastuullisiksi. Yhteisvastuullinen kaveri maksukyvytön, jolla vanhoja velkoja joitain satoja tuhansia, mutta kaveri kuitenkin. Ulosottomies siis ottaa siltä, jolta edes teoriassa on mahdollisuus saada jotain eli minulta. Tästä siis velka.

Ainoa syy, jonka tuosta keksin itselleni on että, en ottanut suosiolla turpaani. Olisitko sinä ottanut?

Tuossa nyt tiivistettynä. Tietysti olisin voinut hoitaa korvaukset ulosottomiehelle, niin luottotiedot olisivat pysyneet kunnossa, mutta kuten jo aiemmin sanoin: kun ei ole rahaa niin ei ole. Yritä nyt perkele ymmärtää se.

PS. Ja tuosta tilanteesta ei enää lähdetty karkuun.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Mutta on maailmassa silti oikeuttakin, samainen kimppuunkävijä nimittäin tapettiin myöhemmin Moskovassa, kun nähtävästi kävi vittuilemaan riittävän väärälle kaverille. :D

// ShoGun
 
Ja itseäni vituttaa se, että joku väittä ettei tämä johtuisi useimiten omista valinnoista.
Kyllä vituttaa ihan muut jutut, kun ensimmäisen (nähtävästi) kerran kohtaat tilanteen, jonka jälkeen huomaat että kaikki ei aina ole omista valinnoista kiinni. Hieno homma, että et ole vielä joutunut moiseen tilanteeseen, pystyt olemaan noin naivi.

// ShoGun
 
Ja kuten sanottua, ns. kunnon ihmiset tavallisesti rämpivät sieltä ylös ja korjaavat asiansa.
Aivan. Niinhän minäkin rämmin, luottotiedot tuli kuntoon kahdeksassa vuodessa ja ulosottomiehenkin kanssa tilit on selvät. Rämpiminen vaan kesti vähän pidempään, kun piti käydä välillä opiskelemassakin, että sai tulotason kohdalleen.

// ShoGun
 
Paskapuhetta. Yritä kuvitella sellainen elämäntilanne, että rahaa ei yksinkertaisesti enää ole? Ei kaikki jätä tarkoituksella/tahallaan laskuja maksamatta! Voit onnitella itseäsi, kun et sitä ymmärrä. :worship:

Toisaalta kovin harvoin tuollainen tilanne tulee omista valinnoista riippumatta. Eli kyllä sitä oma myötävaikutus vaaditaan. Siis melkein aina :)

Tossa toisessa quotessa tuli jo vastauskin. Ei niitä asioita tartte välttämättä päästää perintään asti. Jos tulee tilapäisiä rahavaikeuksia, kuten työttömyyttä tai sairastelua tai vastaavaa, voi asioita aika pitkälle sopia. Eli sopii velkojien kanssa maksuohjelman. Aika moni antaa paljonkin perään kun vaan AJOISSA sopii asiat.

Esim. asuntolainan saa helposti pelkille koroille pariksi vuodeksi ja joksikin aikaa jopa täysin lyhennysvapaaksi. Tota ei tartte enemmän edes neuvotella. Luulisi ton jälkeen jo jäävän rahaa normaaliin elämiseen jos tippuu esim työttömyyskorvauksille.

Eli kyllä se hyvin pitkälti on itsestä kiinni meneekö laskut ulosottoon vai eikö mene. Kertokaa mulle perustellusti miten asia voi mennä toisin. Ja älkää pliis ottako sellaista esimerkkiä että on kaikki mahdollinen ostettu osamaksulla ja käyttöluotolla. Tuo on nimittäin täysin oma moka jos huonosti käy.

Ja mitä tulee tohon Aylahin tilanteeseen. Niin laske että sulle jää vähintää se säästöön mitä ukollas menee siihen lyhennykseen korkojen jälkeen. Tuolloin et periaatteessa häviä mitään. Mutta jos ukkosi lyhentää lainaa 500 euroa (siis se itse lyhennys koron jälkeen) ja itse säästät 200 euroa, saat tossa tukkaasi 300 euroa joka helvetin kuukausi. Eli miehesi loisii sun kustannuksella tuon verran.
 
No totta kai johtuu. Suurempi pointti tossa mun jutussa oli kyllä jokin ihan muu, mutta olettaisin että toi ei sinänsä ollut mulle koska jos ajatuksella luit, varmaan tajusit mitä tarkoitin.

Pointti: kaikki eivät hanki merkintöjä luottotietoihin asenteella "elän tahallani yli varojeni, rellestän ja otan velkaa kun en töitäkään jaksa tehdä". Kuten sanottua, elämä voi joskus yllättää, ja jos oikein paska tuuri käy, lumipalloefektinä mennään. Ja kuten sanottua, ns. kunnon ihmiset tavallisesti rämpivät sieltä ylös ja korjaavat asiansa.

Ei hanki tahallaan ei, mutta "tyhmyyttään" sitten jo hankitaankin. Eli yksinkertaisesti eletään yli varojen ajatellen että kyllä ne joskus tulevaisuudessa saa maksettua. Oma vika jos luottotiedot meni ja virheistä vain pitää oppia. Ne luottotiedot kun ei mene lopuksi elämäksi, niin suunta tosta on ylöspäin kuten sanoit, jos vain itse niin haluaa.

Grilli-ilta klo 03:30. Ventovieras idiootti käy syyttä kimppuun, saakin turpaansa. Oikeus katsoo pahoinpitelyksi vaikka kaveri aloittikin. Korvaukset yhteisvastuullisiksi. Yhteisvastuullinen kaveri maksukyvytön, jolla vanhoja velkoja joitain satoja tuhansia, mutta kaveri kuitenkin. Ulosottomies siis ottaa siltä, jolta edes teoriassa on mahdollisuus saada jotain eli minulta. Tästä siis velka.

Ainoa syy, jonka tuosta keksin itselleni on että, en ottanut suosiolla turpaani. Olisitko sinä ottanut?

Tuossa nyt tiivistettynä. Tietysti olisin voinut hoitaa korvaukset ulosottomiehelle, niin luottotiedot olisivat pysyneet kunnossa, mutta kuten jo aiemmin sanoin: kun ei ole rahaa niin ei ole. Yritä nyt perkele ymmärtää se.

PS. Ja tuosta tilanteesta ei enää lähdetty karkuun.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Mutta on maailmassa silti oikeuttakin, samainen kimppuunkävijä nimittäin tapettiin myöhemmin Moskovassa, kun nähtävästi kävi vittuilemaan riittävän väärälle kaverille. :D

// ShoGun

Tässä tuli tarina jonka kohdalla ei välttämättä voi tehdä yhtään mitään. Eli jos ei ole säästöjä tai kiinteää omaisuutta jonka avulla ottaa esim. lainan pankista velan maksuun, ei välttämättä pysty tekemään yhtään mitään järkevää ratkaisua. Kukaan ei hetkessä kaiva mistään 8000 euroa jos sitä kukaan ei lainaa ja omaisuutta ei ole.
 
Tässä tuli tarina jonka kohdalla ei välttämättä voi tehdä yhtään mitään. Eli jos ei ole säästöjä tai kiinteää omaisuutta jonka avulla ottaa esim. lainan pankista velan maksuun, ei välttämättä pysty tekemään yhtään mitään järkevää ratkaisua. Kukaan ei hetkessä kaiva mistään 8000 euroa jos sitä kukaan ei lainaa ja omaisuutta ei ole.

Eikös tässä pakkotoiston tuomariston pitäisi sanoa, että kyse oli omasta valinnasta kun ei myynyt hanuriaan helsingin yössä, ei olisi luottotiedot mennyt,kyse oli taas omista valinnoista !

Hienointa muuten on, että jos olet hyvä tuloinen ja omaat omaisuutta kohtuullisesti. Tapahtuu avioero ja sen kautta muutama oikeus istunto ja omaisuutesi on mennyttä. Kouluttautumattomana 40 vuotiaana et saa enää muita kuin pienipalkkaisia töitä. Velkaojia kun jää sellainen 7 eri istanssia ja saat viimeisen päälle vittumaisen ulosottomiehen, niin se pitää huolen, että et ihan äkkiä niistä veloista eroon pääsekkään. Eli tervetuloa velkavankeus. Uskon että jos tarinan henkilö olisi tiennyt sen, että kun muuttaa toiseen kaupunkiin voi saada uuden ulosottomiehen joka haluaa auttaa ongelmissa olevaa, niin henkilö olisi muuttanut heti kun ongelmat alkoivat, joten omista valinnoistahan oli tietty taas kyse. Eikä olisi pitänyt mennä naimisiin ja perustaa yritystäkään, kun oli riski olemassa, erittäin luotettava ja hyvin toimiva henkilö muuttuukin 15 kuluessa täysin toiseksi...omia valintoja, omia valintoja...
 
Eikös tässä pakkotoiston tuomariston pitäisi sanoa, että kyse oli omasta valinnasta kun ei myynyt hanuriaan helsingin yössä, ei olisi luottotiedot mennyt,kyse oli taas omista valinnoista !
Tällä lärvillä tuskin olisi kauppa kovasti käynyt ja Helsinkiin olisi vielä tullut kovasti pitkä myyntimatkakin. :)

// ShoGun
 
Eikös tässä pakkotoiston tuomariston pitäisi sanoa, että kyse oli omasta valinnasta kun ei myynyt hanuriaan helsingin yössä, ei olisi luottotiedot mennyt,kyse oli taas omista valinnoista !

Voi sitä tottakai vittuilemaankin ruveta, jos silleen haluaa.

Mun mielestä tuo ShoGunin tarina vain oli sellainen "vitun paska säkä" juttu, joka ainakin multa saa täyden ymmärryksen.

Taas se että ostellaan käyttöluotoilla ja osamaksuilla tavaraa vähän sieltä täältä ja sitten käykin huonosti, ei saa multa yhtään sympatiapistettä. Tuo on täysin itse aiheutettu juttu ja sitä saa mitä tilaa. Ja väitänpä että hyvin suuri osa luottotietojen menetyksistä on täysin omia mokia ja jopa välinpitämättömyyttä ja silkkaa tietämättömyyttä.

Tuskin mun sympatiat kenenkään persettä millään tavalla liikuttaa, kuhan vain ilmaisin mitä ajattelin tässä kohdassa.
 
Eikö kulutusluotot ole poikkeus muihin laskuihin yms..? Niissähän voidaan tehdä merkintä jo 60 päivän jälkeen alkuperäisen laskun eräpäivästä. Muut maksut saa käsittääkseni olla rästissä tyyliin sen puoli vuotta ennen merkintää.
 
Back
Ylös Bottom